Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi kehitysvammainen naapuri tuppautuu lähes joka päivä kylään, en jaksa enää

Vierailija
09.01.2018 |

Näin aluksi, minulla ei ole mitään kehitysvammaisia vastaan. Teen pitkää työpäivää ja kun tulen kotiin niin n. 15 min siitä ovikelloni soi ja siellä on naapurin kehitysvammainen nainen (down/ jotakin muuta mistä en tiedä)

Hän istahtaa telkkarin ääreen sohvalle ja lojuu siinä monta tuntia. Kun sanon että nyt olisi aika lähteä kotiin, niin toimii kuin pieni lapsi. "Mulla on jano" kun tuon vettä "Mulla on pissahätä" kun otan häntä kädestä kiinni ja vien ulko-ovelle niin saattaa heittäytyä maahan ja alkaa valittaa että päähän/mahaan/jalkaan/korviin sattuu.

On tehnyt mieli olla vaan avaamatta ovea mutta saattaa silloin paukuttaa sitä vaikka puoli tuntia ja muilla naapureilla menee hermo. Mitä teen?

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tässä järkyttyivät ehdotuksesta kutsua poliisi paikalle,jos tämä henkilö toistuvasti hakkaa ovea puoli tuntia. Mitä järkyttävää siinä on? Ei poliisi ole mikään mafia. Jos tämä naapuri kuulisi poliisilta, ettei käytävässä saa meluta eikä häiritä naapureita ovea hakkaamalla, viesti varmaan menisi perille. Onhan tuo järjestyshäiriö siitäkin huolimatta, että kyseessä on down-ihminen.

En usko poliisin putkaan vievän tällaista ihmistä, kun ei vie aina rapajuoppojakaan, jotka sammuilevat vääriin rappukäytäviin.

Olen samaa mieltä. Poliisin voi kutsua järjestyksenpitotehtävissä. Kyllä naapurin oven hakkaaminen on minusta poliisiasia. Poliisi voi viedä asian myös eteenpäin viranomaisille, että henkilön elinolot tarkistetaan. Ehkä kriteerit yksinasumisen onnistumiselle eivät täyty? Ehkä parasta myös henkilön hyvinvoinnille olisi, että tämä tieto menisi eteenpäin.

Vierailija
62/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota avaimesi pois tältä naapurilta?

Toi on haitallista ympäristöllesi tuo nahjustelusi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä avaa ovea. soita poliisi.

Jep kotirauhan rikkomista

Vierailija
64/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä kohteliaat toivomukset ja pyynnöt sitten lähinnä kuuroille korville on sitten ongelma kun ei tohdi sitten käskyttää kuin koiraa jos parempi sitten lopputulos.

Vierailija
65/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on selvää kotirauhan rikkomista. Miksi siedät tuollaista?

Samaa mieltä

Vierailija
66/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin ymmärrän. Otin entisessä asunnossa asuessani kissan, ja kun ulkoilutin sitä valjaissa, naapurin lapset näkivät. Sen jälkeen olivat joka päivä pimpottelemassa ovea kun halusivat tulla kissaa leikittämään. Oli mennä hermot. Onneksi olin jo muuttamassa pois, joten asia ratkesi noin. Ikäväähän se on olla ilkeä ihminen ja sanoa ei, mutta kyllä jokaisella on oikeus yksityisyyteen omassa kotona jos niin haluaa.

Vierailija
67/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin aluksi, minulla ei ole mitään kehitysvammaisia vastaan. Teen pitkää työpäivää ja kun tulen kotiin niin n. 15 min siitä ovikelloni soi ja siellä on naapurin kehitysvammainen nainen (down/ jotakin muuta mistä en tiedä)

Hän istahtaa telkkarin ääreen sohvalle ja lojuu siinä monta tuntia. Kun sanon että nyt olisi aika lähteä kotiin, niin toimii kuin pieni lapsi. "Mulla on jano" kun tuon vettä "Mulla on pissahätä" kun otan häntä kädestä kiinni ja vien ulko-ovelle niin saattaa heittäytyä maahan ja alkaa valittaa että päähän/mahaan/jalkaan/korviin sattuu.

On tehnyt mieli olla vaan avaamatta ovea mutta saattaa silloin paukuttaa sitä vaikka puoli tuntia ja muilla naapureilla menee hermo. Mitä teen?

