Jättäisitkö nuoret 16 v ja 18 v viikoksi kotiin kahdestaan?
Pohdin kesälomasuunnitelmia. Olisi ihana lähteä pitkästä aikaa reissuun ulkomaille kahdestaan miehen kanssa. Lapset ovat suht rauhallisia ja fiksuja, mutta viikko on toki pitkä aika. Isovanhempia tai muuta turvaverkkoa ei paikkakunnalla juuri ole. Hätätilassa naapurista tai kavereiden vanhemmilta saa toki apua.
Tilaanko matkan vai jätetäänkö koko reissue tekemättä? Koko perheen matkaan ei ole varaa.
Kommentit (85)
Meillä söivät pakastepizzaa, kun siihen riitti rahat. Niitä sai kolme päivässä.
Ja sanottiin, että naapureille on annettu ohjeet soittaa poliisi paikalle, jos tulee jotain epämääräistä. (Ei oltu annettu)
Vierailija kirjoitti:
Jos ovat täysipäisiä ikätasoisaan nuoria, niin totta kai ja aiemminkin. 18-vuotias on virallisestikin jo aikuinen.
16-vuotiaskin voi asua jo omillaan ja usein asuukin.
Ei täällä Helsingissä (eikä varmaan muissakaan suuremmissa kaupungeissa) juuri tarvitse mitään käsistä riistäyneitä bileitä pelätä. Nuorilla on muutakin tekemistä kuin hakeutua muiden koteihin paikkoja rikkomaan.
Totta kai kauhujutut pääsevät mediaan ja heråttävät pelkoa. Kuitenkin viime viikonloppunakin pidettiin kymmeniä tuhansia nuorten bileitä ja mitään ei ole kuulunut...
Ylimitoitettu pelko tämä siinä missä monet muutkin.
Ketä niissä bileissä mahtoi olla vieraana, jos ikäluokassa noin noin 50 000 nuorta ja bileitä oli kymmeniä tuhansia. Oikeastiko koko Suomi oli täynnä sellaisia 15-19v ikäisten nuorten bileitä,joissa oli 4-8 vierasta? Iso osa nuorista kun ei bilettänyt edes viime viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Olisitteko jättäneet itsenne tuon ikäsinä?
Kyllä. Olen kasvanut jo pienestä hyvin itsenäiseksi ja pärjännyt omillani nuoresta asti. Ei ollut kehen turvautua kun isovanhempia ei ollut ja äitiä ei kiinnostanut. Isä kuollut.
Mutta itse asiaan. Olen jättänyt 16-vuotiaan tyttäreni kymmeneksi päiväksi yksin kotiin. Tai ei ihan yksin, oli koira ja hänen ystävättärensä, saman ikäinen tuli meille kaveriksi. Ystävättären äiti tiesi asiasta ja piti silmällä.
Mitään kauheaa ei tapahtunut. Kaikki meni varsin hienosti ja tytöt olivat innoissaan. Mitään juhlia meillä ei ollut pidetty, mutta kaveriporukkaa kyllä käynyt kuten silloinkin kun olin itse kotona.
Tyttäreni oli jo nuoresta hyvin vastuuntuntoinen ja kun sanoin että haluan luottaa siihen ettei mitään typeryyksiä tapahdu, hän otti sen kunnia-asiakseen. On itse sanonut, että minun luottamukseni oli aina hänelle niin tärkeä, ettei sitä halunnut menettää. Nyt on jo kotoa pois muuttanut ja omillaan.
Soittelin hänelle päivittäin, ja kun välillä sattui ettei puhelinlinjaa ollut oli kova huoli. Sitten kun pääsimme puhumaan hän aina rauhoitteli että hyvin menee pidä hauskaa!
Riippuu tietysti paljon nuorista kuinka kypsiä ja vastuullisia ovat. Jotkut tarvitsisivat holhoojaa vielä aikuisenakin...
