Muutettiin rivariin "vapauden" takia..
Tultiin tulokseen että ihan kerrostalon veroista paskaa tämäkin. Onneksi ollaan vuokralla..
Kerrostalosta muuttaessa eniten odotettiin omaa pihaa. Koirankin takia. No, sitten kävi ilmi että pihaa ei saa aidata. Koiraa ei saa pitää pihalla vapaana. Koira ei saa edes pissata pihalle.
Hiiligrilliä ei saa käyttää, pitäisi olla sähkögrilli. Sitä oltais saatu kerrostalossakin käyttää. Sen lisäksi jos pihalla haluat olla, saat kuunnella sermin takaa naapurien kälätykset ja tupakan savut tulee naamalle.
Samanlainen kyttäyskulttuuri jatkuu. Lappua tuli postilaatikkoon että pelastustiellä ei autoja saa pitää! Muutamasti ollaan joo pidetty pieniä hetkiä, esim muuttokuormaa purkaessa ja jouluaattona kun pakkasin autoon lahjat ja yöpymiskamat. Meni ehkä 15 minuuttia. Ns. Päätyasunnon omistajat saavat kyllä autojaan pitää asuntojen edessä, mikä mielestäni on epäreilua muita kohtaan.
Siis ihan paskaa. Saapahan motivaatiota omakotitaloon säästämiseen..
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätyasunnon omistajat saavat kyllä autojaan pitää asuntojen edessä, mikä mielestäni on epäreilua muita kohtaan.
Todellakin. Taloyhitiössä osakkaita on kohdeltava tasavertaisesti. Jos oven eteen ei saa pysäköidä, niin se koskee kaikkia asuntoja.
Mutta jos kielletään pelastustielle pysäköinti niin se monesti tarkoittaa että päätyasunnoissa voi tuoda auton oman oven eteen, muissa asunnoissa ei. Ja tämä on ihan tasavertaista kaikille, sääntö on kaikille sama. Niissä päätyasunnoissa se auto ei vaan tuki pelastustietä ollessaan oven edessä vaan siitä pääsee ohi :)
Jäin kyllä miettimään että tuliko ap:lle oikeasti yllätyksenä se, että kun hän on ulkona omalla pihallaan niin samaan aikaan saattaa naapuri olla siinä metrin päässä omallaan ja kehdata jopa puhua? Ja samaan aikaan ap piti itsestäänselvänä että hänen pikku Tessu voi kyllä ulkoilla takapihalla ja kuseksia sinne :D Tuliko mieleen miten mukava sen naapurin on siinä metrin päässä nauttia ulkoilmasta kun aidan takana Tessu räkyttää ja haisee.
Ei ole ok pysäköidä autoa muualle kuin pysäköintiruutuihin eikä ajella huvikseen pihaväylillä. Siellä kulkee lapsia jne.
Pihalle voi pistää kevyen "siirrettävän" aidan yms. jos ei sitä ole erikseen kielletty yhtiöjärjestyksessä. Ei kannata mennä siihen halpaan, että joku mummo tulee ja selittää mikä on kiellettyä pihalla. Niiden pitää lukea myös papereissa.
Me viihdytään hyvin. Huoltoyhtiö hoitaa hommat; pihatyöt, korjaukset ja ongelmatilanteet. Naapurit on kivoja. Yhtiökokouksissa voi vaikuttaa asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloelämää parjataan turhaan. On helppoa ja huoletonta,yksityisyyttä ja vapautta on enemmän kuin rivarissa. Oma parveke on paljon yksityisempi ja mukavempi kuin pikku piha,jossa naapuri heti sermin takana vieressä ja kaikki kuuluu. Jos sattuu olemaan hyvä alue ja rauhallinen talo,niin kerrostalossa ei ole mitään vikaa.
