Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi kehitysvammainen naapuri tuppautuu lähes joka päivä kylään, en jaksa enää

Vierailija
09.01.2018 |

Näin aluksi, minulla ei ole mitään kehitysvammaisia vastaan. Teen pitkää työpäivää ja kun tulen kotiin niin n. 15 min siitä ovikelloni soi ja siellä on naapurin kehitysvammainen nainen (down/ jotakin muuta mistä en tiedä)

Hän istahtaa telkkarin ääreen sohvalle ja lojuu siinä monta tuntia. Kun sanon että nyt olisi aika lähteä kotiin, niin toimii kuin pieni lapsi. "Mulla on jano" kun tuon vettä "Mulla on pissahätä" kun otan häntä kädestä kiinni ja vien ulko-ovelle niin saattaa heittäytyä maahan ja alkaa valittaa että päähän/mahaan/jalkaan/korviin sattuu.

On tehnyt mieli olla vaan avaamatta ovea mutta saattaa silloin paukuttaa sitä vaikka puoli tuntia ja muilla naapureilla menee hermo. Mitä teen?

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla kissa? Kun seuraavan kerran alkaa oven paukutus, niin työnnä kissankakkaa postiluukusta käytävälle.

Vierailija
22/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa ovi turvaketjussa ja katso sitä oven raosta TONNIN_SETELI.jpg -ilmeellä niin kauan, kunnes se lähtee pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän vastaava tilanne. Tämä kehitysvammainen nuori nainen ei asu ihan seinänaapurina mutta lähellä kuitenkin. Kun aluksi olin yhteisellä piha-alueella hänelle ystävällinen ja mm. talkoissa juttelimme, tuli hän kerran käymään. Sitten ovikellon soitot alkoivatkin joka päivä. Hän selkeästi seurasi koska tulen kotiin. Menin juttelemaan hänen vanhempiensa kanssa, jotka säännöllisesti käyvät tyttärensä luona. He antoivat minulle pahvisen stop-merkin ja sanoivat, että näytä tätä ja kiellä napakasti" nyt et voi tulla." Tämä onkin toiminut tosi hyvin. Olen itse ajatellut, että haluan jonkin verran viettää hänen kanssaan aikaa, koska muutenkin olen ajatellut jotain vapaaehtoistyötä. Käymme yhdessä kävelyllä, käyn hänen luonaan jne. n. kerran kahdessa viikossa. Kotiini en enää häntä ota, koska vierailujen sopivaa määrää on hänen vaikea ymmärtää. Minä olen siis se joka päätän tapaamiset, tietenkin kysyn häneltä sopiiko.

Anteeksi pitkä vastaus, mutta pointtini oli se, että jos vain jaksat älä katkaise ystävyyttänne. Ole kuitenkin sinä se, joka asettaa rajat yhteiselle tekemiselle.

Vierailija
24/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita oveen turvaketju. Kun ovikello soi ja haluat välttämättä avata niin valittele, ettei sinulle ole aikaa enää seurustella naapureiden kanssa koskaan ja vedä ovi kiinni.

Vierailija
25/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa selvää kuka on naapurisi lähin omainen ja yritä soya kaitta saada jotain tolkkua tuohon tilanteeseen

Vierailija
26/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vähän vastaava tilanne. Tämä kehitysvammainen nuori nainen ei asu ihan seinänaapurina mutta lähellä kuitenkin. Kun aluksi olin yhteisellä piha-alueella hänelle ystävällinen ja mm. talkoissa juttelimme, tuli hän kerran käymään. Sitten ovikellon soitot alkoivatkin joka päivä. Hän selkeästi seurasi koska tulen kotiin. Menin juttelemaan hänen vanhempiensa kanssa, jotka säännöllisesti käyvät tyttärensä luona. He antoivat minulle pahvisen stop-merkin ja sanoivat, että näytä tätä ja kiellä napakasti" nyt et voi tulla." Tämä onkin toiminut tosi hyvin. Olen itse ajatellut, että haluan jonkin verran viettää hänen kanssaan aikaa, koska muutenkin olen ajatellut jotain vapaaehtoistyötä. Käymme yhdessä kävelyllä, käyn hänen luonaan jne. n. kerran kahdessa viikossa. Kotiini en enää häntä ota, koska vierailujen sopivaa määrää on hänen vaikea ymmärtää. Minä olen siis se joka päätän tapaamiset, tietenkin kysyn häneltä sopiiko.

Anteeksi pitkä vastaus, mutta pointtini oli se, että jos vain jaksat älä katkaise ystävyyttänne. Ole kuitenkin sinä se, joka asettaa rajat yhteiselle tekemiselle.

Kiitos sinulle kirjoittaja! T. Kehitysvammaisen nuoren äiti

Vierailija
27/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän valittaa että päähän sattuu tms niin tilaa ambulanssi tai vie hänet terveyskeskukseen/päivystykseen.

Vierailija
28/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ihana ihminen <3 

Oikeasti, jotain tällaista ap:kin voisi oman jaksamisensa rajoissa harkita. Mutta toki mikään pakko ei ole vain siksi että toinen on vammainen. 

Vierailija
29/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus taas näitä ketjun kommentteja. Teidän mielestänne normaalia sivistynyttä käytöstä ei tarvitse harjoittaa kehitysvammaisten suhteen?

Totta kai hänelle avataan ovi. Jos ei halua vieraita, myös kehitysvammaiselle voi sanoa "nyt ei sovi tulla, minulla on muuta tekemistä". Napakasti, et siis todellakaan päästä kynnyksen yli.

Ihan sa kohdellaan kuin keitä tahansa muitakin. Ystävällisesti, mutta antautumatta kynnysmatoksi.

Vierailija
30/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naapurit hermostuvat siihen, että hän paukuttaa ovellasi puoli tuntia, se ei ole sinun vastuullasi eikä sinun syytäsi. Naapurit voivat sanoa, että älä metelöi rappukäytävässä, ei siellä olla kotona tms Hekin voivat puuttua tilanteeseen.

Järjestyshäiriöstä voi ilmoittaa poliisille. Jos vammainen ihminen asuu yksin, hän kyllä ymmärtää sitten, mitä saa tehdä ja mitä ei, kun se tehdään hänelle selväksi. Jos olisi täysin ymmärtämätön, ei hän voisi asua yksin.

Down-ihmiset eivät kasva täysin aikuisiksi mieleltään ja tunne-elämältään. Siksi tuo kiukuttelu.

Vierailija
31/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: Oletko vähän vammainen päästäsi itsekkin, kun ylipäätänsä olet laskenut kehitysvammaisen mistään ymmärtämättömän ihmisen kotiisi istumaan telkkarin ääreen jne.  Hyi hitto, itse en laskisi ikipäivänä mitään kehitysvammaisia kotiini, en vaikka olisi naapurina. En ylipäätänsä halua edes tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin.

Et taida olla ihan fiksuimmasta päästä, kun täältä kyselet neuvoja ko. häiriötekijään, kun ihan hyvin voisit soittaa 112:een, jos tyyppi ei lähde oven takaa häiritsemästä ja paukuttamasta ovea niin että naapuritkin häiriintyvät.

Vierailija
32/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini tekee töitä kehitysvammaisten kanssa ja hän on opettanut, miten pitää toimia, kun haluaa olla rauhassa. Se on sanottava napakasti ja selkeästi. Huonoa käytöstä ei tarvitse sietää keneltäkään. Loputon "ymmärtäminen" ei auta ketään.

Juuri näin neuvoi minuakin kehitysvammaisten kanssa työskentelevä. Heillä ei ole estoja ja tilannetajua aina. Sanot ystävällisesti, että haluaisit olla rauhassa ja että et jaksa vierailuja töiden jälkeen.

Vierailija
33/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tarinan salaisuus olla että molemmat asuvat kehitysvammaisten asuntolassa.

Vierailija
34/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP: Oletko vähän vammainen päästäsi itsekkin, kun ylipäätänsä olet laskenut kehitysvammaisen mistään ymmärtämättömän ihmisen kotiisi istumaan telkkarin ääreen jne.  Hyi hitto, itse en laskisi ikipäivänä mitään kehitysvammaisia kotiini, en vaikka olisi naapurina. En ylipäätänsä halua edes tutustua kehitysvammaisiin ihmisiin.

Et taida olla ihan fiksuimmasta päästä, kun täältä kyselet neuvoja ko. häiriötekijään, kun ihan hyvin voisit soittaa 112:een, jos tyyppi ei lähde oven takaa häiritsemästä ja paukuttamasta ovea niin että naapuritkin häiriintyvät.

Taitaa olla ne "vammat" pahimmat tässä kirjoittajassa.

Vierailija
35/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihana ihminen kun olet antanut naapurin vierailla. Veikkaan että hänellä ei ole montaa ihmissuhdetta. Tietenkään ovea ei tarvitse avata. Jos avaat oven hän saattaa ajatella että nyt pääsee kylään. Oven läpi voi sanoa että nyt ei sovi vierailla. Jos tosiaan haluat olla tekemisissä, niin voisit ehkä sopia että näet vaikka kerran viikossa tms. Olisiko talossa kerhotaloa, jossa voisitte tavata? Tai sinä menet hänen luokse. Pakkohan ei tietenkään ole.

Vierailija
36/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti

Vierailija
37/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sä riesan saanut. Ei käy kateeksi.

Vierailija
38/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee selvät säännöt. Milloin saa tulla, mite kauan saa olla, miten käyttäydytään kun on poislähdön aika ym. Kiitos kun välität, mutta joku roti niin kummallakin hyvä mieli.

Vierailija
39/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuollaiset saa asua yksin?

Vierailija
40/151 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on selvää kotirauhan rikkomista. Miksi siedät tuollaista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän