Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi kehitysvammainen naapuri tuppautuu lähes joka päivä kylään, en jaksa enää

Vierailija
09.01.2018 |

Näin aluksi, minulla ei ole mitään kehitysvammaisia vastaan. Teen pitkää työpäivää ja kun tulen kotiin niin n. 15 min siitä ovikelloni soi ja siellä on naapurin kehitysvammainen nainen (down/ jotakin muuta mistä en tiedä)

Hän istahtaa telkkarin ääreen sohvalle ja lojuu siinä monta tuntia. Kun sanon että nyt olisi aika lähteä kotiin, niin toimii kuin pieni lapsi. "Mulla on jano" kun tuon vettä "Mulla on pissahätä" kun otan häntä kädestä kiinni ja vien ulko-ovelle niin saattaa heittäytyä maahan ja alkaa valittaa että päähän/mahaan/jalkaan/korviin sattuu.

On tehnyt mieli olla vaan avaamatta ovea mutta saattaa silloin paukuttaa sitä vaikka puoli tuntia ja muilla naapureilla menee hermo. Mitä teen?

Kommentit (151)

Vierailija
141/151 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP: Oletko vähän vammainen päästäsi itsekkin, kun ylipäätänsä olet laskenut kehitysvammaisen mistään ymmärtämättömän ihmisen kotiisi istumaan telkkarin ääreen jne.  Hyi hitto, itse en laskisi ikipäivänä mitään kehitysvammaisia kotiini, en vaikka olisi naapurina. En ylipäätänsä halua edes tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin.

Mitenkäs sitten suu pannaan, kun saat itse kehitysvammaisen lapsen?

Minä en enää ikäni puolesta pystyisi saamaan lasta, ja sitä paitsi minä olen jo omat lapseni saanutkin, ovat jo aikuisia ja toistaiseksi terveitä.

Ja nythän sinä toivot tietenkin, että aikuiset lapseni eivät pysyisi terveinä, vaan sairastuisivat, ja siitä vaan, mulle ihan sama sinä tuntematon pään aukoja ja toivo mun puolesta vaan pahaa sulle tuntemattomille ihmisille tällä palstalla niin paljon kuin sielusi vaan sietää.

Mutta minulla saa olla omat mielipiteeni asiasta kuin asiasta, ja jos toivot kostoa sen puolesta minulle, jos en ajattele samoin kuin sinä, niin siitä vaan.

Nythän oli ap:n mukaan kyse siitä, että miten toimisin hänen sijassaan, ja minä saisin toimia ap:n kaltaisessa tilanteessa ihan omalla haluamallani tyylillä, eli en edelläänkään avaisi edes ovea tuonkaltaiselle naapurille, olisipa hän sitten kehitysvammainen tai ei. Ja soittaisin kyllä 112:een, jos naapurini paukuttaisi oveani, jos en avaisi ovea tuonkaltaiselle naapurilleni. PISTE.

Toisaalta ystävänsä ja ylipäätänsä ihmiset, ihmisen, keiden kanssa haluan seurustella, saa tässä vapaassa maassamme itse valita! Jos taasen vastapuolelle ei asia menisi perille millään keinoin, etten halua olla missään tekemisissä jonkun ihmisen kanssa, niin  hakisin kyseiselle tunkeilevalle häirikölle lähestymiskieltoa!

En toki toivo sinulle pahaa, esitin vain kysymyksen. Jos kuitenkin joku aikuisista lapsistasi saa kehitysvammaisen lapsen, toivotatko hänet tervetulleeksi mummolaan?

Miksi en toivottaisi omaa lapsenlastani kotiimme, vaikka lapsi olisikin kehitysvammainen?

Kyse olisi kuitenkin omasta lapseni lapsesta, eikä kuitenkaan ventovieraasta, kehitysvammaisesta naapurista.  Kainet saanen rajata oman kotirauha-alueeni ihan niiltä ihmisiltä, joita en tahdo kotiini ihan joka ilta istumaan sohvalle tönöttämään, jota ei meinaisi saada edes poistumaan omasta kodistani, olkootpa henkilö kuka tahansa ja millainen tahansa.

Kirjoitit kuitenkin: Hyi hitto, itse en laskisi ikipäivänä mitään kehitysvammaisia kotiini. En ylipäätänsä halua edes tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin.

En niin haluakkaan laskea kotiini mitään ap:n kaltaista ventovierasta kehitysvammaista naapurin kaltaista henkilöä, niin ja samantein en halua edes tutustua ap:n kuvailemalla tavalla käyttäytyvään kehitysvammaiseen henkilöön; ja sen suhteen olen jo monesti sulle kertonut, että saan päättää, kenen kanssa haluan seurustella, vai sinäkö pakottaisit ihmisten hengailemaan vasten omaa tahtoaan henkilöiden kanssa, joiden kanssa ei halua olla tekemisissä pakollista enempää.  Jestas sentään, enhän minäkään voi mennä määräämään kenellekään toiselle ihmiselle, että kenen kanssa hänen on pakko seurustella. 

Älyäisit jo olla hiljaa ja kyselemättä typeryyksiäsi.  Jos sua nyt helpottaa, niin en todellakaan vihaa tai halua syrjiä kehitysvammaisia millään tavalla, heillä on ihmisarvonsa siinä missä meillä ei-kehitysvammaisillakin, mutta pysytäänpä nyt vaan tuon aloittajan kuvaileman kehitysvammaisen käytökseen liittyvissä asioissa, äläkkä yritä laajentaa yksittäistä ap:n juttua koskemaan kaikkia eri asteisesti käyttäytyviä kehitysvammaisia. Onhan heissäkin taatusti kaikella tavallaan käyttäytyviä, ja häirikkökäytöstähän ei tarvitse sallia kenenkään taholta, olipa sitten henkilö kehitysvammainen tai ei.

Seli seli. Olet alkuperäisen lausuntosi perusteella ihmiskuvotus (suora lainaus Sinulta: "Hyi hitto, itse en laskisi ikipäivänä mitään kehitysvammaisia kotiini, en vaikka olisi naapurina. En ylipäätänsä halua edes tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin."), mutta yrität nyt jälkikäteen paikkailla, kun Sinua arvosteltiin moukkamaisuudestasi. Toki, jos tämä viimeisin pitää paikkansa eli että et tarkoittanutkaan sitä, mitä alkuun sanoit, vaikutat ihan ookoolta ihmiseltä. Sen verran tunteella vain tuli tuo ensimmäinen möläytyksesi, että vaikea uskoa enää hyvään kohdallasi. Toivottavasti kerrot ajatuksistasi myös kaikille tuttavillesi, että he osaavat alkaa vältellä Sinua.

Vierailija
142/151 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te ootte noin kylmiä?! Eikö kukaan ajattele vammaisia? Kyllähän niiden pitää saada tehdä mitä huvittaa.

😅👌

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/151 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini tekee töitä kehitysvammaisten kanssa ja hän on opettanut, miten pitää toimia, kun haluaa olla rauhassa. Se on sanottava napakasti ja selkeästi. Huonoa käytöstä ei tarvitse sietää keneltäkään. Loputon "ymmärtäminen" ei auta ketään.

Silloin on ras1sti!

Vierailija
144/151 |
29.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinun pitää ymmärtää kehitysvammaista naapuria.

Vierailija
145/151 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaiselle voi ihan samalla tavalla sanoa ei kuin normaalillekkin ihmiselle.

