Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Vaikea sanoa, mitä nykyään ei tehtäisi, koska aina on niitä, jotka tekevät hyvinkin perinteisiä ruokia.
Itse teen peruskoulun köksäntuntien keittokirjastakin leivonnaisia ja ruokia. Se kirja on 80-luvun lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri söin tuttavilla ( lapsiperheessä) porkkanakeittoa. Oli todella hyvää.
Mutta heillä kyllä syödään tosi monipuolisesti ja kokeillaan erilaisia helppojakin arkiruokia. Perheen lapset söivät sitä hyvällä halulla.
Joo kaikenmaailman sosekeitothan on ihan vakio. Ap on vieraantunut todellisuudesta.
Kun lapseni olivat vauvoja, tein heille itse kaikki soseet. Kerran ostin kokeeksi valmiita purkkiruokia paria lajia. Vauva kieltäytyi syömästä niitä. Sylki ruoan pois suusta, eikä ottanut enää yhtäkään lusikallista suuhunsa. Unohdin suosiolla ne purkkiruoat.
Valmiit hedelmäsoseet kyllä kelpasivat.
Vierailija kirjoitti:
Rairuoho ja tippaleivät.
Just laitoin rairuohoa lapsille, ja hyvin maistui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisäelin- ja veriruokia en tee. En edes tiedä, mistä esim. maksaa saisi.
Naudanmaksaa myydään ainakin ihan Prismassa lihahyllyllä...
Meillä on kesänaikana Grillattua maksaa ollut tarjolla usein. Kaikki on syöty vieraatkin kehuneet.
Ulkomailla on usein maksapihvejä tarjolla. Mieheni kanssa olemme herkutelleet niitä. Pihvin kanssa on aina ollut ruskistettuja sipulirenkaita runsaasti. Kermainen kastike mukana, jo on herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Sulla on liikaa voita suhteessa jauhoihin.
Tuo ruskeakastike on täysin ravintoköyhää ja epäterveellistä. Ketoaineita oikein satamäärin. Vähemmälläkin saa suolistonsa pilalle.
TikTokissa se romaninainen Natasa(kokkaa) tekee makkarakeittoa. Kaikki huokailevat ihastuksesta.
Tai Ramen on kasa nuudelia ja kymmentä eri majoneesia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.
Mä olen tietty ikivanha äiti (63v) mutta kyllä mun tyttäret ja miniä (kuten poikanikin) tekevät varmaan 95% ruista itse. Ne "nugetitkin" broilerin fileestä siten kun meillä on aina tehty (jo 60 luvulla).
Jopa 21v opiskelijatytärkin tekee todella hyvää ruokaa itse, hyvä jos kerran 1-2 viikkoon jotain einestä kun on kotona töiden jälkeen klo 22 eikä ole edellispäivältä jäänyt mitään kunnon ruokaa.
Kotoahan tuo malli on saatu! Ovat tartuttaneet saman ruuanlaittoinnon ystäviinsäkin, siitä olen tyytyväinen. Jo trinrinö olivat meillä isolla sakilla tekemässä ruokaa.
Nuggetteja broilerin fileestä 60-luvulla? Broilerihan tuli laajemmin kauppoihin vasta 70-luvulla ja lähinnä kokonaisena pakasteena.
No 60 luvulla tietty käytettiin kanaa ja kokonainen ei ollut mikään ongelma. Siitä sai fileet erilleen, koivet, siivet jne. Nykyään broileria kun kanaa ei saa Suomessa. Ulkomailla onneksi saa vielä kunnon rasvaista herkullista kanaa.
Bulardikanoja saa kauppahallista. Myyvät myös pieniä yhden annoksen broilereita. Keitän Bulardit mausteisessa liemessä ja tarjoan ne erillään. Liemen tarjoan kananmunalla suurustettuna kera vermisellin alkukeittona. Jokainen voi sitten ottaa kanaa haluamansa määrän, joko sinällään tai kasvisrisoton kera. Voihan sen kanan syödä myös keiton kanssakin.
Vispipuuro. Minun lapsuudenkodissa tehtiin syksyisin ja pitkin talvea kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Sisäelin- ja veriruokia en tee. En edes tiedä, mistä esim. maksaa saisi.
Porkkanakeittoa meillä on usein.
Siellä lihahyllyllä niitä on. Yleensä ylimmällä hyllyllä.
Ohiksen kerron teille oman lapsuuden kanakokemuksen.
Elettiin 60 luvun alkua. Äiti lähetti minut hakemaan kanaa ruuaksi tutulta tilalliselta.
Matkaa oli n 2km ja ajoin sen pyörällä.
Mukana oli puuvillalangasta virkattuverkkokassi.
Saavuin tilanpihaan ja koputin oveen ja kutsun kuultuani astuinsotkuiseen keittiöön, jossa isäntä ja emäntä istuivat pöydän ääreessä.
Niiata niksautin ja tervehdin ja kerroin, että kana pitäisi saada.
Isäntä nousi tuolikta ja kutsui minut mukaansa kanalan luokse kysen haluanko valita sen kanan?
En halunnut ja jäin ulos isännän mennessä kanalaan sisälle kirves kourassaan.
Kauhea kaakatus kuului ja pian isänt tuli ulos roikottaen päätöntä vertavuotaavaa kanaa kädessään.
Hän kääräisi sensanomalehteen ja laittoi verkkokassiin.
Lähdin pyöräilemään kotiin, mutta matka ei ollut mukava. Kassista valui koko matkan verta tielle😨
Kana oli joka tapauksessa hyvää ja nykyäänkin syön kanaa, mutta aina mieleen tulee tuo kananhakureissu.🤯
Vierailija kirjoitti:
Ohiksen kerron teille oman lapsuuden kanakokemuksen.
Elettiin 60 luvun alkua. Äiti lähetti minut hakemaan kanaa ruuaksi tutulta tilalliselta.
Matkaa oli n 2km ja ajoin sen pyörällä.
Mukana oli puuvillalangasta virkattuverkkokassi.
Saavuin tilanpihaan ja koputin oveen ja kutsun kuultuani astuinsotkuiseen keittiöön, jossa isäntä ja emäntä istuivat pöydän ääreessä.
Niiata niksautin ja tervehdin ja kerroin, että kana pitäisi saada.
Isäntä nousi tuolikta ja kutsui minut mukaansa kanalan luokse kysen haluanko valita sen kanan?
En halunnut ja jäin ulos isännän mennessä kanalaan sisälle kirves kourassaan.
Kauhea kaakatus kuului ja pian isänt tuli ulos roikottaen päätöntä vertavuotaavaa kanaa kädessään.
Hän kääräisi sensanomalehteen ja laittoi verkkokassiin.
Lähdin pyöräilemään kotiin, mutta matka ei ollut mukava. Kassista valui koko matkan verta tielle😨
Kana oli joka tapauksessa hyvää ja nykyäänkin syön kanaa, mutta aina mieleen tulee tuo kananhakureissu.🤯
Anteeksi typot🙊
Mielenkiintoisia nämä listatut. Ymmärrän kyllä makaronivellin tai veripaltun, mutta siskonmakkara/jauhelihasoppa, kyljykset ruskean kastikkeen kanssa, makaronilaatikko tai kanaviillokki, nehän ovat ihan perusruokia, joita tehdään useinkin? Mitä ihmiset sitten valmistavat ruoaksi, jos ei perusruokia?
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoisia nämä listatut. Ymmärrän kyllä makaronivellin tai veripaltun, mutta siskonmakkara/jauhelihasoppa, kyljykset ruskean kastikkeen kanssa, makaronilaatikko tai kanaviillokki, nehän ovat ihan perusruokia, joita tehdään useinkin? Mitä ihmiset sitten valmistavat ruoaksi, jos ei perusruokia?
No esimerkiksi ruskeaa kastiketta en ole tehnyt koskaan. Sehän on vain rasvaa ja jauhoja. Miksi kukaan sellaista lapsilleen syöttäisi?
Kanaviillokista ja tillilihasta todennäköisesti moni sai pysyvät traumat kouluruokailussa.
Vierailija kirjoitti:
Vispipuuro. Minun lapsuudenkodissa tehtiin syksyisin ja pitkin talvea kerran viikossa.
Meidän perheessä tehdään edelleen. Sehän on melkein ilmaista, kun itse kerää puolukat pakastimeen. Meillä lapset tykkäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi ruskeaa kastiketta en ole tehnyt koskaan. Sehän on vain rasvaa ja jauhoja. Miksi kukaan sellaista lapsilleen syöttäisi?
Kanaviillokista ja tillilihasta todennäköisesti moni sai pysyvät traumat kouluruokailussa.
Monissa perheissä syödään paljon ihan tavallista pastaa. Ei kai se ole sen kummempaa, kuin kastike, pelkkää vehnäjauhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa perheissä syödään paljon ihan tavallista pastaa. Ei kai se ole sen kummempaa, kuin kastike, pelkkää vehnäjauhoa.
No meillä ei syödä sitäkään.
Perunavelliä