Nyt kerrotte oikeasti. Mitä ahdistelua tytöt joutui kokemaan kouluissa 80-luvulla?
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Ai niin 80-luvulla oli myös ylästeella tyttöjä jotka poseerasivat ilman rihmankiertämää vanhemmille pojille, siis ottivat kuvia ihan tavallisella kameralla tyttöystävistään. Ja nämä filmiltä kehitetyt kuvat yleensä kiersivät luokissa ja muuten "salaa" . Nämä ns "seurustelusuhteet" kestivät yleensä viikosta pariin kuukauteen. Nyt kun ajattelen asiaa niin hyi helv...mutta tytöt siis poseerasivat oikein kunnolla kuvissa ja olivat 13-15 vuotiaita...ja pojat siis saman ikäisiä. Ihan kakaroita vielä:/
Varmaan jossain wt-lähiön koulussa. Meillä kokoomuskylän yläasteella ei tuommoista ollut, vaikka röökin polttajia ja irtosuhteiden harrastajia löytyikin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän luokan pojilla oli keppi, mitä ne oli aina tunkemassa haarojen väliin. Raiskausuhkauksia, lumipesuja ja sulkemista ovien taakse yms sai kestää ala-asteella. Ylä-aste oli lastenleikkiä siihen verrattuna.
Ai vitsi, Olin unohtanut sen karttakepillä sohimisen. Se ehkä oli niin yleistä, että meni normaalin olemisen piikkiin. Toinen oli se pitkä viivotin, jota käytettiin apuna taululla.
Ja unohtui myös ne märät käsipaperitollot, joita työnnettiin puseron kauluksessa sisään.
Trauma Raumassa kirjoitti:
Vm. 70 kirjoitti:
Luokan pojat rämpsyttelivät tyttöjen rintaliivien olkaimia, jos istuivat tyttöjen takana. Näin siis 5.-6. luokilla.
No huii... jäikö rauma?
Ohiksena kerron, että jäi. Se oli herkkää aikaa. Muistan kun kundit löysi yhden tytön tamponin. Siitä riemu syntyi. Minua nolotti kaikkien tyttöjen puolesta. Silloin tamponitkin oli vähän tabu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin 80-luvulla oli myös ylästeella tyttöjä jotka poseerasivat ilman rihmankiertämää vanhemmille pojille, siis ottivat kuvia ihan tavallisella kameralla tyttöystävistään. Ja nämä filmiltä kehitetyt kuvat yleensä kiersivät luokissa ja muuten "salaa" . Nämä ns "seurustelusuhteet" kestivät yleensä viikosta pariin kuukauteen. Nyt kun ajattelen asiaa niin hyi helv...mutta tytöt siis poseerasivat oikein kunnolla kuvissa ja olivat 13-15 vuotiaita...ja pojat siis saman ikäisiä. Ihan kakaroita vielä:/
Varmaan jossain wt-lähiön koulussa. Meillä kokoomuskylän yläasteella ei tuommoista ollut, vaikka röökin polttajia ja irtosuhteiden harrastajia löytyikin.
Ei ollut todellakaan wt-koulu :) Olin ylästeella yhden luokan todellisessa wt-koulussa ja siellä meno oli todella hurjaa. Pojat odottelivat vessan ovella että pääsevät pylsimään yhtä tyttöä joka oli siellä ihan omasta halustaan. Niistä tyypeistä osa on kuollut aikaa sitten huumeisiin ja julkisuudessa kunnostautuneita murhaajiakin löytyy omasta ikäluokasta. tuosta wt-koulusta sikisi kuitenkin muutama nykyajan menestynyt julkkiskin, samoin kuin tuosta aiemmin mainitsemastastani koulusta. Tuli nähtyä Suomen nuorison kumpikin puoli, oikea ja nurja:/ Meinasin saada turpaani kun menin tuohon wt-kouluun ihan vaan siitä syystä että olimme muuttaneet snobikaupungista ja näytin jupilta valkoisen merkkicollegeni, sen alla olevan valkosien paitapuseroni ja vaalean pitkän permanenttini kanssa, sekä tietty Leviksen 501 ja purkkarit, uudessa koulussani muoti oli mustat stretsit, kulahtanut ruutupaitapusero tai bändipusero ja maiharit , tytöillä ja pojilla sekä musta rokkitukka:) Ai että sitä luokkakuvaa, ei sitä arjessa tajunnut mutta kuvassa olen kuin valkoinen enkeli pepsodent-hymyn kera verrattuna muihin:) En oikeesti ollut mikään enkeli mutta tuon luokkakuvan olen säästänyt:)
Kummasti alkaa muistaa lisää.. yhdellä tytöllä ei ollut rintaliivejä ja nännit kuulsivat puseron läpi. Pojat huomasivat tämän ja kiusasivat siitä koko päivän. Seuraavana päivänä nännejä ei enää näkynyt eli oli varmaan kotona itkenyt asiaa ja oli hommattu rintaliivit/aluspaita.
Kuukautisista kiusattiin, jollakin alkoi menkat kesken koulupäivän ja pojat sitten huutelivat tälle yhdelle jatkuvasti "perävalo palaa" kun oli kävellyt veritahra housuissa ja se oli nähty.
Naisopettajia kiusattiin rankasti yläasteella. Pojat kommentoivat todella törkeästi mm. ulkonäköä, tissejä jne. sekä arvuuttelivat opettajan seksielämää. Tunnin ajan saattoivat esim. huudella että onko opettaja neitsyt kun on niin nolon mummon näköinen ja lattarintainen, vai onko jokus saanut seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut todellakaan wt-koulu :) Olin ylästeella yhden luokan todellisessa wt-koulussa ja siellä meno oli todella hurjaa. Pojat odottelivat vessan ovella että pääsevät pylsimään yhtä tyttöä joka oli siellä ihan omasta halustaan. Niistä tyypeistä osa on kuollut aikaa sitten huumeisiin ja julkisuudessa kunnostautuneita murhaajiakin löytyy omasta ikäluokasta. tuosta wt-koulusta sikisi kuitenkin muutama nykyajan menestynyt julkkiskin, samoin kuin tuosta aiemmin mainitsemastastani koulusta. Tuli nähtyä Suomen nuorison kumpikin puoli, oikea ja nurja:/ Meinasin saada turpaani kun menin tuohon wt-kouluun ihan vaan siitä syystä että olimme muuttaneet snobikaupungista ja näytin jupilta valkoisen merkkicollegeni, sen alla olevan valkosien paitapuseroni ja vaalean pitkän permanenttini kanssa, sekä tietty Leviksen 501 ja purkkarit, uudessa koulussani muoti oli mustat stretsit, kulahtanut ruutupaitapusero tai bändipusero ja maiharit , tytöillä ja pojilla sekä musta rokkitukka:) Ai että sitä luokkakuvaa, ei sitä arjessa tajunnut mutta kuvassa olen kuin valkoinen enkeli pepsodent-hymyn kera verrattuna muihin:) En oikeesti ollut mikään enkeli mutta tuon luokkakuvan olen säästänyt:)
No tulevat murhaajat nyt ei mikään normi ole sentään wt-kouluissakaan. Ja suurin osa murhaajista ei ole julkisesti tunnettuja. Helpommin pääsee julkisuuteen vaikka vetämällä inkkarpäähineen päähän somessa tms.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia pikkupilluhuaria ja jakorasioita oli silloinkin. Ja sitten kunnon tyttöjä.
No joo, sellainen ajattelumalli niillä ahdistelijoilla taisi olla.
Mua ei ahdistelu, mutta joskus vuosia tuon ahdistelukauden jälkeen yksi "tuhmia tyttöjä "pahimmin kourineista pojista (uskovaisen perheen poika muuten) pyysi mua punastellen treffeille. .. en todellakaan lähtenyt. Muistin millainen oksetus oli ollut ala-asteen viimeisillä ja yläasteen ensimmäisillä luokilla joitain tyttöjä kohtaan.
Mä en muista, että olisin havainnoinnut mitään. Olin muutenkin sellainen, etten koskaan mistään mitään tiennyt ja nähnyt ja aina äänessä.
ainoa joka tuli mieleen ala-asteella, meidän luokalla oli yksi pikkusen pervompi tapaus. Se vuorotellen ihastui johonkin luokan tyttöön. Roikkui tässä kulloisessakin ihastuksessaan ja stalkkas. Sitten se hinkkasi haarojaan ihastustaan vasten ja toisinaan väkisin otti syliinsä istumaan. Sillä jöpötti.
Aina se uhos, että siitä tulee gynekologi, että saa joka päivä pimppiä. Muistan, kun asiasta tietty järkytyttiin, että voiko tuommoisesta pervosta oikeasti tulla sellainen lääkäri. Kai se on edes laissa kielletty? Ei hätää, siitä tuli trukkikuski.
Pkseutu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tulevat murhaajat nyt ei mikään normi ole sentään wt-kouluissakaan. Ja suurin osa murhaajista ei ole julkisesti tunnettuja. Helpommin pääsee julkisuuteen vaikka vetämällä inkkarpäähineen päähän somessa tms.
Hah, juu nämä murhaajat (2 kpl) ovat olleet julkisuudessa. Missään ei tosin ole tajuttu että he kävivät samaa koulua. Mutta mä näin todellakin Suomen solsidanin ja darksiden ylästeella. Ne ihmiset siltä ajalta ovat nyt yli nelikymppisiä...Kokemuksesta on ollut todella paljon hyötyä myöhemmin elämässä.
Kumma olen ollut useassa koulussa, yksi pikkukaupungissa, kolme Helsingissä vuoteen 1979, enkä muista oikein mitään tuollaista, jota yllä kuvaillaan. En usko että missän noista kouluista tuollainen käytös olisi sallittu.
Mitä ihmettä Suomessa on tapahtunut 1980-luvulla, jos meno on ollut noin kamalaa???