Erkki - Ekhitysvammaisten hoitokoordinaattori

Ikivanha keskustelu ja tämä ylläoleva on vielä keskustelun viimeisimmistäkin monta vuotta aikaisemmin kirjoitettu, mutta kommentoinpa nyt kuitenkin tätä kuusi ja puoli vuotta sitten kirjoitettua tekstiä kun asia on sillä tavalla ajankohtainen, että vakiokaupassani (elintarvike-) on ruvennut majailemaan yksi tuollainen ekhari joka luulee olevansa kyseisessä kaupassa töissä, ja joka "osallistuu" kaikkeen ja "ohjaa" (muita) asiakkaita esim: "Itsepalvelukassa kaksi on vapaana" ja johon sekä asiakkaat että henkilökunta ovat perinpohjin väsyneitä, mutta kukaan ei uskalla tehdä mitään kun heti olisivat kimpussa kaikenlaiset vammaisaktivistiturhakkeet ja ekhareitten suojeluviranomaiset ja ekhitysvammaisvaltuutetut, ja niinpä tämän ekhitysvammaisen pöljäkkeen rasittava ja uuvuttava ahkerointi kyseisessä kaupassa monta tuntia päivässä vain jatkuu ja jatkuu...

Ja kun aloin etsiä Googlesta hakusanoilla "kehitysvammainen häiriköi" niin Google tarjosi mm. tätä keskustelua, niin siksi vastaan tuolle ylle valitsemalleni yli puoli vuosikymmentä sitten kirjoittaneelle (josko keskustelu käynnistyísi / jatkuisi / heräisi uudestaan):

Voi toki sanoa, mutta ei lanttu-b yläpäävammainen ekharinkerpele ymmärrä pelkkää sanomista: sen pääsy täytyy estää fyysisesti, ja sekään ei tässä mammantissiyhteiskunnassa onnistu noiden yllämainitsemieni vammaisoikeusvaltuutettujen vuoksi. Maamme on monella tavalla pilalla: esim ekhareille ja varkaille ja tappelijoille ei voida mitään näiden ihmisoikeushullutusten vuoksi, ne saavat pilata loputtomiin normojen viihtyvyyttä, hankaloittaa kaikkien elämää ja loputtomiin häiriköidä täysipäisiä.

Ja toki paljon muutakin mätää on, mutta se ei kuulu vammaiskeskusteluun.

Nuo ekharit pitäisi sulkea laitokseen kaikki tyynni niin siellä ne voisivat sitten häiriköidä toisiaan keskenään ja harrastaa estottomia orgioitaan toistensa kanssa pitkin käytäviä ilman että kukaan normo joutuu näkemään niitä ja niitten inhottavia temppuja ja kuulemaan niitten mölinää julkisissa paikoissa.

Vierailija
146/151 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksit omasta päästäsi.

Vierailija
147/151 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vammaiselle voi ihan samalla tavalla sanoa ei kuin normaalillekkin ihmiselle.

Ikivanha keskustelu ja tämä ylläoleva on vielä keskustelun viimeisimmistäkin monta vuotta aikaisemmin kirjoitettu, mutta kommentoinpa nyt kuitenkin tätä kuusi ja puoli vuotta sitten kirjoitettua tekstiä kun asia on sillä tavalla ajankohtainen, että vakiokaupassani (elintarvike-) on ruvennut majailemaan yksi tuollainen ekhari joka luulee olevansa kyseisessä kaupassa töissä, ja joka "osallistuu" kaikkeen ja "ohjaa" (muita) asiakkaita esim: "Itsepalvelukassa kaksi on vapaana" ja johon sekä asiakkaat että henkilökunta ovat perinpohjin väsyneitä, mutta kukaan ei uskalla tehdä mitään kun heti olisivat kimpussa kaikenlaiset vammaisaktivistiturhakkeet ja ekhareitten suojeluviranomaiset ja ekhitysvammaisvaltuutetut, ja niinpä tämän ekh

Itseasiassa luulen että hän on siellä kaupassa kuntouttavassa pakkotyössä. K-v:t ei saa olla rauhassa kotonaan, vaan moni ei tiedä mutta yhteiskunta PAKOTTAA heidät johonkin työpalvelustoimintaan, mikä mielestäni on kuvottavan väärin, se on orjuutta ja ihmiskauppaa. Eli luulen että hän on tuossa kaupassa jossain roolissa, hänen on pakko käydä siellä. Tosin voihan se olla muutakin.

Vierailija
148/151 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa luulen että hän on siellä kaupassa kuntouttavassa pakkotyössä. K-v:t ei saa olla rauhassa kotonaan, vaan moni ei tiedä mutta yhteiskunta PAKOTTAA heidät johonkin työpalvelustoimintaan, mikä mielestäni on kuvottavan väärin, se on orjuutta ja ihmiskauppaa. Eli luulen että hän on tuossa kaupassa jossain roolissa, hänen on pakko käydä siellä. Tosin voihan se olla muutakin.

No, kaupassa oikeasti töissä olevan ja kaupan oma työasu yllään työskentelevä terve työntekijä ensinnäkin kiisti ekhariäijän / -hyyppärin olevan paikassa töissä kun kysyin, onko hyyppäri OMASTA MIELESTÄÄN töissä kaupassa - eli kysymykseni kaksi tärkeintä sanaa meni ensialkuun oikealta myyjämieheltä ohi, kun kaikilla myyjillä on nykyään se kuulosta 50 % pois pudottava stasi-luurikikin korvassaan - mutta kertoi (siis tämä oikea ja normo, kaupan omassa puvussa työskentelevä kertoi) ekharin olevan jossain (suoja)"työssä" / "ohjatussa päivätoiminnassa" tms. päivisin muutaman tunnin, mutta tulevan sitten oman, muualla sijaitsevan "työpäivänsä" jälkeen kauppaan omin luvin, kutsumatta, ilman oikeaa työsuhdetta - sekä tietenkin myös kaupan oikean henkilökunnan tahdon vastaisesti sekä tämän mieliharmiksi - ahkeroimaan vielä toisen "työ"päivän.

Ekharilla ei ole siis kaupan omaa yhteneväistä työpukua, vaan hänellä on yllään jokin ulkotyöläisen likainen ja nuhjaantunut neonkeltainen huomioliivi.

Ekhari on siis kyllä jossain toiminnassa, mutta toisaalla, ja tuolla kaupassa hän on rasite asiakkaille ja aivan eritoten myyjille, jotka joutuvat sietämään meininkiä monta tuntia päivässä ja alkuillassa.

Ei tuollaisilta pitäisi vaatia mitään "työtä" eikä "kuntouttavaa" kun eivät nuo ikinä tervehdy siitä että niillä on peltopyyn henkiset kyvyt, ja yhteiskunnan pitäisi ihan sovinnolla kantaa noille terveellinen ja tukeva ravinto klyyvarin eteen sekä tarjota ihmisarvoinen asuminen ynnä puhdas vaatetus ilman mitään vastikkeellisuutta - se olisi inhimillistä - mutta toisaalta yhteiskunnan täytyisi myös pitää tuollaiset mölisijät ja sohlaajat lukituissa laitoksissa koko niiden eliniän eikä niitä pitäisi päästää kulkemaan itsenäisesti eikä vapaina missään.

Vierailija
149/151 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaat oven ja kerrot, että nyt ei sovi tulla, sinua väsyttää ja haluat levätä. Sitten jos päästät sisälle sanot jo tullessa, että voi olla  esim puoli tuntia ja sitten pitää lähteä  et mitään vetkuttelua hyväksy vaan  sitten heippa. Kerrot, että et voi enää ottaa vierailulle, jos ei hyväksy sinun kotisi sääntöjä. 

Vierailija
150/151 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy se sirkukseen. 

Vierailija
151/151 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä avaa sitä ovea. Kyllä se paukutus ennen pitkää loppuu. 

Tai avaat oven, muttet päästä sisään, vaan sanot, että nyt riittää, en halua, että enää käyt kylässä 

Niin helppoa, kun ei ole ovimatto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi