Uusi kehitysvammainen naapuri tuppautuu lähes joka päivä kylään, en jaksa enää
Näin aluksi, minulla ei ole mitään kehitysvammaisia vastaan. Teen pitkää työpäivää ja kun tulen kotiin niin n. 15 min siitä ovikelloni soi ja siellä on naapurin kehitysvammainen nainen (down/ jotakin muuta mistä en tiedä)
Hän istahtaa telkkarin ääreen sohvalle ja lojuu siinä monta tuntia. Kun sanon että nyt olisi aika lähteä kotiin, niin toimii kuin pieni lapsi. "Mulla on jano" kun tuon vettä "Mulla on pissahätä" kun otan häntä kädestä kiinni ja vien ulko-ovelle niin saattaa heittäytyä maahan ja alkaa valittaa että päähän/mahaan/jalkaan/korviin sattuu.
On tehnyt mieli olla vaan avaamatta ovea mutta saattaa silloin paukuttaa sitä vaikka puoli tuntia ja muilla naapureilla menee hermo. Mitä teen?
Kommentit (151)
Se, että henkilöllä on kehitysvamma ei anna oikeutta erikoiskohteluun, jos hän kuitenkin on sen kuntoinen, että voi asua yksin.
Ap: älä avaa ovea, vaan sanot selkeästi, että nyt ei sovi tulla. Sitten annat vaan paukuttaa. Ja tämän toistat niin monta kertaa, että varmasti menee perille tai sitten naapurit soittavat poliisit. Voit toki myös soittaa itse virkavallan paikalle.
Ehdottomasti ÄLÄ ota yhteyttä mihinkään sosiaaliin, asian selvittäminen EI kuulu sinulle! Jos lähdet selvittämään asiaa, vastuu tuosta henkilöstä lykätään helposti sinulle, koska resurssipula on tosiasia ja siellä tulkitaan niin että olette jotenkin läheisiä. Asian selvittäminen kuuluu kunnan tästä kehitysvammaisesta vastaavalle henkilölle, jonka on selvästikin tehtävä uusi arvio siitä, soveltuuko asiakas itsenäiseen asumiseen. Mutta sen asian setviminen ei ole sinun tehtäväsi, vaan jätät sen heille.
Vierailija kirjoitti:
Se, että henkilöllä on kehitysvamma ei anna oikeutta erikoiskohteluun, jos hän kuitenkin on sen kuntoinen, että voi asua yksin.
Ap: älä avaa ovea, vaan sanot selkeästi, että nyt ei sovi tulla. Sitten annat vaan paukuttaa. Ja tämän toistat niin monta kertaa, että varmasti menee perille tai sitten naapurit soittavat poliisit. Voit toki myös soittaa itse virkavallan paikalle.
Ehdottomasti ÄLÄ ota yhteyttä mihinkään sosiaaliin, asian selvittäminen EI kuulu sinulle! Jos lähdet selvittämään asiaa, vastuu tuosta henkilöstä lykätään helposti sinulle, koska resurssipula on tosiasia ja siellä tulkitaan niin että olette jotenkin läheisiä. Asian selvittäminen kuuluu kunnan tästä kehitysvammaisesta vastaavalle henkilölle, jonka on selvästikin tehtävä uusi arvio siitä, soveltuuko asiakas itsenäiseen asumiseen. Mutta sen asian setviminen ei ole sinun tehtäväsi, vaan jätät sen heille.
Ei pidä paikkaansa. Vastuuta kehitysvammaisesta ei lykätä kenellekään naapurille pelkästään siitä syystä, että hän ottaa yhteyttä kuntaan ja kertoo, että kehitysvammainen häiritsee. Jokaisella kehitysvammaisella on kunnan tekemä palvelusuunnitelma jossa käy ilmi ketkä hänen asioitaan hoitavat eikä tuollaiseen suunnitelmaan AP:n nimeä lykätä ilman hänen suostumustaan.
Kaikilla on samat oikeudet mutta vastuuta ja velvollisuuksia ei sitten ole?
Tietenkään kenelläkään ei ole oikeutta häiritä toisen kotirauhaa jatkuvasti. Säännöt kaikille samat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Vastuuta kehitysvammaisesta ei lykätä kenellekään naapurille pelkästään siitä syystä, että hän ottaa yhteyttä kuntaan ja kertoo, että kehitysvammainen häiritsee. Jokaisella kehitysvammaisella on kunnan tekemä palvelusuunnitelma jossa käy ilmi ketkä hänen asioitaan hoitavat eikä tuollaiseen suunnitelmaan AP:n nimeä lykätä ilman hänen suostumustaan.
En tarkoittanutkaan virallista asemaa, vaan sellaista yleistä syyllistämistä ja puhuttamista, jossa saadaan joku ihminen vähän "katsomaan toisen perään". Eli aletaan painostaa ap:ta ottamaan vastuuta tästä ihmisestä arjessa. Tiedän mistä puhun, mt-puolella on sama juttu kun resurssit ovat mitä ovat. Ja kun ap on selvästi jo valmiiksi ihminen, jonka on vaikea sanoa ei ja asettaa rajoja, niin suosittelen ihan suoraa ja kylmää ja etäistä linjaa. Siinäkin on hänellä selvästi opettelemista.
Jos tuollaisessa tilanteessa alkaa jonkun toisen ihmisen asioita selvittelemään, niin siitä ei pääse koskaan eroon. Viranomaiset vaan heti paikalle, poliisi voi jo tuollaisessa tilanteessa tulla sosiaalin kanssa paikalle, jolloin ap:n osaksi jää vain kertoa tapahtumien kulku paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
En avaisi ovea kuin sen verran että sanoisin ettei vierailut enää sovi. Selkeästi. Sen jälkeen saisi hakata ovea vaikka joka päivä. Jos tosiaan hakkaisi pitkään tai päivästä toiseen niin soittaisin poliisit paikalle jossakin vaiheessa.
Tollo! Kai hän ymmärtää puhetta, vai ootko niin ylimielinen kehitysvammaisia kohtaan, että et alennu puhumaan heille, kuten ihmisille puhutaan?
Olisiko mahdollista että hänellä on kotona tai jissakin/jonkun kanssa huonot oltavat? Ja siksi oireilee vatsakivuilla yms. ettei tarvitsi palata huonoon.
Ilmottaisin sosiaalitoimeen 🖤
Itse sanoin että jos ei painu helvettiin niin en vastaa seurauksista ärsyttävälle naapurille. Säikähti ja etsi helpomman uhrin luulen ma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En avaisi ovea kuin sen verran että sanoisin ettei vierailut enää sovi. Selkeästi. Sen jälkeen saisi hakata ovea vaikka joka päivä. Jos tosiaan hakkaisi pitkään tai päivästä toiseen niin soittaisin poliisit paikalle jossakin vaiheessa.
Tollo! Kai hän ymmärtää puhetta, vai ootko niin ylimielinen kehitysvammaisia kohtaan, että et alennu puhumaan heille, kuten ihmisille puhutaan?
Luitko aloitusta tai lainaamaasi kommenttia?
Kokeile lukea molemmat uudestaan.
Ota töpseli pois telkkarista. Ei se sohvalla mitään tekemättä jaksa istua. Myös sohvasta voi ottaa vaikka tyynyt pestäväksi tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP: Oletko vähän vammainen päästäsi itsekkin, kun ylipäätänsä olet laskenut kehitysvammaisen mistään ymmärtämättömän ihmisen kotiisi istumaan telkkarin ääreen jne. Hyi hitto, itse en laskisi ikipäivänä mitään kehitysvammaisia kotiini, en vaikka olisi naapurina. En ylipäätänsä halua edes tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin.
Mitenkäs sitten suu pannaan, kun saat itse kehitysvammaisen lapsen?
Minä en enää ikäni puolesta pystyisi saamaan lasta, ja sitä paitsi minä olen jo omat lapseni saanutkin, ovat jo aikuisia ja toistaiseksi terveitä.
Ja nythän sinä toivot tietenkin, että aikuiset lapseni eivät pysyisi terveinä, vaan sairastuisivat, ja siitä vaan, mulle ihan sama sinä tuntematon pään aukoja ja toivo mun puolesta vaan pahaa sulle tuntemattomille ihmisille tällä palstalla niin paljon kuin sielusi vaan sietää.
Mutta minulla saa olla omat mielipiteeni asiasta kuin asiasta, ja jos toivot kostoa sen puolesta minulle, jos en ajattele samoin kuin sinä, niin siitä vaan.
Nythän oli ap:n mukaan kyse siitä, että miten toimisin hänen sijassaan, ja minä saisin toimia ap:n kaltaisessa tilanteessa ihan omalla haluamallani tyylillä, eli en edelläänkään avaisi edes ovea tuonkaltaiselle naapurille, olisipa hän sitten kehitysvammainen tai ei. Ja soittaisin kyllä 112:een, jos naapurini paukuttaisi oveani, jos en avaisi ovea tuonkaltaiselle naapurilleni. PISTE.
Toisaalta ystävänsä ja ylipäätänsä ihmiset, ihmisen, keiden kanssa haluan seurustella, saa tässä vapaassa maassamme itse valita! Jos taasen vastapuolelle ei asia menisi perille millään keinoin, etten halua olla missään tekemisissä jonkun ihmisen kanssa, niin hakisin kyseiselle tunkeilevalle häirikölle lähestymiskieltoa!
En toki toivo sinulle pahaa, esitin vain kysymyksen. Jos kuitenkin joku aikuisista lapsistasi saa kehitysvammaisen lapsen, toivotatko hänet tervetulleeksi mummolaan?
Heh heh. Hyvä elokuva tuo muutenkin.
Kerrostalossa asuvan vanha äitini yläpuolella asuva kehitysvammainen nuorimies alkoi häiriköimään yötämyöten äitiäni. Yökaudet romuutti asunnossaan. Pojasta tehtiin monta valitusta. Otin viimein yhteyttä kunnan sosiaalitoimistoon ja kerroin ongelmasta. Eiköhän vaan minua yritetty saada tulemaan NEUVOTTELEMAAN heidän kanssaan pojan tilanteesta että miten se järjestettäisiin. Sanoin että asun toisella paikkakunnalla, en tunne koko tyyppiä joten en todellakaan tule neuvottelemaan yhtään mistään, mutta teen niin kauan jätkästä valituksia että tämä lähtee talosta. Se tepsi. Äitinsä haki pojan takaisin kotipaikkakunnalle asumaan koska koulukin oli kuulemma tällä mennyt munilleen. Eli ei mitään neuvotteluja sos toimen kanssa jos et halua että sinut lykätään ns. tukihenkilöksi.
napakka ei. jos ei auta, niin yhteys edunvalvojaan/huoltajaan/omaisiin/kotihoitoon (mikä se huolehtiva taho onkaan.
Voisitko yrittää sopia naapurisi kanssa tietyn vierailuajan, mitä sitten yrittäisitte noudattaa? Esim.puolituntia kerran viikossa, jonain tiettynä päivänä. Sanot napakasti, ettei muina päivinä onnistu ja pysyt sitten sanoissasi.
Kerro myös ystävällisesti mutta napakasti, miten tuollainen oven paukuttaminen on huonoa käytöstä ja miten se ei tunnu kivalta. Kerro ottavasi yhteyttä isännöitsijään tai naapurin sosiaalityöntekijään, mikäli häiritseminen ei lopu. Palkitse hyvästä käytöksestä.
Naapurisi ei välttämättä ymmärrä käytöstään ja pitää sitä täysin harmittomana.
ex-keh.vamma-ohjaaja kirjoitti:
Voisitko yrittää sopia naapurisi kanssa tietyn vierailuajan, mitä sitten yrittäisitte noudattaa? Esim.puolituntia kerran viikossa, jonain tiettynä päivänä. Sanot napakasti, ettei muina päivinä onnistu ja pysyt sitten sanoissasi.
Kerro myös ystävällisesti mutta napakasti, miten tuollainen oven paukuttaminen on huonoa käytöstä ja miten se ei tunnu kivalta. Kerro ottavasi yhteyttä isännöitsijään tai naapurin sosiaalityöntekijään, mikäli häiritseminen ei lopu. Palkitse hyvästä käytöksestä.
Naapurisi ei välttämättä ymmärrä käytöstään ja pitää sitä täysin harmittomana.
Eli kuin koiraa kouluttaisi. Tosin ihmisen kouluttaminen on monesti samanlaista, ehdollistamista ja rankaisemista.
Niin!! Jokin raja on meikäläisenkin kohdalla, kun euroviisuhinkin valitaan kehitysvammaisia. Kestäkää nyt kaikki, kun ollaan niin edistyksellisiä meillä suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP: Oletko vähän vammainen päästäsi itsekkin, kun ylipäätänsä olet laskenut kehitysvammaisen mistään ymmärtämättömän ihmisen kotiisi istumaan telkkarin ääreen jne. Hyi hitto, itse en laskisi ikipäivänä mitään kehitysvammaisia kotiini, en vaikka olisi naapurina. En ylipäätänsä halua edes tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin.
Mitenkäs sitten suu pannaan, kun saat itse kehitysvammaisen lapsen?
Minä en enää ikäni puolesta pystyisi saamaan lasta, ja sitä paitsi minä olen jo omat lapseni saanutkin, ovat jo aikuisia ja toistaiseksi terveitä.
Ja nythän sinä toivot tietenkin, että aikuiset lapseni eivät pysyisi terveinä, vaan sairastuisivat, ja siitä vaan, mulle ihan sama sinä tuntematon pään aukoja ja toivo mun puolesta vaan pahaa sulle tuntemattomille ihmisille tällä palstalla niin paljon kuin sielusi vaan sietää.
Mutta minulla saa olla omat mielipiteeni asiasta kuin asiasta, ja jos toivot kostoa sen puolesta minulle, jos en ajattele samoin kuin sinä, niin siitä vaan.
Nythän oli ap:n mukaan kyse siitä, että miten toimisin hänen sijassaan, ja minä saisin toimia ap:n kaltaisessa tilanteessa ihan omalla haluamallani tyylillä, eli en edelläänkään avaisi edes ovea tuonkaltaiselle naapurille, olisipa hän sitten kehitysvammainen tai ei. Ja soittaisin kyllä 112:een, jos naapurini paukuttaisi oveani, jos en avaisi ovea tuonkaltaiselle naapurilleni. PISTE.
Toisaalta ystävänsä ja ylipäätänsä ihmiset, ihmisen, keiden kanssa haluan seurustella, saa tässä vapaassa maassamme itse valita! Jos taasen vastapuolelle ei asia menisi perille millään keinoin, etten halua olla missään tekemisissä jonkun ihmisen kanssa, niin hakisin kyseiselle tunkeilevalle häirikölle lähestymiskieltoa!
En toki toivo sinulle pahaa, esitin vain kysymyksen. Jos kuitenkin joku aikuisista lapsistasi saa kehitysvammaisen lapsen, toivotatko hänet tervetulleeksi mummolaan?
Miksi en toivottaisi omaa lapsenlastani kotiimme, vaikka lapsi olisikin kehitysvammainen?
Kyse olisi kuitenkin omasta lapseni lapsesta, eikä kuitenkaan ventovieraasta, kehitysvammaisesta naapurista. Kainet saanen rajata oman kotirauha-alueeni ihan niiltä ihmisiltä, joita en tahdo kotiini ihan joka ilta istumaan sohvalle tönöttämään, jota ei meinaisi saada edes poistumaan omasta kodistani, olkootpa henkilö kuka tahansa ja millainen tahansa.
Itse voi myös yrittää sanoa, kuten tuolla oli ohjeena, mutta ymmärrän että toistuvasti on vaikea olla napakka ja luja. Joku ulkopuolinen avustaja olisi hyvä.