Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
301/717 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

porsaankyljyksiä

Vierailija
302/717 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on mainittu monia ruokia joita meillä edelleenkin tehdään jatkuvasti. Ruismarjapuurokin on yhden tyttären bravuuri.

Omasta lapsuudesta muistuvia ruokia joita en ole enää tehnyt:

- läskisoosi ja ruskea kastike

- maksakastike (omille lapsille tein aiemmin jauhemaksakastiketta)

- riisivelli

- silakkalaatikko (tästä kaipaan niitä suolaiselle ja läskille maistuvia perunoita ruisleivän kanssa)

- paistetut silakat (tehnyt viimeksi 1990)

- lihakeitto kokolihasta (nyt jauhelihasta)

Kaikkea muuta taidankin vielä tehdä. Maksaa rakastan ja syön aina kun on mahdollista esim töissä tai matkoilla, kotona kukaan ei siitä välitä. Samoin silakat, kotona ei viitsi käryttää.

Mulla oli onni elää lapsena 60-70 -luvulla varsinaisen keittiöihmeen lapsena. Äiti oli jumalainen ruuanlaittaja vaatimattomistakin aineksista. Siihen aikaan oli vielä oikeaa kanaa saatavilla, kalaa kesäisin ongittiin kesämökin rannasta ja kyljyksetkin mureita ja rasvaisia.

Meillä tehdään lihakeittoa kokolihasta, tosin lihana on hirvi. Lasten lempparia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/717 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tesen silakkapihvejä

Vierailija
304/717 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen porsaankyljyksiä, silakkapihvejä, mannapuuroa, läskisoosia

Vierailija
305/717 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verilettuja

Maksalaatikkoa

Vierailija
306/717 |
21.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talkkuna. Sitä talkkunajauhoahan taidetaan tavallisemmin ripotella viilin päälle tai jotain sellaista? Perheeni oli hyvin köyhä 1960-luvulla maalla. Silloin talkkunajauhoista keitettiin paksu ruskea puuro. Sen kastikkeeksi käristettiin pekoninkaltaista sianlihaa, jonka rasva kaadettiin sen puuron päälle. Söimme tuota talkkunaa usein, ja kyllä se nälän vei. En ole talkkunaa omille lapsilleni keittänyt, eivätkä hekään lastenlapsille.

Minun mummo ja ukkini söivät talkkunaa piimän kanssa. Minulla on hyvin hutera muistikuva siitä, että talkkunasta (puurosta) pyöriteltiin pieniä pullia, jotka uitettiin piimään ja siitä suuhun. Tuota ruokaa siis syötiin käsin ja piimä oli kaadettuna lautaselle. Tai näin sen muistan. Tämä muisto on jostain 80-luvulta ja olin kouluikäinen tai vähän alle. Muistan, että itsekin tuota kerran maistelin, mutta lapsen suussa se oli kamalaa. Onneksi ei ollu pakko syödä enempää. Tuo oli myös sellainen ruoka, jota mummo ja ukki söi aina kaksistaan ja vieraille tehtiin "parempaa".

Vierailija
307/717 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä makkara- tai jauhelihakastikkeen pohja on joko tomaatti, kerma tai sulatejuusto. Käristetyt jauhot ei sovi meille terveyssyistä, tehdä kyllä osataan.

Kaalilaatikkoa ja kaalikeittoa tehdään monella eri tavalla. Kanaviillokki on ihanaa itse tehtynä. Nokkoskastike on hyvää.

Sisäelin - ja veriruokia emme tee, mutta joskus tulee ostettua valmista maksalaatikkoa. Kesäkeittoa ei tule tehtyä, porkkanakeittoa kyllä.

Vierailija
308/717 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Nyky-äidit eivät mielestäni osaa käyttää raaka-aineita monipuolisesti, jatkaa vähää ja saada aikaan paljon. Nykypäivän porkkanakeitto on siitä hyvä esimerkki, verrattuna lainaamaani reseptiin. ""

Nykypäivänä jopa pikkulapset osaavat tehdä ruokaa, katsopa vaikka junior master cheffiä. Äiditkin katsovat reseptejä netistä ja ruokaohjelmista ja osaavat kyllä tehdä ruokia joita et osaa edes lausua.

Kaiken jatkaminen vehnäjauhoilla ei ole terveellistä. Kuka tahansa osaa tehdä juuressosekeiton, keittää juurekset vaikka porkkanat ja puolikkaan sipulin, soseuttaa, lisää sulatejuustoa, kermaa ja mausteita kuten yrttejä. Porkkanakeittoon sopii rakuuna hyvin.

Seuraavana päivänä siihen voi soseuttaa lisää juureksia, vaikka perunaa, paistaa jauhelihan joukkoon, ja vatkata pari munaa joukkoon. Maustaa. Sitten paistaa uunissa siitä vuokaruoan.

Vierailija
309/717 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartaassa loimutettua villisikaa

Meillä on ollut onni saada villisikaa (puolikas) kerran, siitä sitten tehtiin pulled porkia, potkapataa, kinkkua, palapaistia jne. Voin suositella, ihanan makuista lihaa, rasvattomampaa kuin normipossu

Vierailija
310/717 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nakkipiilo, suolaiset piirakat, raikkaat voileivät.

Nakkipiiloja (tai -pasteijoita meillä) tehdään edelleenkin kaikkiin lastenjuhliin ja poikien iltoihin:)

Vierailija
311/717 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verilettuja

Maksalaatikkoa

Köyhänä nuorenaparina 70 luvun lopussa elettiin vuosi veriletuilla. Päivän ruokarahoilla saatiin 1/2 litraa maitoa, puolikas ranskis ja 12 verilettua. Viikonloppuisin käytiin vanhemmilla syömässä että saatiin välillä jotain muutakin ravintoa.

Hyvin on pärjätty, ei ollut ylipaino-ongelmia:D

Vierailija
312/717 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon pian 32v. Teen kaiken ruuan itse. lapsi on pian 9kuukautta ja teen sillekkin kaikki soseet ihan itse! Harrastan metsästystä ja kalastusta jos saan saalista niin niistäkin teen ihan alusta saakka ruuan itse!! Kerään marjat ja sienet talveksi.. jopa keväällä kerään nokkosia nii saa niistä tehdä talvella keittoa tai lättyjä. Tiedän monta ihmistä jotka eivät ole saanu kotona lapsena tehdä ruokaa, ehkä siinä on suuri syy miksei kaikki osaa/halua tehdä ruokaa. Mun vanhemmat on alkoholisteja ja on ollut pakko opetella tekemään ruokaa. Enkä nyt sano että en ikinä mitään valmista oo ostanu. Mut meitä on varmasti monta muutaki jotka tekee ruuat itse nykyaikanakin.

Vierailija
313/717 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisäelin- ja veriruokia en tee. En edes tiedä, mistä esim. maksaa saisi.

Porkkanakeittoa meillä on usein.

Kaupasta lihahyllyltä...

Vierailija
314/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Liha-perunalaatikkoa

- Perunavelliä

- Mannapuuroa

- Karjalanpaistia

- Pinaattikeittoa

Vierailija
315/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanakeitto ja porkkanasosekeitto ovat käsittääkseni kaksi eri asiaa. Ennen tehtiin vaaleata porkkanakeittoa, jossa oli pieniä porkkanan paloja. Nykyään tehdään porkkanasosekeittoa eli oranssia sosetta.

Porkkanakeitto on nykyään harvinaisempaa, mutta porkkanasosekeitto aika suosittuakin.

Vierailija kirjoitti:

Jaa, kyllä mä teen aika useinkin porkkanasosekeittoa, se on hyvää. Lisukkeeksi vaikkapa lämpimiä voileipiä, niin tulee takuulla maha täyteen.

Mutta perinneruokia harvempi harrastaa. Pastanttipuuroa, klimppisoppaa, mykyrokkaa tai hapanvelliä ei taida moni tehdä ;-)

Vierailija
316/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tunnu tekevän mitään ruokia. Kaikki on liian vaivalloista ja vie aikaa jopa puoli tuntia päivässä. Ei sitä ehdi kun on tärkeämpää tekemistä älypuhelimen tutkimisessa.

Ja tämän sinä tiedät siksi, koska et itse tee ruokaa, vai?

Teen pankinkin ruokaa, mutta vaimo pelaa jotain karkkkpeliä kaiket illat.

Vierailija
317/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tunnu tekevän mitään ruokia. Kaikki on liian vaivalloista ja vie aikaa jopa puoli tuntia päivässä. Ei sitä ehdi kun on tärkeämpää tekemistä älypuhelimen tutkimisessa.

Ja tämän sinä tiedät siksi, koska et itse tee ruokaa, vai?

Teen pankinkin ruokaa, mutta vaimo pelaa jotain karkkkpeliä kaiket illat.

...paljonkin...

Vierailija
318/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta en ymmärrä halua soseuttaa niin paljon. Juurekset ovat mukavia puftavia paloina, siivuina ja kuutioina keitoissa ja vuoissa.

Myös kivannäköisiä.

Vierailija
319/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruoka mutta leivonnainen: pulla. Tiedän lisäkseni monta muuta, jotka kyllä leipovat mutta eivät ikinä pullaa koska  kokevat liian vaivalloiseksi kaiken sen vaivaamisen ja kohottamisen.

Vierailija
320/717 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkeitto lienee jo mainittu. Ei mun suosikki