Pitäisikö laittaa kunnon kulutuslakko pystyyn kunnes aktiivimalli peruutetaan?
Katsotaan sitten hallituksen ilmeet kun BKT kääntyykin laskuun. Itse aion toimia näin: vaatteet ostan vain lomamatkoilta, Suomesta en mitään. Vaihdan kännykän liittymän halvempaan ja surffailen vain kotona (taloyhtiössä maksuton netti). Olin myös ajatellut alkaa ostamaan suomalaisista ruokakaupoista vihdoin Lonkeroa, mutta tuonkin edelleen Tallinnasta kuten aiemmin. Hiukset voi myös leikata siellä (parturi 10 euroa Tallinnassa, 25 euroa Helsingissä).
Mitäs muut ovat keksineet? Ideoita kehiin.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tosiasia, että se ahtaimmalla olevan 30 € on suoraan pois kulutuksesta, ihan siitä kotimnaisesta kulutuksesta. Toi nipistetään just esim. perumalla sanomalehden tilaus, lopettamalla vakuutuksia, lopettamalla parturissa käyminen, vaatteiden ostaminen (halvempaa tilata ulkomailta silloin harvoin kun tilaa), ei osteta kotimaista ruokaa - saksalaista saa halvemmalla jne. jne.
Moni on niin ahtaalla jo nyt, ettei mihinkään ylimääräiseen ole varaa. Ehkä saatu joku sanomalehti pidettyä, mutta nyt siitäkin on pakko luopua. Eihän siinä mitään, näinhän tää haluttiin. Ei tämän pit'isi kai hallitukselle yllätyksenä tulla? Aika harva työtön kai sukanvarteen rahaa jemmailee.
Samaan aikaan malli kasvattaa kuluja, ei suinkaan leikkaa niitä. Sitä porukkaa jota koko homma ei kiinnosta, on usein sellaisessa asemassa että saa sen rahan sossusta joka tapauksessa. Ne joita kiinnostaa ja jotka hallitsevat omaa talouttaan, mutta eivät pääse töihin eivätkä kursseille, säästävät sen kulutuksesta pois. TE-toimiston palveluiden kysyntä kasvaa, niihin pitää resurssoida rahaa lisää ja "palveluihin" osallistuvat saavat isompaa päivärahaa + 9 € kulukorvauksen. Kurssit ovat jumalattoman kalliita järjestää, konsultti käärii rahat pupuleikeistä ja kättelykursseista, työllisyyden kasvuun ne eivät johda. Konsultit toimivat aika usein yrittäjinä ja nostavat tietty palkkansa pääomatuloina pienemmällä verolla ja sehän on ihan ok.
Olen töissä, meillä on YT:t ja kyllä, olen aloittanut säästökuurin. En protestina, vaan varautumalla tulevaan jos omalle kohdalle osuu. Vuoden alusta lopetin Hesarin tilauksen ja olen käynyt kaupassa enemmän Lidlissä. Päätin myös alkaa värjätä hiukset itse ja vaihtaa halvalle kampaajalle, joka vain tasoittaa latvat.
Asia on juurikin näin. Kyllä kai jokaiselle taloudesta ymmärtävälle on selvää, että 30e per pää suurelle työttömien joukolle on paljon rahaa. Kun se raha jää pois kulutuksesta niin BKT pienenee. Edelleen, kotitalouksien menot on yritysten tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se pitäisi peruuttaa?
Veroja maksavien mielestä se on vaan hyvä juttu että kotona makoilu entiseen malliin ei onnistu.
Kiukuttelunne ei vaikuta paskan vertaa.
Tottakai se vaikuttaa. Et ilmeisesti ymmärrä että kotitalouksien menot ovat yritysten tuloja.
Aijaa, en tietääkseni ole ostanut yhtään metsäkonetta tai kierretappia ja ziljoonaa muutakaan teollisuuteen tuotettavaa laitetta tai osaa...mut kyllä mä maitoa ostan! Kulutan jatkossakin kuluttajatuotteita ihan normaalisti.
Hei haloo, onhan se maitokin yritysten tuottamaa (Valio, Arla Ingman jne) joten onhan maidonkin kulutus yritysten tuloa. Vai luulitko että lehmät itse tekevät maidon kaupan hyllylle asti?
Mitä se pienokainen vinkuu? ;)
Elämämkoululainen ei halua oppia mitään uutta, koulussakin se sanoi opettajille "älä vingu".
No joo tällä palstalla on osa hiukan toivotonta jengiä, osa kuitenkin uskoo vielä viisaampiaan.
Olen huomannut, että usein alemmalla tasolla se kateus on niin suurta, että se johtaa itseään parempien haukkumiseen.
Sinkkumies
Siinä tapauksessa sinä olet ilmeisesti se kaikkein kateellinen.
Lasketaan julkisen puolen palkkoja 4,65%, niin jopa rahaa säästyy. Monet työttömät on ahkerampia kuin julkisen puolen työntekijät esim monet sairaanhoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tosiasia, että se ahtaimmalla olevan 30 € on suoraan pois kulutuksesta, ihan siitä kotimnaisesta kulutuksesta. Toi nipistetään just esim. perumalla sanomalehden tilaus, lopettamalla vakuutuksia, lopettamalla parturissa käyminen, vaatteiden ostaminen (halvempaa tilata ulkomailta silloin harvoin kun tilaa), ei osteta kotimaista ruokaa - saksalaista saa halvemmalla jne. jne.
Jne jne .. humpuukkia.
Sinkkumies
Jne jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veroja maksavien mielestä se on vaan hyvä juttu että kotona makoilu entiseen malliin ei onnistu.
Tottakai se vaikuttaa. Et ilmeisesti ymmärrä että kotitalouksien menot ovat yritysten tuloja.
Aijaa, en tietääkseni ole ostanut yhtään metsäkonetta tai kierretappia ja ziljoonaa muutakaan teollisuuteen tuotettavaa laitetta tai osaa...mut kyllä mä maitoa ostan! Kulutan jatkossakin kuluttajatuotteita ihan normaalisti.
Hei haloo, onhan se maitokin yritysten tuottamaa (Valio, Arla Ingman jne) joten onhan maidonkin kulutus yritysten tuloa. Vai luulitko että lehmät itse tekevät maidon kaupan hyllylle asti?
Elämämkoululainen ei halua oppia mitään uutta, koulussakin se sanoi opettajille "älä vingu".
No joo tällä palstalla on osa hiukan toivotonta jengiä, osa kuitenkin uskoo vielä viisaampiaan.
Olen huomannut, että usein alemmalla tasolla se kateus on niin suurta, että se johtaa itseään parempien haukkumiseen.
Sinkkumies
Minähän olen sanonut, että Sibbe on mies paikallaan. Onko se ylempien haukkumista?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Keskustellaanpa vakavasti. Huomaatko. Lihavoin. Haluat hyökätä kimppuuni, vaikka minä puhun yleisellä tasolla. Niin luuseri olet. (vastaan aina samalla mitalla)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei teistä edes ole kunnon töihin, niin tuskin teidän selkäranka riittää mihinkään muuhunkaan.
En usko riittävän.
Sinkkumies
Onneksi sinun mielipiteillä ei ole kenellekään merkitystä, ainakaan päätellen alapeukuista joita saat 99 prosentiin viesteistäsi.
Silloinhan niillä on merkitystä. (kyllä te olette yksinkertaisia)
Sinkkumies
Mä tykkään alapeukuista. Osoittaa aina kipua ja viestini osuneen oikeaan.
Mitä te tykkäätte esim. 200 tuntia kuukaudessa raatavan tykkäävän, että jonkun pitäisi omasta mielestään saada ensin tuet ja sitten työt siihen ilmaiseksi päälle? Varmaan seuraavaksi ehdotatte, että te saatte tehdä työt verottomana?
Sinkkumies
Reilu peli olisi tämä:
Työtön saa tehdä töitä. Tukia ei karsita. Puolet tienatuista jää "työttömälle", puolet menee yhteiskunnalle, koska vastaanottaahan hän tukiakin.
Sitten kun rahat riittävät itsensä elättämiseen, niin tuet katkeaisivat.
Se kannustaa tekemään töitä ja tienaamaan. Jos saa kokopäiväisen työn, niin on kykenevä elättämään itsensä.
Sinkkumies
Kyllä tässä boikotin voisi tehdä. Facebookissa on joku ryhmä mikä pitää listaa firmoista, jotka pitävät ilmaistyöntekijöitä, nimeltään orjatyöfirmat tms. Luin listan ja laitoin firmat boikottiin. Olen ollut kova shoppailemaan aikaisemmin ja mulla on vaatteita ym tarpeeksi. Ostan muutenkin lähinnä ulkolaisia vaatteita kun olen alle 160cm niin suomalaiset vaatteet ovat puoli metriä liian pitkiä. Olen nyt työtön ansiosidonnaisella toistaiseksi niin kohtahan sekin vähä kulutus loppuu mitä vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä, meillä on YT:t ja kyllä, olen aloittanut säästökuurin. En protestina, vaan varautumalla tulevaan jos omalle kohdalle osuu. Vuoden alusta lopetin Hesarin tilauksen ja olen käynyt kaupassa enemmän Lidlissä. Päätin myös alkaa värjätä hiukset itse ja vaihtaa halvalle kampaajalle, joka vain tasoittaa latvat.
