Laulaja Kelly Clarkson piiskaa 1-ja 3v lapsiaan, mitä mieltä?
Eikö fyysinen kuritus ole laissa kiellettyä muualla kuin meillä?
Satuin katsomaan jakson verran sitä ohjelmaa missä supernanny vierailee aina perheessä jossa haasteita lasten kanssa, jenkeissä sekin, ja siinä oli videokuvamateriaalia isästä joka komensi poikansa huoneeseensa ja marssi perässä housujensa vyötä irroitellen. Sen jälk pojan huoneesta alkoi kuulua raastavaa itkua ja vyön läiskimisääniä. Ja lapsi ei ollut tehnyt muuta kuin ei siirtynyt seisomaan olkkarissa juuri siihen kohtaan mihin isä käski, kehityksessä haasteita, mm.puheen tuottamisessa.
Itselläni tuli oksennus suuhun tuosta, minuakin on satutettu fyysisesti(kin) lapsena ja usein, vatsassa velloo tuollaiset luuserit, ehdoton nollatoleranssi itselläni käytössä!!
Kommentit (323)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika hurjalta kun on noin pieniä vielä! Eihän ne edes ymmärrä tehneensä väärin.
Kurittaminen olisi edes hieman ymmärrettävämpää, jos on sen ikäinen, että ymmärtää mikä on väärin ja tekee ihan tahallaan väärin vaikka on kielletty.
Minut kuritettiin 12-13-vuotiaana nahkavyöllä pepulle, koska en ollut suostunut käyttämään pyöräilykypärää. Varmaan kaikki konstit oli kyllä käytetty ennen sitä (puhuttelut, arestit, pyörä pois käytöstä määräajaksi, jne), mutta silti kypärä lähti päästä heti pihalta lähdettyä... Kyllähän mä ihan tahallaan olin tottelematon, mutta ei se kurittaminen silti mielestäni ollut oikein. Mitä mieltä olette?
No alkoiko se kypärä pysyä päässä vyökäsittelyn jälkeen?
No joo, alkoi pysyä, mutta ei se silti tee tuosta minusta hyväksyttävää. Kai joku muukin ei-fyysinen rangaistustapa olisi voinut saada saman aikaan.
No kerro ihmeessä mikä tapa olisi toiminut.
Entäs pyörän poisotto vaikkapa viikoksi kerrallaan, jos kypärä ei pysy päässä?
No tuotahan kertoman mukaan tehtiin, ei tehonnut.
Ai joo, no niinpä olikin. Eiköhän tuossa ollut uhmaa paskoiksi koettuja kurittajavanhempia kohtaan. Vanhemmat jotka kykenivät lyömään lasta EIVÄT ANSAITSE MITÄÄN KYPÄRÄN KÄYTTÖÄ TOIVEENSA MUKAAN LAPSELTA. Kyllä mäkin mieluummin aiheuttaisin heille jotka mua piiskaa surua halkaisemalla kalloni onnettomuudessa, jos niin huono onni kävisi, kuin antaisin heille sen, että saivat tahtonsa läpi, koska kohtelussani ois ollut vikaa jo sitä ennen.
Miksi oletat olettamistasi, että kirjoittajaa oli tuota ennen kuritettu? Hän kertoi kertaluontoisesta asiasta, joka tapahtui kun kaikki muut keinot oli käytetty.
Kirjoituksesi kertoo, että olet hyvin sairas. Tuo kohta, missä sanot, että vanhemmat ansaitsisivat surun lapsensa kuolemasta siksi, että olivat huolissaan lapsen turvallisuudesta liikenteessä ja halusivat lapsensa käyttävän kypärää.
Taidat olla ikuinen teini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika hurjalta kun on noin pieniä vielä! Eihän ne edes ymmärrä tehneensä väärin.
Kurittaminen olisi edes hieman ymmärrettävämpää, jos on sen ikäinen, että ymmärtää mikä on väärin ja tekee ihan tahallaan väärin vaikka on kielletty.
Minut kuritettiin 12-13-vuotiaana nahkavyöllä pepulle, koska en ollut suostunut käyttämään pyöräilykypärää. Varmaan kaikki konstit oli kyllä käytetty ennen sitä (puhuttelut, arestit, pyörä pois käytöstä määräajaksi, jne), mutta silti kypärä lähti päästä heti pihalta lähdettyä... Kyllähän mä ihan tahallaan olin tottelematon, mutta ei se kurittaminen silti mielestäni ollut oikein. Mitä mieltä olette?
Minä en kannata lasten kurittamista ja lakeja pitää tietysti noudattaa, mutta olenko ihan hirveä ihminen jos sanon että en minä näitä vanhempia välttämättä tuomitsisi?
Tuosta saa kuitenkin sen kuvan, että he oikeasti välittävät ja yrittivät kaikkensa, että ei olisi tarvinnut kurittaa. Ja tarkoitus oli turvata lapsen turvallisuus eikä kurittaa kurittamisen vuoksi.
Ja ei kai nahkaremmin käyttö automaattisesti tarkoita sitä, että lapsi ruoskitaan verille, vaan voihan se olla ollut kevyempi kurittaminen?
No et ole hirveä ihminen, vaan fiksu tuota turhaa anteeksipyytelyäsi lukuunottamatta. Tämä palsta on täynnä näitä tekopyhiä curling-vanhempia, jotka ovat sitä mieltä, että lapsi kyllä tottelee viimeistään toisella sanomisella ja jo huutaminen on väkivaltaa ja luo pelon ilmapiiriä, jota vanhempi ei saa särkyvälle lapselle aiheuttaa.
Yksi kevyt luunappi ei sorra lasta. Yksi tukistus ei murra lasta. Sen tekeminen ilman varoituksia ja muita keinoja on alhaista, mutta jos lapsi tekee tahallaan väärin, se on ainoa keino saada lapsi ymmärtämään.
Tuossakin tapauksessa vanhemmat halusivat suojella lastaan, sillä kypärättömyydestä voi pahimmassa tapauksessa seurata halvaus tai kuolema. Kumpi on pahempaa, se että lapsi ei jatkossakaan käytä pyöräilykypärää koska tietää, ettei vahemmat kuitenkaan voi asialle mitään ja saattaa satuttaa itsensä pahasti, kohtalokkaat seuraukset, tai minimissään se että on jatkossakin tottelematon, vai se, että saa pienen fyysisen kurituksen ja on jatkossa tottelevainen ja suojautunut kolhuilta?
Minusta luunappi tai tukistus tuntuisi aika hoopolta rangaistukselta tuon ikäiselle, joka tässä oli kyseessä. Ja eikö sellaisia noin ylipäätäänkin ole aiemmin annettu jostain hetkellisestä hölmöydestä eikä varsinaisena rangaistuksena isommasta asiasta? Kyllä se nahkaremmi vähemmän nöyryyttävä on isommalle lapselle kuin luunapeilla tökkiminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kannata lasten kurittamista ja lakeja pitää tietysti noudattaa, mutta olenko ihan hirveä ihminen jos sanon että en minä näitä vanhempia välttämättä tuomitsisi?
Tuosta saa kuitenkin sen kuvan, että he oikeasti välittävät ja yrittivät kaikkensa, että ei olisi tarvinnut kurittaa. Ja tarkoitus oli turvata lapsen turvallisuus eikä kurittaa kurittamisen vuoksi.
Ja ei kai nahkaremmin käyttö automaattisesti tarkoita sitä, että lapsi ruoskitaan verille, vaan voihan se olla ollut kevyempi kurittaminen?
No et ole hirveä ihminen, vaan fiksu tuota turhaa anteeksipyytelyäsi lukuunottamatta. Tämä palsta on täynnä näitä tekopyhiä curling-vanhempia, jotka ovat sitä mieltä, että lapsi kyllä tottelee viimeistään toisella sanomisella ja jo huutaminen on väkivaltaa ja luo pelon ilmapiiriä, jota vanhempi ei saa särkyvälle lapselle aiheuttaa.
Yksi kevyt luunappi ei sorra lasta. Yksi tukistus ei murra lasta. Sen tekeminen ilman varoituksia ja muita keinoja on alhaista, mutta jos lapsi tekee tahallaan väärin, se on ainoa keino saada lapsi ymmärtämään.
