Miksi useimmat tytöt alkavat vihata hameita/mekkoja tullessaan teini-ikään?
Korkeintaan rippijuhliin hyväksyvät ko. vaatekappaleen.
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily on mahdotonta hameen kanssa. Ja kun teininä pyöräili joka paikkaan, niin hameet jäi, ne on vaan niin epäkäytännöllisiä.
Toisena syynä sitten äidin tuputus ja farkutkin sain vasta 12v... sen jälkeen en ole muuta alaosaa käyttänyt kuin farkkuja ja ulkoiluhousuja.
Ai on vai? Pyöräilen aina hame päällä. Jos se on paksumpaa materiaalia eli ei lepata tuulessa niin mikä tässä on ongelma??
Olen nelikymppinen, ja lakkasin käyttämästä mekkoja ja hameita varhaisteininä, ehkä 9-10-vuotiaana. Ei mulle käynyt koskaan mitään törkeää ja kamalaa ahdistelua, mutta mekko päällä tunsin itseni vähäisemmäksi ja jotenkin alttiimmaksi kaikelle, kuin housuissa. Esimerkiksi pyöräily oli hankalampaa, samoin mikä tahansa aktiviteetti, missä pitäisi varoa alushousujen vilahtamista. Ei voinut rennosti liikkua tai tehdä muutenkaan mitään, missä voisi kaatua tms.
Ei mua hameet haittaa, puolihameet siis, kokomekot hankalia. Enemmän olen aina vihannut valkoisia morsiuspukuja. Ajatellut että ne korostavat viattomuutta ja minä en halua olla viaton. Yhä ajattelen että jos menisin naimisiin, niin musta tai värikäs puku, ei valkoista. Tai ihan farkutkin kävis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hame hankalampi vaatekappale. Pyöräillessä, kiipeillessä ja muuten. Mun teini on ainakin semmonen, että se tykkää edelleen roikkua pää alaspäin jossain kiipeilytelineessä, niin ei se hame oikein oo siihen kätevä. Talvella lisäksi on kylmä liikkua ulkona hameessa.
Ihmeellinen väite tuokin, -20 asteen pakkasissakin pärjää hameella.
Mulla menee töihin kävelemiseen liki 45 minuuttia, joten mä kiskon ihan mielellään toppahousut jalkaani, koska mulla varsinkin reidet palelee herkästi
Vierailija kirjoitti:
Ei mua hameet haittaa, puolihameet siis, kokomekot hankalia. Enemmän olen aina vihannut valkoisia morsiuspukuja. Ajatellut että ne korostavat viattomuutta ja minä en halua olla viaton. Yhä ajattelen että jos menisin naimisiin, niin musta tai värikäs puku, ei valkoista. Tai ihan farkutkin kävis.
Huvittavinta on kun jo synnyttänyt nainen valitsee valkoisen morsiuspuvun, huntu kruunaa koko homman.
Kai siinäkin on kyse itsenäistymisestä ja oman tyylin etsimisestä. Tytöt puetaan vauvasta asti mekkoihin, ja niitä kohtaan voi siksi tulla inho. Itselläni ja parilla kaverillani oli yläasteella ajatus, että hameet ja mekot eivät vain sovi meille.
Vitosluokan kevätjuhlassa minulla oli ylläni mekko, ja eräs luokkani poika totesi ohimennen, että näytän possulta, jolle on puettu mekko päälle. Siitä lähtien uskoin näyttäväni vain naurettavalta mekko tai hame päällä, ja välttelin niiden käyttöä kuin ruttoa. Lukioaikana sitten aloin taas käyttää mekkoja, ja sain niistä koulussakin kehuja. Pidän mekoista edelleen ja käytän niitä paljon töissäkin (toimistotyö), kun ovat niin mukavia päällä. Hameet ovat jotenkin hankalampia, ja niitä en oikein osaa käyttää.
Teineille tärkeintä on näyttää coolilta. Ja näyttää samalta kuin kaikki muutkin. Mutta en ole kyllä sitä ennenkään/swn hälkeen käyttänyt hameita arjessa. Epäkäytännöllinen vaatekappale.
Pojat kurkkii hameen alle. Pitäisi muistaa istua siivosti, ihokarvat ..
Koska perse näyttää paremmalta hyvin istuvissa tiukoissa farkuissa.
Kyllä minä edelleen 45 vuotiaana käytän minihameitakin.
Helma voi lentää tuulessa korviin, kaupoissa liian lyhyitä hameita.
Itse aloin käyttää hameita ja mekkoja joskus 15-vuotiaana, ja sen jälkeen olen käyttänyt niitä aina. Farkkuja en edes omista. Ikää on nyt 50 v. Hameen alle on helppo laittaa talvella vaatekerroksia ja on vaan tosi paljon mukavampi vaatekappale käytössä kuin housut.