Parvekkeellako ei puhe kuulu naapuriin? Tai tupakoivien savu kulkeudu sun parvekkeelle? Itse valitsin rivarin nimenomaan siksi että on oma AIDATTU piha, joka on kuitenkin isompi kuin parveke, on terassi jossa voi grillata kaasugrillillä jne. Omakotitaloon ei ole tällä hetkellä varaa. Kaverit asuu omakotitalossa, talot ihan kylki kyljessä kiinni, mikä rauha siinä on? Pitää muuttaa korpeen että olisi oma iso piha, ainakin täällä pk-seudulla. Mulla on ollut joka kerrostalossa ylä- tai alakerrassa häiritseviä naapureita, edes yöllä ei saanut nukkua rauhassa. Rivarissa saa ainakin sisällä olla rauhassa, se riittää mulle, kyllä se rivari kerrostalon voittaa. Mutta makuasioistahan ei kiistellä ;)
Niin,kerrostaloja ja rivitaloja on monenlaisia. Olen asunut 5 eri kerrostalossa, vain yhdessä oli metelöivä ja häiriköivä naapuri. Muissa täysin rauhallista ja hiljaista. Kerrostalossa ei välttämättä ole seinänaapureita tai ylä-tai alakerran naapuria. Rivitalossa jossa asuin taas kuului kaikki äänet naapurista seinän läpi. Parvekekin voi olla sellainen,ettei ole heti vieressä toista. Jos se lähin naapuri ei tupakoi tai on savuton talo, savut tuskin kulkeutuu parvekkeelle. Uusissa taloissa lasitetut parvekkeet on myös monesti niin hyvin äänieristettyjä,ettei naapuriparvekkeelta kuulu mitään. Näin on ollut kaikissa taloissa joissa olen asunut.
Niin on, itse olen asunut 4 kerrostaloasunnossa ja kaikissa kärsinyt metelistä, ei rivarissa ollut vastaavaa ongelmaa. Sulla on käynyt hyvä tuuri. Todennäköisempää se on että kerrostalossa on häirikkö kuin rivarissa kun on niitä naapureitakin rapussa paljon enemmän. Meillä kuului kerrostalossa myös 3. kerroksesta tv ääni mun kämppään 1. kerrokseen. Meilla on rivarissa myös päätyasunto, joten on vaan 1 naapuri eikä ylä- tai alanaapureita rivarissa varmasti ole. Meillä ei kuulu rivarissa naapurin seinän läpi kuin pesukoneen linkous tosi vaimeana joskus harvoin. Nämä rivareita arvostelevat ei ole kokeneet sitä kerrostalohelvettiä mikä voi pahimmillaan olla kun herää öisin naapurin telkan ääneen joka kuuluu jopa korvatulppien läpi tai yläkerran pariskunnan riitelyyn jolloin myös tavarat lentää lattialle ja kauhea kolina käy, saivat vissiin häädön pian sen jälkeen, sitä ennen riitely kesti varmaan pari vuotta.
Minä olen hallituksen puheenjohtaja rivarissa, ja rasittaa, kun saa kuunnella milloin mitäkin asukkaiden huolia. Eivät tunnu tajuavan, että uhraan tähän vapaa-aikaani. Osalla tuntuisi oleven enemmän tarvetta psykiatrille. No, ensi kaudella en takuulla jatka hallituksessa, loppuu rutina. Tässä hommassa on todella vähän palkitsevaa, rahallinen korvaus mitätön ja arvostus samoin. Ehkä saan sen anonymiteetinkin takaisin.
Sanotaankin, että rivitalossa yhdistyvät omakotitalon ja kerrostalon huonot puolet.
Mä olen nyt asunujt samassa rivarinpätkässä 20 vuotta ja todellakin - alkoi riittää jo muutama vuosi sitten, mutta tietyistä syistä asunnon myynti siirtyy vielä hieman.
Paremmintietämistä. Etenkin hallituksen puheenjohtajalta, joka asunut alle 10 vuotta. AIna tietää paremmin vanhatkin taloyhtiön asiat siltä ajalta kun itse ei asunut täällä
Nurmikon leikkaamisen seurantaa. Tämän vuoksi en piruuttani merkitse "huoltovihkoon" mitään silloin kun olen leikannut yhteisiä nurtseja. Tai mitään taloyhtiön kukkapenkkien siivoamistakaan.