En muista kuin yhden tapauksen. Se mimmi oli rintava, eikä suostunut käyttämään rintaliivejä.
Liikuntatunneilla oli kamalaa katteltavaa. Järkyttävää pomppimista. Sen oli pakko sattua. Lisäksi tämä vielä ratsasti harrastuksekseen.
Häntä kyllä toisinaan häirittiin(kiusattiin), mutta tuosta toisesta näkökulmasta. "mikset sä käytä rintsikoita?" "eikö sua satu toi tissien pomppinen?" "sulla olisi kivempi ollakin rintsikoiden kanssa" "Näyttäisit paremmalta, ryhdikkäämmältä".
Tämä oli suht rääväsuu, että antoi kyllä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kumma olen ollut useassa koulussa, yksi pikkukaupungissa, kolme Helsingissä vuoteen 1979, enkä muista oikein mitään tuollaista, jota yllä kuvaillaan. En usko että missän noista kouluista tuollainen käytös olisi sallittu.
Mitä ihmettä Suomessa on tapahtunut 1980-luvulla, jos meno on ollut noin kamalaa???
Ketjussa lienee kohtalaisen reilusti Lapin lisää.
Kuudennella luokalla oli pari jatkuvaa kähmijää, eli tarttuivat rintoihin kiinni ja puristelivat eli kourivat. Kun tästä lopulta valitimme luokanvalvojalle, hän (mies) totesi juuri näitä kliseisiä "pojat ovat poikia" ja "ei se niin vaarallista ole". (!!) Lopulta eräänä kertana raivostuin, joten kun poika juoksi kourittuaan karkuun, yritin potkaista persiille. Meni hieman ohi ja osui palleille, joka pudotti pojan maahan heti.
Nilkki vielä meni kantelemaan asiasta samaiselle opettajalle, joka pitkän puhuttelun jälkeen aiheesta "miksi miehiä ei saa potkia palleille, koska se sattuu", jätti meidät molemmat jälki-istuntoon kahtena päivänä! Uskomatonta. Oli siitä se hyöty, että poika lakkasi minun puristelemiseni kokonaan.
Pientä rintojen kourimista, mutta ei mitään sen vakavampaa. Tuskin näistä rintojen koitteluista kenellekään mitään traumoja tullut kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pientä rintojen kourimista, mutta ei mitään sen vakavampaa. Tuskin näistä rintojen koitteluista kenellekään mitään traumoja tullut kuitenkaan.
todennäköisesti tuli.
Ainoa ahdistelu, jonka koin, oli ulkomaalaisen tekemä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en muista yhtään kertaa, että pojat olisi ahdistelleet, nimitelleet tai hiplanneet. Pääkaupunkiseutu, pieni kyläkoulu ala-asteena. Ylä-aste olikin sitten isompi koulukeskus, ei sielläkään kukaan tehnyt mitään. Olen aina ihmetellyt, että missä näitä joukolla perseestä puristeluja tapahtuu.
Vm -74
Samaa ikäluokkaa ja Helsingin keskustan alueella koulussa. Ja todellakin puristeltiin perseitä ja puhuttiin karkeuksia tytöille, aivan arkipäivää oli. Lucky you, jos teillä ei tällaista tapahtunut.
Ihan kaikkea. Pari ystävääni raiskattiin (pahaa), ylä-ja alapään kourimista (keskivertoa), nimittelyä (lievää). Itse en saanut olla rauhassa kouluaikana yhtään missään, jos opettajille puhui ei ollut mitään vaikutusta. Ostin lopulta täystuetun kokovartalokorsetin, auttoi sen verran että ei enää kouriminen tuntunut.
Tuli 80-l täysikäiseksi. Yleisesti oli nipistelyä, hiplailua, koskettelua pyllystä. Ehdottelua ja kommentointia jos ei viikottain niin todella usein. Painautumista baaritiskillä tiukasti selkää vasten. Vanhemmat miehet oli pahimpia silloinkin. Seuraamista autolla kun kävelin ja houkuttelua kyytiin. Tätä oli ihan tosi nuoresta. Opittiin varomaan tiettyjä bussikuskeja,, "naapurin setiä" yms. Jälkikäteen ajateltenua oli rankkaa, mutta ei siihen oudolla tavalla kiinnittänyt huomiota vaan sen otti jotenkin normaalina.
Koulussa sain olla rauhassa, en ollut arka tai kauhean epävarma, kännipäissään bileissä tietty pojat vonkasi kaikilta, mutta sellaista epämääräistä molemminpuolista sekoilua se oli enempi.
Kaksi kertaa tuntematon on käynyt uhkaavammin kiinni yöllä kotiin tulessa, mutta huitomalla onneksi niistäkin pääsin irti. Aikuisempana näitä joskus käyty ystävien kanssa läpi ja mietitty, että olisi voinut käydä hullusti. Kukaan ei jostain syystä ollut peloissaan tai huolissaan ahdistelusta. Se ärsytti ja otti päähän enemmän.