Nyt kerrotte oikeasti. Mitä ahdistelua tytöt joutui kokemaan kouluissa 80-luvulla?
Kommentit (268)
Tytöillä ja naisilla on asiat hyvin tänä päivänä. M26
En minä usko puoliakaan näistä ketjun jutuista. Joku sama ihminen yrittää vakuuttaa, että noin olisi ollut ihan yleisesti. Huh, jotain sukulaissetiä kommentoimassa tytön rintoja. Ei todellakaan ollut meidän suvussa ja sitä olisi pidetty sopimattomana. Eikä ollut opettajia, jotka eivät olisi puuttuneet ahdisteluun. Päin vastoin kouluissa oli erilainen kuri. Minua on vielä näpäytetty karttakepillä sormille ala-asteella, kun sanoin kielletyn sanan. Luokkakaverit vaan nauroivat. Opettaja laittoi myös seisomaan nurkkaan, jos oli epäasiallista käytöstä, kuten jos oli lippis päässä sisällä tai jos joku kirosi. Minä en usko, että yksikään poika olisi siinä koulussa uskaltanut koskea tissiin tai haaroväliin. Yläasteella 80-90-luvun vaihteessa oli vapaampaa, mutta en ikinä nähnyt ahdistelua tai koskettelua ilman lupaa.
- Nainen vm. 1975
Vierailija kirjoitti:
Pojat nimittelivät tyttöjä laudoiksi. Kerran yksi poika tuli välitunnilla istumaan viereeni penkille ja alkoi hivellä reittäni. Se tuntui nöyryyttävältä.
Jos se poika olisi halunnut seurustella sinun kanssa? Ei minulle tuollaisia tapahtunut, että kukaan olisi koskenut, mutta välillä kyllä tapahtui niitä juttuja, että joku poika kävi sanomassa, että tuo Pete on sitä mieltä, että sulla on hyvät tissit. Aika lapsellista juu. Kehittymässä olevat aivot tuottaa aivopieruja. Pete saattoi olla vähän minuun ihastunut, mutta ei itse uskaltanut tulla sanomaan, niin piti kavereille sanoa, että hänestä tuolla x:llä on hyvät tissit, tai hyvä perse. Tosin silloin takapuolet muutenkin näytti monesti hyvältä, kun Levis teki niin hyviä farkkuja, jotka imarteli takapuolta. En muista, että ikinä olisi pojat sanoneet minulle mitään sellaista pahaa, minkä olisin kokenut ahdistavana.
Ala-asteella pojat kokeili sormella selästä, onko rintsikoita. Tämä oli lyhytaikainen huvitus. Jonkin tappelun tiimellyksessä joku saattoi myös puristaa tissistä. Enemmän oli kaikkea muuta nujakkaa ja härnäämistä. Ei jäänyt traumoja. Pidin niitä vain idiootteina ja samanlaisia ne oli kaikille. Annettiin niille köniin.
Yläasteella ei ollut enää mitään noin typerää omalla luokalla. Kaikki oli kavereita keskenään. Rinnakkaisluokalla oli lapsellisempia poikia, mutta ei nekään lääppineet tai ahdistelleet. Härnäsivät ja nujakoivat. Niillekin annettiin köniin.
Kaikista niistäkin tuli vissiin suht fiksuja aikuisia. Varmaan siksi, kun saivat palautetta oikeaan aikaan oikealta taholta.
fytöt joutui kokemaan ahdistelua jo 60-luvulla.ja sitä ennen
Vierailija kirjoitti:
En minä usko puoliakaan näistä ketjun jutuista. Joku sama ihminen yrittää vakuuttaa, että noin olisi ollut ihan yleisesti. Huh, jotain sukulaissetiä kommentoimassa tytön rintoja. Ei todellakaan ollut meidän suvussa ja sitä olisi pidetty sopimattomana. Eikä ollut opettajia, jotka eivät olisi puuttuneet ahdisteluun. Päin vastoin kouluissa oli erilainen kuri. Minua on vielä näpäytetty karttakepillä sormille ala-asteella, kun sanoin kielletyn sanan. Luokkakaverit vaan nauroivat. Opettaja laittoi myös seisomaan nurkkaan, jos oli epäasiallista käytöstä, kuten jos oli lippis päässä sisällä tai jos joku kirosi. Minä en usko, että yksikään poika olisi siinä koulussa uskaltanut koskea tissiin tai haaroväliin. Yläasteella 80-90-luvun vaihteessa oli vapaampaa, mutta en ikinä nähnyt ahdistelua tai koskettelua ilman lupaa.
- Nainen vm. 1975
Ihan uteliaisuudesta: miten olet päässyt tuohon ikään saakka tajuamatta, että sinun kokemuksesi ei ole unversaali totuus, ja jollakin toisella on voinut olla asiat toisin? Kaikki ovat kuplissaan, mutta missä kuplassa ei osaa edes kuvitella muuta?
- nro 70, nainen vm 1979
Vierailija kirjoitti:
Niin on, mutta silti uhriutuvat. Musliminaisilla on asiat huonosti, mutta suomalaisilla muijilla asiat on hyvin.
2006-2008. Olen nainen. 7, 8 ja 9-luokalla tapahtunutta: tyttöjen nän**jä yritettiin polttaa sytkärillä kun seisottiin jonossa. Rintoja puristeltiin, samoin takapuolta. Puhuttiin rumia. Yhdeltä tytöltä vedettiin tunnilla housut alushousuja myöten maahan, sukuelimet näkyi kokonaan. Pojat saivat vain toruja, tyttö sai traumat. Wc seiniin kirjoiteltiin poikien toimesta, arvosanoja tyttöjen takapuolista. Tyttöjen päitä photoshopattiin p*rnokuviin ja jaettiin ympäriinsä. Tytöille läheteltiin messengerissä p*rnoa. Tässä on vain ne mitä muistan äkkiseltään.
Muista itse kerran syyllistyneeni tytön rinnan "kokeiluun" , hymystä päätellen tykkäsi.
Pahispoika kommentoi rintoja kaverilleen, ohi kävellessä. Ei hyvää sanoen siis.
Ala-asteella kähmittiin tiettyjä tyttöjä, ja vanhemmalla iällä kännissä suoraan rinnoista kiinni. Eipä sitä silloin ahdisteluna edes ajatellut, normisettiä oli.
Minulla ja muutamalla muulla tytöllä oli rinnat jo kuudesluokkalaisina. Pojat yrittivät kosketella tyttöjen rintoja ensin piirittämällä tytön johonkin nurkkaan ja sitten kävivät käpälöimään. Puolustauduimme potkimalla ja lyömällä poikia. Tämä strategia toimi ihan hyvin.
Kuudennella luokalla mursin jalkani ja jouduin kulkemaan kipsatun jalkani kanssa kainalosauvoilla. Itkua pidätellen keräilin kaatuneet kainalosauvani lattialta tällaisen poikien kivan tissipiirityksen jälkeen kun en pystynyt puolustautumaan heitä vastaan. Oli todella nöyryyttävää ja häpesin tapahtunutta.
Opettajille oli ihan turha sanoa mitään. Pojat olivat vain ihastuneita, varmaan olin itse leikissä mukana, tilanne olisi pitänyt jotenkin todistaa, jos ei ollut näkyviä vammoja niin eipä ollut mitään vakavaa tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
fytöt joutui kokemaan ahdistelua jo 60-luvulla.ja sitä ennen
Tietysti joutuivat. Minun mummoni on tullut raskaaksi matkalla tansseista kotiin 50-luvulla. Suomessa elettiin jälleenrakennuksen aikaa. Nuoriso sai taas käydä tansseissa ja oli muutenkin vapaampaa, ei tarvinnut kyhjöttää enää neljän seinän sisällä. Jotain naapurikylän poikia oli 2 nuorta poikaa, jotka olivat käyneet kotimatkalla kimppuun kesäiltana. Ikävä kyllä mummo ei uskaltanut kertoa kotona, mitä hänelle oli tehty. Sitten kun maha kasvoi, hän yritti peitellä vaatteilla. Hän sai 16-vuotiaana tyttövauvan, joka lähti heti synnyttyään adoptoitavaksi. Eikä siitä mitään tutkimuksia tehty, että olisi lähdetty isää etsimään. Isä tuntematon oli kirjattu papereihin. Se oli siihen aikaan sana sanaa vastaan- tilanne, jos lähti jotain syyttelemään. Melkeinpä olisi todistaja pitänyt olla, joka olisi nähnyt, että väkisin on otettu.