Pari vuotta sitten meidän takapihalle ja siitä olohuoneeseen luikerteli käärme (siis se rantakäärme, ei kyy). Jatkoa estääkseni ostin muurahaishappoa, jonka pitäisi hajullaan karkottaa käärmeet sun muut. Pullo maksoi 16,60. En kysellyt mitään ennen ostamista. Laitoin laskun isännöitsijälle. Isännöitsijä ilmoitti vasta joskus kuukauden kuluttua sen maksamisesta, koska asia oli pitänyt viedä hallituksen peejiin toimesta hallituksen kokouksen käsittelyyn. Ihan pelkkää vittuilua. Samassa yhteydessä ilmoitettiin, että voin jatkossa kyllä ostaa taloyhtiön kesäkukat (max. 100 euroa) ja hoitaa ne ilman sen kummempia luvan kysymisiä. Ilmoitin lopettavani tuon hyväntekeväisyyden, jota olin harrastanut noin 10 vuotta. Samoin ilmoitin, etten enää ripustele pimeän ajan valoja, jotka olin myös ripustellut saman ajan.
Varpailleastumista. Viime vappuna mulla oli liputusvuoro. Etsin vappuaattona kolmeen kertaan lippua, että saan sen aamulla tankoon vedettyä. Ei löydy. Lopulta laitan viestin seinänaapurille ja kysyn asiasta. Joo lippu on hänellä ja hän ajatteli liputtaa minun vuorollani. Laitoin kiitokset ja pyynnön että ilmoittaisi seuraavalla kerralla jos aikoo tehdä minulle kuuluvan liputuksen ettei tarvitse etsiä ja ihmetellä.
Kyttäämistä. Eräs mummeli istuu mukavasti aina olohuoneensa nurkassa ikkunan äärellä seuraamassa kuka käy postilaatikolla tai mitä yleensä on menossa.
Toisen naapurin epäilen ihan tosissani hankkineen jonkin riistakameran tai vastaanvan tunnistimen, koska erittäin usein kun itse lähden ovesta ulos joko etu- tai takaovesta, sattumoisin naapurikin on liikkeellä. Kiusallista aina olla nokatusten.
Yhdet naapurit eivät saa koiraansa kuriin. Koira kusee edelleen pihatielle. Kusivanat vain jää jälkeen kun sitä viedään. Hallitus ei mielestään voinut puuttua näin vähäpätöiseen asiaan. Ilmoitin tietysti ensin asiasta pariin kertaan itselleen naapurille, mutta mitään ei saatu korjattua.
Nykyisin yritän itse liikkua vain pimeän turvin ja siltikin jään ensin kuuntelemaan, onko mahdollisesti muita liikkeellä. Meillä on ulkovajat, joissa seinänaapuri rakentelee omassaan siis jotain. Muutaman kerran aiemmin kävi niin, että puhuimme oman vajamme vieressä tärkeitä asioita. Sitten kuuluikin kolahdus siitä vierestä. Naapuri oli vaklaamassa, mutta häneltä putosi jotain. Nykyisin muistamme olla hiljaa jos mennään yhdessä ulos.
Peejii otti kantaa erääseen yleiseen paikkakunnan parannusasiaan ja kehotti muitakin tekemään samoin. Laitoin ilmoitustaululle hänen kannanottonsa perään lisäyksen, että kyse on yksityisestä mielipiteestä, jota ei voi katsoa noin vain taloyhtiön kannaksi.
Kaikkea ihme paskaa. Olen todella onnellinen sitten kun pääsen täältä muuttamaan. En enää rivariin.
Se on sit samaa omakotitalossakin, jos menette sillipurkkialueelle, missä on jopa 7 naapuria 50m säteellä.
On rivareita ja rivareita. Olen asunut jo neljännesvuosisadan rivitaloyhtiössä, jossa on 70 asuntoa. Tarpeeksi suuri määrä osakkaita, jotta pienen sisäpiirin älyttömät ehdotukset eivät mene yhtiökokouksessa läpi. Ei vaikka ehdotus tulisi hallituksen puheenjohtajalta. Tällaisella porukalla ei myöskään aleta varailemaan kunkin kalenterista, kuka milloinkin tekee jotain. Huoltoyhtö hoitaa yleiset piha -alueet ja kukin asukas itse oman asuntonsa pienen pihapläntin haluamallaan tavalla. En tiedä, onko muilla norsuja seinänaapureina, mutta mulla ei ainakaan ole. Paljon vähemmän naapurista kuuluu ääniä kuin aiemmin kerrostalossa asuessani. Hiiligrillit on ihan sallittuja. Oikeastaan hiiligrilli onkin ainoa syy, miksi asun rivarissa enkä kerrostalossa. Mä en käytä koirani tarpeillaan omalla pihallani muulloim kuin uutena vuotena, mutta naapuri käyttää. Eipä tuo ole haitannut, pieni koira kun on. Omani on niin iso, että tarvitsee joka tapauksessa aamulenkin. En tunne puoliakaan naapureistani edes ulkonäöltä ja takuulla tervehdin joskus pihassa ihmisiä, jotka eivät edes asu tässä taloyhtiössä. Lähimmät sekä pisimpään asuneet naapurit jo tunnen, mutta harvan kanssa mitään ihmeempiä jäädään juttelemaan.
En kuitenkaan koskaan muuttaisi pieneen rivitaloyhtöön, jossa syntyisi asioista päättäviä ruskeiden kielten ritareiden klikkejä.
Onko muuten kukaan ollut niin hyvää pataa naapurin kanssa, että olette vaihtaneet nesteitä keskenänne??
Vierailija kirjoitti:
Nää koiranomistajat on niin ihania. Koirasta ei ole koskaan mitään haittaa - paitsi että naapureille on. Koira päästetään pihalle, ihan sama onko se omakoti- tai rivaripiha, ja koira aloittaa sen hitonmoisen räksytyksen, haukkuu kaikkea liikkuvaa, ja sitäkin mikä ei liiku. Koira jätetään yksin kotiin ja ikäväulina alkaa, ja taas, ei haittaa ketään, paitsi niitä naapureita.
Juuri näin!!! Parhaassa tapauksessa naapureiden rakit haukkuu kaikki toisilleen.. hermo menee. Ja sitten lenkillä kun käy, niin koirien jätöksiä on kaikki paikat täynnä. Koirien pito pitäisi olla luvanvaraista ja maksullista.
Mikä ihme työmäärä rivarissa?
Kerran vuodessa täällä kiertää päivystysvuoro jolloin joutuu laittamaan mahdollisesti lipun tankoon.
Muuten... Kahdesti kesässä oman nurmikon leikkuu ja joinakin talvina oman etuoven edestä vähän lunta pois.
Haluan terassin ja pihan. Omakotitaloon ei ole varaa enkä jaksaisi sitä kiinteistöä pihoineen hoitaa. Kerrostalon parveke tass on ankea.
Koiranpissa on niin stydiä kamaa, että se polttaa nurmikon keltaiseksi. Se pitäisi laimentaa kastelemalla kastelukannulla, jottei nurmikko kärsi.
Kiitos vinkeistä! Jäädään pohtimaan lähdetäänkö tosta aitaamisesta nyt taistelemaan. Tuntuu että ollaan muutenkin jo pahennusta aiheutettu.. Ollaan lähes ainoita vuokralaisia näissä asunnoissa, niin heikoilla ollaan.
Selvennän vielä että ei se oma piha pelkästään koiran pissatuksen takia ollut mielessä, vaan se että kesälläkin saisi olla ovet auki takapihalle vaikka 24/7 ja saataisiin kaikki kulkea edes takas ja nauttia säästä. Koska sitä kaipasin, kerrostalon parveke ei ollut sama asia.. Mutta ovia ei voi pitää auki koska koira karkaa. Koska sitä aitaa ei ole :D Eikä itsellekkään ole sitten mielekästä pihalla kököttää, kun koira kyttää ikkunasta koska tulen takaisin.
Myönnettävä se on että rivarin ylläpito on kyllä kalliimpaakin. Varsinkin näin talvella sähkölämmitys on ihanaa :/
Asuttiin vuosi rivarissa kun rakenettiin taloa. Kylläpä osaa nyt arvostaa omaa rauhaa.
Kauhea kyttäys kuka leikkaa yhteisten alueiden nurmikot ja kuka ei. Ketään ei kiinnosta yhteisten alueiden kunnossapito ja lumitöitä ei tee kukaan paitsi joku joka työntää ne lumet väärin ja vääriin paikkoihin.
Ylimääräiset vieraspaikat oli osa naapureista ominut itselleen ja voi apua jos parkkeerasi väärälle vieraspaikalle.
Itse yritin olla rento ja kiva mutta taisin olla kamala naapuri sitten kuitenkin kun "kielsin" naapurin lapsia pelaamasta jalkapalloa parkkipaikalla. Potkivat palloa autokatoksen seinään ja hiekkainen pallo lensi suoraan upouuden auton kylkeen. Itkien lähtivät kotiin vaikka en edes huutanut tms vaan ilmoitin että vieressä on jalkapallokenttäkin.
No joo, ikävä maku jäi tuostakin, en nyt halua lapsiakaan itkettää.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä lähtökohtaa, että rivarin takapihaa pidetään koiran vessana. Tyypillistä etenkin vuokralaisille. Halutaan rivari, jottei tarvitse enää lenkittää koiraa kuin kerran päivässä. Pitäisikö eläinparasta vaikka luopua kokonaan. Ja kyllä, meillä on aina ollut koiria ja rivitalon piha, ja koirat on käytetty tarpeillaan piha-aluiden ulkopuolella niin, että ne pyytävät myös takapihalla ollessaan pois pihasta. Ällöttää naapurin kusenpolttama piha. Usein näiden ihmisten koirat myös räksyttävät ja ovat häiriöksi asukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkeistä! Jäädään pohtimaan lähdetäänkö tosta aitaamisesta nyt taistelemaan. Tuntuu että ollaan muutenkin jo pahennusta aiheutettu.. Ollaan lähes ainoita vuokralaisia näissä asunnoissa, niin heikoilla ollaan.
Selvennän vielä että ei se oma piha pelkästään koiran pissatuksen takia ollut mielessä, vaan se että kesälläkin saisi olla ovet auki takapihalle vaikka 24/7 ja saataisiin kaikki kulkea edes takas ja nauttia säästä. Koska sitä kaipasin, kerrostalon parveke ei ollut sama asia.. Mutta ovia ei voi pitää auki koska koira karkaa. Koska sitä aitaa ei ole :D Eikä itsellekkään ole sitten mielekästä pihalla kököttää, kun koira kyttää ikkunasta koska tulen takaisin.
Myönnettävä se on että rivarin ylläpito on kyllä kalliimpaakin. Varsinkin näin talvella sähkölämmitys on ihanaa :/
Koira pitää opettaa olemaan karkaamatta. Kyllä muakin vituttaisi, jos naapurin koira pölähtäisi mun pihaani silloin, kun olen siellä oman koirani kanssa. Tai vaikka ilman koiraanikin. Oma koirani pysyy omalla pihallani eikä lähde siitä yhtään minnekään. Ei silloinkaan, kun naapuri grillaa jotain törkeän hyvältä tuoksuvaa.
Rivitaloasuminen ei tarkoita, että koira voisi juoksennella taloyhtiön alueella ja naapureiden pihoissa ihan miten huvittaa. Rivitalossa sulla on naapurit ihan kuten on kerrostalossakin. Et sä kerrostalossakaan voi laskea koiraa porraskäytävään. Jos haluat kerrostalossa pitää asuntosi ovea auki, sun pitää opettaa koirasi olemaan poistumatta siitä ovesta.
Tämä on kolmas rivitalo jossa asun. Kaikissa olen viihtynyt.
Tässäkään ei ole moittimista.
Naapureita tervehdin, joskus vaihdan muutaman sanan.
Kylässä ei käydä puolin eikä toisin.
Eletään omaa elämäämme.
Mukava piha, rauhallinen alue.
Olen myös asunut kerrostalossa. Rivitalossa osaan arvostaa kun pääsee suoraan pihalle, ilman rappusia tai hissejä.
Niin,kerrostaloja ja rivitaloja on monenlaisia. Olen asunut 5 eri kerrostalossa, vain yhdessä oli metelöivä ja häiriköivä naapuri. Muissa täysin rauhallista ja hiljaista. Kerrostalossa ei välttämättä ole seinänaapureita tai ylä-tai alakerran naapuria. Rivitalossa jossa asuin taas kuului kaikki äänet naapurista seinän läpi. Parvekekin voi olla sellainen,ettei ole heti vieressä toista. Jos se lähin naapuri ei tupakoi tai on savuton talo, savut tuskin kulkeutuu parvekkeelle. Uusissa taloissa lasitetut parvekkeet on myös monesti niin hyvin äänieristettyjä,ettei naapuriparvekkeelta kuulu mitään. Näin on ollut kaikissa taloissa joissa olen asunut.