Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
21/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikkoa?

Vierailija
22/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeeko joku Janssonin kiusausta? Kanaviillokkia? Kaalikeittoa? Mannapuuroa ja mehukeittoa?

Noita tehtiin mun lapsuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munuaispata, keitettyä kieltä, maksakastiketta. Munuaispata oli ihan mun herkkua lapsena!

Keitetystä kielestä,pitää meillä koko perhe, mutta yleisesti ottaen nykyäidit eivät tee lapsilleen ruokia, joita ei syödä enää myöskään koulussa (esim. kesäkeitto, silakkalaatikko, maksakastike, kanaviillokki ja se legendaarinen tilliliha) tai ruokia, jotka on helpompi ostaa valmiina (mm. verilätyt, maksalaatikko ja hernekeittokin taitaa olla itsetehtynä harvinaista, tosin näitä syödään eineksinä).

Vierailija
24/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään kyllä juuressosekeittoja ja silakkapihvejä rakastavat kaikki, munakastikettakin on välillä ja nokkoslättyjä.

Maksa-ja kaaliruokia ei meillä tehdä, johtuen omasta nirsoudesta, toki parsa-ja kukkakaali-lisukkeet maistuvat kyllä.

Vierailija
25/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruskea kastike vaikuttaa aikalailla kadonneen ruokapöydistä.

Ruskea, voissa käristetyistä jauhoista tehty kastike on meillä makkara- ja jauhelihakastikkeen pohja. Varmaan kerran-pari kuussa tulee tehtyä. Perheen nuoriso kotona käydessään vaativat näitä ja aina menee kaikki.

Vierailija
26/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeeko joku Janssonin kiusausta? Kanaviillokkia? Kaalikeittoa? Mannapuuroa ja mehukeittoa?

Noita tehtiin mun lapsuudessa.

Meillä tehdään noita kaikkia paitsi kanaviillokkia. Kanaa toki syödään muulla tavalla laitettuna.

Omasta puolesta voin sanoa, että itse en tee verilättyjä enkä maksalaatikkoa, mutta pari kertaa vuodessa nuokin menee eineksinä. Ja tästä ketjusta mieleen tuli, että porkkanakeittoa en tee.

Omassa lapsuudessa 90-luvulla syötiin paljon nakkeja, pyttipannua ja kalapuikkoja.

Ps. Mielestäni kalapuikot ovat edelleen ihan ok arjen helpotus, itsekin tykkään syödä, ei vain lapset.

Vierailija
27/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kaikki ap. mainitsemat ruuat ovat koulujen ruokalistalla ja syödään monessa perheessä.

Toisin, kuin joku väitti, nykyään valmistetaan kotona yhä enemmän ruokia, jossa ravintoarvot ovat kohdallasn, toisin kuin vielä 20-30-vuotta sitten, jolloin syötiin leipää paljon ja myös kauppojen valikoimat ovat laajentuneet. Eihän niitä edes kaupassa olisi, jos ei olisi kysyntää.

Luulen, ettei nykyään tehdä kotona verilettuja/palttua. Jo siitä syytä, ettei verta ole saatavilla, kuin pakasteena. Ehkä myös kesäkeitto, kun kasviksia on saatavilla myös talvella. Samoin uunijuustoa, sillä juustomaidin saatavuus on huono.

Samoin maksaruuat.

Vierailija
28/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.

Mutta kun palstamies tekee lapsille ruokaa, ranskalaiset ja makkara onkin ihan hyvä arkiruokaa. Miehethän ovat rentoja ja mistään pingottamattomia rentoja isejä.

Nytkin on matonpesupäivän jälkeen uunissa kermaperunat ja lihamureke, niiden jälkeen sinne menee omenapiirakka.

Mitäs olet tänään itse tehnyt, muuta kuin räksyttänyt itseäsi päivästä toiseen toistaen ja miehiä haukkuen palstalla?

Vierailija
29/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munuaispata, keitettyä kieltä, maksakastiketta. Munuaispata oli ihan mun herkkua lapsena!

Minä teen, on meillä kaikkien herkkua.

Vierailija
30/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.

Mutta kun palstamies tekee lapsille ruokaa, ranskalaiset ja makkara onkin ihan hyvä arkiruokaa. Miehethän ovat rentoja ja mistään pingottamattomia rentoja isejä.

Nytkin on matonpesupäivän jälkeen uunissa kermaperunat ja lihamureke, niiden jälkeen sinne menee omenapiirakka.

Mitäs olet tänään itse tehnyt, muuta kuin räksyttänyt itseäsi päivästä toiseen toistaen ja miehiä haukkuen palstalla?

En tehnyt mitään, kun eilen tein sen verran ison satsin kaalilaatikkoa, että riitti tälle päivälle.

Sinä se vaan jaksat päivästä toiseen haukkua naisia tällä palstalla. Eikö sinulle ole muita harrastuksia?

Vierailija
31/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rössypottuja.

Joku mainitsi nokkoskeiton, minäpä olen tehnyt. Ei kyllä ollut yhtä hyvää kuin pinaattikeitto, joten teen jatkossa nokkosista lettuja.

Vierailija
32/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savuluukeittoa.

Vierailija
33/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo kolme kalapuikkoja paistelevaa mammaa alapeukuttamassa

Vierailija
34/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on just uunisilakoita. Lasten suuri herkku.

Vierailija
35/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelli

Maitoperunat

Tilliliha

Läskisoossi

Vierailija
36/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Madekeittoa, riisivelliä, paistettuja lauantaimakkarapyörylöitä ja kurpitsapikkelsiä.

Vierailija
37/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäelin- ja veriruokia en tee. En edes tiedä, mistä esim. maksaa saisi.

Naudanmaksaa myydään ainakin ihan Prismassa lihahyllyllä...

Vierailija
38/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanakeittoa teen joka viikko. Maitopohjaiset vellisi ei ole ravitsevia.

Vierailija
39/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihanneskeitot muuten ok mutta lapsiperheissä toivottomia, koska eivät pidä nälkää kuin puoli tuntia ja saat tehdä uudelleen ruokaa saman tien.

Vierailija
40/717 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silakkapihvejä tai yleensäkkään silakoita

Muikkuja

Maksapihvejä

Kananmunakastiketta

Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).

Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.

Kananmunakastiketta kyllä tehdään meillä.

Haluan tehdä kananmunakastiketta. Olen syönyt joskus siitä uudien perunoiden kanssa. Minkä muun kanssa se sopii?