Uusi kehitysvammainen naapuri tuppautuu lähes joka päivä kylään, en jaksa enää
Näin aluksi, minulla ei ole mitään kehitysvammaisia vastaan. Teen pitkää työpäivää ja kun tulen kotiin niin n. 15 min siitä ovikelloni soi ja siellä on naapurin kehitysvammainen nainen (down/ jotakin muuta mistä en tiedä)
Hän istahtaa telkkarin ääreen sohvalle ja lojuu siinä monta tuntia. Kun sanon että nyt olisi aika lähteä kotiin, niin toimii kuin pieni lapsi. "Mulla on jano" kun tuon vettä "Mulla on pissahätä" kun otan häntä kädestä kiinni ja vien ulko-ovelle niin saattaa heittäytyä maahan ja alkaa valittaa että päähän/mahaan/jalkaan/korviin sattuu.
On tehnyt mieli olla vaan avaamatta ovea mutta saattaa silloin paukuttaa sitä vaikka puoli tuntia ja muilla naapureilla menee hermo. Mitä teen?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP: Oletko vähän vammainen päästäsi itsekkin, kun ylipäätänsä olet laskenut kehitysvammaisen mistään ymmärtämättömän ihmisen kotiisi istumaan telkkarin ääreen jne. Hyi hitto, itse en laskisi ikipäivänä mitään kehitysvammaisia kotiini, en vaikka olisi naapurina. En ylipäätänsä halua edes tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin.
Mitenkäs sitten suu pannaan, kun saat itse kehitysvammaisen lapsen?
Minä en enää ikäni puolesta pystyisi saamaan lasta, ja sitä paitsi minä olen jo omat lapseni saanutkin, ovat jo aikuisia ja toistaiseksi terveitä.
Ja nythän sinä toivot tietenkin, että aikuiset lapseni eivät pysyisi terveinä, vaan sairastuisivat, ja siitä vaan, mulle ihan sama sinä tuntematon pään aukoja ja toivo mun puolesta vaan pahaa sulle tuntemattomille ihmisille tällä palstalla niin paljon kuin sielusi vaan sietää.
Mutta minulla saa olla omat mielipiteeni asiasta kuin asiasta, ja jos toivot kostoa sen puolesta minulle, jos en ajattele samoin kuin sinä, niin siitä vaan.
Nythän oli ap:n mukaan kyse siitä, että miten toimisin hänen sijassaan, ja minä saisin toimia ap:n kaltaisessa tilanteessa ihan omalla haluamallani tyylillä, eli en edelläänkään avaisi edes ovea tuonkaltaiselle naapurille, olisipa hän sitten kehitysvammainen tai ei. Ja soittaisin kyllä 112:een, jos naapurini paukuttaisi oveani, jos en avaisi ovea tuonkaltaiselle naapurilleni. PISTE.
Toisaalta ystävänsä ja ylipäätänsä ihmiset, ihmisen, keiden kanssa haluan seurustella, saa tässä vapaassa maassamme itse valita! Jos taasen vastapuolelle ei asia menisi perille millään keinoin, etten halua olla missään tekemisissä jonkun ihmisen kanssa, niin hakisin kyseiselle tunkeilevalle häirikölle lähestymiskieltoa!
En toki toivo sinulle pahaa, esitin vain kysymyksen. Jos kuitenkin joku aikuisista lapsistasi saa kehitysvammaisen lapsen, toivotatko hänet tervetulleeksi mummolaan?
Miksi en toivottaisi omaa lapsenlastani kotiimme, vaikka lapsi olisikin kehitysvammainen?
Kyse olisi kuitenkin omasta lapseni lapsesta, eikä kuitenkaan ventovieraasta, kehitysvammaisesta naapurista. Kainet saanen rajata oman kotirauha-alueeni ihan niiltä ihmisiltä, joita en tahdo kotiini ihan joka ilta istumaan sohvalle tönöttämään, jota ei meinaisi saada edes poistumaan omasta kodistani, olkootpa henkilö kuka tahansa ja millainen tahansa.
Kirjoitit kuitenkin: Hyi hitto, itse en laskisi ikipäivänä mitään kehitysvammaisia kotiini. En ylipäätänsä halua edes tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin.