Lidlin markkinaosuus on kasvussa. Lidl myös aikoo panostaa Suomeen ja rakentaa jatkossa Suuria myymälöitä. Helvetin hyviä uutisia! Toivottavasti saamme vielä lisää kilpailua Saksasta.
Markkinat eivät voi perustua kahden: Sulle, Mulle, Sulle, Mulle väliseen "kilpailuun".
Sinkkumies
Kysyin Prismasta: Mistä löydän viikottaiset tarjouksenne
Vastaus: Meillä on aina halpaa
Jihaa!
Sinkkumies
Voidaanko laittaa ignoreen sekä Sinkkumiehen että sen toisen elämämkoulaisen kommentit, jotka vain sotkevat ketjua. Olisi kiva kuulla lisää mielipiteitä, miten tätä ketjun ajatusta voisi laajentaa.
Vierailija kirjoitti:
Voidaanko laittaa ignoreen sekä Sinkkumiehen että sen toisen elämämkoulaisen kommentit, jotka vain sotkevat ketjua. Olisi kiva kuulla lisää mielipiteitä, miten tätä ketjun ajatusta voisi laajentaa.
Henkinen väkivalta kertoo aina alemmasta tasosta. Miksi tarvitset muita mukaan häirikköryhmääsi?
Sinkkumies
Aijaijaijai.. taitaa olla kaksi Prismassa töissä ;)
Sun täytyy mainita nimeltä henkilöitä, joita sorsia?
Olet heikko luuseri, siis.
Sinkkumies
Jos te hyväksytte tämän Sipilän hallinnon tuoreen aktiivimallin, niin samalla te hyväksytte sen, että teidän työtilanteenne heikkenee lähivuosina kunnes tämä työttömistä koottu työttömien orjatyövoima virtaa työpaikoillenne.
Teidän alle siis hallitus kaivaa jo isoa palkkakuoppaa joka syöstää teidäkin köyhyysloukkuun.
Joten jos ymmärrätte tämän asian vakavuuden, että nyt ei ole enää kyseessä pelkkiin Suomen työttömiin kohdistettu uhka. Vaan tämä uhka kohdistuu myös keskituloisiin Suomalaisiin. Koska te keskituloisetkin olette pelkkiä turhia ja tuottamattomia veronmaksajia, joiden työpanos voidaan tehdä tuottavammin aktiivimallin orjatyövoimalla.
Vierailija kirjoitti:
Niin tai voisit siten vaan mennä töihin. Tuo toimintatapa sisältää melkioisesti matkustelua rahattomalle ja työttömälle. Suuntaisit senkin energian itse itsesi elättämiseen.
Ei me olla sulle toimeentuloa velkaa.
Minä töissä käyvänä veronmaksajana haluan, että firmat palkkaavat ihmisiä sellaisilla sopimuksilla, että palkalla elää. En halua että työssä käyviä joudutaan tukemaan avustuksin. Aktiivimalli luo kansanryhmää, jota käytetään orjatyövoimana ja jota silti elätetään niillä verorahoilla. Muutenkin byrokratia lisääntyy ja paperinpyörittelykulut kasvaa. Työttömillä kasvaa stressi, minkä vuoksi he sairastelevat enemmän ja luultavasti päihteiden käyttö lisääntyy. Nämäkin kasvattavat yhteiskunnan kuluja - ja vähentävät yleistä hyvinvointia.
Ei tästä p*skasta hyödy kuin suuryritykset, jotka tarvitsee satunnaista halpatyövoimaa.
Oikeasti pitäisi tukea pienyrittäjyyttä ja uudelleenkouluttautumista työllistäville aloille.
Lisäksi ei nähdä sitä, että toiset ovat raapineet elantonsa sormet verillä töitä tehden. Ei se ole mitenkään ilmaisesti tipahtanut. Toiset taas pitävät tukia itsestäänselvyyksinä ja niiden _päälle_ pitäisi saada itse tienaamansa rahat, kun me muut joudumme maksamaan niistä itse tienatuista rahoista menomme aivan itse.
Sinkkumies