Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
101/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri söin tuttavilla ( lapsiperheessä) porkkanakeittoa. Oli todella hyvää.

Mutta heillä kyllä syödään tosi monipuolisesti ja kokeillaan erilaisia helppojakin arkiruokia. Perheen lapset söivät sitä hyvällä halulla.

Porkkanakeitto on hyvää.

Kun lisää perunaa ja jotain maitotuotetta, saadaan täyttävä kunnollinen ruokalaji. Ja halpa!

Vierailija
102/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on porkkanakeitto?

Porkkanasosekeiton tunnistan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Borsch-keitto, burgundinpata.

Vierailija
104/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makkarakuppeja. Siis se, missä lauantaimakkaraa tms. paistetaan pannulla vain toiselta puolen niin että se kupertuu, ja täytetään kuppi jollain muhennoksella.

Mä olen kokeillut ainakin miljooni kertaa, eri makkaroista. Mutta lauantaita on muutettu, eipä enää kuperru. Se on vaan sellaista hyhmää, mössöä. Olen laittanut mielipiteitäni ruokatehtaille.

Meillä oli usein perunamuussia, makkarakuppeja ja kupeissa herneitä. Plus kiinankaalta ja ananasta. Herkkuruokaa!

Vierailija
105/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa. 

Valurautapannu olisi melkein oltava jotta saa hyvän ruskistuksen, mutta onnistuu se muillakin eli ruskista vaan kauemmin ja varo palamista

Kiitos!

Vierailija
106/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, eikai porkkanakeitto harvinaista ole?

Minä oon ihmetellyt sitä että tosi moni tuntuu pitävän perunamuussin tekoa vaivalloisena, jos tekee alun alkaen itse. Eli valmisteet suosittuja. MInusta se on helppo ja nopea ruoka, toki se kuoriminen vähän vie aika mutta ei mitenkään mahdotonta. 

Helppo ruoka on, mutta ei nopea. Senpä takia meillä ei sitä arjessa näy. Se on sunnuntairuoka, kun on aikaa kuoria pari- kolme kiloa pottusia ja keitellä niitä..

On se vaan sen väärtti. :)

Moni muukin näistä lapsuuteni ruuista toimii sunnuntaisin parhaiten. Silloin olivat arkea ja nyt ne on meidän perheessä juhlaa.

Vierailija
107/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on porkkanakeitto?

Porkkanasosekeiton tunnistan..

Tää muakin kiinnostaisi, kun en porkkanakeittoa lapsuudestani muista.

Porkkanasosekeitto on kuitenkin meidän perheen ihan tavallinen ruoka.

Vierailija
108/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädenlämpöinen kaalimehu...

Vierailija
109/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju! Mä teen suurinta osaa näistä ruuista töissä, että ostan kotiinkin yleensä annokset.

Ihania vinkkejä kuitenkin kotiin tehtäväksikin. Esim kanamunakastiketta ei ole ollut kotona aikoihin, eikä sitä duunissa aleta vääntää. Sen kanssa toimii: mikä vaan kala, keitetty pottu, muussi ja kaikki kasvispihvit. Kaaliruuat on aina syksyllä repertuaarissa kotonakin, töissä tehdään laatikoita, muttei kääryleitä.

Mutta ap keitoista mäkään en ole kuullut. Porkkanakeitto onko sama kuin porkkanasosekeitto? Riisivelli? - silloin tehtiin kyllä velliä kaikesta. Makaronivelli se oli kamalaa, mutta ilmoitan tähän ketjuun.

Totta. Mun lapset ei ole saaneet velliä taaperovaiheen jälkeen.

Mä tein elämäni ensimmäiset maksalaatikot viikonloppuna. Se oli pirun hyvää. Perhe maisteli, mutta... jätti mulle loput loorat.

Silakkapihvit on lemppariruokaa täällä, muussi ja se kanamunakastike.

Tän piti ollaan vissin lista, mutta innostuin.

Vierailija
110/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettuleipä.

Seitikkisoppa.

Kauroja kuorineen.

Aamulla ei mitään, päivällä samaa ja illalla tähteet. 

Perunoita.

Läskiä.

Vierailija
111/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeeko joku Janssonin kiusausta? Kanaviillokkia? Kaalikeittoa? Mannapuuroa ja mehukeittoa?

Noita tehtiin mun lapsuudessa.

Olen laittanut perheelle noita kaikkia. Ja olen tehnyt myös monien kauhistelemaa tillilihaa. Koulun tilliliha aikoinaan oli karsea limainen sitkukokoelma, mutta kunnolla tehtynä se on herkkua.

Asion tänään paikallisen suuren S-marketin isolla,monipuolisella valmisruokatiskillä ( grilli,salaatit,laatikot ja suuri valikoina ns. kotiruokaa) ja näin takana tilliliha-astian.Tuli puistatus ,mutta päätin kotona ,että ostan seuraavalla kerralla maistaakseni.On varmaan ihan hyvää :)

Vierailija
112/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

makaronivelli

perunavelli

ruskea kokolihakastike

Mainittuja oli lapsuudessani, synt. 1978.

Vierailija
113/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsetehdyt veriletut

hirven kieli

kaalilaatikko

aito perunamuusi

kananmunakastike (esim. uusien perunoiden kanssa)

Vierailija
114/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohranryynivelliä

makaroonivelliä

uunijussia

klimppisoppaa

kalakeittoa mäti- ja maitipusseineen (usein talvella pilkkimisen jälkeen omista ahvenista)

itse tehtyä hernekeittoa

uunihaukea

valkoista kastiketta

köyhiä ritareita

hiekkahentusia

sultsinoita

eikä taida moni itse tehdä karjalanpiirakoitakaan.

Meillä tehdään noita kaikkia, paitsi makaroonivelliäjja uunijussia. Klimppisoppaa ei ole tehty aikoihin, harmi kyllä.

Vierailija
115/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiuasmakkaraa

Sylttyä

Maitokaalia

Silakkalaatikkoa

Vierailija
116/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ostin maksaa. Olen Nelikymppinen 3 lapsen äiti

Vierailija
117/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykymammat tee mitään ruokia perheelleen, verilettuja tai pinaattilettuja, ja nakkeja ja jotain einesmuusia pöytään ei ehdi kun pitää selata facebookia

Vierailija
118/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikon taitaa harvempi enää tehdä itse. Jos sitä syödään niin einestä ostetaan. Onkohan hernekeiton kanssa sama.

Mun mies tekee hernekeittoa! ja se on todella hyvää. Paljon parempaa kuin purkkikama, vaikka sekin minusta menee ihan ok.

Tekee sellaista duunia, että käyvät maailmalla starttaamassa koneita. Kuulemma hernekeittoa tehdään aina, jos ei muuta niin riisinkeittimissä. En tiedä miten se tapahtuu. mutta kuulemma näin.

Vierailija
119/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munuaispata, keitettyä kieltä, maksakastiketta. Munuaispata oli ihan mun herkkua lapsena!

Meillä oli viime viikolla sekä kieltä että maksakastiketta! Jos maksakastikkeeksi lasketaan ohuena paistettu maksa, jossa vähän kermaa. Sitä lapsuuden maksakastiketta ruskealla kastikkeella ei tule tehtyä.

Vierailija
120/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silakkapihvejä tai yleensäkkään silakoita

Muikkuja

Maksapihvejä

Kananmunakastiketta

Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).

Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.

Minä teen kalaruokien kanssa aina munakastiketta. Ei se unohtunut ruoka ole.