Vierailija kirjoitti:
Olin tokaluokalla ja ekaluokkalainen poika kosketteli rintojani 🙈
Mitä rintoja? Meillä oli alakoulussa yhteinen suihkutila ja erilliset pukuhuoneet tyttöjen kanssa, opettaja sääteli vettä suihkuhuoneeseen levan ikkunan takaa. Me pojat tietenkin kurkimme suihkuhuoneeseen tyttöjen suihkuvuorolla. Tytöt alkoivat kiljua ja nostivat kädet sinne, mihin myöhemmin kasvoivat rinnat.
Vierailija kirjoitti:
- Nainen vm. 1975
Minulle ei tapahtunut = ei tapahtunut kenellekään muullekaan
Muut valehtelevat.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole. Vaikka minkälaista törkykommenttia tulee somen kautta. Haukkumista, vonkaamista, ulkonäön arvostelua ja uhkailua.
Vierailija kirjoitti:
2006-2008. Olen nainen. 7, 8 ja 9-luokalla tapahtunutta: tyttöjen nän**jä yritettiin polttaa sytkärillä kun seisottiin jonossa. Rintoja puristeltiin, samoin takapuolta. Puhuttiin rumia. Yhdeltä tytöltä vedettiin tunnilla housut alushousuja myöten maahan, sukuelimet näkyi kokonaan. Pojat saivat vain toruja, tyttö sai traumat. Wc seiniin kirjoiteltiin poikien toimesta, arvosanoja tyttöjen takapuolista. Tyttöjen päitä photoshopattiin p*rnokuviin ja jaettiin ympäriinsä. Tytöille läheteltiin messengerissä p*rnoa. Tässä on vain ne mitä muistan äkkiseltään.
Missä ihmeen slummikoulussa sinä olet ollut? Missä jonossa seisottiin rinnat paljaina, että nännejä olisi pystynyt polttamaan.
Takapuolesta nipistelyä ja törkeitä juttuja, näitä omalla kohdallani. Joillain muilla tytöillä oli pahempiakin kokemuksia. Pojat on poikia ja rakkaudesta se hevosenkin potkii, sanottiin silloin vain ja asiat jäi siihen.
Huutelua, rintojen kommentointia ja kehityksen haukkumista (olit joko lauta tai sitten ivattiin että on liiveissä pumpulia), kourimista, hameenhelmojen nostelua ja alle kurkistelua (joskus isommalla porukalla), rintaliivien paukuttelua ohikulkiessa (joko selästä tai olkaimesta). Eniten oli sanallista kommentointia, mutta tosiaan myös fyysistä, ja ne isomman joukon lähestymiset oli tosi kaameita.
Kaikkeen piti kuitenkin suhtautua huumorilla tai olit nolo. Se nyt vain piti sietää ja olla jopa imarreltu saamastaan huomiosta, vaikka todella ahdistavaa se oli. Opettajat eivät puuttuneet.
Kyseessä ala-aste. Pieni kyläkoulu Keski-Uudellamaalla, alle sata oppilasta.
En muista koskaan nähneeni minkäänlaista tyttöjen ahdistelua. Kiusaamista tietysti oli jonkin verran, mutta se ei sukupuolesta riippunut. M76