Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?
Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?
Kommentit (1229)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan vaan keskiverto älykkyydeltäni ja minuakin järkyttää joskus ihmisten tyhmyys ja tietämättömyys. Jos olisin superälykäs niin en voi edes kuvitella kuinka paljon ärsyttävämpää se olisi.
Mutta on niitä raskaampiakin taakkoja elämässä, sano.
Ei se tyhmyys tai tietämättömyys ole ärsyttävää, koska et enää muuta odota.
Tunnepohjainen ja täysin epälooginen käytös on se asia mikä pystyy vielä yllättämään ja sitä kautta luomaan sitä ärsytystä.
Vierailija kirjoitti:
En ole älykäs, mutta koska suomessakin porukka alkaa olla niin junttia ja äärioikeistolaista, koen olevani kuin Einstein.
Totta, kun kansa ympäriltä tyhmenee niin sitä tuntee itsensä normiälyllä ja -tiedoilla ihan älykkääksi.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävintä taitaa olla se, ettei siitä ole mitään hyötyä. Omaksi iloksi ehkä.
Mitenkähän yhteiskunta muuttuisi tai miten se olisi erilainen tapauksessa joissa gaussin käyrän keskikohta ei olisikaan satasessa vaan vaikkapa nykyisen mensan sisäänpääsyrajan kohdalla ?
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin se vaikeus toisten ihmisten kanssa, jotka eivät ole yhtä tai läheskään niin älykkäitä. Pidän ongelmana ihmiskunnan älyn heikkenemistä. Se tuo mukanaan rikollisuutta ja tunnemaailman ongelmia.
Rikollisuus ei johdu vain yksin tyhmyydestä, siihen on paljon eri syitä. Älykkäitä rikollisia on yllättävän paljon, mm iso osa talousrikollisista.
Älystä voi olla haittaa jos sitä luulee olevansa niin fiksu että osaa tehdä täydellisen rikoksen. Älykkäisiin rikollisiin liittyy myös usein ns jumalsyndrooma eli koetaan olevan niin muiden yläpuolella ettei yhteiskunnan säännöt kosketa minua. Näitä on nähty maailman sivu.
Kun on riittävän älykäs, tuntee itsensä sanoinkuvaamattoman tyhmäksi ja riittämättömäksi. Ja yksinäiseksi.
Älykkäänä herätän liikaa huomiota. Parempi olla jatkossa vain ihan hiljaa, huoh.
Jumalsyndroomaisia meillä on töissä, eikä kyllä älyllä ole kaikkia heitä siunattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän yhteiskunta muuttuisi tai miten se olisi erilainen tapauksessa joissa gaussin käyrän keskikohta ei olisikaan satasessa vaan vaikkapa nykyisen mensan sisäänpääsyrajan kohdalla ?
Mahdotonta sanoa. Se kun olisi ensimmäinen kerta, kun enemistö naisista olisi älykkäitä. Oletettavasti siirryttäisiin jonkinlaisen eugeniikan pariin.
Keskiverto suomalainen juntti akka.
Vierailija kirjoitti:
En ole älykäs, mutta koska suomessakin porukka alkaa olla niin junttia ja äärioikeistolaista, koen olevani kuin Einstein.
Et ole. Olet vaan tyypillinen ylimielinen ihminen, joka kuvittelee toiset ihmiset olkiukoikseen, ja yrittää nostaa itseään ylöspäin, olettamalla toiset joksikin ihan alhaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta sanoa. Se kun olisi ensimmäinen kerta, kun enemistö naisista olisi älykkäitä. Oletettavasti siirryttäisiin jonkinlaisen eugeniikan pariin.
Yritin tuolla kysymykselläni vihjata että yhteiskunnan struktuurit ja toimintatavat ovat muotoutuneet "kriittisen massan" mukaan. Eli nykyisiä rakenteita ei ole suunniteltu huippuälykkäiden tarpeisiin. Työelämässä huomaa että sillä älykkyydellä ei tee yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minus ta on hankalaa om laittaa keskustelu niin matalalle tasolle, että keskustelukumppani ymmärtää, mitä sanon. Sen lisa kis voin ymmärtää keskustelukumppanini vädring näkemällä Asiata heidän sanomisissaan joita he iste eivät ole edes ajatelleet. Vaikeinta on kuitenkin, ja turhauttavinta, ihmisten älsklingen hitaus.
En ole ikinä ymmärtänyt tätä, miten älykkään ihmisen voisi olla vaikeaa kommunikoida vähemmän älykkään kanssa. Minusta kyse on enemmän tahdosta. Ei pitäisi olla älykkäälle mitenkään vaikeaa havaita, että toisella on nyt vaikeuksia ymmärtää mitä sanon, ja selittää eri tavalla, tai taustoittaa sanomisiaan niin että toinen pääsee kärryille. Itse olen kahden lapsen äiti, ja täytyyhän meidän äiti-ihmisten lastenkin kanssa kommunikoida asettuen heidän tasolleen. Ei se ole mitenkään vaikeampaa aikuisten kanssa.
Osa ihmisistä tuntuu haluavan pitää yllä oikein jotain älykkään ihmisen kuvaa itsestään sillä, että selittävät asioita monimutkaisesti ja nopeasti ja käyttäen paljon sivistyssanoja, niin että vähemmän koulutetut tai vähemmän älykkäät saisivat kuvan että onpa siinä älykäs ja sivistynyt ihminen. Itseäni ei tällainen kiinnosta, vaan jos jonkun kanssa kommunikoin, niin haluan kommunikaation sisällön menevän perille, enkä käytä tilannetta itsekorostukseen. Joskus joku sanoikin, että olen mukava kun olen niin tavallinen, vaikka olenkin akateeminen. Otin sen kohteliaisuutena.
Vierailija kirjoitti:
Älykkäänä herätän liikaa huomiota. Parempi olla jatkossa vain ihan hiljaa, huoh.
No ehkä sinun kannattaisi hakeutua vaativampiin hommiin? Voin taata, että jos menet lukemaan ja tutkimaan vaikka teoreettista fysiikkaa, et herätä siellä porukassa älykkyydelläsi mitään huomiota koska ne kaikki muutkin on ihan yhtä älykkäitä.
Älykkyyden määrän voi kapitalistisessa yhteiskunnassa, mikä Suomikin on, mitata suoraan varallisuudella. Mikään ei ole säälittävämpää kuin köyhä selittelemässä kuinka älykäs hän tosiasiassa onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Niitä on muuten varsin älykkäitäkin äärioikeistolaisia ja juntteja. Mun exä oli Mensan jäsen, ja on kova äärioikeistolainen ja uskoo kaikenlaisiin salaliittoteorioihin.
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihmiset tituleeraavat itseään keskivertoa älykkäämmäksi.
Älykkyys (ainakin se älykkyys, jota älykkyystesteissä mitataan) on suunnilleen normaalihakautunut. Puolet kansasta on keskimääräistä älykkäämpää, joten ei se niin kovin harvinainen ominaisuus ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joidenkin ihmisten hitaus oivaltaa asioita saa joskus turhaitumaan. Haittapuoli on myös se, että en jaksa tehdä "tylsiä" asioita. Siksi minusta ei tule minkään alan huippua. En jaksa opiskella ja tutkia mitään riittävän pitkään. Luotan liikaa kykyyni oivaltaa asioita nopeasti.
Tää on sit näköjään normaalia. Mulle toi matematiikka on aina ollut älyttömän helppoa. Kaikissa todistuksissa 10.
Mut mä vihaan sitä. En voisi kuvitella tosiaan tekeväni työtä jossa matematiikka näyttelee osaa.
Yksi sellainen asia mikä kanssa tuli mieleen niin mä turhaudun todella helposti ihmisiin. Mä en jaksaisi kuunnella yhtään ongelmia heiltä. Koska mä nään sen virheen ja ratkaisun heti.. Tuntuu typerältä käydä tuntikausia kestäviä keskusteluja ihmisten ongelmista.
Vähän sama tunne kun keskusteltaisiin tuntikaus
Varmaan ne sun ratkaisut on tosi nerokkaita. Ai on unettomuus, no laita pää tyynyyn, Ai oot työtön, no mee töihin, ai olet riippuvuus sairas, no senkun lopetat, ai mielenterveysongelmia, no hoitoon vaan menet, ai perheessä ongelma, no eroo.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyden määrän voi kapitalistisessa yhteiskunnassa, mikä Suomikin on, mitata suoraan varallisuudella. Mikään ei ole säälittävämpää kuin köyhä selittelemässä kuinka älykäs hän tosiasiassa onkaan.
Ok. Siis esim. tutkijat eivät ole älykkäitä, koska heidän tulonsa eivät ole suurimmasta päästä? Oma sukulainenkin siellä kehittää koko ihmiskuntaa hyödyttäviä asioita yliopistolla, mutta minä yliopisto-dropout peruskoodari olen vissiin sitten paljon älykkäämpi kuin tuo tohtori, koska tienaan merkittävästi enemmän :D
Persujen yksinkertaisuus. Niistä vähä-älyisistä saa näppyjä takapuoleen :(