Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskivertoa älykkäämpi: mikä älykkyydessä on raskainta?

Vierailija
13.01.2018 |

Minulle henkilökohtaisesti se, että osaan hahmottaa asiat suurina kokonaisuuksina, joissa monet tekijät vaikuttavat toisiinsa ja jotka harvoin ovat kovin mustavalkoisia tai joko-tai. Näin on usein esim. poliittisten tai eettisten kysymysten kanssa. On jotenkin tuskastuttavaa huomata kerta toisensa jälkeen, että populistiset one-linerit purevat keskivertoihmisiin paljon tehokkaammin, eivätkä he edes halua ajatella asioita monelta kantilta. Muita?

Kommentit (1229)

Vierailija
581/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätyin, että suomalaisten keskimääräinen äo on joku 105. Tosi alhainen.

Minun äo:ni on 99 

Olen käynyt lukion ja ammattikoulun.

Perustanut yrityksen.

Kotoisin hyvin köyhistä oloista.

Olen pistänyt kaiken älyn käyttöön.

Exkaunotar56v

Vierailija
582/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos näyttää mensakortin kaiken kinumisen jälkee niin seuraava asia minkä kuulee on se kuinka "se ei ees tosin tarkota mitään".

ykkönen kuitenki on se että jos tykkää yhtään meikistä tai muodista tai slangista (!) niin se tarkottaa heti että sua ei ikinä tulla ottamaan tosissaan; PTFU:n blogin pitäjän haastattelu hesarissa joskus pari vuotta sitten oli kyllä niin osuva: ihmisillä on tietty kuva "älykkäästä ihmisestä" ja jos eroat siitä millään niin se vaan tarkottaa ettet oikeesti oo fiksu

Tykkään kuunnella suomi rap musiikkia.

Biisien sanoitukset ovat älykästä yhteiskuntakritiikkiä.

Exkaunotar56v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla keskivertoa älykkäämpi, mutta verbaalisesti ei niin lahjakas?

Voi tietenkin. Ainoa oikea älykkyyden laji on matemaattinen, eli tämä perinteinen älykkyys. Verbaaliset ja sosiaaliset älykkyydet on sitten kehitetty ettei ihmisille tulisi paha mieli.

Höpö höpö. Kyllä älykkyyttä on muutakin kuin matemaattista. 

-mensalainen

Vierailija
584/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys tekee yksinäiseksi ja väärinymmärretyksi. Erityisesti lukiossa huomasin, miten vaikea joidenkin opettajien oli sietää minua koska huomasivat että olin älykkäämpi. Jouduin silmätikuksi. Samaa jatkui yliopistolla mutta onneksi pienemmissä määrin. 

Vierailija
585/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se että ihmiset keskimäärin ovat kapeakatseisia ja ennen kaikkea hitaita. Olen itse melko nopea ja väsyn kun huomaan että muut eivät pysy vauhdissa mukana (esimerkiksi jos pitäisi oppia uutta).

Onkohan tämä minun viestini. En enää muista. 

Erityisesti tuo kapeakatseisuus saa vereni kiehumaan. Joskus myös se, että pitää odottaa muita kun itse olisin jo menossa asioissa eteenpäin. 

Vierailija
586/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Johtaa myös melkoiseen yksinäisyyteen välillä. 

Vierailija
587/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustanut yrityksen.

Exkaunotar56v

Minun äo:ni on yli 132. 

Olen käynyt lukion ja yliopiston

En ole perustanut yritystä, mutta haaveilen siitä. Minua estää lähinnä sen tuoma epävarmuus omaan talouteen. 

Olen kotoisin köyhistä oloista. 

Käytän älyäni täydellä kapasiteetilla ja tunnen välillä olevani altavastaajana. 

Sanoisin että olemme melko samanlaisia, meitä erottaa lähinnä älykkyysosamäärä. Molemmilla ollut varmasti omassa elämässään erilaisia haasteita, osin samoja, osin erejä. 

10v nuorempi entinen kaunotar. 

Vierailija
588/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laittaa esim. ihmiset johonkin kategoriaan ylipäätään, että olen keskivertoa älykkäämpi ihminen, niin se minulle tarkoittaa sitä, että se keskivertoa älykkäämpi ei osaa arvostaa toisia lainkaan, jotka ovat vähän vaille tasan? Mielestäni ei ihmisiä tule lainkaan lokeroida lainkaan, jos ajattelee oikeasti suuressa mittakaavassa. Toisten olot lapsuudesta lähtien olleet huonommat kuin toisten elämässä. Ja toisilla ei ole ollut mahdollisuutta miettiä koko maapallon filosofiaa tai tätä elämää lainkaan, kun toisilla se elämä on taistelua elin olosuhteista, ruoasta, laskuista ym. Hyvin toimeen tulevilla on ollut enemmän mahdollisuuksia kuin toisilla.Ja heillä enemmän aikaa miettiä koko maapallon tilannetta. Eli ap et oikeasti osaa ajatella suuressa mittakaavassa lainkaan. Jos ajattelisit tätä, niin osaisit arvostaa toisia ihmisiä tasa-vertaisina olentoina. Jotkut oikeasti saaneet huonot elämän välineet ym. ja toisilla taas erilaiset. Eräs rikas mies kertoi, että halusi harjoitella ns. olla köyhä kadun kulkija ja söi samaa ruokaa, mitä muut ihmiset kadulla? Että oppii sitten köyhien elämästä enemmän? Mitä hän siis oppi? Kun hänellä aina mahdollisuus oli käyttää pankkikorttia ja tulla takaisin Suomeen? 

Vierailija
589/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä käytetään omaksi eduksi, yhteinen etu tulee vasta tämän jälkeen. Oman edun ajamisen takia älykäskin voi puhua paskaa silmää räpäyttämättä. 

Tästä syystä ei voi suoraan määritellä ihmisiä älykkäiksi ja tyhmiksi. 

Tästä saa sen käsityksen että älykkäät on itsekkäitä paskoja. Todellisuudessa monet älykkäät ovat todella sydämellisiä ja muita ajattelevia. Olen jo pitkään kuulunut Mensaan ja tunnen arviolta 500 mensalaista. Uskallan väittää että jopa 90% näistä ihmisistä on kaikkea muuta kuin itsekkäitä. 

Tuo kuvaamasi: "Oman edun ajamisen takia älykäskin voi puhua paskaa silmää räpäyttämättä." ei varsinaisesti kerro älykkyydestä vaan tämä on tyypillistä psykopaateille ja narsisteille. Tottakai niitäkin löytyy myös älykkäistä ihmisistä, mutta ei niin paljon että siitä kannattaisi erikseen mainita. 

Monet älykkäät ovat olleet koulukiusattuja ja siksi ovat pikemminkin hyvin epävarmoja. Siksi harva edes tuo mensalaisuuttaan julki, pelkäävät mitä muut ajattelevat. Osa salaa älykkyytensä jopa perheiltään. 

Vierailija
590/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään älykäs ei vastaa tämänlaiseen ketjuun.

Voi kun tietäisit miten paljon meitä täällä on. Ja aina kun tulee ketju joka liittyy mensalaisuuteen, se linkataan omalle keskustelufoorumillemme. Joten kyllä Mensa-viestit saa AV:lla huomiota. 

Vierailija
591/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän tasapainoittaa loogista ja järjestelmällistä ajattelua kaikella tv-hömpällä ja juorulehdillä. Jotta saisin aivot narikkaan hetkeksi.

Muut saa minusta sellaisen kuvan että olen lokeromainen ajattelija vaikka näen kokonaisuuksia.

Vierailija
592/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko keskivertoa älykkäämpi, pärjään hyvin kyllä kaikissa päättelytehtävissä, olen aina ollut hyvä matikassa, kielissä jne ja työkseni ohjelmoin ja 3d-mallinnan. Opin nopeasti uutta.

Minua häiritsee eniten oma rajallisuuteni. Haluaisin oppia, tutkia, janoan lisää tietoa oikeastaan mistä vaan. Yhteiskuntatieteet, luonnontieteet, uudet kielet, ongelmanratkaisu... Haluan ymmärtää asioita, syitä ja seurauksia syvällisesti, mutta aina tuntuu, että tiedän aivan liian vähän.

Jälkimmäinen kappale:Haluaisit oppia ja tutkia? Miksi et sitten tee niin? Koskaan ennen ei ole ollut tiedon "valtatiet"  niin saatavilla kuin nykyään. Ja voit kartuttaa tietouttasi ihan "alkulähteiltä" yliopistojen julkaisuista, julkisista virallisista virastoista ja asiakirjoista, tietokirjoista, tiedejulkaisuista jne. Syvällistä tietoa et välttämättä löydä helposti mistään. Johtuu nykyajan äärimmäisen kapeutuneesta erikoistumisesta, joka tietoa pirstaloi.

Kokonaiskuva ei muodostu laatikkoon, joka on nimetty jollain osa-alueella, vaan kuvan muodostuminen jatkuu pitkälle laatikon reunojen yli. Ja se muodostuu toisistaan ihan erilaisista paloista.

Minä haen tietoa kirjoittamistani lähteistä. Niistä löytyy uusimmat tutkimukset ja edistysaskeleet. Luen esim. neurotiedettä, kvanttifysiikkaa, verkostoteoriaa, kaaosteoriaa, biotieteestä ja sen etiikasta, geenimodifioinnista, filosofiaa ja monesta muusta alan asiantuntijoiden kirjoittamia teoksia. Olen havainnut hedelmälliseksi tutustua asioihin poikkitieteellisesti. Ja teen tätä pelkästään omaksi ilokseni. "Tieto lisää tuskaa"ei ole tyhjä klisee. Nyt tietoa tulvii kaikilla osa-alueilla niin paljon ja nopeasti, että monet vakavat uhkakuvat todellakin mahdollistuu, jos varsinkin vauhtisokeina edetään.

Ja kyllä, mitä enemmän tiedän, niin sitä vähemmältä tietomäärä tuntuu. Se ei tule muuttumaan. Ei sinullakaan. Aika ja kapasiteetti ei riitä. Kenelläkään. Ja sen lisäksi osa tiedosta on aina salattua. Koska globaali ja sotaisa kilpailuihmiskunta.

Vierailija
593/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäänä varjopuoli on se, että kun ajattelee siksi liikaa, tulee pää kipeäksi.

Vierailija
594/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustanut yrityksen.

Exkaunotar56v

En ole perustanut yritystä, mutta haaveilen siitä. Minua estää lähinnä sen tuoma epävarmuus omaan talouteen. 

Sanoisin että olemme melko samanlaisia, meitä erottaa lähinnä älykkyysosamäärä. Molemmilla ollut varmasti omassa elämässään erilaisia haasteita, osin sam

Minulla ei ollut mitään menetettävää.Olin pienipalkkaisessa työssä, asiakkaat kehuivat, pomoni lähinnä naureskeli..mitään rahaa en saanut vaikka tein hurjasti lisämyyntiä.Mietin, miksi teen toiselle..perustan oman yrityksen vaikka se menisi konkurssiin.Ensimmäinen vuosi oli järkky.Mies jatkoi töissä, että saimme ruokaa ja vuokran maksettua.Sitten alkoi helpottaa.

Mitä menetettävää sinulla on?

Exkaunotar56v

Vierailija
595/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exkaunotar56v jatkaa

Mitä älyllä tekee  jos on henkisesti laiska?

Jos tekisin mensan pikatestin 100 kertaa tulos paranisi paljon.

Olisiko älyni siis kasvanut?

Vierailija
596/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäänä varjopuoli on se, että kun ajattelee siksi liikaa, tulee pää kipeäksi.

Minun ymmärrykselläni on rajansa, luen kirjaa geenien vaikutuksesta kaikkeen.

Siis lisääntymiseen, perhekokoon, reviiriin...

Välillä lasken kirjan, lien sivun uudestaan, kun ymmärränkin asian, on voittaja fiilis:)

Mutta älyni on vain 99 , saanko lukea tietokirjallisuutta?

Exkaunotar56v

Vierailija
597/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että sosiaalisissa tilanteissa pitää aina vähän haistella, milloin älykkyyttään ja sivistyneisyyttään joutuu piilottelemaan. Muutaman kerran on tullut jopa suoranaista aggressiota kun olen puhunut jotain omasta mielestäni aivan normaalia, josta vastapuoli ei olekaan tajunnut mitään. Huono itsetunto saa siis jotkut tyhmemmät/kouluttamattomammat ihmiset luulemaan, että vittuilen tai yritän alistaa, vaikka mitään sellaista ei tosiaankaan mielessäni ollut. Vinoilua on tullut sitäkin enemmän tyyliin "eihän noin hienoa asiaa kannata tällaiselle tavalliselle ihmiselle puhua". Ärsyttää, kun aina pitää tehdä nopea tilannearvio siitä, millä tasolla voi keskustella. Nykyinen amerikkalaistyylinen junttiuden ja urpouteen asti menevän suoraviivaisuuden pitäminen "aitoutena" pahentaa asiaa. Onneksi iän myötä siihen on alkanut osittain tottua. Nautin silti aivan mielettömästi, kun voin keskustella vanhojen opiskeluystävieni kanssa, koska silloin tiedän kummankin olevan samalla tasolla ja että ei tarvitse yhtään filtteröidä tai alkaa selittämään mitään yksinkertaisella tavalla.

Vierailija
598/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn ratkomaan Mensan tehtävät likimain 100%.sti, mutta aioni käyvät hitailla kierroksilla. Siksi en pärjäisi Mensan nopeutta vaativissa testeissä. Olen siis patatyhmä?

Vierailija
599/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ja heidän aiheuttamansa ongelmat, niin muille kun itselleen. Suurin osa ihmisten ja yhteiskunnan ongelmista olisi ratkaistavissa todella helposti, mutta tahtotila puuttuu. On niin uuvuttavaa joutua kärsimään muiden aiheuttamista ongelmista päivästä toiseen.

AP:n kaltaiset ihmiset, jotka lukevat lehdistä miten "moniulotteisia ja vaikeita" asiat ovat, vaikka oikeasti tilanne on päinvastainen. Helppo sumuttaa normaalia työläistä, pitää asiat ennallaan ja jatkaa rahan lappamista omille eturyhmille.

Ihmisessä on geenivirhe. Sosiaalinen nokkimisjärjestys luo nykymaailmassa mahdollisuudet umpi-itsekkäiden tyyppien nousun diktaattoreiksi. Täten pääsevät kiusaamaan ja tappamaan ihmisiä oman sosiaalisen egonsa vuoksi.

Vierailija
600/1229 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustanut yrityksen.

Exkaunotar56v

Sanoisin että olemme melko samanlaisia, meitä erottaa lähinnä älykkyysosamäärä. Molemmilla ollut varmasti

Se on se ero kun on se puoliso turvaamassa  vaikka menis pisnekset nurin.

Koitappa samaa yksin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä