Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jättäisitkö nuoret 16 v ja 18 v viikoksi kotiin kahdestaan?

Vierailija
08.01.2018 |

Pohdin kesälomasuunnitelmia. Olisi ihana lähteä pitkästä aikaa reissuun ulkomaille kahdestaan miehen kanssa. Lapset ovat suht rauhallisia ja fiksuja, mutta viikko on toki pitkä aika. Isovanhempia tai muuta turvaverkkoa ei paikkakunnalla juuri ole. Hätätilassa naapurista tai kavereiden vanhemmilta saa toki apua.

Tilaanko matkan vai jätetäänkö koko reissue tekemättä? Koko perheen matkaan ei ole varaa.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ulkopuolinen ei tiedä, millaisia ap:n lapset ovat.

Omat lapseni olivat kahdestaan viikon, kun olivat 16 ja 12 ja isovanhemmat olivat 150 km päässä, jos hätä tulisi.

Itse olimme Kreikassa.

Mitään apua eivät tarvinneet.

Vierailija
62/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ulkopuolinen ei tiedä, millaisia ap:n lapset ovat.

Omat lapseni olivat kahdestaan viikon, kun olivat 16 ja 12 ja isovanhemmat olivat 150 km päässä, jos hätä tulisi.

Itse olimme Kreikassa.

Mitään apua eivät tarvinneet.

Aloittajalla sentään on täysi-ikäinen vastuussa,tuo on jo heitteillejättö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

16 vuotias on vielä kuitenkin alaikäinen ja se on heitteillejättö jättää alaikäinen noin pitkäksi aikaa yksin.

Aloittaja on jättämässä kotiin myös aikuisen sisaruksen! Kenellekään ei pitäisi olla ongelma, jos 18-vuotias asuisi omillaan ja 16-vuotias tulisi sinne viikoksi kylään vanhempien loman ajaksi, joten ei pitäisi olla ongelma sekään että sisarukset ovat saman ajan kahdestaan vanhempien kodissa.

Vierailija
64/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarve vaatii niin soitan kyllä poliisin tai teen ls-ilmoituksen.

Kenenkään naapurin taloa en lupaudu vahtimaan tai nuoria silmällä pitämään.

Mulla on oma perhe ja omat teinit ja omat lemmikit.

Vierailija
65/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut naapurina, miten viereinen talo tyhjennettiin. Tietenkin minua oli pyydetty ilmaiseksi katsomaan nuorten perään, mutta jos olettaa, että oma 16v on vastuullinen, niin pitäkööt vanhemmat oletuksensa. Kavereitten kaverit ei välttämättä ole kivoja ja perheen isän bemari löytyi lopulta poltettuna.

Ei käynyt mielessä soittaa poliiseja?

Miksi olisi? Palstan mukaan 16v on ihan tarpeeksi aikuinen jäämään yksin vanhempien kotiin, joten minusta vanhemmille teki ihan hyvää huomata, että vakuutus ei todellakaan kata kuluja, jos vakuutuksenottaja/vahingonkärsijä on ollut huolimaton. Siitä bemarista ne ei saaneet mitään, koska avaimet oli säilytetty huolettomasti.

En ota kantaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta kyllä meillä on sellaiset vakuutukset, että vahingot korvataan. Ei ehkä sitä, jos alaikäinen varastaa auton, mutta kyllähän kasko korvaa omat mokat. Ja laaja kotivakuutus vahingot.

Laaja kotivakuutus ei korvaa uloskannettua televisiota, jos sinä et voi osoittaa, että se on varastettu. Vahinko on vahinko, mutta yksikään vakuutusyhtiö ei maksa korvauksia, jos talosta on pinnat tuhottu, mutta ei ole murtojälkiä. Jos noin olisi,niin remontit voisi aina maksaa vakuutuksilla.

Ei tietenkään, mutta siinä tapauksessa nuori saisi ihan itse maksaa sen telkkarin.

Vierailija
66/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiei, me taas olimme keskenämme kavereiden kanssa etelässä pari viikkoa 16-17-vuotiaina...vanhemmat pärjäsivät onneksi kotona keskenään. Vähän kyllä jännitti!

Vierailija
67/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? 18 v on täysi-ikäinen... haloo.

Olen jättänyt 15 v ja liki 18 v viikoksi, tosin mummi kävi lähes joka päivä katsomassa.

No, haloo itsellesi, aivot vielä täysin alamittaiset ja käytös samaa tasoa.

Vierailija
68/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat lapset muutivat pois kotoa 16-vuotiaana opiskeluiden takia. Olisin todella iloinen, jos he tulisivat kotivahdiksi viikoksi ja samalla huolehtisivat meidän koirista. Ei sitten tarvitsisi viedä niitä hoitolaan. Toki maksaisin hoitopalkkaa. 

Vierailija
69/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin vaan, muutama kori kaljaa kylmään, kori kossua vaatekomeroon. Kyllä nuoret nopeasti oppii, mistä kana pissii.

Vierailija
70/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla näemmä nipot vanhemmat, onneksi en ole ollut teidän lapsenne.

Minut jätettiin omasta tahdostani yksin kotiin ulkomaanmatkalta n. kolme kertaa viikon matkan ajaksi ikävuosina 15-16-17. 

Nautin ajastani. Siivoilin, hoidin kotia, pesin pyykkiä. Laitoin ruokaa. Hoidin perheen koiraa. Kutsuin kaveria yökylään ja vietimme sauna- ym. iltoja. Ja joo, aina oli myös ainakin yhdet illanistujaiset ja bileet. Hauskaa oli, mutta olimme järkeviä eikä käynyt hassusti koskaan. Nuoruuteni parhaat muistot kavereiden kanssa liittyvät noihin ihaniin itsenäisiin viikkoihin kun elimme isossa asunnossa mukavasti oman tapamme mukaan. 

Vierailija
71/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta hemmetissä jättäisin. Tuon ikäiset normaalijärkiset pärjäävät täysin yksin. Eriasia, jos kyseessä joku vajaavaltainen. 

Vierailija
72/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hurja, me jätettiin muutama vuosi sitten 17-vuotias tyttö kahdeksi viikoksi kotiin poikaystävänsä kanssa. Todellinen heitteillejättö! Touhu oli ryöstäytynyt ihan käsistä, kotiin palatessamme häälahjaksi saaduista samppanjalaseista yksi oli mennyt rikki.

Vierailija
73/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut naapurina, miten viereinen talo tyhjennettiin. Tietenkin minua oli pyydetty ilmaiseksi katsomaan nuorten perään, mutta jos olettaa, että oma 16v on vastuullinen, niin pitäkööt vanhemmat oletuksensa. Kavereitten kaverit ei välttämättä ole kivoja ja perheen isän bemari löytyi lopulta poltettuna.

Miksi olisi? Palstan mukaan 16v on ihan tarpeeksi aikuinen jäämään yksin vanhempien kotiin, joten minusta vanhemmille teki ihan hyvää huomata, että vakuutus ei todellakaan kata kuluja, jos vakuutuksenottaja/vahingonkärsijä on ollut huolimaton. Siitä bemarista ne ei saaneet mitään, koska avaimet oli säilytetty huolettomasti.

En ota kantaa alkuperäiseen kysymykseen, mutta kyllä meillä on sellaiset vakuutukset, että vahingot korvataan. Ei ehkä sitä, jos alaikäinen varastaa auton, mutta kyllähän kasko korvaa omat mokat. Ja laaja kotivakuutus vahingot.

Laaja kotivakuutus ei korvaa uloskannettua televisiota, jos sinä et voi osoittaa, että se on varastettu. Vahinko on vahinko, mutta yksikään vakuutusyhtiö ei maksa korvauksia, jos talosta on pinnat tuhottu, mutta ei ole murtojälkiä. Jos noin olisi,niin remontit voisi aina maksaa vakuutuksilla.

Ei tietenkään, mutta siinä tapauksessa nuori saisi ihan itse maksaa sen telkkarin.

Oletko tosissasi? Nuorella on illanistujaiset 4-5 kaverille, sinne tulee ulkopuolisia, jotka tyhjentävät talon kaikesta arvokkaasta ja sinä selität, että nuoren tulee maksaa televisio. Miksi pitäisi? Jos vanhemmat jättävät 16v:n kotiin, niin oikeastiko se lapsi on taloudellisesti vastuussa vanhempiensa omaisuudesta?