Vierailija kirjoitti:
Helma voi lentää tuulessa korviin, kaupoissa liian lyhyitä hameita.
Mitä hameiden alta paljastuu? Kun kumartuu?
Suomessa naisten pitää jostain syystä olla miehekkäitä ja siihen eivät hameet sovi. Muualla maailmassa on naisellisempia naisia. Kouluissakaan teinit eivät kuole, vaikka on koulupuku ja sen alaosana on tytöillä hame.
Vierailija kirjoitti:
Olen nelikymppinen, ja lakkasin käyttämästä mekkoja ja hameita varhaisteininä, ehkä 9-10-vuotiaana. Ei mulle käynyt koskaan mitään törkeää ja kamalaa ahdistelua, mutta mekko päällä tunsin itseni vähäisemmäksi ja jotenkin alttiimmaksi kaikelle, kuin housuissa. Esimerkiksi pyöräily oli hankalampaa, samoin mikä tahansa aktiviteetti, missä pitäisi varoa alushousujen vilahtamista. Ei voinut rennosti liikkua tai tehdä muutenkaan mitään, missä voisi kaatua tms.
"...mekko päällä tunsin itseni vähäisemmäksi ja jotenkin alttiimmaksi kaikelle, kuin housuissa."
Tämä on jännä ilmiö, mistä lie tulee. Mulle taas hame ja nimenomaan pitkä hame on aina ollut se voimavaate, jonka kanssa olen ehdottomasti kotonani. Tarvitsen helmat liehumaan säären ympärille ollakseni mukavasti. Housujen kanssa on jatkuvasti itsetietoinen ja epämukava olo, niissä inhoan eniten sitä rahinaa kävellessä, mikä kuuluu jossain takaraivossa tai hampaissa. Sama sukkahousuissa.
Vierailija kirjoitti:
Koska housut on perkeleen paljon mukavammat :D Ja kai se liittyy muotiin. Oman murrosiän aikaan ei kukaan pitänyt mekkoja tai hameita koulussa
Vaikea kuvitella että housut ovat mukavampia kuin hame. Ehkä se naisella voi olla niin, kun housut eivät purista palleja. Hameen pitäisi olla meidän miesten vakioasu.
Kasarilla baarissa yks teinipoika työnsi kätensä mun mekon alle, oli kyllä näkemisen arvoinen ilme jolpilla, saatto mennä kuset ja paskat housuun, hävis vähin äänin, saatto mennä kotiin itkemään. Terv. Jari 62v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin vahvistamaan säännön. Mulla on aina (paitsi metsässä tai vaelluksella) hame tai mekko, juurikin mukavuussyistä. Teininä käytin vielä housuja - niitä pakollisia 501:siä - koska trendeillä oli jotain merkitystä.
Eikö vaelluksella voi käyttää mekkoa? Polkuja pitkin siellä kuljetaan. Ei kukaan missään risukossa liiku.
Et ole tainnut koskaan olla oikeasti vaelluksella? Voin kertoa että kun rinkka selässä konttaat sitä POLKUA pitkin ylös jossain Koillismaan perukoilla, olet ihan helvetin iloinen siitä että jalassasi on housut.
Sitäpaitsi kun kävelee useita tunteja päivässä, chub rub alkaa olla ongelma vaikkei kaupunkioloissa olisikaan.
Toki vaellushameitakin on ja ne on ihan jees jossain lähimetsien päiväretkillä tai esim. leirivaatteena. Ainakin jos ottaa n
Minä vaellan hameessa niitä pitkiä matkoja rinkan kanssa. Ei mitään ongelmia ole ollut, hameen alle tietysti laitetaan sopiva varustus että pystyy konttaamaan eikä hiertymiä/naarmuja tule. Hame lämmittää jos on kylmä ja jos on kuuma ja maasto sen sallii niin hameen alta voi ottaa ylimääräistä varustusta pois.
Juoksen myös hameessa, pyöräilen, harrastan seinäkiipeilyä hameessa, laskettelen ja lautailen hameessa. Jopa uin uimahameessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska housut on perkeleen paljon mukavammat :D Ja kai se liittyy muotiin. Oman murrosiän aikaan ei kukaan pitänyt mekkoja tai hameita koulussa
Vaikea kuvitella että housut ovat mukavampia kuin hame. Ehkä se naisella voi olla niin, kun housut eivät purista palleja. Hameen pitäisi olla meidän miesten vakioasu.
Niinhän se onkin. Ei ehkä suomalaisessa kulttuurissa mutta miksi annat keinotekoisten normien rajoittaa pukeutumistasi?
Ihmeellinen väite tuokin, -20 asteen pakkasissakin pärjää hameella.