Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?
Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?
Kommentit (1229)
Jos on oikeasti älykäs, osaa järjestää elämänsä niin ettei kuormitu siitä (raskaus). Vähän sama, kun jos ei pidä miehistä, ei tarvitse olla suhteessa miehen kanssa. Niin luulisi älykön osaavan hoitaa asiansa niin, ettei tule paha mieli
Ei kyllä oikeastaan mikään. Elämäni on älykkyyteni takia aina ollut varsin mukavaa ja helppoa. Koulut meni helposti läpi, ja vaativana ja stressaavana pidetty asiantuntijatyö teknisellä alalla on sekin aika helppoa eikä aiheuta paineita. Toiset ihmisetkään ei ärsytä, koska en juurikaan ole työn ulkopuolella niiden kanssa tekemisissä, viihdyn parhaiten itsekseni. Enkä mieti kauheasti mitään yhteiskunnallisia tms. juttuja, ilmastonmuutosta tai sellaisia, jotka monia ihmisiä ahdistaa. Elän vaan hetkessä ja nautin arjen pienistä iloista.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti älykäs, osaa järjestää elämänsä niin ettei kuormitu siitä (raskaus). Vähän sama, kun jos ei pidä miehistä, ei tarvitse olla suhteessa miehen kanssa. Niin luulisi älykön osaavan hoitaa asiansa niin, ettei tule paha mieli
Kyllä, tiettyyn rajaan asti. Joskus se elämä kuormittaa kohtuuttomasti. Älykkyydestä kertoo myös hyvyys ja aito suvaitsevaisuus. Läsnäolon voima on voimaa jota ei ole liiaksi nykyisin. Sellaisen ihmisen lähellä on hyvä ja turvallinen olla, on helppo olla oma itsensä.
Moni luulee ehkä ittestään liikoja. Ei röykeys ole älykkyyttä tai muut outoudet.
Vierailija kirjoitti:
Exkaunotar56v jatkaa
Mitä älyllä tekee jos on henkisesti laiska?
Jos tekisin mensan pikatestin 100 kertaa tulos paranisi paljon.
Olisiko älyni siis kasvanut?
Kyllä. Älykkyys on taito siinä missä vaikkapa hauiksenkin treenaaminen kasvattaa hauista. Perimä ja varhaiskasvatus luo valmiuksia, mutta vain harjoitus tekee mestariksi
Matlo-älykkyyttä harjoitellaan koulussa mm. matematiikassa, ja sitä voi harjoitella myös erilaisilla logiikkapeleillä. Mitä enemmän tätä tekee, sitä enemmän aivot urautuvat tämän tyyppiseen toimintaan, ja koko maailma alkaa hahmottumaan sen kautta
Sama juttu pätee esim. luovuuteen, ja se vasta mielenkiintoinen kenttä onkin. Matlossa on niin paljon (keskinkertaista) kilpailua, että omasta mielestäni se on jo pilalle tallottu ja paskottu kenttä. Kannattaa laiduntaa siellä, missä ruoho on tuoretta ja vihreää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tiettyyn rajaan asti. Joskus se elämä kuormittaa kohtuuttomasti. Älykkyydestä kertoo myös hyvyys ja aito suvaitsevaisuus. Läsnäolon voima on voimaa jota ei ole liiaksi nykyisin. Sellaisen ihmisen lähellä on hyvä ja turvallinen olla, on helppo olla oma itsensä.
Ehkä miehillä. Jos nainen on tuollainen, tulee vaan toistuvasti r aiskatuksi. Heh
Virhe ajattelussa että älykkyys tarkoittaisi vaikka sitä että ei tee kirjoitusvirheitä. Tai olisi hirveän menestynyt automaattisesti.
Itsellä Mensa mitannut 140. Olen matemaattisesti todella lahjakas sieltä kautta olis voinut löytää hyvän työn. Mutta vihaan matematiikkaa.
En tiedä olenko keskivertoa älykkäämpi, mutta Keskisarjaa fiksumpi olen kuitenkin. Rasittavia nuo urpot.
Vierailija kirjoitti:
Moni luulee ehkä ittestään liikoja. Ei röykeys ole älykkyyttä tai muut outoudet.
Rohkeus on monesta röyhkeyttä tai esimerkiksi rehellinen puhe. Kannattaa tarkastella asioita ja tilanteita hieman enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannattaisi kysyä asiaa mielummin REILUSTI keskivertoa älykkäämmiltä. Joku reilu satasen äo tai edes alle 120:n ei välttämättä ole vielä mitään ihmeellistä...
Kelpaako mun 138 ? Ja joo on testettu. Mä huomasin sen jo lapsena, että olin aina ekana valmis ja ärsytti odottaa muuta luokkaa. Ja opin nopeasti kaikkea. Seurustelukumppanien kanssa yritin tyhmentää itseäni, että kelpaisin! Kunnes tajusin, että mähän olen hyvä, ei mun tartte muuttaa itseäni. Sitten testit osoitti sen saman. Onneksi mun suvussani on samalaisia, joten en tylsisty enää. Kumppanin kanssa pitää joskus pidätellä, ettei sen ego kärsi. Maailmantuska on totta, mietin monesti, mitä oikeasti tapahtuu ja mitä pitäisi tehdä. Ja uskonnot naurattaa
Älykkyyden ja tunneälyn suhteen sekoitetaan vellit ja puurot. Tunneäly on opittu ominaisuus. Älykkyys ei ole opittua. Molempia voi kehittää. Toinen ei yksilötasolla sulje pois toista. Älykkyys fyysinen ominaisuus, ja tunneäly on psyykkinen ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Virhe ajattelussa että älykkyys tarkoittaisi vaikka sitä että ei tee kirjoitusvirheitä. Tai olisi hirveän menestynyt automaattisesti.
