Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
61/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen melkein kerran viikkoon ruskeakastiketta jauhelihan tai nakkien kera. Välillä kyllästyttää, kun ruokalista toistaa itseään. Kertokaa mitä nykyään kuuluu kokata, jos ei noita perinteisiä, ehkä saisin samalla ideoita omaan keittiöön.

Vierailija
62/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäelin- ja veriruokia en tee. En edes tiedä, mistä esim. maksaa saisi.

Porkkanakeittoa meillä on usein.

Maksaa saa ihan Prismasta ainakin. Myös K-kaupoissa on ainakin palana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

talkkuna

vispipuuro

Vierailija
64/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä ketjuista saa aina hyviä vinkkejä!

Kummallista, että mitä enemmän alapeukkuja, niin sen paremmin maittaa perheelle.

Vierailija
65/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti teki taivaallista kanaviillokkia ja haudutettua maksaa kermakastikkeessa (sipulirenkaiden kera) ja myös paistettuja silakoita. Todella hyviä, en tiedä mikse en näitä tee.

Jauhamaksapihvejä meillä tehdään, ne on kaikkien herkkua.

Ap:n mainitsemaa porkkana(sose)keittoa tehdään ja kasvissosekeittoa useinkin, ihan meidän vakioruokia.

Ruskeaa kastiketta meillä ei ollut lapsuudenkodissa enkä ole ikinä tehnyt ruskeaa kastiketta. Koulussa taisi olla lihapullien kanssa ruskeaa kastiketta, muuten en ole sitä juurikaan syönyt.

Vierailija
66/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeittoa, silakkalaatikkoa, kaalilaatikkoa, uunipuuroa.

Vierailija
67/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin synnyttämässä pari vuotta sitten, sain eteeni muistoja jostain pimeältä 80-luvulta. Kaikki ruoka, jota sairaassa tarjoiltiin oli väriltään ruskeaa ja ainoa mauste niissä oli suola.

Pidän erittäin tervetulleena asiana sitä, että kehitys menee eteenpäin eikä nykyperheissä syödä enää samoja ruokia kuin 80-luvulla. Silloin suomalaisissa ruokakaupoissa oli perunaa, porkkanaa, ruskeaa kastiketta, kolmenlaista leipää, perunaa, jauhoja, rasvamaitoa, ananassäilykkeitä ja sanoinko jo, että perunaa.

Täytyy ajatella niin, että jos perheissä ei enää tehdä perunaa ja ruskeaa kastiketta, sille on joku hyvä syy. Kuten se, että ihmisen, jopa suomalaisen, makuaisti on evoluution myötä kehittynyt maistamaan enemmän makuja.

Vierailija
68/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmivelli ja makaronivelli on tainneet jäädä ruokapöydistä. Mummo laitteli noita meille lapsenlapsille 90-luvun alussa ja huononpuoleisesti menivät alas. Äiti ei niitä meille enää laittanutkaan.

Vierailija
69/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaalilaatikkoa?

Minä teen kaalilaatikkoa muutaman kerran vuodessa. On todella ihana kotiruoka.

Vierailija
70/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tappaiskeitto.

Läskisoosi.

Paistetut silakat.

Mykyrokka.

Vierailija
71/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin synnyttämässä pari vuotta sitten, sain eteeni muistoja jostain pimeältä 80-luvulta. Kaikki ruoka, jota sairaassa tarjoiltiin oli väriltään ruskeaa ja ainoa mauste niissä oli suola.

Pidän erittäin tervetulleena asiana sitä, että kehitys menee eteenpäin eikä nykyperheissä syödä enää samoja ruokia kuin 80-luvulla. Silloin suomalaisissa ruokakaupoissa oli perunaa, porkkanaa, ruskeaa kastiketta, kolmenlaista leipää, perunaa, jauhoja, rasvamaitoa, ananassäilykkeitä ja sanoinko jo, että perunaa.

Täytyy ajatella niin, että jos perheissä ei enää tehdä perunaa ja ruskeaa kastiketta, sille on joku hyvä syy. Kuten se, että ihmisen, jopa suomalaisen, makuaisti on evoluution myötä kehittynyt maistamaan enemmän makuja.

Täällä on listattu jo kymmeniä ruokalajeja. Keitetyt perunat ja ruskeakastike on niistä vain yksi.

Ettekö te ole lapsena muuta syöneet, kun teillä on noin synkeät muistikuvat menneestä?

Suomessa on rikas ruoka- ja leipäkulttuuri.

Vierailija
72/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkarakuppeja. Siis se, missä lauantaimakkaraa tms. paistetaan pannulla vain toiselta puolen niin että se kupertuu, ja täytetään kuppi jollain muhennoksella.

Vierailija
73/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksalaatikon taitaa harvempi enää tehdä itse. Jos sitä syödään niin einestä ostetaan. Onkohan hernekeiton kanssa sama.

Vierailija
74/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurakiisseliä!

Vierailija
75/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidankin tehda maksapihvit :)

Vierailija
76/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silakkapihvejä tai yleensäkkään silakoita

Muikkuja

Maksapihvejä

Kananmunakastiketta

Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).

Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.

Kananmunakastike on suurinta herkkuani ja meillä lapsetkin tykkää kun teen aika usein.

Vierailija
77/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksalaatikon taitaa harvempi enää tehdä itse. Jos sitä syödään niin einestä ostetaan. Onkohan hernekeiton kanssa sama.

Mä kyllä teen molemmat itse, koska ne on vaan parempia!

Vierailija
78/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makkarakuppeja. Siis se, missä lauantaimakkaraa tms. paistetaan pannulla vain toiselta puolen niin että se kupertuu, ja täytetään kuppi jollain muhennoksella.

Täytteeksi munakokkeli ja lisukkeeksi vihreät herneet. Nam.

Vierailija
79/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, huomenna täytyy paistaa kunnon maksapihvit (ei jauhemaksa), salottisipulia hauduttaa kylkeen. Ah x 2! Kiitos!

Vierailija
80/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.

Laittakoot palstapapat ruokaa. Niillä ei ole mitään muutakaan virkaa.