Tuossakin tapauksessa vanhemmat halusivat suojella lastaan, sillä kypärättömyydestä voi pahimmassa tapauksessa seurata halvaus tai kuolema. Kumpi on pahempaa, se että lapsi ei jatkossakaan käytä pyöräilykypärää koska tietää, ettei vahemmat kuitenkaan voi asialle mitään ja saattaa satuttaa itsensä pahasti, kohtalokkaat seuraukset, tai minimissään se että on jatkossakin tottelematon, vai se, että saa pienen fyysisen kurituksen ja on jatkossa tottelevainen ja suojautunut kolhuilta?
Siis mitä lapsi tuosta kurittamisesta ymmärtää? Jos hän ei tottele vanhempiaan,vanhemmat pahoinpitelevät. Ei satuttaminen fyysisesti lisää mitenkään ymmärrystä siitä,miksi kypärää tulisi pitää. Se lisää vain epäkunnioitusta,pelkoa ja inhoa vanhempia kohtaan,sen lisäksi että opettaa lapsille väkivallan olevan ok. Lapsi ei edelleenkään pidä kypärää jos ei halua,mutta salaa sen paremmin vanhemmiltaan ettei saisi turpaansa.
Tai sitten ymmärtävät myöhemmin toimineensa väärin ja ansainneensa opetuksen, ja käyttävät kypärää ja toimivat järkevästi. Se, että kerran saa fyysistä kuritusta, ei tarkoita että sitä tulisi jatkuvasti.
Se kirpaisee kovaa kun saa remmiä, mutta toisaalta se kestää vain pienen hetken. Joku aresti vaikka taas ei yhdessä hetkessä harmita kuin vähän, mutta se voi kestää viikkotolkulla.
Lyhyen mutta kovan rangaistuksen ja pitkän mutta lievän rangaistuksen vaikutus on ehkä keskimäärin sama, jos ajatellaan niiden aiheuttamaa kokonaisuutta. Toisaalta se riippuu ihan lapsesta, että kumpaa lapsi pelkää enemmän. Reilusti yleistäen, jos lapsi on pitkäjänteinen niin aresti pelottaa enemmän ja jos taas lyhytjänteinen niin remmin saanti pelottaa enemmän.
Sitä en ymmärrä, miksi moni nykyään rinnastaa remmin annon johonkin turpaan vetämiseen ja vastaavaan väkivaltaan. Eihän siitä ole ideana mikään vihan purkaminen ja vahingoittaminen, vaan rankaiseminen. Lapsikin ymmärtää, ettei vanhempi vihaa häntä sen takia, jos häntä rangaistaan jonkin törttöilyn takia, vaan että rankaiseminen tehdään hyvää tarkoittaen, tarkoituksena korjata se huono käytös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan suurimmassa osassa maapalloa lasten fyysinen kuritus on sallittua. Suomi on näissä ja monissa muissa lasten asioissa edelläkävijä. Edelleen vuonna 2018.
Ja se näkyy nykyistennsukupolvien moraalissa, selkärankaisuudessa, rehellisyydessä sekä ymärtää oikean ja väärän kuten pahan ja hyvän erot.
Tämä maa on täynnä stuppeja, kataisia, sipilöitä ja orpoja jotka edustavat sitä alhaisinta saastaa mihin vapaa kasvatus johtaa.
Vuosituhansien ajan aiemmin oli ihmisillä -kunnia-, olivat sitten tavallisia ihmisiä, rikollisia tai poliitikkoja.
Vapaa kasvatus luo sekopäitä jotka ovat yksiä uhreja sille, että naisilla on annettu äänioikeus ja vapauksia.
Jenkit ovat täynnä Trumppeja ja Trumpin kannattajia ja muita valehtelevia hulluja, kouluampujia ja väkijoukkojen surmaajia. Ja siellä lasten fyysinen kuritus on sallittua.
Tässä näemme esimerkin tämän ketjun noin 90% kirjoittajista, joiden aivot hämärtyvät luettuaan yhdestä tukkapöllystä ja luunapista niin kovin, etteivät kykene enää keskustelemaan relevantisti, suhteellisuudentaju katoaa kokonaan ja viestit ovat luokkaa ylläoleva.
Lapsille muutaman kerran tukkapöllyn antaneista vanhemmista tulee tällaisen yksinkertaisen ihmisen mielessä sadisti, kouluampuja ja sarjamurhaaja ja hän kokee täysin asiaankuuluvaksi mainita myös yhdysvaltain presidentti kommentissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut kuritettiin 12-13-vuotiaana nahkavyöllä pepulle, koska en ollut suostunut käyttämään pyöräilykypärää. Varmaan kaikki konstit oli kyllä käytetty ennen sitä (puhuttelut, arestit, pyörä pois käytöstä määräajaksi, jne), mutta Rsilti kypärä lähti päästä heti pihalta lähdettyä... Kyllähän mä ihan tahallaan olin tottelematon, mutta ei se kurittaminen silti mielestäni ollut oikein. Mitä mieltä olette?
Väkivalta on aina väärin ja piiskaaminen on melkein seksuaaliseen koskemattomuuteen kajoamista.
Uskon että kypärä olisi sinullakin pysynyt päässä, vanhempasi olisivat tarpeeksi kertoneet esimerkiksi kallon rakenteen herkkyydestä. Minä olisin omalle lapselleni ostanut vesimelonin ja tiputtanut sen pyörän istumiskorkeudelta. Olisin myös yrittänyt painottaa että liikenteessä ei välttämättä riitä se kuinka tarkkana itse on, vaan törttöilijöitä riittää.
Itsekin sain fyysistä kuritusta lapsesta lähtien. Lopulta kun jommalla kummalla vanhemmalla oli huono päivä, lensin jopa kymmeniä kertoja seinään ja ilmaan hiuksista koska olin jättänyt kengät huonosti eteiseen tai unohtanut pedata sängyn. Päässäni oli kaljuja läikkiä, jotka peiteltiin kampauksilla/hatuilla.
Teini-iässä menin vapaana yössä vaikka minua yritettiin estää. Kerran jopa kiipesin ulos kolmannen kerroksen ikkunan ulkopuolella olevia paloportaita pitkin. Kun väkivaltaa eivät enää uskaltaneet vanhempani käyttää, kontrolloin heitä täysin valehtelemalla, syyllistämällä ja manipuloimalla. Opin esittämään itseni täydellisenä kulissina, ja vielä aikuisiälläkään en ole päässyt siitä kokonaan pois.
Suosittelen väkivaltaa kasvattamisessa, jos ei oikeasti tahdo tuntea lastaan ollenkaan.Voithan sinä itsellesi uskotella, että se valehtelu, kontrollointi ja manipulointi oli vanhempiesi syytä. Totuus on, että olet ihan itse vastuussa siitä millainen olet ja miten käyttäydyt. Yksi tukkapölly ei ihmisen psyykettä muuta.
Koskaan, en koskaan ole kuullut että se väkivalta jää yhteen tukkapöllyyn. Oma syyni on että jo neljä vuotiaana tajusin että valehtelemalla sotkut esim. siskon syyksi, sain lievemmin selkään. En usko että olisin niin nuorena oppinut valehtelemaan niin taitavasti, jos se ei olisi ollut selviytymiskeino.
Mutta jatka sinä vain väkivallan oikeuttamista itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta luunappi tai tukistus tuntuisi aika hoopolta rangaistukselta tuon ikäiselle, joka tässä oli kyseessä. Ja eikö sellaisia noin ylipäätäänkin ole aiemmin annettu jostain hetkellisestä hölmöydestä eikä varsinaisena rangaistuksena isommasta asiasta? Kyllä se nahkaremmi vähemmän nöyryyttävä on isommalle lapselle kuin luunapeilla tökkiminen.
Ymmärtääkseni remmin antaminen on ollut sen vuoksi suosittua, koska se on lapsen kannalta turvallista. Takapuolelle saadaan pieni ikävä tunne aikaiseksi, mutta siitä ei jää pysyvää kipua tai vauriota.
