Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitäisikö laittaa kunnon kulutuslakko pystyyn kunnes aktiivimalli peruutetaan?

Vierailija
09.01.2018 |

Katsotaan sitten hallituksen ilmeet kun BKT kääntyykin laskuun. Itse aion toimia näin: vaatteet ostan vain lomamatkoilta, Suomesta en mitään. Vaihdan kännykän liittymän halvempaan ja surffailen vain kotona (taloyhtiössä maksuton netti). Olin myös ajatellut alkaa ostamaan suomalaisista ruokakaupoista vihdoin Lonkeroa, mutta tuonkin edelleen Tallinnasta kuten aiemmin. Hiukset voi myös leikata siellä (parturi 10 euroa Tallinnassa, 25 euroa Helsingissä).

Mitäs muut ovat keksineet? Ideoita kehiin.

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tai voisit siten vaan mennä töihin. Tuo toimintatapa sisältää melkioisesti matkustelua rahattomalle ja työttömälle. Suuntaisit senkin energian itse itsesi elättämiseen.

Ei me olla sulle toimeentuloa velkaa.

Ah, näitä naiiveja minä-en-ikinä-menetä-työpaikkaani -tyyppejä. Kerrohan, mitä teet työksesi?

Vaan kun teillä ei älli riitä siihen, että voi opiskella alalle, jossa työt eivät koskaan lopu. Esimerkiksi kokiksi. Ruuan tekeminen ei syömällä lopu.

Sinkkumies

Vierailija
42/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirvesmies, Putkimies, Sähkömies, Kokki, Sairaanhoitaja, Lääkäri, Lakimies, Ahtaaja, Taksikuski, Palomies, Poliisi 

Siinä esimerkkejä missä työt eivät lopu. Alkaako valjeta?

Sinkkumies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisilta tiskareilta ja pesijöiltä eivät työt myöskään koskaan lopu. Ei mekaanikoilta.

On siis kymmeniä, satoja ammatteja joista työt eivät _koskaan_ lopu. (meidän elinaikanamme)

Sinkkumies

Mutta onhan se vain helpompi itkeä kovaa arkea. Kaupan kassoiltakaan ei työt koskaan lopu. (tai voi ne loppuakin -automaattikassat, hihi)

Vierailija
44/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tai voisit siten vaan mennä töihin. Tuo toimintatapa sisältää melkioisesti matkustelua rahattomalle ja työttömälle. Suuntaisit senkin energian itse itsesi elättämiseen.

Ah, näitä naiiveja minä-en-ikinä-menetä-työpaikkaani -tyyppejä. Kerrohan, mitä teet työksesi?

Vaan kun teillä ei älli riitä siihen, että voi opiskella alalle, jossa työt eivät koskaan lopu. Esimerkiksi kokiksi. Ruuan tekeminen ei syömällä lopu.

Sinkkumies

Kokkikin voi tulla työkyvyttömäksi omaan työhönsä, jolloin hänen pitää kouluttautua uudelleen. Mutta kuinka moni palkkaa viisikymppisen vastavalmistuneen, jolla ei ole oman alan työkokemusta?

Vierailija
45/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se pitäisi peruuttaa?

Veroja maksavien mielestä se on vaan hyvä juttu että kotona makoilu entiseen malliin ei onnistu.

Kiukuttelunne ei vaikuta paskan vertaa.

Tottakai se vaikuttaa. Et ilmeisesti ymmärrä että kotitalouksien menot ovat yritysten tuloja.

Aijaa, en tietääkseni ole ostanut yhtään metsäkonetta tai kierretappia ja ziljoonaa muutakaan teollisuuteen tuotettavaa laitetta tai osaa...mut kyllä mä maitoa ostan! Kulutan jatkossakin kuluttajatuotteita ihan normaalisti.

Etkö käy koskaan kampaajalla tai ravintolassa, aja taksilla, majoitu hotelliin, käy hierojalla tai kosmetologilla, korjauta kenkiä suutarilla, käytä mitään remontti- tai siivouspalveluja? Ostat vain ruokaa ja vaatteita?

Vierailija
46/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkumiehellä on taas korkki auennut.

Vierailija
47/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Kokkikin voi tulla työkyvyttömäksi omaan työhönsä, jolloin hänen pitää kouluttautua uudelleen. Mutta kuinka moni palkkaa viisikymppisen vastavalmistuneen, jolla ei ole oman alan työkokemusta?

Toi on vähän tommonen lopunalun asenne. Ei kukaan, jos ei yritä. Sitä voi helposti päästä jossain esim. extrana näyttämään taitonsa. Sen jälkeen suosituksilla toiseen paikkaan jne..

Sinkkumies

Vierailija
48/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumiehellä on taas korkki auennut.

Kiitos kultu huolenpidosta. 

Sinkkumies

Vierailija
49/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä olla töissäkin ja silti osallistua tähän. Niin minä teen.

Vierailija
50/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap sanonut työtön olevansa. En toki tiedä onko, mutta oletan että ei, kun hänellä kerran on varaa matkustella ulkomailla ja käydä Tallinnassa kampaamoreissuilla.

Olen ap ja työtön. Tallinnan reissut eivät ole mitään rikkaiden huvituksia, edestakainen lippu esim. Viking Linella maksaa 3 tai 4 euroa. Tosin vain maanantaista keskiviikkoon, silloin me työttömät siellä laivalla istuskellaan.

Vierailija
51/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kun työt hoitaa hyvin jossain paikassa, niin se kantaa jatkossa hedelmää. Näin olen itse huomannut työelämässä.

Mulla oli joskus niin paljon yhteistietoja puhelimessa, ettei enää mahtunut lisää.

Sinkkumies

Vierailija
52/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Hmm. Luulen, että ruuan tekeminen ja kokin ammatin korvaaminen robotiikalla on itse asiassa helpompaa kuin vaikkapa lähihoitajan. Itse olisin valmis vaihtamaan sekä hoitajat että ruuanvalmistajat robottiin: luotettavaa, puhdasta, tehokasta. Ei tarvitsisi mummojen itkeä vaipoissaan eikä allergisen pelätä jonkun kokin närkästymistä "muotidieetistä hömpöttämisestä".

Rouvashenkilö

Vierailija
53/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroja maksavien mielestä se on vaan hyvä juttu että kotona makoilu entiseen malliin ei onnistu.

Tottakai se vaikuttaa. Et ilmeisesti ymmärrä että kotitalouksien menot ovat yritysten tuloja.

Aijaa, en tietääkseni ole ostanut yhtään metsäkonetta tai kierretappia ja ziljoonaa muutakaan teollisuuteen tuotettavaa laitetta tai osaa...mut kyllä mä maitoa ostan! Kulutan jatkossakin kuluttajatuotteita ihan normaalisti.

Etkö käy koskaan kampaajalla tai ravintolassa, aja taksilla, majoitu hotelliin, käy hierojalla tai kosmetologilla, korjauta kenkiä suutarilla, käytä mitään remontti- tai siivouspalveluja? Ostat vain ruokaa ja vaatteita?

Silloin kun minulla ei ollut nettiä, televisiota tai tietokonetta, niin en vuosikausiin ostanut edes vaatteita. 

Eli kyllä se ihan mahdollista on, että jotkut elävät kuluttamatta turhuuksiin.

Sinkkumies

Vierailija
54/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähden mukaan.

En keksi muutakaan keinoa, millä voisin vaikuttaa tähän hulluun päätöksentekoon.

Pakko hallituksen on reagoida jos maan talous menee entistä pahemmin sekaisin.

Ehkä sitten alkaa tulemaan sellaisia toimia, jotka oikeasti lisäävät työllisyyttä, eivätkä vain rankaisi työttömiä siitä että työpaikkoja ei ole.

Minua aktiivimalli ei koske, mutta lähden mukaan myötätunnosta niitä kohtaan joita se koskee.

Vierailija
55/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirvesmies, Putkimies, Sähkömies, Kokki, Sairaanhoitaja, Lääkäri, Lakimies, Ahtaaja, Taksikuski, Palomies, Poliisi 

Sinkkumies

Väärin. Esim ahtaajien ja taksikuskien työt ovat vähentymässä koko ajan. Tutki asioita ennen kommentointia.

Ja kokin ammatti on hyvin pitkälti kiinni ihmisten kulutushaluista ja ravintolakäynneistä. Suurlaitos"kokit" on sitten asia erikseen.

Ja kukaanhan ei tiedä miten hyvin robotit tulevat korvaamaan osaa esim. kirvesmiehistä, asiakaspalvelusta jne...

Vierailija
56/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Hmm. Luulen, että ruuan tekeminen ja kokin ammatin korvaaminen robotiikalla on itse asiassa helpompaa kuin vaikkapa lähihoitajan. Itse olisin valmis vaihtamaan sekä hoitajat että ruuanvalmistajat robottiin: luotettavaa, puhdasta, tehokasta. Ei tarvitsisi mummojen itkeä vaipoissaan eikä allergisen pelätä jonkun kokin närkästymistä "muotidieetistä hömpöttämisestä".

Rouvashenkilö

Lähihoitaja-robottejahan on jo rakennettu ja niitä on mm. Japanissa paljon käytössä.

Sinkkumies

Vierailija
57/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitavat nostotyöt, auttavat asiakkaat vessaan, tuovat ruuan.

Varmaan tulevat kehittymään huimaa vauhtia.

Sinkkumies

Vierailija
58/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt tarkemmin ajateltuna, kyllä mä jotain noista. Parturissa käyn 3 kertaa vuodessa. Taksia ja ravintolaa käytän kun teen työmatkoja tai kestitsen asiakkaita. Kenkiä en korjuuta, ostan uudet kun menee rikki. Remontit teen itse (poislukien sähkö-putkityöt) ja siivoan kyllä taloni, osaan siis siivota ja tehdä ruokaa. Aikalailla suurimmaksi osaksi ostan vain vaatteita ja ruokaa, ja kerran/pari vuodessa kulutuselektroniikkaa. Niin joo, lapsille tietty harrastusvälineitä tulee hommattua aika usein, kun tuppaa menemään rikki ja/tai jää pieneksi.

Vierailija
59/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän olen (kakkos ammatiltani) keksijä ja tienannutkin sillä vähän sivutuloja. Ensimmäisenä tuli mieleen, että siihen robottiin voisi rakentaa jonkun wc:n, ettei sinne wc tarvitsisi vaivautua. 

No, kehittelijät kehitelkööt ..

Sinkkumies

Vierailija
60/122 |
09.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Väärin. Esim ahtaajien ja taksikuskien työt ovat vähentymässä koko ajan. Tutki asioita ennen kommentointia.

Ja kokin ammatti on hyvin pitkälti kiinni ihmisten kulutushaluista ja ravintolakäynneistä. Suurlaitos"kokit" on sitten asia erikseen.

Ja kukaanhan ei tiedä miten hyvin robotit tulevat korvaamaan osaa esim. kirvesmiehistä, asiakaspalvelusta jne...

Siis jossain vaiheessa toki, mutta jos yhteiskunta muuttuu (ja tulee muuttumaan) totaalisesti, niin silloin tuommoinen huoli on jo turhaa. Silloin on luultavasti pakko olla käytössä jo jonkinlainen perustulo.

Sinkkumies