Olen seurannut naapurina, miten viereinen talo tyhjennettiin. Tietenkin minua oli pyydetty ilmaiseksi katsomaan nuorten perään, mutta jos olettaa, että oma 16v on vastuullinen, niin pitäkööt vanhemmat oletuksensa. Kavereitten kaverit ei välttämättä ole kivoja ja perheen isän bemari löytyi lopulta poltettuna.
Vierailija kirjoitti:
Pohdin kesälomasuunnitelmia. Olisi ihana lähteä pitkästä aikaa reissuun ulkomaille kahdestaan miehen kanssa. Lapset ovat suht rauhallisia ja fiksuja, mutta viikko on toki pitkä aika. Isovanhempia tai muuta turvaverkkoa ei paikkakunnalla juuri ole. Hätätilassa naapurista tai kavereiden vanhemmilta saa toki apua.
Tilaanko matkan vai jätetäänkö koko reissue tekemättä? Koko perheen matkaan ei ole varaa.
Jos lapsesi ovat normaaleita, tilaa matka. Mutta, kun kyselet tällaisia, tulee mieleen, ovatko lapsesi jotenkin jälkeenjääneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jättänyt tuon ikäiset keskenään. Naapurit on olleet tietoisia asiasta, mutteivät tietenkään mitenkään vahtivelvollisia.
Kaikki on mennyt tähän asti tosi hyvin, ei ainakaan omiin korviin ole kuulunut, että mitään häiriöitä tms olisi ollut.Karkasi viesti ennen aikojaan... piti vielä lisätä. Että itse olen aikoinaan muuttanut omineen asumaan ( ei siis mikään opiskeluasuntola, vaan ihan vuokrayksiö) 16-vuotiaana, joten sikäli omalla kohdalla tuntuisi ihmeelliseltä jos ei jo 18 vuotiaaseen osaisi luottaa sen vertaa. Lapset ovat kuitenkin niin erilaisia, ja jokainen varman omansa tuntee parhaiten. Siinä missä toinen on "valmis" vastuuseen 15 vuotiaana niin toinen ei vielä kolmekymppisenäkään.
Oliko sinulla siellä kämpässä noin 10 000 euron taulut, elektroniikkaa arviolta 20 000 eurolla, luxuslakanoita, kunnon kamera, kalliita mattoja jne. vai sittenkin ihan opiskelijabudjetin tavaraa? On ihan eri asia pitää bileitä omassa kodissa kuin vanhempien kodissa, jossa on kaikenlaista rikottavaa ja varastettavaa. Kyse ei ole siitä, luottaako lapseensa vaan siitäe ehtivätkö poliisit ajoissa.
Oikein luxuslakanoita
En jättäisi lapsia yksin, olkoonkin teinejä. Liikaa riskejä. Monessa sivistysmaassa molemmat ovat yhä alaikäisiä (täysi-ikäisyyden raja 21-22 vuotta), eikä heiltä voi odottaa aikuisen tietämykstä ja selviytymistaitoja. Tuollainen hylkäämiskokemus jo itsessään saattaa traumauttaa pahasti, saati että jotain tapahtuisi! Esim. tulipalo tai murto. Tai unohtavat vaikka avaimet kotiin ja siinä sitä ollaan sitten taivasalla kun muu perhe lomailee ulkomailla!
16 vuotias on vielä kuitenkin alaikäinen ja se on heitteillejättö jättää alaikäinen noin pitkäksi aikaa yksin.
Nykyään keskivertonuori istuu koneella pelaamassa oli mamma kotona tai ei. Jos mamma ei ole kotona, joku kaveri saattaa tulla ihan kyläilemäänkin eli pelaamaan. Päihteiden käyttö on nuorilla yhä vähäisempää, toki jotkut juovat ja sekoilevat mutta suurempi osa ei ollenkaan.
Mulla on samanikäiset lapset enkä jättäisi heitä. Monestakin syystä. Ystäväni sai asioida vuoden lastensuojelun kanssa vastaavassa tapauksessa. Toinen täysi-ikäinen ja toinen 16, bileet, poliisit ym
Toinen syy on että he tykkäävät matkustella. Tekisin yhdessä vaikka matkan Krakowaan.