Vierailija
74/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi.

Me pidetään rajana sitä että nuorin on 18 vuotta.

Jos jotain tapahtuu niin ei haluta lastensuojeluun.

Eli me jaksetaan odottaa.

Nuorin täyttää 14 vuotta.

Naapureille ei voi selättää mitään vastuuta. Täällä on ei ole sellaista ilmapiiriä.

Onko sinulla joku erityislapsi, joka ei pärjää yksin ennen 18-vuotta? Normaali nuori lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalla  jot 16-vuotiaana. 

Vierailija
75/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, jos kävisi ilmi että naapuri on vain katsellut ikkunasta kun kotini syystä tai toisesta tuhoutuu, niin ehkä en itsekään enää ihan hirveästi välittäisi mitä naapurin puolella tapahtuu.

Miksi sinun pitäisi välittää naapurin elämästä? Jos siellä ei ole vastuuttomia vanhempia, niin ei kai siellä mitään kovin kamalaa tapahdu turvakameroilta salassa.

Vierailija
76/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tosissasi? Nuorella on illanistujaiset 4-5 kaverille, sinne tulee ulkopuolisia, jotka tyhjentävät talon kaikesta arvokkaasta ja sinä selität, että nuoren tulee maksaa televisio. Miksi pitäisi? Jos vanhemmat jättävät 16v:n kotiin, niin oikeastiko se lapsi on taloudellisesti vastuussa vanhempiensa omaisuudesta?

Minusta tuo riippuu siitä, miten tieto on ulkopuolisille vuotanut. Jos nuori itse on jossain somessa kehuskellut olevansa yksin ja kutsuvansa kavereita, vaikka vanhemmat ovat tästä erityisesti varoittaneet, television maksaminen voi olla hyvä rangaistus. Jos yksin olemisen ovat havainneet vaikka lähistöllä liikkuneet koulukiusaajat, joiden kanssa lapsi ei oikeasti kaveraa, ei lasta tietenkään voi syyttää.

Vierailija
77/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin jo 18-vuotiaana omillani ja kävin töissä ja opiskelemassa. Tietenkin riippuu ihan siitä millaiset henkilöt kyseessä ja sen perusteella tekee päätökset.

Vierailija
78/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jättäisi.

Me pidetään rajana sitä että nuorin on 18 vuotta.

Jos jotain tapahtuu niin ei haluta lastensuojeluun.

Eli me jaksetaan odottaa.

Nuorin täyttää 14 vuotta.

Naapureille ei voi selättää mitään vastuuta. Täällä on ei ole sellaista ilmapiiriä.

Onko sinulla joku erityislapsi, joka ei pärjää yksin ennen 18-vuotta? Normaali nuori lähtee opiskelemaan toiselle paikkakunnalla  jot 16-vuotiaana. 

Suurin osa nuorista lähtee opiskelemaan vasta n 19-vuotiaana.

Vierailija
79/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, jos kävisi ilmi että naapuri on vain katsellut ikkunasta kun kotini syystä tai toisesta tuhoutuu, niin ehkä en itsekään enää ihan hirveästi välittäisi mitä naapurin puolella tapahtuu.

Miksi sinun pitäisi välittää naapurin elämästä? Jos siellä ei ole vastuuttomia vanhempia, niin ei kai siellä mitään kovin kamalaa tapahdu turvakameroilta salassa.

Meidän naapurissa ainakin kaatui kerran myrskyllä pihasta puu talon päälle kun isäntäväki oli lomalla. Olivat vain tyytyväisiä, kun soitettiin asiasta ja he saivat sinne hälytettyä heti jonkun tutun raivaamaan puun pois ja peittämään katon. Jos oltaisiin vaan menty laput silmillä ohi, olisi voinut tulla pahakin vesivahinko. Kiitosta tuli, mutta jos naapurissa asuisi joku verhojen välistä kyttäävä ihmisperse joka ei hanki apua kun sitä tarvitaan, niin olisi varmaan tuokin jäänyt ilmoittamatta.

Vierailija
80/85 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin pois kotoa 16-vuotiaana....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi