Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?

Vierailija
13.01.2018 |

Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?

Kommentit (1229)

Vierailija
621/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minus ta on hankalaa om laittaa keskustelu niin matalalle tasolle, että keskustelukumppani ymmärtää, mitä sanon. Sen lisa kis voin ymmärtää keskustelukumppanini vädring näkemällä Asiata heidän sanomisissaan joita he iste eivät ole edes ajatelleet. Vaikeinta on kuitenkin, ja turhauttavinta, ihmisten älsklingen hitaus.

Vierailija
622/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllätyin, että suomalaisten keskimääräinen äo on joku 105. Tosi alhainen.

Minun äo:ni on 99 

Olen käynyt lukion ja ammattikoulun.

Perustanut yrityksen.

Kotoisin hyvin köyhistä oloista.

Olen pistänyt kaiken älyn käyttöön.

Exkaunotar56v

Minun äo:ni on yli 132. 

Olen käynyt lukion ja yliopiston

En ole perustanut yritystä, mutta haaveilen siitä. Minua estää lähinnä sen tuoma epävarmuus omaan talouteen. 

Olen kotoisin köyhistä oloista. 

Käytän älyäni täydellä kapasiteetilla ja tunnen välillä olevani altavastaajana. 

Sanoisin että olemme melko samanlaisia, meitä erottaa lähinnä älykkyysosamäärä. Molemmilla ollut varmasti

Minulla ei ollut mitään menetettävää.

Olin tilanteessa jossa edessä rotko ja leijona hyökkää.minun piti hypätä rotkon yli.

Vertaus on raju.Kyllästyin olemaan toisen työmuurahainen/orja.

Olin 30 vuotias  en päässyt yliopistoon.päätin perustaa yrityksen.

Minä olen soturi, en kenenkään orja

Exkaunonotar56v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suppeat näkökannat ja avuttomuus asioiden hoidossa. Mun sisällä asuu looginen ajattelu sekä kokonaisuudet. 

Vierailija
624/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei älykkyydessä ole ollut mitään raskasta. Sen takia opiskelu oli helppoa, työ sujuu, lastenkasvatus sujuu ja selviän erilaisista vaikeuksista. Olen tottunut siihen,  että haen asioita kirjallisuudesta yms., jos lähellä ei ole kovin fiksua seuraa. 

Vierailija
625/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta.

Muita?

Populismi puree myös älykkäisiin. Älykkyys ei takaa sitä, että henkilö ei olisi ajattelussaan laiska.

Kannattaa lukea Grit ~suom.: Sisu (Angela Ducksworth, tai vast.)

Siinä käydään läpi tilastollisesti lahjakkuutta(synnynnäistä) ja saavutuksia. Yhteys on tietysti olemassa, mutta sinnikkyydellä ja vaivannäöllä on suurempi merkitys.

Populismi ja yksinkertaistukset puree ihmisiin, joilla on suppea käsitys asioi

Ei välttämättä näinkään. Populismi puree ihmisiin, joihin se vetoaa tunnetasolla. Taustalla voi olla esimerkiksi tarve kyseenalaistaa vallitsevia totuuksia tunteakseen itsensä vapaaksi muiden määräysvallasta ja kokeakseen hallinnan tunnetta. Kaikkea voi nykyään perustella tiedolla, koska näkökulmia tiedon tuottamiseen on lukemattomia. Syvällinen perehtyminen voi jopa rajoittaa, jos se ei ole riittävän syvällistä, jolloin vasta usein ymmärtää, miten vähän ymmärtääkään. Viisaus asuu mielessä, joka ei ole riippuvainen oikeassa olosta, kontrollin pysymisestä ja hallinnan tunteesta, vaan pystyy hyväksymään oman vajavaisuutensa eikä janoa vääryyksien oikaisemista. Älykkyys, se on toinen juttu, mutta älykkyys voi auttaa viisauden saavuttamisessa. Ehkä.

Vierailija
626/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että useat ihmiset ajattelevat aika suppeasti elämästä. Pidättäydytään kaikessa kiinni ja ei osata ajatella/ suunnitella elämää eteenpäin. Eli mennään päivä kerrallaan. Itse ajattelen asioita monelta kantilta ja mietin mitä elämältä oikeasti haluan ja miten sen toteutan.

Vierailija
627/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyserot juontavat jo esihistoriaan, jolloin täällä asuivat korkeakulttuuriset, luku-ja kirjoitustaitoiset, kaukokauppaa harjoittaneet maanviljelijä-metalliheimot jo pronssiajalta lähtien. Arkeologiassa tämä laaja merivalta tunnetaan "kalmistokulttuurina". Vähemmän älykkäät tai metsästäjä-keräilijä- jälkeläiset, joita nykyään on valtaosa "suomalaisista", luokittelevat myös kalmistokulttuurin luku- ja kirjoitustaidottomaksi. Heidän kaiverruksensa ja mm. riimuheimotunnuksensa luokitellaan luonnontekeleiksi, koska siperialaiset ym. metsästäjäkeräilijäthän eivät osanneet kirjoittaa. Jne.

Mä näkisin tilanteen laajempana ongelmana, eikä siihen ole muuta ratkaisua pidemmän päälle kuin vähintäänkin autonomia alkuperäisille suomenkielisille eli kalmistokulttuurin jälkeläisille, joiden erään klaanin nimi oli muuten Sumi/Suomi. 

Vierailija
628/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joidenkin ihmisten hitaus oivaltaa asioita saa joskus turhaitumaan. Haittapuoli on myös se, että en jaksa tehdä "tylsiä" asioita. Siksi minusta ei tule minkään alan huippua. En jaksa opiskella ja tutkia mitään riittävän pitkään. Luotan liikaa kykyyni oivaltaa asioita nopeasti.

Vierailija
629/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kerro älykkyydestä mitään

Vierailija
630/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joidenkin ihmisten hitaus oivaltaa asioita saa joskus turhaitumaan. Haittapuoli on myös se, että en jaksa tehdä "tylsiä" asioita. Siksi minusta ei tule minkään alan huippua. En jaksa opiskella ja tutkia mitään riittävän pitkään. Luotan liikaa kykyyni oivaltaa asioita nopeasti.

Tää on sit näköjään normaalia. Mulle toi matematiikka on aina ollut älyttömän helppoa. Kaikissa todistuksissa 10. 

Mut mä vihaan sitä. En voisi kuvitella tosiaan tekeväni työtä jossa matematiikka näyttelee osaa.

Yksi sellainen asia mikä kanssa tuli mieleen niin mä turhaudun todella helposti ihmisiin. Mä en jaksaisi kuunnella yhtään ongelmia heiltä.  Koska mä nään sen virheen ja ratkaisun heti..  Tuntuu typerältä käydä tuntikausia kestäviä keskusteluja ihmisten ongelmista. 

Vähän sama tunne kun keskusteltaisiin tuntikausia paljonko on 8+8. 

Vierailija
631/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on sit näköjään normaalia. Mulle toi matematiikka on aina ollut älyttömän helppoa. Kaikissa todistuksissa 10. 

Mut mä vihaan sitä. En voisi kuvitella tosiaan tekeväni työtä jossa matematiikka näyttelee osaa.

Yksi sellainen asia mikä kanssa tuli mieleen niin mä turhaudun todella helposti ihmisiin. Mä en jaksaisi kuunnella yhtään ongelmia heiltä.  Koska mä nään sen virheen ja ratkaisun heti..  Tuntuu typerältä käydä tuntikausia kestäviä keskusteluja ihmisten ongelmista. 

Vähän sama tunne kun keskusteltaisiin tuntikaus

Kärsin myös jonkinlaisesta empatia pulasta. Esimerkki ystävän mies löu häntä.. olin todella empaattinen ja säälin häntä. Ym. Neuvoin hakeutumaan pois kotoa ja hakemaan apua.. Olin mukana todella isolla tunteella.. No neuvo ei kelvannut. Väkivalta uusiutui.  Koin pelkkää ärsytystä kaveria kohtaan, teki mieli sanoa että sä ansaitsit sen.

Kaverikin huomasi mun ajatukset.

Vierailija
632/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että muut eivät ymmärrä sanomaani. Ilmeisesti muiden ajattelun ja minun ajatteluni kulkevat niin etäällä toisistaan että yhtymäkohtaa ei löydy.

Vierailija
633/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minus ta on hankalaa om laittaa keskustelu niin matalalle tasolle, että keskustelukumppani ymmärtää, mitä sanon. Sen lisa kis voin ymmärtää keskustelukumppanini vädring näkemällä Asiata heidän sanomisissaan joita he iste eivät ole edes ajatelleet. Vaikeinta on kuitenkin, ja turhauttavinta, ihmisten älsklingen hitaus.

Mi-nus-ta se on nä-in help-po-a. Kat-so, nyt si-nä-kin ym-mär-rät!

Vierailija
634/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää on niin iso ja painava.

Vierailija
635/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että muut eivät ymmärrä sanomaani. Ilmeisesti muiden ajattelun ja minun ajatteluni kulkevat niin etäällä toisistaan että yhtymäkohtaa ei löydy.

Kannattais kuunnella niitä hoitajia...

Vierailija
636/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai onko tossa se että sun ajatusjuoksu on niin nopeaa ja menee pitkälle ettei normi ihmiset ehdi mukaan?

Katsoin joskus tubesta dokkaria jostain nerosta.  Hänellä oli tuo ongelma. 

Esimerkkinä taisivat käyttää small talk.

Joku sanoo että huomiseksi on luvattu vesisadetta.  Tää nero ei tajua sitä small talkkina vaan vie keskustelun. Tietämilleen aihealueille ja toinen jää huuli pyöreänä katsomaan kun nero vetää 30min luennon aiheesta.

Vierailija
637/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään huonoa puolta. En turhaudu ihmisiin, mutta toisaalta en ole ääliöiden ympäröimä. Ehkä nuo ovat temperamenttipiirteitä?

Pystyy keksimään luovia ratkaisuja eikä tarvitse ajatella, ettei tajuaisi jotain, jos yrittäisi ja saisi oppia aiheeseen.

Mensatason älykkyys.

Vierailija
638/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tyhmän ihmisen tunnistaa siitä, että pitää itseään älykkäänä.

Vierailija
639/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin korkeatasoista tekstiä, ettei edes tällainen vaatimattoman superälykäs ymmärrä siitä oikein mitään. 

Minusta on kiva säädellä itseään eri tasoille ja saada joku oppimaan jotain ja kuuntelemaan kiinnostuneena.

Vierailija
640/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivystää Vauvapalstalla 24/7 😓