Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Meillä tehtii tänään perunavelliä . Koko perheen lempparia :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silakkapihvejä tai yleensäkkään silakoita
Muikkuja
Maksapihvejä
Kananmunakastiketta
Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.
Kananmunakastiketta kyllä tehdään meillä.
Haluan tehdä kananmunakastiketta. Olen syönyt joskus siitä uudien perunoiden kanssa. Minkä muun kanssa se sopii?
Kalan
Janssoninkiusaus oli yksi mun lempiruokani lapsena. Miksi en oo ikinä tehnyt sitä. Kiitos vinkistä.
Vm.-79
Vierailija kirjoitti:
Vihanneskeitot muuten ok mutta lapsiperheissä toivottomia, koska eivät pidä nälkää kuin puoli tuntia ja saat tehdä uudelleen ruokaa saman tien.
vihanneskeiton kanssa kananmunaa leivän päälle tai pinaattikeittoon se kananmuna. Sosekeiton päälle sopii paistettua rapea pekoni. Meillä syödään usein keittoa, jossa kermaa tilkka mukana. Eihän sen tarvitse pitää nälkä kuin seuraavaan välipalalaan tai iltapalaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Munuaispata, keitettyä kieltä, maksakastiketta. Munuaispata oli ihan mun herkkua lapsena!
Juu kaikkea tuota tuli syötyä lapsena 70-luvulla. Ja lisäksi makaronivelliä ja sydäntä.
Kananmunakastiketta
Meillä oli viimeviikolla, ainut vaan että mä en tuota kuvotusta kurkustani alas kisko. Hyi.
Nauriista lusikalla jyystettyä herkullista mössöä.
Mä teen usein janssonin kiusausta. Lasten suurta herkkua. Myös nokkoskeitosta meillä tykätään, jopa enemmän kuin pinaattikeitosta.
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muikkuja
Maksapihvejä
Kananmunakastiketta
Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.
Haluan tehdä kananmunakastiketta. Olen syönyt joskus siitä uudien perunoiden kanssa. Minkä muun kanssa se sopii?
Paistetun tai savustetun kalan sekä perunamuusi on hyvä yhdistelmä
Vierailija kirjoitti:
Tykkään ruskeasta kastikkeesta, mutta siitä ei ikinä tule kunnolla ruskeaa. Ne jauhot ei vaan ruskistu! Mikä menee vikaan? Laitan paljon voita, pari ruokalusikallista jauhoja ja yritän ruskistaa. Ne saa haalean värin ja kun lisään vettä, kastikkeesta tulee ihan vaaleaa ja vetistä. Ei sellaista paksua ja kunnolla ruskeaa.
Valurautapannu olisi melkein oltava jotta saa hyvän ruskistuksen, mutta onnistuu se muillakin eli ruskista vaan kauemmin ja varo palamista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muikkuja
Maksapihvejä
Kananmunakastiketta
Paistetun kuhan, kalamurekepihvien, jauhemaksapihvien, lihapullien, kalapuikkojen, paistettujen perunoiden tai sipulin kanssa. Riisinkin kanssa syönyt. Ja joulupöydässä 😃
Porkkanasosekeittoa, silakoita, muikkuja, nokkoskeittoa mm näitä on lapsiperheemme ruokalistalla säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Makaronivelli
Maitoperunat
Tilliliha
Läskisoossi
Meillä oli eilen ihanaa tuntikausia haudutettua läskisoossia sähkövatkaimella vatkatun oikean perunamuussin kanssa. Iso satsi oli ja kaikki meni. Lapset ja mies olisivat santsanneet vielä lisääkin!
Äiti teki silloin tällöin naudanmunuaisia kermakastikkeessa. Tykkäsin kovasti. Tämä 60-70 -luvulla.
En kuitenkaan ole jatkanut perinnettä enkä edes tarjonnut lapsilleni.
Lipeäkalaakin oli aina jouluisin (tykkäsin siitäkin). Taitaa olla melko harvinaista sekin nykyperheissä?
Päiväkodissa ainakin lapset nukkuvat ihan hyvin pitkät päikkärit kasvissosekeittopäivinäkin. Kukaan ei ole valitellut nälkää.