Mitä voi tehdä, kun kehitysvammainen möykkää humalassa omassa asunnossaan ja häiritsee tällä naapureitaan? Asunto on omistuasunto, niin ei voi ilmoittaa vuokraisännälle. Sukulaisille on sanottu, mutta he sanovat, etteivät he puutu, ei kuulu heille. Sitä melken toivoo, että sattuisi jotakin, niin ambulanssi veisi lopulta jonnekin. :(
Ohoh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei on ei kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös down-aikuisen sisko. Sanot ystävällisesti mutta tiukasti että ei voi tulla. - Jos sinulle joskus myöhemmin sopii tai ajattelet että jaksat kerran viikossa-kahdessa niin kerro se hänell. Jos et halua olla missään tekemisissä sanot vaan että ei sovi ja pidä siitä sitten kiinni. Kyllä vammaisen kanssa on tavallisella ihmisella oikeus tehdä kanssakäymisen rajat selväksi. Sen voi tehdä ihan ystävällisesti, mutta päättäväisesti. Ilkeäksi tai vittuilevaksi alkamisessa ei kuitenkaan ole mitään järkeä, se on vain oma häpeäsi.
Jos asia ei luonnistu soita alueesi sosiaalitoimistoon, neuvovat eteenpäin. Todella harva down-aikuinen kuitenkaan ihan ilman tukea asuu.
Aika luonnollista hieman vittuuntua, jos naapuri häiriköi. Tässä ei tule tehdä mitään poikkeuksia downinkaan kohdalla. Ystävällinen tai vihamielisesti sanottu ei ilmeisesti on ei. Häpeää minä en tuntis paitsi sen taholta, joka naapuria häiriköi.
Sä voit tietenkin vittuuntua ja ilmaista vittuuntumisesi työkeällä ja vihamielisella käytöksellä, mutta esimerkiksi minulla on oikeus pitää aikuiselta ihmiseltä vittuuntunutta kiukuttelua merkkinä siitä, että kyseinen henkilö on sosiaalisilta kyvyiltään aika jälkeenjäänyt, jollain lailla sosiaalivammainen siis.
Sen jälkeen kun olet rinkuttanut tämän ovikelloa, hakannut ovet ja pälpättänyt postiluukusta?
Niin, jokainen tekee omat valintansa. Jos provosoituu käyttäytymään kuten kehitysvammainen niin sitten on käytökseltään kehitysvammainen.
Alalla työskentelevänä on todettava, että aloitus on todennäköinen provo, joka täällä tunnutaan ottaneen hyvinkin todesta. Myös osa kommenteista tuntuu jatkavan tätä samantyyppistä tarinankerrontaa. Ensinnäkin kehitysvammainen henkilö pääsee muuttamaan omaan asuntoon asumisyksiköiden ulkopuolelle vain siinä tapauksessa, jos osaaminen ja taidot siihen riittävät. Tässäkin tapauksessa hänellä yleensä on oma ohjaaja tai valmentaja, joka tapaa asiakasta säännöllisesti ja asumisen taitoja kerrataan edelleen yhdessä, jos tarvetta on. Myös ennen muuttoa kehitysvammaisille järjestetään koulutusta ja ohjausta, jossa opetellaan arkielämän taitoja. Ketään naapureita ei todellakaan laiteta tukihenkilöiksi "katsomaan perään". Kehitysvammaisilla on toki tukihenkilöitä esimerkiksi vapaa-ajan viettämiseen, mutta nämä tulevat ihan muuta kautta ja vaativat yleensä ainakin lyhyen koulutuksen.
En usko, että ap:n kuvaama henkilö olisi tarpeeksi kypsä asumaan omassa asunnossa aivan omillaan. Siinäkin epätodennäköisessä tapauksessa, että aloitus olisi totta, voi yhteyttä ottaa tämän ohjaajaan/asumisvalmentajaan tai kehitysvammahuoltoon, jossa henkilö on asiakkaana ja asiat käydään läpi kyseisen henkilön kanssa. Yleisesti väittäisin, että kehitysvammainen naapurina ei varmasti aiheuta sen enempää häiriöitä asumiseen kuin muutkaan talon asukkaat. Jos ongelmia on, tulee näistä keskustella oikeiden tahojen kanssa ja viedä tietoa eteenpäin, eikä levitellä pötypuheita av-palstalla.
Ota yhteys hänen huoltajiinsa tai hoitopaikkaansa. Hänet on liian varhain siirretty yksin asumaan. Kaikille se asumismuoto ei sovi, vaikka kuinka sanotaan heilläkin olevan oikeudet, kuten muilla. Henkinen taso naapurillasi ei riitä yksin olemiseen.
Jos et tiedä kuka vastaa hänen asioistaan, ota yhteys sosiaalitoimeen. Sieltä vievät viestiä.
Mikäli oikein käsitin, niin hänkö tosiaan asuu yksin?
Heti soittelo johonkin suojeluun! Eihän tuollainen voi yksin kotonaan asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP: Oletko vähän vammainen päästäsi itsekkin, kun ylipäätänsä olet laskenut kehitysvammaisen mistään ymmärtämättömän ihmisen kotiisi istumaan telkkarin ääreen jne. Hyi hitto, itse en laskisi ikipäivänä mitään kehitysvammaisia kotiini, en vaikka olisi naapurina. En ylipäätänsä halua edes tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin.
Mitenkäs sitten suu pannaan, kun saat itse kehitysvammaisen lapsen?
Minä en enää ikäni puolesta pystyisi saamaan lasta, ja sitä paitsi minä olen jo omat lapseni saanutkin, ovat jo aikuisia ja toistaiseksi terveitä.
Ja nythän sinä toivot tietenkin, että aikuiset lapseni eivät pysyisi terveinä, vaan sairastuisivat, ja siitä vaan, mulle ihan sama sinä tuntematon pään aukoja ja toivo mun puolesta vaan pahaa sulle tuntemattomille ihmisille tällä palstalla niin paljon kuin sielusi vaan sietää.
Mutta minulla saa olla omat mielipiteeni asiasta kuin asiasta, ja jos toivot kostoa sen puolesta minulle, jos en ajattele samoin kuin sinä, niin siitä vaan.
Nythän oli ap:n mukaan kyse siitä, että miten toimisin hänen sijassaan, ja minä saisin toimia ap:n kaltaisessa tilanteessa ihan omalla haluamallani tyylillä, eli en edelläänkään avaisi edes ovea tuonkaltaiselle naapurille, olisipa hän sitten kehitysvammainen tai ei. Ja soittaisin kyllä 112:een, jos naapurini paukuttaisi oveani, jos en avaisi ovea tuonkaltaiselle naapurilleni. PISTE.
Toisaalta ystävänsä ja ylipäätänsä ihmiset, ihmisen, keiden kanssa haluan seurustella, saa tässä vapaassa maassamme itse valita! Jos taasen vastapuolelle ei asia menisi perille millään keinoin, etten halua olla missään tekemisissä jonkun ihmisen kanssa, niin hakisin kyseiselle tunkeilevalle häirikölle lähestymiskieltoa!
En toki toivo sinulle pahaa, esitin vain kysymyksen. Jos kuitenkin joku aikuisista lapsistasi saa kehitysvammaisen lapsen, toivotatko hänet tervetulleeksi mummolaan?
Miksi en toivottaisi omaa lapsenlastani kotiimme, vaikka lapsi olisikin kehitysvammainen?
Kyse olisi kuitenkin omasta lapseni lapsesta, eikä kuitenkaan ventovieraasta, kehitysvammaisesta naapurista. Kainet saanen rajata oman kotirauha-alueeni ihan niiltä ihmisiltä, joita en tahdo kotiini ihan joka ilta istumaan sohvalle tönöttämään, jota ei meinaisi saada edes poistumaan omasta kodistani, olkootpa henkilö kuka tahansa ja millainen tahansa.
Kirjoitit kuitenkin: Hyi hitto, itse en laskisi ikipäivänä mitään kehitysvammaisia kotiini. En ylipäätänsä halua edes tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin.