Tiedän erään lapsena hakatun. Aikuisena kylmä ja itsekeskeinen, ei kykene asettumaan toisen asemaan. Hallitsematonta vihaa. Lyö ennen kuin kyselee. Istuu vankilassa erilaisista rikoksista. Mm. henkirikos.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä, miksi moni nykyään rinnastaa remmin annon johonkin turpaan vetämiseen ja vastaavaan väkivaltaan. Eihän siitä ole ideana mikään vihan purkaminen ja vahingoittaminen, vaan rankaiseminen. Lapsikin ymmärtää, ettei vanhempi vihaa häntä sen takia, jos häntä rangaistaan jonkin törttöilyn takia, vaan että rankaiseminen tehdään hyvää tarkoittaen, tarkoituksena korjata se huono käytös.
Koska niin moni vetää kurittamisen överiksi, se on pitänyt kieltää kaikilta.
Tämä aiemmin kuvattu pyöräilykypärä-case on varmaankin, jos näin voi sanoa, kurittamisen ideaalitapaus. Remmi otettiin esiin vasta ihan viimeisenä keinona, kun kaikkea muuta oli yritetty, ja lapsen parasta ajatellen. Harvassa perheessä se kuitenkaan onnistuisi näin, vaan remmi rupeaisi näennäisesti helppona kasvatuskeinona herkästi viuhumaan milloin mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuvirheistä ei pidä mäiskiä turpaan ja seinille ei tarvitse heitellä mutta esim. luunapista ei kukaan murene. Suomessa pitää mennä niin lapsentahtisesti eikä edes sormella saa hipaista tai tulee syyte pahoinpitelystä. Rangaista ei saa vaan kaikki pitää lässyttää monen mutkan kautta miksi joku asia on kielletty. Mihin on tultu: Kakarat ei kunnioita mitään tai ketään, ryöstelee ja pahoinpitelee tuntemattomiakin ihmisiä, vanhemmat ei tiedä tai välitä. Pääasia että "meidän mussukkaa ei satuteta tai kielletä, muille tehköön mitä haluaa". Ruumiillinen kuritus pitää ottaa uudelleen käyttöön, on ihan ok että sattuu jos tahallaan perseilee.
Ääliö. Oisko susta kiva jos vaikka sun puoliso aina silloin tällöin antais sulle luunapin?
Tästä keskustelusta huomaa etteivät väkivallan käyttäjät suostu myöntämään että väkivalta on väärin ja että se aiheuttaa lapselle ristiriitaisia tunteita (miksi puolustuskyvytöntä lasta saa kurittaa, mutta toista aikuista kuritettaessa joutuu vankilaan)
Vierailija kirjoitti:
Jäähy on mielestäni yhtä julmaa, kuin läpsiminen - joskus jopa pahempaa. Lapsen perusoikeuksiin pitäisi kuulua, ettei hän milloinkaan tule hylätyksi.
Jäähyä olen joitakin kertoja käyttänyt, eikä siinä ole ollut mitään hylkäämisen kanssa tekemistä. Tottelemattomuudesta ollut tietyssä paikassa muutaman minuutin ja siinä ollessaan on keskusteltu asia miksi jäähylle joutui. Ei ole ollut yksin eikä eristettynä. Lapset, nyt teini-iässä, tietää meillä että kotiin voi aina tulla ja kaikki asiat on selvitettävissä, eikä hankalassa tilanteessa tarvitse selvitä yksin vaan kaikesta voidaan puhua. On hyvät välit.
Mulle on lapsena annettu joitakin kertoja luunappeja, omiin lapsiin en ole sitä käyttänyt, omalta kohdalta voin sanoa että tehosi. Tiesin silloin tehneeni väärin, eikä musta ole tullut kieroon kasvanutta rikollista.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan suurimmassa osassa maapalloa lasten fyysinen kuritus on sallittua. Suomi on näissä ja monissa muissa lasten asioissa edelläkävijä. Edelleen vuonna 2018.
Ruotsin oli tässäkin edellä meitä . Sieltä otettiin mallia, kuten niin monessa asiassa. Hurraa Sverige!
Vierailija kirjoitti:
En ole jaksanut koko ketjua lukea, mutta tuon Clarksonin kertoman löytää jokainen lukutaitoinen kyllä! Kellyn mukaan toiminnassaan ei ole mitään väärää, niin hänellekin on tehty.
Ap
Niin sairasta! Eli sukupolvien ketju jatkuu. Kellya piiskattiin lapsena ja nyt Kelly piiskaa lapsiaan.
Mun ex miestä piiskattiin lapsena ja kyllä tämä mies hakkasi minuakin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä keskustelusta huomaa etteivät väkivallan käyttäjät suostu myöntämään että väkivalta on väärin ja että se aiheuttaa lapselle ristiriitaisia tunteita (miksi puolustuskyvytöntä lasta saa kurittaa, mutta toista aikuista kuritettaessa joutuu vankilaan)
Lasta ei voi laittaa vankilaan eikä antaa 1000 euron sakkoa. Lapselle ei muutenkaan ole järkevää antaa pitkäkestoista rangaistusta. Käytettävissä olevat rangaistuskeinot aikuisille ja lapsille ovat siis lähtökohtaisesti erilaisia.
Haluaisin, että ruumiillista kuritusta kannattavilla aikuisilla olisi jokin rintamerkki tai muu tunniste. Tietäisin sitten ketä saan tukistaa tai lyödä, jos hänen käytöksensä ei miellytä eikä pyynnöstä lopeta. Ravintolaseurueessa pyynnöistä huolimatta röyhtäilevälle kunnon julkinen tukkapölly ja häväistys, niin että päänahassa tuntuu vielä seuraavana päivänä. Luonnollisesti vastaan ei saa panna eikä tukkapöllystä hikeentyä, vaan pyydetään anteeksi ja jatketaan syömistä.
Mä en muksuna ymmärtänyt aina, miksi sain selkän. Tulkitsin sen niin, että isä vaan oli mulle jostain vihainen ja siksi läpsi.
Kerran mulla sitten meni ruoka väärään kurkkuun. Isä otti kiinni samalla tyylillä ja jälkeenpäin kerroin, että olin saanut selkään, koska ruoka oli mennyt väärään kurkkuun.
Äiti joutui selittämään, ettei kyse ollut selkäsaunasta, vaan siitä, että yrittivät saada sen ruokapalan ulos kurkustani.
Joten en ole varma, että muutkaan lapset aina ymmärtävät oikein nuo kuritustilanteet.
Tietysti siinä oppii, ettei auktoriteetteja pidä suututtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuvirheistä ei pidä mäiskiä turpaan ja seinille ei tarvitse heitellä mutta esim. luunapista ei kukaan murene. Suomessa pitää mennä niin lapsentahtisesti eikä edes sormella saa hipaista tai tulee syyte pahoinpitelystä. Rangaista ei saa vaan kaikki pitää lässyttää monen mutkan kautta miksi joku asia on kielletty. Mihin on tultu: Kakarat ei kunnioita mitään tai ketään, ryöstelee ja pahoinpitelee tuntemattomiakin ihmisiä, vanhemmat ei tiedä tai välitä. Pääasia että "meidän mussukkaa ei satuteta tai kielletä, muille tehköön mitä haluaa". Ruumiillinen kuritus pitää ottaa uudelleen käyttöön, on ihan ok että sattuu jos tahallaan perseilee.
Ääliö. Oisko susta kiva jos vaikka sun puoliso aina silloin tällöin antais sulle luunapin?
Jos kerta toisensa jälkeen esim. mäiskisin tavaraa paskaksi, kiusaisin eläimiä tai muuten perseilisin tietäen sen olevan kiellettyä niin kyllä, luunappi olisi oikeutettu.
Jos et pärjää lapsesi kanssa puhumalla, vika on sinussa. Meitä oli kymmenen lasta. Ketään ei piiskattu,tukistettu tsemppiä annettu luunappia. Kaikista meistä tuli kunnon ihmisiä, koulut käyty, työpaikat saatu, perheet perustettu.
Voithan sinä itsellesi uskotella, että se valehtelu, kontrollointi ja manipulointi oli vanhempiesi syytä. Totuus on, että olet ihan itse vastuussa siitä millainen olet ja miten käyttäydyt. Yksi tukkapölly ei ihmisen psyykettä muuta.