Pitäisikö laittaa kunnon kulutuslakko pystyyn kunnes aktiivimalli peruutetaan?
Katsotaan sitten hallituksen ilmeet kun BKT kääntyykin laskuun. Itse aion toimia näin: vaatteet ostan vain lomamatkoilta, Suomesta en mitään. Vaihdan kännykän liittymän halvempaan ja surffailen vain kotona (taloyhtiössä maksuton netti). Olin myös ajatellut alkaa ostamaan suomalaisista ruokakaupoista vihdoin Lonkeroa, mutta tuonkin edelleen Tallinnasta kuten aiemmin. Hiukset voi myös leikata siellä (parturi 10 euroa Tallinnassa, 25 euroa Helsingissä).
Mitäs muut ovat keksineet? Ideoita kehiin.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Perutaan, ei "peruutetaan".
Eikun peruutetaan, eli päinvastoin nostetaan työttömyyskorvausta 4 prosentilla.
Olen työtön, joten ei ole varaa matkustella eikä kyllä juuri kuluttaakaan. En yleensä osta mitään tarpeetonta, koska ei ole aina varaa edes tarpeelliseen. Joten itse en voi osallistua, mutta osallistukaa toki te varakkaammat.
Kotivakuutuksesta nipistin jo n. 300 e vuodessa.
Ajattelin että sanon tammikuun aikana koko vakuutuksen irti ja säästän vielä n. 300e. Oikeasti sillä ei tee mitään.
Muuten en voi juuri enää vähentää kulutusta.
Niin tai voisit siten vaan mennä töihin. Tuo toimintatapa sisältää melkioisesti matkustelua rahattomalle ja työttömälle. Suuntaisit senkin energian itse itsesi elättämiseen.
Ei me olla sulle toimeentuloa velkaa.
Miksi se pitäisi peruuttaa?
Veroja maksavien mielestä se on vaan hyvä juttu että kotona makoilu entiseen malliin ei onnistu.
Kiukuttelunne ei vaikuta paskan vertaa.
Ei tarvitse erikseen tehdä mitään kulutuslakkoja, kyllä hallituksen talouspolitiikka hoitaa ihan itse sen puolen.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön, joten ei ole varaa matkustella eikä kyllä juuri kuluttaakaan. En yleensä osta mitään tarpeetonta, koska ei ole aina varaa edes tarpeelliseen. Joten itse en voi osallistua, mutta osallistukaa toki te varakkaammat.
Oletko kuullut nettikaupoista, niistäkin voi ostaa edullisesti ulkomaisia tuotteita?
Vierailija kirjoitti:
Niin tai voisit siten vaan mennä töihin. Tuo toimintatapa sisältää melkioisesti matkustelua rahattomalle ja työttömälle. Suuntaisit senkin energian itse itsesi elättämiseen.
Ei me olla sulle toimeentuloa velkaa.
Ei ap sanonut työtön olevansa. En toki tiedä onko, mutta oletan että ei, kun hänellä kerran on varaa matkustella ulkomailla ja käydä Tallinnassa kampaamoreissuilla.
Vierailija kirjoitti:
Veroja maksavien mielestä se on vaan hyvä juttu että kotona makoilu entiseen malliin ei onnistu.
Tottakai se vaikuttaa. Et ilmeisesti ymmärrä että kotitalouksien menot ovat yritysten tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö laittaa kunnon kulutuslakko pystyyn kunnes aktiivimalli peruutetaan?
Katsotaan sitten hallituksen ilmeet kun BKT kääntyykin laskuun. Itse aion toimia näin: vaatteet ostan vain lomamatkoilta, Suomesta en mitään. Vaihdan kännykän liittymän halvempaan ja surffailen vain kotona (taloyhtiössä maksuton netti). Olin myös ajatellut alkaa ostamaan suomalaisista ruokakaupoista vihdoin Lonkeroa, mutta tuonkin edelleen Tallinnasta kuten aiemmin. Hiukset voi myös leikata siellä (parturi 10 euroa Tallinnassa, 25 euroa Helsingissä).
Mitäs muut ovat keksineet? Ideoita kehiin.
Minun ei tarvitse mitään erillisiä "lakkoja" aloittaa, vaan mä teen taloussyistä päätöksiä ostopaikoista joka tapauksessa ja koko ajan.
Käytännössä, ostan koko ajan vähemmän ja vähemmän Suomesta, ja aina vain enemmän ja enemmän ulkomailta. Jopa kynät ja klemmarit tulee ulkomailta.
Tämä ei ole edes mikään mielenosoitus sinällään, vaan ihan puhtaasti taloudellinen päätös, koska Suomessa on ilmeisesti kaikki kustannukset saatava väkisin ylöspäin, ja taas minun etuni on se, että kustannukset on saatava kaikilla laillisilla keinoilla alaspäin.
Hallitus voi nostaa minun puolestani hintoja ihan niin paljon kuin haluaa, se on heidän asiansa.
Ja minä puolestani teen päätökset markkinoilla, mihin rahani käytän ja mihin hintaan myyn työni yms.
Mikäli hallitus mokaa tai kieltäytyy tekemästä talouden ohjaamistoimia jotta minun työni kysyntä säilytetään, sitten siirrän vain laskun asiasta työttömyys- tai sosiaalitukien kautta takaisin valtion maksettavaksi.
Suosittelen edelleenkin, että käynnistätte mahdollisimman pian normaalit rakenteiden korjaustoimet, ne tarkoittaa investointien ja suomalaisen työn kysynnän lisäämistä niin paljon, että lopulta saadaan aikaan täystyöllisyys kysynnän kautta.
Lisäksi, mikäli minulle on tullut kysynnän vahingoittamisesta taloudellista vahinkoa viimeisen 10-15 vuoden ajalta, lisään sen esim. palkka- tai palkkiopyyntöihini, ja päälle viivästyskorkoa yms.
Kaikki mukaan vaan. Itse olen alkanut suosia ulkomaisia elintarvikkeita. Ja kyllä meillä olisi vielä vara kahdella ansiosidonnaisella rahaa johonkin käyttääkin, mutta eipä käytetä. Odotellaan vaikka jos tulee vielä asiallinen hallitus.
Vierailija kirjoitti:
No kenen kanssa sä jaat sun duunin? Ei tarvii sit sunkaan kiukutella kotona olijoista eikö niin :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut nettikaupoista, niistäkin voi ostaa edullisesti ulkomaisia tuotteita?
Olen kuullut nettikaupoista, en vaan tiedä mitä sellaisista ostaisin. Kuten sanoin, minulla ei ole varaa ostella mitään ylimääräistä. Kaikki rahat menee ihan peruselämiseen eikä välttämättä edes riitä.
Tässä on nyt taustalla jokin pistämätön logiikka, että jos valtio saisi vähemmän verotuloja, se päättäisi kasvattaa sosiaalimenojaan. Hoidatteko te omaa talouttanne samoin?
Mä en voi vähentää kulutusta. Minimissä mennään. En voi tinkiä enempää ruoasta. En ostaa uusia vaatteita, en sisusta jne. Joskus on pakko ostaa uudet kengät kun vanhat on rikki.
Pienipalkkainen
Toisaaltahan tuo olisi hyvä juttu, mutta olen liian solidaarinen suomalaisia työssäkäyviä ja työttömiä kohtaan, ettei taida onnistua, että vaikeutan heidän elämäänsä tietoisesti. Jos tämän lakon saisi jotenkin kohdistettua pelkästään mallin kannattajiin, niin olisin heti mukana.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt taustalla jokin pistämätön logiikka, että jos valtio saisi vähemmän verotuloja, se päättäisi kasvattaa sosiaalimenojaan. Hoidatteko te omaa talouttanne samoin?
No ei. Vaan tämä on mielenilmaus, joka päättyy vasta, kun idioottimainen laki on peruttu.
Onhan tämä myös järkevän ihmisen rationaalista toimintaa. Näin aikuinen ihminen hoitaa talouttaan. Kun tulot käyvät epävarmemmiksi ja pienemmiksi, säästetään, että on vara maksaa joka kuukausi vuokra, sähkö ja ruoka. Kyllähän hallitus viisaudessaan tajusi tällaisen kulutuksen laskun tilaavansa.
Lisäksi tämä on kivaa opettelua kohti vielä suurempaa köyhyyttä. Kun tämä yhteiskunta kohtelee ihmisiä näin, ainakin minun työhalut käyvät niin vähiin, että todennäköisesti tulen elämään tätä menoa joskus vielä minimiin kiristetyllä toimeentulotuella.
Irvokasta, kun työttömät uhkailevat "kulutuslakolla" eli ostavat jatkossakin viinansa Tallinnasta. Aktiivimalli tulee niin tarpeeseen :D
Vierailija kirjoitti:
Irvokasta, kun työttömät uhkailevat "kulutuslakolla" eli ostavat jatkossakin viinansa Tallinnasta. Aktiivimalli tulee niin tarpeeseen :D
Tässä on kyllä mukana työssäkäyviäkin. Ovat ainakin sanoneet olevansa. Itse en osta viinoja Suomesta enkä Tallinnasta, mutta nautin äärettömästi jokaisesta tekemättömästä ostoksesta.
Perutaan, ei "peruutetaan".