Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Klimppisoppaa ja veripalttua.
Yöööök
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.
Mutta kun palstamies tekee lapsille ruokaa, ranskalaiset ja makkara onkin ihan hyvä arkiruokaa. Miehethän ovat rentoja ja mistään pingottamattomia rentoja isejä.
Kyllä minä ainakin pingotan, eihän noita natiaisia saa muuten ruotuun mitenkään. Rajat nekin tarttee. Ja jos ei minun tekemä hirven paisti maistu, niin pihalta saa kerätä omenoita.
Perunavelli?
Eilen tein oikeista perunoista perunamuusia ja siten oli kalapuikkoja.
Jälkkäriksi oli uuniomena hyvettä.
Aika usein syödään itse tehtyä keitto ruokaa, just jauhelihasta tms.
Sitten yhtenä päivänä joku kanaruoka.
Kala on aika kallista, niin jos ei saa keneltäkään eikä super tarjoukset niin se on kalapuikot, tai tonnikala.
Naudanliha myös äly kallista. Jos edes kerran kuukaudessa sitä syö on ihme. Jopa miettinyt välillä syldäänkö oikeaa punaista lihaa ollenkaan tarpeaksi.
Pasta ja nuudelit on kyllä meilläkin liian suosiossa ja makaronilaatikko kesto suosikki ja helppo tehdä.
Kananuna kastikkeesta en ole ikinä tykännyt, mutta maito ja ruskea kastike on ok. Kananmunat syön erikseen tai pyttipannussa.
Eniten loukkaamisesta menee aikaa kyllä ja sitten väsähtää ennen salaattia. Että kannattaa tehdä ensin se salaatti ja sitten vasta oikea ruoka. Itse en ainakaan Malta enää leikata salaattia jos pääruoka jo valmis ;)
PS. Oikeasti enää todella harva tekee ruokaa kotona.
Oma äitini teki meille aloituksessa mainittuja perunavelliä ja riisivelliä, sekä näiden lisäksi myös samaan tapaan makaronivelliä.
Muita lapsuuden arkisia ruokia, joita en itse nyt äitinä tee eikä käsitykseni mukaan juuri kukaan muukaan: valkoinen kastike keitetyillä kananmunilla (perunoiden kanssa), kesäkeitto (niin kuin lohikeitto maitoon, mutta ilman kalaa, eli vain perunaa ja kasviksia), uunikala (ja pointtina se, että se oli pakasteseitiä, ei tuoretta lohta). Toisaalta jopa kalapuikotkin taitavat alkaa olla harvinaisuus - ne lienevät korvautuneet kananuggeteilla.
Jälkikäteen nuo tuntuvat hieman köyhäilyruuilta, eli kertonevat kansakunnan historiasta. Toki uskon myös, että selkein syy ruokakulttuurin muutokselle on maailman avartuminen. Ei 80-luvun alussa esimerkiksi kaupasta edes saanut broileria! Tänä päivänä voi olla joissain kodeissa aivan tavallista, että yhtenä päivänä kokkaillaan kanaa intialaisittain, toisena syödään tortilloja, kolmantena pitaleipiä ja tsatsikia, ja viikonloppuna kokeillaan sushin tekemistä itse.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Sun pitää antaa sen vaan ruskistua/paahtua kunnolla. Laitat veden sinne liian hätäseen.
Vierailija kirjoitti:
PS. Oikeasti enää todella harva tekee ruokaa kotona.
Joka päivä 2x.
Vielä nytkin kun lapset ovat aikuisia ja miehen kanssa kaksistaan etötöissä.
Samoin lasten kodeissa ei juurikaan eineksiä ole näkynyt
Vierailija kirjoitti:
Maksakastike, maksalaatikko ja silakkapihvit, noita ainakaan en ole koskaan tehnyt. Teen kaikki ruoat itse alkutekijöistään.
Hernekeitonkin?
Lapsena kun menin mummolaan, liedellä kattilassa kiehui puolikas sian pää. Semmoista sianpääsylttyä, alatoopia, ei nykyään laiteta.
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.
Tätä ruokaa sain itse melko usein 90-luvun lopulla. Omille lapsille olen kyllä tehnyt joskus porkkanakeittoa, jota aloituksessa väitettiin, ettei muka enää tehtäisiin. Mun käsittääkseni kasvissosekeitot ovat aika suosittuja nykyään. Myös riisipuuroa teen muulloinkin kuin vain jouluna. Vellejä en tee, koska ei ole tarpeen tehdä laihaa versiota tavallisesta puurosta.
Outoa väittää, ettei nykyään tehdä kotona itse ruokaa. Mihin havaintoon tämä perustuu? Ihmisten ruokavalio on monipuolistunut hurjasti esim. 80-luvulta ja nykyään syödään monipuolisesti myös kasviksia ja kasvisruokaa. Kotiruokaa osataan myös maustaa, maku on monipuolistunut, ruoanlaitto on tullut rohkeammaksi eikä "valkosipulinen" tarkoita enää sitä, että uunivuoka on hierottu valkosipulinkynnellä. Monet ruokalistalta pudonneet ruoat taitaakin olla juuri näitä mauttomia ruokia kuten vellit ja valkokastike + peruna ym.
En tiedä muista perheistä, mutta kyllä meillä syötiin 80-luvulla myös eineksiä, joita en itse enää kokkaile kuten esim. veriohukaisia, roiskeläppäpizzaa, nakki-/makkarakastiketta ja pannulla paistettua lauantaimakkaraa.
Janssoninkiusausta. Viimeksi syönyt sitä laivan yö-ruokana. Järjettömän hyvää,ja edullista.
Vispipuuroa? Lantturaastetta rusinoilla?
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt perunaa ja jauhelihakastiketta lapsiperheen ruokapöydässä vuosikausiin. Yleensä on pastaa jossain muodossa (ja jauhelihaa).
Joka viikko :) perunaa myös muussa muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Valkokastiketta, jossa on keitettyä kananmunaa seassa ja keitetyt perunat. Oli ennen ruokana kun lihaa ei sattunut olemaan, mutta jokapäiväistä perunaa piti kuitenkin saada.
Hyvää kyllä, ei ole tullut tehtyä. Ennen oli myös koulussa tarjolla.
Prässylttyä eli sianpääsylttyä. Sitä harvoin enää saa.
Valkokastiketta, jossa on keitettyä kananmunaa seassa ja keitetyt perunat. Oli ennen ruokana kun lihaa ei sattunut olemaan, mutta jokapäiväistä perunaa piti kuitenkin saada.