Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö laittaa kunnon kulutuslakko pystyyn kunnes aktiivimalli peruutetaan?

Vierailija
09.01.2018 |

Katsotaan sitten hallituksen ilmeet kun BKT kääntyykin laskuun. Itse aion toimia näin: vaatteet ostan vain lomamatkoilta, Suomesta en mitään. Vaihdan kännykän liittymän halvempaan ja surffailen vain kotona (taloyhtiössä maksuton netti). Olin myös ajatellut alkaa ostamaan suomalaisista ruokakaupoista vihdoin Lonkeroa, mutta tuonkin edelleen Tallinnasta kuten aiemmin. Hiukset voi myös leikata siellä (parturi 10 euroa Tallinnassa, 25 euroa Helsingissä).

Mitäs muut ovat keksineet? Ideoita kehiin.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivakuutuksesta nipistin jo n. 300 e vuodessa. 

Ajattelin että sanon tammikuun aikana koko vakuutuksen irti ja säästän vielä n. 300e. Oikeasti sillä ei tee mitään.

Muuten en voi juuri enää vähentää kulutusta.

Älä irtisano, jos ei ole pakko. Tai tietenkin, jos sulla on varaa uuteen kämppään ja sisustukseen... Minäkin meinasin säästää irtisanomalla kotivakuutuksen, kun koskaan en ole sitä tarvinnut omien töppäysten takia. Vaan kun kaikki onnettomuudet eivät ole itse aiheutettuja... 

- nimim. tulipalo + vesivahinko

Vierailija
62/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siitä kokin ammatista. Varmasti joku laite osaisi annostella mausteet, paistaa ruuat. Vähän robotiikkaa, niin hämmentää, möyhentää.. tehdä mitä vain.

Kyse onkin vain siitä, että koska se laite tulee halvemmaksi, kuin se ihmistyövoima. Ei ihan pieneen hetkeen ..

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi peruuttaa?

Veroja maksavien mielestä se on vaan hyvä juttu että kotona makoilu entiseen malliin ei onnistu.

Kiukuttelunne ei vaikuta paskan vertaa.

Voi kuule, kyllä se onnistuu.

Tiedän eräänkin mimmim joka on kuntoutustuella, mutta makaa kaiket päivät kotina ryyppäämässä ja vetämässä kamaa.

Sitten valittaa lääkärissä että on paha olla ja ahdistaa, ei varmaan tuo huumeet+viina vaikuta ollenkaan ahdistukseen...

Että kyllä se laiskottelu onnistuu jos keinot keksii.

Kuntoutustuki on käytännössä sama asia kuin määräaikainen työkyvyttömyyseläke.

Mitä sillä kuntoutustuella pitäisi mielestäsi tehdä?

Tällä tuntemallasi henkilöllä on oikeasti pahoja ongelmia jos hänelle on kuntoustuki myönnetty. Vaikka oman lääkärinsä saisi manipuloitua uskomaan keksittyihin vaivoihin, eivät samat jutut uppoa vakuutuslääkäriin, joka tekee päätöksensä puhtaasti papereiden perusteella. Siinä ei auta hyvätkään lääkärinlausunnot ja vakuutuslääkäri on sitä mieltä että tarvetta kuntoutustuelle (tai eläkkeelle) ei ole.

Vierailija
64/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirvesmies, Putkimies, Sähkömies, Kokki, Sairaanhoitaja, Lääkäri, Lakimies, Ahtaaja, Taksikuski, Palomies, Poliisi 

Siinä esimerkkejä missä työt eivät lopu. Alkaako valjeta?

Sinkkumies

Väärin. Esim ahtaajien ja taksikuskien työt ovat vähentymässä koko ajan. Tutki asioita ennen kommentointia.

Ja kokin ammatti on hyvin pitkälti kiinni ihmisten kulutushaluista ja ravintolakäynneistä. Suurlaitos"kokit" on sitten asia erikseen.

Ja kukaanhan ei tiedä miten hyvin robotit tulevat korvaamaan osaa esim. kirvesmiehistä, asiakaspalvelusta jne...

Siis jossain vaiheessa toki, mutta jos yhteiskunta muuttuu (ja tulee muuttumaan) totaalisesti, niin silloin tuommoinen huoli on jo turhaa. Silloin on luultavasti pakko olla käytössä jo jonkinlainen perustulo.

Sinkkumies

Hah, sulla on vielä paljon yllätyksiä edessä jos et tuota enempää yhteiskunnasta tiedä.

Vierailija
65/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tai voisit siten vaan mennä töihin. Tuo toimintatapa sisältää melkioisesti matkustelua rahattomalle ja työttömälle. Suuntaisit senkin energian itse itsesi elättämiseen.

Ei me olla sulle toimeentuloa velkaa.

Ah, näitä naiiveja minä-en-ikinä-menetä-työpaikkaani -tyyppejä. Kerrohan, mitä teet työksesi?

Vaan kun teillä ei älli riitä siihen, että voi opiskella alalle, jossa työt eivät koskaan lopu. Esimerkiksi kokiksi. Ruuan tekeminen ei syömällä lopu.

Sinkkumies

Kokkikin voi tulla työkyvyttömäksi omaan työhönsä, jolloin hänen pitää kouluttautua uudelleen. Mutta kuinka moni palkkaa viisikymppisen vastavalmistuneen, jolla ei ole oman alan työkokemusta?

Toi on vähän tommonen lopunalun asenne. Ei kukaan, jos ei yritä. Sitä voi helposti päästä jossain esim. extrana näyttämään taitonsa. Sen jälkeen suosituksilla toiseen paikkaan jne..

Sinkkumies

Olin aikoinaan työpaikassa, jonne tuli henkilöitä työkokeiluun, kun edessä oli uudelleenkoulutus. Kyllä sitä porukkaa piisasi, oli monen ikäistä ja monelta alalta. Siinä sitten yli viisikymppinen hitsaaja tuli kokeilemaan toimistotöitä, jos vaikka merkonomin koulutus kiinnostaisi.

Tuo sinun extraaminen toimii joillain aloilla kuten kaupassa, mutta enemmän on aloja, joissa se ei toimi.

Vierailija
66/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroja maksavien mielestä se on vaan hyvä juttu että kotona makoilu entiseen malliin ei onnistu.

Tottakai se vaikuttaa. Et ilmeisesti ymmärrä että kotitalouksien menot ovat yritysten tuloja.

Aijaa, en tietääkseni ole ostanut yhtään metsäkonetta tai kierretappia ja ziljoonaa muutakaan teollisuuteen tuotettavaa laitetta tai osaa...mut kyllä mä maitoa ostan! Kulutan jatkossakin kuluttajatuotteita ihan normaalisti.

Etkö käy koskaan kampaajalla tai ravintolassa, aja taksilla, majoitu hotelliin, käy hierojalla tai kosmetologilla, korjauta kenkiä suutarilla, käytä mitään remontti- tai siivouspalveluja? Ostat vain ruokaa ja vaatteita?

Silloin kun minulla ei ollut nettiä, televisiota tai tietokonetta, niin en vuosikausiin ostanut edes vaatteita. 

Eli kyllä se ihan mahdollista on, että jotkut elävät kuluttamatta turhuuksiin.

Sinkkumies

Mitä ihmeen tekemistä netillä, televisiolla tai tietokoneella on vaatteiden ostamisen kanssa?

Vierailija
67/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirvesmies, Putkimies, Sähkömies, Kokki, Sairaanhoitaja, Lääkäri, Lakimies, Ahtaaja, Taksikuski, Palomies, Poliisi 

Siinä esimerkkejä missä työt eivät lopu. Alkaako valjeta?

Sinkkumies

Väärin. Esim ahtaajien ja taksikuskien työt ovat vähentymässä koko ajan. Tutki asioita ennen kommentointia.

Ja kokin ammatti on hyvin pitkälti kiinni ihmisten kulutushaluista ja ravintolakäynneistä. Suurlaitos"kokit" on sitten asia erikseen.

Ja kukaanhan ei tiedä miten hyvin robotit tulevat korvaamaan osaa esim. kirvesmiehistä, asiakaspalvelusta jne...

Siis jossain vaiheessa toki, mutta jos yhteiskunta muuttuu (ja tulee muuttumaan) totaalisesti, niin silloin tuommoinen huoli on jo turhaa. Silloin on luultavasti pakko olla käytössä jo jonkinlainen perustulo.

Sinkkumies

Hah, sulla on vielä paljon yllätyksiä edessä jos et tuota enempää yhteiskunnasta tiedä.

No juu, se perustuukin maalaisjärkeen. Yleensä kaikki hyvät päätökset on saatu aikaan päättäjiä kiristämällä, kuten lakkoilemalla.

Sinkkumies

Vierailija
68/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanat maalaisjärki ja Sinkkumies ei sovi samaan lauseeseen.

Vierailija
69/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tai voisit siten vaan mennä töihin. Tuo toimintatapa sisältää melkioisesti matkustelua rahattomalle ja työttömälle. Suuntaisit senkin energian itse itsesi elättämiseen.

Ei me olla sulle toimeentuloa velkaa.

Ah, näitä naiiveja minä-en-ikinä-menetä-työpaikkaani -tyyppejä. Kerrohan, mitä teet työksesi?

Vaan kun teillä ei älli riitä siihen, että voi opiskella alalle, jossa työt eivät koskaan lopu. Esimerkiksi kokiksi. Ruuan tekeminen ei syömällä lopu.

Sinkkumies

Kokkikin voi tulla työkyvyttömäksi omaan työhönsä, jolloin hänen pitää kouluttautua uudelleen. Mutta kuinka moni palkkaa viisikymppisen vastavalmistuneen, jolla ei ole oman alan työkokemusta?

Toi on vähän tommonen lopunalun asenne. Ei kukaan, jos ei yritä. Sitä voi helposti päästä jossain esim. extrana näyttämään taitonsa. Sen jälkeen suosituksilla toiseen paikkaan jne..

Sinkkumies

Olin aikoinaan työpaikassa, jonne tuli henkilöitä työkokeiluun, kun edessä oli uudelleenkoulutus. Kyllä sitä porukkaa piisasi, oli monen ikäistä ja monelta alalta. Siinä sitten yli viisikymppinen hitsaaja tuli kokeilemaan toimistotöitä, jos vaikka merkonomin koulutus kiinnostaisi.

Tuo sinun extraaminen toimii joillain aloilla kuten kaupassa, mutta enemmän on aloja, joissa se ei toimi.

Mehän nyt puhuttiin tietystä alasta. Minä taas mainitsin aloja, joissa  tarvitaan jatkuvasti työvoimaa. Kyllä sitä sitten palkataankin.

Sinkkumies

Vierailija
70/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai se vaikuttaa. Et ilmeisesti ymmärrä että kotitalouksien menot ovat yritysten tuloja.

Aijaa, en tietääkseni ole ostanut yhtään metsäkonetta tai kierretappia ja ziljoonaa muutakaan teollisuuteen tuotettavaa laitetta tai osaa...mut kyllä mä maitoa ostan! Kulutan jatkossakin kuluttajatuotteita ihan normaalisti.

Etkö käy koskaan kampaajalla tai ravintolassa, aja taksilla, majoitu hotelliin, käy hierojalla tai kosmetologilla, korjauta kenkiä suutarilla, käytä mitään remontti- tai siivouspalveluja? Ostat vain ruokaa ja vaatteita?

Silloin kun minulla ei ollut nettiä, televisiota tai tietokonetta, niin en vuosikausiin ostanut edes vaatteita. 

Eli kyllä se ihan mahdollista on, että jotkut elävät kuluttamatta turhuuksiin.

Sinkkumies

Mitä ihmeen tekemistä netillä, televisiolla tai tietokoneella on vaatteiden ostamisen kanssa?

En minä vaan tiedä. Olenko väittänyt semmoista?

Paitsi, että olen kyllä tilannut netistä vaatteita.

Sinkkumies

Vierailija
71/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei haloo, onhan se maitokin yritysten tuottamaa (Valio, Arla Ingman jne) joten onhan maidonkin kulutus yritysten tuloa. Vai luulitko että lehmät itse tekevät maidon kaupan hyllylle asti?

Vierailija
72/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei haloo, onhan se maitokin yritysten tuottamaa (Valio, Arla Ingman jne) joten onhan maidonkin kulutus yritysten tuloa. Vai luulitko että lehmät itse tekevät maidon kaupan hyllylle asti?

Mitä se pienokainen vinkuu? ;)

Vierailija
73/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vingu.

Ja pääsiäisenä on.

Vierailija
74/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D joo, lopettakaa se viinan ostaminen!

Vierailija
75/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämämkoululainen ei halua oppia mitään uutta, koulussakin se sanoi opettajille "älä vingu".

Vierailija
76/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämämkoululainen ei halua oppia mitään uutta, koulussakin se sanoi opettajille "älä vingu".

No joo tällä palstalla on osa hiukan toivotonta jengiä, osa kuitenkin uskoo vielä viisaampiaan.

Vierailija
77/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt taustalla jokin pistämätön logiikka, että jos valtio saisi vähemmän verotuloja, se päättäisi kasvattaa sosiaalimenojaan. Hoidatteko te omaa talouttanne samoin?

Tuohan ei ole koko totuus. Tarkoitat "verotuloilla" siis ilmeisesti arvonlisäveroja, joiden tuotto toki laskee kulutuksen pienentyessä. Mutta BKT laskee kokonaisuudessaan silloin kun kulutetaan vähemmän. (Ellei vienti nouse sattumalta paljon samaan aikaan.

Vierailija
78/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tosiasia, että se ahtaimmalla olevan 30 € on suoraan pois kulutuksesta, ihan siitä kotimnaisesta kulutuksesta. Toi nipistetään just esim. perumalla sanomalehden tilaus, lopettamalla vakuutuksia, lopettamalla parturissa käyminen, vaatteiden ostaminen (halvempaa tilata ulkomailta silloin harvoin kun tilaa), ei osteta kotimaista ruokaa - saksalaista saa halvemmalla jne. jne.

Moni on niin ahtaalla jo nyt, ettei mihinkään ylimääräiseen ole varaa. Ehkä saatu joku sanomalehti pidettyä, mutta nyt siitäkin on pakko luopua. Eihän siinä mitään, näinhän tää haluttiin. Ei tämän pit'isi kai hallitukselle yllätyksenä tulla? Aika harva työtön kai sukanvarteen rahaa jemmailee. 

Samaan aikaan malli kasvattaa kuluja, ei suinkaan leikkaa niitä. Sitä porukkaa jota koko homma ei kiinnosta, on usein sellaisessa asemassa että saa sen rahan sossusta joka tapauksessa. Ne joita kiinnostaa ja jotka hallitsevat omaa talouttaan, mutta eivät pääse töihin eivätkä kursseille, säästävät sen kulutuksesta pois. TE-toimiston palveluiden kysyntä kasvaa, niihin pitää resurssoida rahaa lisää ja "palveluihin" osallistuvat saavat isompaa päivärahaa + 9 € kulukorvauksen. Kurssit ovat jumalattoman kalliita järjestää, konsultti käärii rahat pupuleikeistä ja kättelykursseista, työllisyyden kasvuun ne eivät johda. Konsultit toimivat aika usein yrittäjinä ja nostavat tietty palkkansa pääomatuloina pienemmällä verolla ja sehän on ihan ok.

Olen töissä, meillä on YT:t ja kyllä, olen aloittanut säästökuurin. En protestina, vaan varautumalla tulevaan jos omalle kohdalle osuu. Vuoden alusta lopetin Hesarin tilauksen ja olen käynyt kaupassa enemmän Lidlissä. Päätin myös alkaa värjätä hiukset itse ja vaihtaa halvalle kampaajalle, joka vain tasoittaa latvat.

Vierailija
79/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teistä edes ole kunnon töihin, niin tuskin teidän selkäranka riittää mihinkään muuhunkaan.

En usko riittävän.

Sinkkumies

Vierailija
80/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teistä edes ole kunnon töihin, niin tuskin teidän selkäranka riittää mihinkään muuhunkaan.

En usko riittävän.

Sinkkumies

Onneksi sinun mielipiteillä ei ole kenellekään merkitystä, ainakaan päätellen alapeukuista joita saat 99 prosentiin viesteistäsi.