Voisin jättää viikonlopuksi. Yhdeksi yöksi olen jättänyt muutamia kertoja
Vierailija kirjoitti:
En jättäisi lapsia yksin, olkoonkin teinejä. Liikaa riskejä. Monessa sivistysmaassa molemmat ovat yhä alaikäisiä (täysi-ikäisyyden raja 21-22 vuotta), eikä heiltä voi odottaa aikuisen tietämykstä ja selviytymistaitoja. Tuollainen hylkäämiskokemus jo itsessään saattaa traumauttaa pahasti, saati että jotain tapahtuisi! Esim. tulipalo tai murto. Tai unohtavat vaikka avaimet kotiin ja siinä sitä ollaan sitten taivasalla kun muu perhe lomailee ulkomailla!
Vai että traumja. Kuule, nuo vaan odottavat, koska saavat jäädä kotiin syömään pizzaa....Johan 7-vuotiaan pitää osata tietää, miten esim tulipalon sattuessa pitää toimia....
Meillä tietää, että jos avaimet unohtuvat, joutuu lähtemään isovanhemmille. Ja se on viimeinen asia, jota haluavat. Yllättäen avaimet eivät ole koskaan unohtuneet, vaikka joskus muulloin onkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut naapurina, miten viereinen talo tyhjennettiin. Tietenkin minua oli pyydetty ilmaiseksi katsomaan nuorten perään, mutta jos olettaa, että oma 16v on vastuullinen, niin pitäkööt vanhemmat oletuksensa. Kavereitten kaverit ei välttämättä ole kivoja ja perheen isän bemari löytyi lopulta poltettuna.
Ei käynyt mielessä soittaa poliiseja?
Kyllä tuon ikäiset pärjää jo ihan yksinään. Tai siis ainakin meidän lapset. On opetettu pienestä pitäen tekemään ruokaa, käymään itse kaupassa jne. Osaavat huolehtia itsestään, en ole lainkaan huolissani heidän pärjäämisestään.
Asuin jo 16-vuotiaana yksin joten huvittavaa jos täysi-ikäistä ei voi jättää viikoksi yksin kotiin :D
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa täysi-ikäisyyden raja on noin korkea nykyään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käynyt mielessä soittaa poliiseja?
Miksi olisi? Palstan mukaan 16v on ihan tarpeeksi aikuinen jäämään yksin vanhempien kotiin, joten minusta vanhemmille teki ihan hyvää huomata, että vakuutus ei todellakaan kata kuluja, jos vakuutuksenottaja/vahingonkärsijä on ollut huolimaton. Siitä bemarista ne ei saaneet mitään, koska avaimet oli säilytetty huolettomasti.
Ettekö pelkää onnettomuuksia tai omaisuusvahinkoja? Ei tuon ikäiset vielä osaa käsitellä esim. sähkölaitteita oikein, ja siinä voi tapahtua vakaviakin turmia. Pesukone vaikka syttyä tuleen tai lapsi polttaa itsensä liedellä tai loukkaantuu ruoanlaitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa täysi-ikäisyyden raja on noin korkea nykyään?
USA, Japani
Vierailija kirjoitti:
16 vuotias on vielä kuitenkin alaikäinen ja se on heitteillejättö jättää alaikäinen noin pitkäksi aikaa yksin.
Höpsis. Tuhansia tuon ikäisiä asuu omillaan opiskelemassa. Jos teet sossuille ilmoituksen siitä, että 16v on viikon yksin kotona, sut nauretaan pihalle sieltä.
Oliko sinulla siellä kämpässä noin 10 000 euron taulut, elektroniikkaa arviolta 20 000 eurolla, luxuslakanoita, kunnon kamera, kalliita mattoja jne. vai sittenkin ihan opiskelijabudjetin tavaraa? On ihan eri asia pitää bileitä omassa kodissa kuin vanhempien kodissa, jossa on kaikenlaista rikottavaa ja varastettavaa. Kyse ei ole siitä, luottaako lapseensa vaan siitäe ehtivätkö poliisit ajoissa.