Vammainen tai ei, niin kylmän viileästi käsket sen häipymään oveltasi tai soitat poliisin tai sen hoitavan tahon paikalle, kenen tosta kuuluu huolehtia.

Sori kun sanon, mutta mulla ei riitä ymmärrystä downeja kohtaan yhtään sen enempää kuin muitakaan ihmisiä kohtaan. Sitä paitsi downit ovat aika poikkeuksetta pirun haasteellisia ihmisinä. Mennään siis sillä miten nyky-yhteiskunnassa opetetaan, eli vammaisillakin pitäisi olla samat oikeudet kuin muillakin mm. adoptoida lapsi. Heillä näköjään oikeus asua itsenäisesti, joten he eivät ole missään etuasemassa muihin nähden. Sääliä ei huonosta käytöksestä heru.

Vierailija
68/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina mun pitää kirjoitti:

Mennään siis sillä miten nyky-yhteiskunnassa opetetaan, eli vammaisillakin pitäisi olla samat oikeudet kuin muillakin mm. adoptoida lapsi. Heillä näköjään oikeus asua itsenäisesti, joten he eivät ole missään etuasemassa muihin nähden. Sääliä ei huonosta käytöksestä heru.

Voi herranen aika, montako kehitysvammaista tiedät jotka ovat adoptoineet lapsia? :D Kun rakastuneen kehitysvammaisen parin on ihan hemmetin vaikea päästä naimisiinkin tässä maassa.

Mutta aloittajalle: ota yhteyttä kunnan/kaupungin kehitysvammaisten avopalveluista vastaavaan ohjaajaan/työntekijään ja kerro ongelmastasi mikäli tälle kehitysvammaiselle ei sinun napakka sanomisesi tepsi. Apu löytyy sieltä. Poliisi voisi olla toinen auktoriteetti mikä tehoaa mutta ensin ottaisin sinne avopalveluihin yhteyttä.

t. Kehitysvammatyötä tekevä

Vierailija
69/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä hirveän kylmä suhtautuminen vammaisiin ja tällä en tarkoita ap:ta. Hyi, hyi kommentteja  ja muuta ikävää. Ei mitään inhimillisyyttä. Käsketään soittamaan poliisit jne. Itse en vain voi ymmärtää tätä. On minullakin paljon kokemuksia vammaisista, mutta itse en voisi olla heille törkeä tai julma. He ihmisiä siinä, missä muutkin. Ap on tässä minusta toiminut todella hienosti, kun on hänet sisälle kutsunut. Ja varmasti asiaan löytyy jokin lievempikin ratkaisu, eikä niitä poliiseja nyt heti tarvita. Itse ainakin vain sanoisin, että tänään ei sovi tulla ja katsotaan sitten jokin toinen kerta. Tässä täytyy silti muistaa, että asia ei välttämättä pysy heti mielessä. Jos tämä jatkuu ottaisin johonkin "vammaispalveluohjaajaan" yhteyttä. Vammaisista on silti vielä aika vähän haittaa ja ovat yleensä ihan "hyväkäytöksisiä" ja harmittomia varsinkin ne, jotka pystyvät omillaan asumaan. Ainakin itsellä on nämä kokemukset.

Itse sanot että ihmisiä ovat siinä missä muutkin.

Noniin, jos normaali, terve ja ventovieras ihminen tunkee pyytämättä sun ovesta sisään ja istuu katsomaan televisiota eikä pyynnöstä poistu, sinäkö et soita poliiseja?

Jos em. ihminen vielä lisäksi alkaa hakata sun ulko-ovea päivittäin yli puoli tuntia niin että naapuritkin häiriintyvät, säkö et soita poliiseja?

Vierailija
70/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista se on porvoossa.

Vierailija
71/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman itsekästä ja ymmärtämätöntä porukkaa täällä vastaajissa. Tietenkään ei ketään tarvitse katsella kotonaan jos ei halua, mutta silti voi välittää itseään heikommassa asemassa olevasta!

Itse selvittäisin vammaisen holhoojan, jonka kanssa puhua. Sitten juttelisin sekä vammaisen että holhoojan ollessa paikalla, etten halua enää vierailuja - niin, että vammainen ymmärtäisi.

Ja sitten sopisin, että käydään juuri vaikka kävelyllä tai hänen kotonaan esim. kerran pari kuussa. Hänhän on selvästi hirvittävän yksinäinen, ja koska minulla on asiat vallan hyvin, voin hyvin antaa jotain omastani - vähintäänkin aikaa.

Vierailija
72/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota niska perse ote ja heitä omaan kämpäänsä. 

Vierailija
73/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

> sopimuksen että silloin kun

> ovessani on punainen ympyrä,

> niin ei saa tulla

Tämä oli hyvä. 

Asia pitää selittää ymmärryksen tasoisesti tälle henkilölle. Tavalla tai toisella.

Vierailija
74/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten sopisin, että käydään juuri vaikka kävelyllä tai hänen kotonaan esim. kerran pari kuussa. Hänhän on selvästi hirvittävän yksinäinen, ja koska minulla on asiat vallan hyvin, voin hyvin antaa jotain omastani - vähintäänkin aikaa.

No ei välttämättä ole yksinäinen. Syitä käytökselle voi olla hyvin paljon muitakin. "Minulla on asiat hyvin" meinaa että ajattelet, ettei kehitysvammaisella asiat voisi olla hyvin. Aika alentavaa. Kehitysvammaiset elävät ihan yhtälailla hyvää tai huonoa elämää kuin muukin väestö.

Vierailija
75/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennään siis sillä miten nyky-yhteiskunnassa opetetaan, eli vammaisillakin pitäisi olla samat oikeudet kuin muillakin mm. adoptoida lapsi. Heillä näköjään oikeus asua itsenäisesti, joten he eivät ole missään etuasemassa muihin nähden. Sääliä ei huonosta käytöksestä heru.

Voi herranen aika, montako kehitysvammaista tiedät jotka ovat adoptoineet lapsia? :D Kun rakastuneen kehitysvammaisen parin on ihan hemmetin vaikea päästä naimisiinkin tässä maassa.

Mutta aloittajalle: ota yhteyttä kunnan/kaupungin kehitysvammaisten avopalveluista vastaavaan ohjaajaan/työntekijään ja kerro ongelmastasi mikäli tälle kehitysvammaiselle ei sinun napakka sanomisesi tepsi. Apu löytyy sieltä. Poliisi voisi olla toinen auktoriteetti mikä tehoaa mutta ensin ottaisin sinne avopalveluihin yhteyttä.

Voi herranen aika, kun en tiedä ainuttakaan heteroparia, joka olisi lapsensa adoptoimalla hankkinut. Vammaisen avioparin kyllä tiedän. Kehitysvammatyötä tekevä, eli joku lähäriltä tai vapaaehtoispaapojalta niin hienon viisastelevaa loogista tykittelyä, ettei mitään rotia: "Homoi ei oo olemassa ku en tunne yhtäkään, hihih".

Vierailija
76/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herranen aika, kun en tiedä ainuttakaan heteroparia, joka olisi lapsensa adoptoimalla hankkinut. Vammaisen avioparin kyllä tiedän. Kehitysvammatyötä tekevä, eli joku lähäriltä tai vapaaehtoispaapojalta niin hienon viisastelevaa loogista tykittelyä, ettei mitään rotia: "Homoi ei oo olemassa ku en tunne yhtäkään, hihih".

Niin siis tunnet VAMMAISEN avioparin. Katsos kun vammaisuus ja kehitysvammaisuus on kaksi aivan täysin eri asiaa.

Vierailija
77/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP: Oletko vähän vammainen päästäsi itsekkin, kun ylipäätänsä olet laskenut kehitysvammaisen mistään ymmärtämättömän ihmisen kotiisi istumaan telkkarin ääreen jne.  Hyi hitto, itse en laskisi ikipäivänä mitään kehitysvammaisia kotiini, en vaikka olisi naapurina. En ylipäätänsä halua edes tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin.

Et taida olla ihan fiksuimmasta päästä, kun täältä kyselet neuvoja ko. häiriötekijään, kun ihan hyvin voisit soittaa 112:een, jos tyyppi ei lähde oven takaa häiritsemästä ja paukuttamasta ovea niin että naapuritkin häiriintyvät.

Taitaa olla ne "vammat" pahimmat tässä kirjoittajassa.