En niin haluakkaan laskea kotiini mitään ap:n kaltaista ventovierasta kehitysvammaista naapurin kaltaista henkilöä, niin ja samantein en halua edes tutustua ap:n kuvailemalla tavalla käyttäytyvään kehitysvammaiseen henkilöön; ja sen suhteen olen jo monesti sulle kertonut, että saan päättää, kenen kanssa haluan seurustella, vai sinäkö pakottaisit ihmisten hengailemaan vasten omaa tahtoaan henkilöiden kanssa, joiden kanssa ei halua olla tekemisissä pakollista enempää. Jestas sentään, enhän minäkään voi mennä määräämään kenellekään toiselle ihmiselle, että kenen kanssa hänen on pakko seurustella.
Älyäisit jo olla hiljaa ja kyselemättä typeryyksiäsi. Jos sua nyt helpottaa, niin en todellakaan vihaa tai halua syrjiä kehitysvammaisia millään tavalla, heillä on ihmisarvonsa siinä missä meillä ei-kehitysvammaisillakin, mutta pysytäänpä nyt vaan tuon aloittajan kuvaileman kehitysvammaisen käytökseen liittyvissä asioissa, äläkkä yritä laajentaa yksittäistä ap:n juttua koskemaan kaikkia eri asteisesti käyttäytyviä kehitysvammaisia. Onhan heissäkin taatusti kaikella tavallaan käyttäytyviä, ja häirikkökäytöstähän ei tarvitse sallia kenenkään taholta, olipa sitten henkilö kehitysvammainen tai ei.
Voiko sosiaalitoimistoon noin vaan soittaa naapurin asioista? Eikö siellä vedota vaitiolovelvollisuuteen, eli nousee heti seinä pystyyn. Tulee sellainen tunne, että kukaan ei halua sekaantua mihinkään hienotunteisuuttaan. Sitten pitää oikeasti sattua jotakin, että sairaankuljetus tai poliisi tulee. Sitäkö pitää siis todella odottaa?
Mene paukuttelemaan sen ovea, ennenkuin ehtii sun ovelle. Sitten löhöilet sen luona illat ja käsket tuomaan pullon viiniä, tenoxeja ja mitä nyt sattuu tekemään mieli.
Väitä että yritti raiskata ja oikeudessa rahat pois vajakilta..
Vierailija kirjoitti:
Niin!! Jokin raja on meikäläisenkin kohdalla, kun euroviisuhinkin valitaan kehitysvammaisia. Kestäkää nyt kaikki, kun ollaan niin edistyksellisiä meillä suomessa.
Tässä se ongelman ydin juuri piileekin. Ollaan niin edistyksellisiä, että laitetaan kehitysvammaiset edustamaan Suomea, koska "he ovat ihan samanlaisia kuin muutkin". No mitäs tapahtuukaan, kun he eivät punkin renkutuksella pärjääkään kisoissa? Se on automaattisesti vammaisten syrjimistä, koska heitä ei sittenkään kohdeltu muuna kuin... noh ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla ihan fiksuimmasta päästä, kun täältä kyselet neuvoja ko. häiriötekijään, kun ihan hyvin voisit soittaa 112:een, jos tyyppi ei lähde oven takaa häiritsemästä ja paukuttamasta ovea niin että naapuritkin häiriintyvät.
Toivottavasti tämän kirjoittanut henkilö sairastuu joku päivä tai joutuu onnettomuuteen niin saa itse kokea, millaista on olla "ällöttävä kehitysvammainen". Ei tuollaisiin tunnekylmiin ihmisiin ymmärrys tartu muuten kuin että omalle kohdalle sattuu. Ja toivottavasti kirjoittajaa kohdellaan samalla tavalla kuin hän on terve ollessaan kehitysvammaisia kohdellut.
Ihanko tosissasi toivot toiselle jotain noin pahaa?
Takaisin asiaan. Ollessani teini muutin vanhempieni kanssa uuteen naapurustoon. Jotakuinkin ensimmäinen asia, mitä useat naapurit sanoivat, ettei missään tapauksessa kannata päästää "Karia" vierailulle. "Kari" on vanhempiensa luona asuva kehitysvammainen aikuinen mies, joka oli kovasti seurallista tyyppiä. Joku oli sen virheen tehnyt, että oli päästänyt vierailulle, ja oli saanut pitkään kestävän riesan, kuten näköjään AP:lle on nyt käynyt.
Onko tää Kari Pertti Kurikan nimipäivissä?
Kannattaa muuttaa pois asuntolasta.
Vierailija kirjoitti:
Näin aluksi, minulla ei ole mitään kehitysvammaisia vastaan. Teen pitkää työpäivää ja kun tulen kotiin niin n. 15 min siitä ovikelloni soi ja siellä on naapurin kehitysvammainen nainen (down/ jotakin muuta mistä en tiedä)
Hän istahtaa telkkarin ääreen sohvalle ja lojuu siinä monta tuntia. Kun sanon että nyt olisi aika lähteä kotiin, niin toimii kuin pieni lapsi. "Mulla on jano" kun tuon vettä "Mulla on pissahätä" kun otan häntä kädestä kiinni ja vien ulko-ovelle niin saattaa heittäytyä maahan ja alkaa valittaa että päähän/mahaan/jalkaan/korviin sattuu.
On tehnyt mieli olla vaan avaamatta ovea mutta saattaa silloin paukuttaa sitä vaikka puoli tuntia ja muilla naapureilla menee hermo. Mitä teen?
Soita poliisille. Ilmoittavat naisen sosiaalityöntekijälle.
Ei tuo aloitus välttämättä ole provo. Itselleni kävi niin kun kehitysvammaisen häritsevästä elämästä (huutoa, seinien paukuttelua, älämölöä keskellä yötä, ovikellon rimputtelua klo 3 yöllä) ilmoittelin pari kertaa sosiaaliin niin minua yritettiin kutsua verkostopalaveriin miettimään mitä voitaisiin tehdä. En ollut mitään sukua, tunnistin ihmisen pihalla mutten ollut nyökkäystä enempää ollut kontaktissa. Älytöntä.
Onneksi muutti pois. Tai muutatettiin.
Lisäksi tiedän että ns. asumisvalmennukseen kuuluu mm. sellaista että vapaa-ajan tekemisistä puhuttaessa kannustetaan kyläilemään naapureitten luona. Ja jos sitä ei avata henkilölle, keharille, niin voipa jäädä käsitys että on ok kyläillä monta kertaa viikossa.
Taidat olla itsekkin vähän tyhmä.
Itse kertoisin, että joka päivä tai useamman kerran viikossa ei voi tulla. Sopisin tietyn ajankohdan jolloin voi tulla kylään, esim. tiistaina klo se-ja-se. Tai vaikka joku yhteinen lenkkiaika ja kun talolle päästään niin molemmat menee omiin koteihinsa. Toimii niin kehitysvammaisten kuin vammattomien ihmisten kanssa.
Kuten jo moneen kertaan on sanottu, sano naiselle että sinä et halua että hän tulee käymään luonasi. Ei mitään kiertelyä ja kaartelua, vaan sanot asian juuri niin kuin se on. Jos tuntuu karulta, niin voit lisätä että kun näette ulkona voitte tervehtiä ja vaihtaa kuulumiset. Ei sinun tarvitse ketään kotiisi kutsumatta ottaa ja kyllä kehitysvammainen henkilö sen ymmärtää kun asian hänelle selkeästi kertoo. Oli ehdotettu että otat tukihenkilöön/holhoajaan/edunvalvojaan yhteyttä, en suosittele sitä. Sanot suoraan itse vain, sillä tavalla viesti menee parhaiten perille.
Työskentelen itse kehitysvammaisten kanssa ja meillä on muutama tällainen tapaus, jotka ovat liian tuttavallisia kummin kaiman kissanhoitajien kanssa ja aina kun nämä soittelevat meille ja käskevät meidän kieltää kehitysvammaista tulemasta hänen luokseen, kerromme ettei meillä ole mitään valtuuksia estää ja kieltää kehitysvammaista, voimme keskustella asiasta mutta ainoastaan he voivat itse kieltää kehitysvammaista tulemasta heidän kotiinsa.
Miten tämä pariskunta voi olla "kehitysvammaisia", vaikka naisella on ÄO 127, joka on vain kolmen pinnan päässä Mensaan pääsemisen rajasta? Ja miehelläkin ÄO reilusti yli 100 eli hyvää keskitasoa.
No, kun en saanut kehitysvammaista lasta, vaan ihan terveet lapset, joten suutani ei ole tarvinnut laittaa mitenkään päin tuon asian suhteen.