Itsellä Mensa mitannut 140. Olen matemaattisesti todella lahjakas sieltä kautta olis voinut löytää hyvän työn. Mutta vihaan matematiikkaa.
Jatkan vielä. Lisäksi mulla on keskittyminen todella vaikeaa. Mun pitää monesti pitää taukoja ym helpoistakin tehtävistä. Äidinkieli on myrkkyä.
Olen jumiutunut duunari asteen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exkaunotar56v jatkaa
Mitä älyllä tekee jos on henkisesti laiska?
Jos tekisin mensan pikatestin 100 kertaa tulos paranisi paljon.
Olisiko älyni siis kasvanut?
Kyllä. Älykkyys on taito siinä missä vaikkapa hauiksenkin treenaaminen kasvattaa hauista. Perimä ja varhaiskasvatus luo valmiuksia, mutta vain harjoitus tekee mestariksi
Matlo-älykkyyttä harjoitellaan koulussa mm. matematiikassa, ja sitä voi harjoitella myös erilaisilla logiikkapeleillä. Mitä enemmän tätä tekee, sitä enemmän aivot urautuvat tämän tyyppiseen toimintaan, ja koko maailma alkaa hahmottumaan sen kautta
Sama juttu pätee esim. luovuuteen, ja se vasta mielenkiintoinen kenttä onkin. Matlossa on niin paljon (keskinkertaista) kilpailua, että omasta mielestäni se on jo pilalle tallottu ja paskottu kenttä. Kannattaa laiduntaa siellä, missä ruoho on tuoretta ja vihr
Jos kiinnostaa niin kyllä, ei me kaikki edes harjoittelemalla siltikään yhtä hyviksi ylletä. Täytyisi huomioida ne jokaisen vahvuudet oikealla tavalla. Meitä matikkafanejakin kuitenkin on olemassa aina tai muita jotka innostuvat monipuolisesti asioista ja oppivat hyvin kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä miehillä. Jos nainen on tuollainen, tulee vaan toistuvasti r aiskatuksi. Heh
Jaa, en minä vain ole tullut. Heh.
Vierailija kirjoitti:
Inhimilliset ne virheet.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen matemaattisesti huomattavasti keskivertoa lahjakkaampi, mutta en tiedä, olenko keskivertoa älykkäämpi, ehkä aika keskiverto muissa asioissa kuitenkin. Vastaan silti. Minua ärsyttää wannabeälyköt, eli ihmiset, jotka sanovat rakastavansa jotain filosofisia keskusteluja, mutta kaikki perustuu kuitenkin kirjatietoon ja hyviin koulunumeroihin. Syy-seuraus -suhteiden ajattelukyky puuttuu täysin.
He eivät erota signaaleja kohinasta. Ja valitsevat kohinasta kausaatiokaavaan sekoittajat. Suosittelen sinulle kirjaa; Judea Pearl: MIKSI - Syyn ja seurauksen uusi tiede.
Kun ei ymmärretä lukemaansa, esitettyä kysymystä, tai koko aihetta, mutta lörpötetään silti.
Esimerkki: facen ryhmät joissa joku kysyy selkeän kysymyksen kuten "voiko graavilohta pakastaa?" niin 100 vastausta tyyliin "itse syön vain tuoretta savusiikaa, siian on kalastanut mieheni".
Nää ajaa mut hulluksi enkä pysty osallistumaan mihinkään fb ryhmiin tuon takia.
Vierailija kirjoitti:
Tää on just se pyhä yksinkertaisuus joka keskivertoihminen ajattelua hallitsee. Kyllä teidän kanssa on todella raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin, että suomalaisten keskimääräinen äo on joku 105. Tosi alhainen.
Minun äo:ni on 99
Olen käynyt lukion ja ammattikoulun.
Perustanut yrityksen.
Kotoisin hyvin köyhistä oloista.
Olen pistänyt kaiken älyn käyttöön.
Exkaunotar56v
Minun äo:ni on yli 132.
Olen käynyt lukion ja yliopistonEn ole perustanut yritystä, mutta haaveilen siitä. Minua estää lähinnä sen tuoma epävarmuus omaan talouteen.
Olen kotoisin köyhistä oloista.
Käytän älyäni täydellä kapasiteetilla ja tunnen välillä olevani altavastaajana.
Sanoisin että olemme melko samanlaisia, meitä erottaa lähinnä älykkyysosamäärä. Molemmilla ollut varmasti omassa elämässään erilaisia haasteita, osin sam
Vastasin tohon aiemmin. 140 Mensan testattuna.
Mulla kans tosi vaikeeta ja iso kynnys perustaa firmaa. Mä nimittäin näen niin hirveästi isommin asioita. Laajasti mä näen myös ne kaikki asiat mitä voisi mennä pieleen.. ihan eri tavalla kuin normi ihmiset.
Mä kävin yrittäjä neuvonnassa. Lopputulos oli se että neuvoja sanoi idealla olevan potentiaalia ja hän ei ole koskaan kuullut että joku olisi ajatellut noin pitkälle.
Mulle tuo on normaalia. Siksi en usko että ikinä perustan yritystä
Vierailija kirjoitti:
Pystyn ratkomaan Mensan tehtävät likimain 100%.sti, mutta aioni käyvät hitailla kierroksilla. Siksi en pärjäisi Mensan nopeutta vaativissa testeissä. Olen siis patatyhmä?
Prosessointinopeus on yksi tärkeä osa älykkyyttä.
Saahan ne tehtävät jokainen oikein ku miettii tarpeeksi kauan.