Nyt kerrotte oikeasti. Mitä ahdistelua tytöt joutui kokemaan kouluissa 80-luvulla?
Kommentit (268)
Satunnaiset tissien puristelut olivat meillä aika yleisiä yläasteella. Kovaa tyttöjen kiljumista ja huitomista välillä seurasi puristelusta, mutta aika nopeasti asia unohtui. Turhan iso haloo tuollaisesta harmittomasta pikku kiusoittelusta.
Lisäksi aikuiset miehet käpälöi ja kouri, ihan vitsillä hohohoho. "Jokos sitä on tisisit kasvanu" ja läpällä vähä kourastaan jalkovälistä.
Vitsi vitsi. Kyllähän sitä nyt lapsia saa taputella ja kouria pyllystä.
Olen mies ja tytöt ahdisteli minua koulussa. Kaksi tyttöä oli kai ihastunut minuun ja ne pyysi että saavat suudella minua ja minun piti sitten kertoa kumpi tytöistä oli parempi suutelemaan. Sitten joku pojista ol kai kertonut että mnulla oli iso kull kun olivat liikuntatunnin jälkeen nähneet suihkussa. Mutta se ei ollutkaan rasite vaan tytöt kiinnostui minusta ja sain pian tyttöystävän joka halusikin seksiä. Koulussa kuiskittiin että minulla on isoin muna koulussa. Sitten luokkaretkellä tukholmassa kaksi tyttöä halusi seksiä kanssani hotellissa. Olivat aika suoria ehdottukissaan,
Suurin osa ei liity mitenkään 80-lukuun. Kolulussa/luokassa oli vain tolloja ja idiootyeja jotka ilmeisesti kuvittelivat että, kaikki työt tykkää kun saa huomiota pojilta
Pojat teki menkkatarkistuksia, puristeli perseestä onko vaipat.
Mä olen aloittanut koulutaipaleeni vuonna 1986 ja mua ei kyllä koulussa ahdisteltu. Kun ikää tuli enemmän, eli yläasteikäisestä eteenpäin, niin minua on kourittu prseestä mm. torilla, keskellä kirkasta päivää. Huudeltu härskeyksiä ja tietysti sitten kun alettiin käymään ravintoloissa, alkoi prseen ja tissien kouriminen. Eli ysärin lopulla ja pitkästi 2000 luvun puolella oli vielä ihan normaalia, että miehet kävivät käsiksi. Normaalia siis heidän mielestään.
Vierailija kirjoitti:
No meillä esimerkiksi luokan pojat tarttui tyttöihin kiinni ja puristeli rinnoista, takapuolesta ja jalkovälistä. Useimmiten porukalla. Eikä opettajat puuttuneet mitenkään.
Muakin kerran yritettiin tarttua rinnoista mutta löin yrittäjää turpaan ja kunnolla. No eipä kyllä minuakaan moitittu tuosta
Rakkaudesta se hevonenkin potkii sanottiin 😙
Ala-asteen lopulla esimerkiksi tissijutut olivat päivittäisiä. Muutama luokan tyttö haukkui kroppani ja joka osan minussa joka päivä yksityiskohtaisesti.
Yläasteella oli yleisesti kaikkea rivoa juttua, ei vain minulle. Muuta sekoilua. Ihan kuin olisi ollut kolme vuotta jossain kauhuelokuvan kuvitteellisella hullujenhuoneella, paitsi että se oli totta. Otan tosi paljon osaa kaikille täysijärkisille, jotka ovat nyt yläasteella. Kyllä se helpottaa vielä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Olin tokaluokalla ja ekaluokkalainen poika kosketteli rintojani 🙈
Ei tainnut olla vielä kosketeltavaa? Tytöillä rinnat alkaa kasvamaan noin 12 vuotiaana.
Kehityin varhain. Kuudennella luokalla pojat piirittivät porukalla ja koskettelivat tissejä. Se oli valtavan noloa, eikä kenellekään kehdannut sanoa.
Opettajille jos olisi tuosta sanonut, niin varmasti ohje olisi ollut, että pojat ovat poikia ja tissit kiinnostavat, ole kunnon tyttö äläkä provosoi heitä varhaisella kehittymiselläsi.
Kasarilla oltiin omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan kokenut mitään. Koulussa siis.
Vm 68
En minäkään
Poikia kiinnostaa tissit. Ei sille puristelulle mitään voi.
Luokan pojista yksi sai tungettua sormensa ovenedus ruuhkassa tytön arvatkaa-minne ja kehui suureen ääneen monta päivää.
En minä kokenut 80-luvulla minkäänlaista ahdistelua koulussa. Kukaan ei käynyt kiinni. 90-luvun alussa yksi luokkakaveri 9. luokalla huusi yläasteen joulujuhlassa, että näytä tissit. Siis minä olin siellä lavalla esittämässä jotain, mutta en kyllä muista mitä. Opettaja saatteli sen pojan salista ulos. Sehän siinä oli kummallista, kun meillä koulussa oli aika kova kuri. Monesti olen miettinyt, oliko niillä opettajilla edes kaikkeen oikeuksia. Kaksi poikaa tappeli painimalla koulun käytävällä, muistaakseni seiskaluokalla v. 1989, niin iso miesopettaja tuli vihaisena ja nosti toisen pojista rinnuksista seinälle. Toimi pelotteena kaikille, jotka sattui paikalle. Eihän sellaista nykyisin ole missään ja hyvä niin, koska siinä helposti voi opettajakin syyllistyä pahoinpitelyyn. Mutta tuo kertonee sen, mikä kuri meillä oli. Ei se sitä estänyt, etteikö jotain olisi nurkan takana tai vessassa kiusattu, tai kotimatkalla. Kyllä minä muistan, että oli oppilaita, joille kotimatka oli ahdistava, siellä kun ei opettajia ollut turvana,
Suututtaa nämä kommentit, joissa vähätellään esim. tissien puristelua. Olin itse yläasteella 90-luvulla ja koin kerran todella ahdistavaa ja myös väkivaltaista kourimista kahden luokan pojan toimesta. Sanoin (nais)opettajalle mutta hän oli lähinnä ihmeissään, että mitä sitten. Ja koska kaikkea tämmöistä monesti leimaa häpeä, vaikkei minulla olisi mitään hävettävää pitänyt olla, en kertonut kotona asiasta. En voi sanoa traumatisoituneeni ja myöhemmin koin vielä ikävämpiä lähentelyjuttuja.
Mutta minulla on kaksi pientä tyttöä. Kun katson noita tuossa leikkimässä ja ajattelen, että joku kopeloisi heitä (oli tissit sitten kasvaneet tai ei) tai huorittelisi koulussa tms., niin puuttuisin asiaan heti. Vaikkei meille 80- ja 90-luvun tytöille jäänyt välttämättä traumoja, niin toivon että sen nuo kokemukset saivat aikaan, että omiemme kanssa se on nollatoleranssi. Emme enää siedä tuota toistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kehityin varhain. Kuudennella luokalla pojat piirittivät porukalla ja koskettelivat tissejä. Se oli valtavan noloa, eikä kenellekään kehdannut sanoa.
Opettajille jos olisi tuosta sanonut, niin varmasti ohje olisi ollut, että pojat ovat poikia ja tissit kiinnostavat, ole kunnon tyttö äläkä provosoi heitä varhaisella kehittymiselläsi.
Kasarilla oltiin omillaan.
Ei kyllä meillä oltu omillaan, ihan päin vastoin. Meillä oli kova kuri koulussa ja opettajien otteet myös kovia. Eikä se ollut pelkästään jos menivät tappeluun väliin fyysisesti voimaa käyttäen, vaan kyllä oli myös huutamista. Sen takia ne kiusaamiset ja ahdistelut tapahtui poissa opettajien silmistä, eli nurkan takana, vessassa tai koulumatkoilla. Ei minulle sattunut mitään, mutta tiesin kyllä siitä piilossa olevasta kiusaamisesta ja ahdistelusta.
Minä vain tökin harpilla selkään, koska olin idiootti. Anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan kokenut mitään. Koulussa siis.
Vm 68
Sama. NM 64. Jotain huutelua hyvin harvoin. Kukaan ei koskaa koskenut. Oli Vantaa tai maaseutu
80-90 vaihteessa just tätä. Joskus sai ihan tosissaan pitää paidasta kiinni. "Pojat on poikia"...