Niinkö SINÄ SIELLÄ TUNTEMATONTA ARVIOIT, ETPÄ TAIDA OLLA KOVIN FIKSUMMASTA PÄÄSTÄ SINÄKÄÄN!

Jokainen saa valita, kenen tai keiden kanssa haluaa olla tekemisissä, jos ei ole kyse viranomaisista ja pakollisista hoidettavista asioista.  Ystävänsä saa ihminen valita, ja naapureiden kanssa ei ole pakko heilastella.

Vierailija
78/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on kyllä hirveän kylmä suhtautuminen vammaisiin ja tällä en tarkoita ap:ta. Hyi, hyi kommentteja  ja muuta ikävää. Ei mitään inhimillisyyttä. Käsketään soittamaan poliisit jne. Itse en vain voi ymmärtää tätä. On minullakin paljon kokemuksia vammaisista, mutta itse en voisi olla heille törkeä tai julma. He ihmisiä siinä, missä muutkin. Ap on tässä minusta toiminut todella hienosti, kun on hänet sisälle kutsunut. Ja varmasti asiaan löytyy jokin lievempikin ratkaisu, eikä niitä poliiseja nyt heti tarvita. Itse ainakin vain sanoisin, että tänään ei sovi tulla ja katsotaan sitten jokin toinen kerta. Tässä täytyy silti muistaa, että asia ei välttämättä pysy heti mielessä. Jos tämä jatkuu ottaisin johonkin "vammaispalveluohjaajaan" yhteyttä. Vammaisista on silti vielä aika vähän haittaa ja ovat yleensä ihan "hyväkäytöksisiä" ja harmittomia varsinkin ne, jotka pystyvät omillaan asumaan. Ainakin itsellä on nämä kokemukset.

Itse sanot että ihmisiä ovat siinä missä muutkin.

Noniin, jos normaali, terve ja ventovieras ihminen tunkee pyytämättä sun ovesta sisään ja istuu katsomaan televisiota eikä pyynnöstä poistu, sinäkö et soita poliiseja?

Jos em. ihminen vielä lisäksi alkaa hakata sun ulko-ovea päivittäin yli puoli tuntia niin että naapuritkin häiriintyvät, säkö et soita poliiseja?

Puhe on kaksoistandardista, eli hyysärismistä. Vammaisten kohtelu vammaisina, ei ole hyväksyttävää, koska se loukkaa niitä. Noh, tämmöisissä häiriötapauksissa pitääkin olla erittäin ymmärtäväinen ja kirjoitella oveen jotain hassuja perhosilla koristeltuja lappuja, jossa sanotaan "saa tulla" tai "ei saa tulla". Tai sitten vaan kestää yksin asuvalta, tavallaan itsestään huolehtivan ihmisen taholta kohtuutonta häiriköintiä, ovikellon rinkuttamista, oven hakkaamista, postiluukusta huutamista tai mitä tahansa kunhan poliiseja tai mitään muutakaan tahoja ei fasismi vieköön saa soittaa paikalle, koska onhan kyseessä kuitenkin vammainen; tätähän ei kuitenkaan ääneen voida sanoa. 

Vierailija
79/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös  down-aikuisen sisko. Sanot ystävällisesti mutta tiukasti että ei voi tulla. - Jos sinulle joskus myöhemmin sopii tai ajattelet että jaksat kerran viikossa-kahdessa niin kerro se hänell. Jos et halua olla missään tekemisissä sanot vaan että ei sovi ja pidä siitä sitten kiinni. Kyllä vammaisen kanssa on tavallisella ihmisella oikeus tehdä kanssakäymisen rajat selväksi. Sen voi tehdä ihan ystävällisesti, mutta päättäväisesti. Ilkeäksi tai vittuilevaksi alkamisessa ei kuitenkaan ole mitään järkeä, se on vain oma häpeäsi.

Jos asia ei luonnistu soita alueesi sosiaalitoimistoon, neuvovat eteenpäin. Todella harva down-aikuinen kuitenkaan ihan ilman tukea asuu.

Vierailija
80/151 |
10.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis tunnet VAMMAISEN avioparin. Katsos kun vammaisuus ja kehitysvammaisuus on kaksi aivan täysin eri asiaa.

Touchee!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme