Hyvätuloisten eläkeläisten pitäisi osallistua myös säästötalkoisiin.
Työikäiset maksavat eläkeläisten eläkkeet. Suomessa ei ole eläkekattoa kuten esimerkiksi Ruotsissa. Nyt säästötoimenpiteet kohdistuvat työikäisiin ja lapsiin. Hyvätuloisten eläkeläisten pitäisi myös osallistua säästötalkoisiin esim. eläkekattolla. Ruotsissa eläkekatto on noin 4000€ ja Ranskassa paljon pienempi.
Eläketurvakeskuksen Risto Vaittisen ja Telan Reijo Vanteen vuonna 2013 tekemän laskelman mukaan suomalainen on ”nettoveronmaksaja” keskimäärin 24–59-vuotiaan
Tilastokeskuksen huoltosuhdetta kuvaava ennuste näyttää, että väestön ikääntyminen on vasta alkamassa. Vuonna 2060 Suomessa ennustetaan olevan enää kaksi työikäistä yhtä eläkeikäistä kohden, kun vielä 2010-luvun taitteessa lukema oli neljä.
Yksi tulevien vuosikymmenten suurimmista yhteiskunnallisista kysymyksistä onkin, kuinka pitkälle työikäiset ovat valmiita joustamaan edeltäjiensä saamien eläke- ja hoivalupausten kustantamiseksi.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005514805.html?ref=rss
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
He ovat jo osallistuneet. Muistatteko vielä ajan, kun lähes jokaisessa kylässä oli palvelut? Palvelut, jotka olivat perustetut tulevia sukupolvia silmällä pitäen. Ne sellaiset, joita suuret ikäluokat eivät päässeet itse hyödyntämään. Oli Kela, poliisi ja päivähoito.
Oliko mukava viedä lapset lähes ilmaiseen taattuun, turvalliseen hoitoon? Oliko mukava, kun lapset pääsivät yhteiskunnan kustantamaan kouluun? Niin, silloin kun ne olivat vielä lähes jokaisessa kylässä.
Kateuden määrä on taas ollut rajatonta tässä keskustelussa. "Alapeukuttakaa" lapselliset, kateelliset, ymmärtämättömät, itsekkäät ihmiset.
Maailmanlaajuisella velanotolla loitte itsellenne nämä palvelut ja täystyöllisyyden. Kun pitäisi oikeasti palveluista maksaa niin joudutaan ajaa alas kun ei niihin oikeasti ollut varaa.
Että kiitoksia vaan teille kauhiasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 000 euroa olisi ihan hyvä katto eläkkeille. Se on työtuloksikin ihan hyvä.
Olen samaa mieltä. Silloin myös eläkevakuutusmaksuille tulee raja, jolloin yli 7000 e/kk ansaitseva saa joka kuukausi palkanlisää noin 1900 e, koska jos ei kartuta eläkettä, niin ei silloin pidä sitä eläkemaksuakaan maksaa. Hyvätuloinen voi sijoittaa tuon summan haluamallaan tavalla ja eläkkeelle jäätyään saa mukavat pääomatulot.
Höpö höpö!
Sosialismin kaipuu on pohjaton kirjoitti:
Ongelma ei ole yksityiseltä sektorilta eläköityneet vaan julkiselta sektorilta eläköityneet suurituloiset virkamiehet ja naiset. Heidän eläkkeensäkin maksetaan verovaroista kuten palkatkin on maksettu. Yksityisen sektorin eläkkeet on pääsääntöisesti rahastoitu, jotka riittävät hyvin eläkkeiden maksuun. Toisin on julkisen sektorin eläkkeet. Niitä ei ole rahastoitu vaan ne otetaan veroista. Nämä julkisen sektorin eläkeläiset piilottelevat koko eläkeläismassan sisällä eikä niistä puhuta lainkaan. Jos joku eläkekatto tarvitaan, se tarvitaan juuri julkisen sektorin verovaroin maksetuille eläkkeille. Niidenkin maksaja on aina yksityinen sektori. Punikkimedia vaikenee koko asiasta ettei tyhmä kansa alkaisi kysellä tai ymmärtää mitään. Koko eläkeasiassa käy niin, että yksityisen sektorin, eli maksajan, eläkkeet pienenevät roimasti pätkätöiden ja työttömyyden ansiosta ja julkisen sektorin eläkesumma kasvaa suuripalkkaisten ja pitkän uran eläkkeiden vuoksi. On jopa puhuttu punikkien suulla, että yksityisten eläkevakuutusyhtiöiden rahat pitäisi sosialisoida julkisten rahastoimattomien eläkkeiden maksuun. Punikit haluavat julkisen sektorin mellastavan, mutta maksajan kituvan, Tietysti, koska julkinen sektori äänestää punikkeja. Liput liehuen sosialismiin, jonka jälkeen kaikki ovat tyytyväisiä kun ei ole mitään.
Maakuntien ja kuntien virkamiesarmeijat on täytetty ihan muilla kuin punikkeilla.
Ota nyt järki käteen! Kuvitteletko tosiaan että maakunnissa punikit on hallinnossa? Siellä on kokoomukselaiset ja kepulaiset syöpäläiset lahtarien jälkeläiset syömässä kuormasta.
Vai että punikit, idiootti!
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeen saaminen pitää tehdä myös vastikkeelliseksi. Eläkkeestä vähennetään 4.65 %, jos ei hoida lapsenlapsia, auta naapurin mummoa tai tee jotain muuta hyödyllistä työtä. Eläke ei ole mikään itseansaittu ja maksettu etuus, jota voi nostaa vuosikymmeniä toisten piikkiin. Milloin tähän epäkohtaan puututaan?
Minun vanhempani eivät ole koskaan hoitanut lapsiani, vaan päinvastoin, minä se olin ja ihan vapaasta tahdostaan ja jättäydyin osa-aikatöihin, kolmeksi vuodeksi, kun äitini sairastui syöpään ja hänen hoidettiin kotona kuolemaan saakka. Ehti saada eläkettä vajaa 5vuotta.
Nyt hoidan isääni, kun hänellä on pitkälle edennyt parkkisonintauti.
Ihanko oikeasti kuvittelet eläkeläisten olevan työkykyisiä ja jos näin olisi, he olisivat työelämässä ja eläke olisi tarpeeton.
Jos olisin otsikoinut aiheen Eläkekatolla tasataan eläkeläisten tuloeroja. Olisko vastaan otto pieni tuloisilta eläkeläisiltä parempi?
Eläkepalkkakaton säätäminen merkitsisi välitöntä maksutulon pienenemistä ja siten maksutason nousupainetta. Maksun nostamispaineen vaikutukset kohdistuisivat sille jou- kolle, joka jäisi eläkepalkkakaton alapuolelle. Maksun nousupaine saattaisi johtaa uusiin keskusteluihin eläkejärjestelmän muista ratkaisuista, varsinkin kun työeläkeuudistuksessa vuodelle 2017 on sovittu etuus- ja rahoitusmuutoksista kokonaisuutena, jonka seurauksena maksutasossa ei olisi nousupainetta vuoden 2016 jälkeen.
http://www.etk.fi/wp-content/uploads/2015/10/selvitys_01_2015_sisus.pdf
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeen saaminen pitää tehdä myös vastikkeelliseksi. Eläkkeestä vähennetään 4.65 %, jos ei hoida lapsenlapsia, auta naapurin mummoa tai tee jotain muuta hyödyllistä työtä. Eläke ei ole mikään itseansaittu ja maksettu etuus, jota voi nostaa vuosikymmeniä toisten piikkiin. Milloin tähän epäkohtaan puututaan?
Minun vanhempani eivät ole koskaan hoitanut lapsiani, vaan päinvastoin, minä se olin ja ihan vapaasta tahdostaan ja jättäydyin osa-aikatöihin, kolmeksi vuodeksi, kun äitini sairastui syöpään ja hänen hoidettiin kotona kuolemaan saakka. Ehti saada eläkettä vajaa 5vuotta.
Nyt hoidan isääni, kun hänellä on pitkälle edennyt parkkisonintauti.Ihanko oikeasti kuvittelet eläkeläisten olevan työkykyisiä ja jos näin olisi, he olisivat työelämässä ja eläke olisi tarpeeton.
Kuvittelen. Vanhempani jäivät reilusti alle kuusikympisinä hyville eläkkeille ja hyvin näyttävät porhaltavan edelleen yli 20 vuotta myöhemmin toisten siivillä eläen.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna yli 47 000 euron eläkkeestä menee ylimääräinen 5,85% lisävero.
Sais olla paremminkin 100% lisävero. Tuokin eläke revitään pienipalkkaisen työläisen selkänahasta. Kukaan ei ansaitse moista eläkettä, kun se ei ole toimeentulotukea ansaitumpi etuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He ovat jo osallistuneet. Muistatteko vielä ajan, kun lähes jokaisessa kylässä oli palvelut? Palvelut, jotka olivat perustetut tulevia sukupolvia silmällä pitäen. Ne sellaiset, joita suuret ikäluokat eivät päässeet itse hyödyntämään. Oli Kela, poliisi ja päivähoito.
Oliko mukava viedä lapset lähes ilmaiseen taattuun, turvalliseen hoitoon? Oliko mukava, kun lapset pääsivät yhteiskunnan kustantamaan kouluun? Niin, silloin kun ne olivat vielä lähes jokaisessa kylässä.
Kateuden määrä on taas ollut rajatonta tässä keskustelussa. "Alapeukuttakaa" lapselliset, kateelliset, ymmärtämättömät, itsekkäät ihmiset.
Maailmanlaajuisella velanotolla loitte itsellenne nämä palvelut ja täystyöllisyyden. Kun pitäisi oikeasti palveluista maksaa niin joudutaan ajaa alas kun ei niihin oikeasti ollut varaa.
Tässä on kyllä pakko huomauttaa, että Suomi on velkaantunut vasta viime aikoina oikein reilusti. Vielä vuonna 1990 Suomella oli velkaa alle 10 miljardia euroa. Sitten tuli lama ja Ahon hallitus joutui ottamaan velkaa yli 50 miljardia.
Vuonna 2001 velkaa oli 61 miljardia ja nyt 102 miljardia. Suomi on siis velkaantunut tosi paljon Vanhasen/Kiviniemen, Kataisen ja Sipilän hallitusten aikana. Ja hallituksissa ovat olleet kyllä ministereinä ihan muut kuin nykyiset eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyllä pakko huomauttaa, että Suomi on velkaantunut vasta viime aikoina oikein reilusti. Vielä vuonna 1990 Suomella oli velkaa alle 10 miljardia euroa. Sitten tuli lama ja Ahon hallitus joutui ottamaan velkaa yli 50 miljardia.
Vuonna 2001 velkaa oli 61 miljardia ja nyt 102 miljardia. Suomi on siis velkaantunut tosi paljon Vanhasen/Kiviniemen, Kataisen ja Sipilän hallitusten aikana. Ja hallituksissa ovat olleet kyllä ministereinä ihan muut kuin nykyiset eläkeläiset.
Joo ja eläkevarannot ovat kasvaneet vuodesta 1990 160 miljardia. Eläkevarantojen kasvu on oikeastaan vaan tahaton seuraus massiivisesta omaisuuden imuroimisoperaatiosta suoraan ahneen sukupolven pohjattomiin taskuihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä etua on siitä että eläkeläiset pyritään pitämään mahdollisimman hyväkuntoisina mahdollisimman pitkään? Sittenhän ne ovat elättinä kauemmin!
Haluatko, että työurasi päättyessä eläkkeen sijasta saat kaksi pilleriä ja ohjeen: Ota illalla yksi ja jos aamulla heräät, ota toinen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hullua kun menen äitini kanssa uimahalliin, niin hän saa eläkeläisalennuksen, mutta minä maksan täyden hinnan. Äidillä on isompi eläke kuin minulla palkka. Sama juttu vaikka junalla matkustaessa. Miksi eläkeläisyys on joku ihmeen automaatti halvempiin palveluihin? Pitäis siinäkin olla joku rajoitus, että vain ne pienimmillä eläkkeillä kituuttavat saisivat näitä alennuksia.
Eikö se ole oikeudenmukaista, jos eläkeläiset saavat alennuksen, samoin varusmiehet ja työttömät, kun laki mahdollistaa työssä käyville työnantajan maksaa liikuntaa etenkin, sekä työterv.hoidon, jonka maksaa suurimmaksi osaksi Kela.
Meidän kunnassa eläkeläiset ovat saaneet jo 3 vuoden ajan ilmaisen kuntosalin käytön ja siitä on saatu hyviä tuloksia, koska se on ollut ennakoivaa kuntoutusta ja sairaanhoitoa, kun yhä vanhemmat ja sairaammat tarvitsevat vähemmän kallista hoivapalvelua ja terveydenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 000 euroa olisi ihan hyvä katto eläkkeille. Se on työtuloksikin ihan hyvä.
Olen samaa mieltä. Silloin myös eläkevakuutusmaksuille tulee raja, jolloin yli 7000 e/kk ansaitseva saa joka kuukausi palkanlisää noin 1900 e, koska jos ei kartuta eläkettä, niin ei silloin pidä sitä eläkemaksuakaan maksaa. Hyvätuloinen voi sijoittaa tuon summan haluamallaan tavalla ja eläkkeelle jäätyään saa mukavat pääomatulot.
Ei eläkemaksuille ole pakko laittaa kattoa. Pelkkä eläkekatto toimisi tasapuolisemmin.
Miltä kuulostaa?
Joka viides eläkeläinen saa enemmän eläkettä kuin keskiverto palkansaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä etua on siitä että eläkeläiset pyritään pitämään mahdollisimman hyväkuntoisina mahdollisimman pitkään? Sittenhän ne ovat elättinä kauemmin!
Haluatko, että työurasi päättyessä eläkkeen sijasta saat kaksi pilleriä ja ohjeen: Ota illalla yksi ja jos aamulla heräät, ota toinen.
Minä haluan että elättikysymykseen mietitään lopullista ratkaisua olemassa olevat realiteetit huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt hoidan isääni, kun hänellä on pitkälle edennyt parkkisonintauti.Ihanko oikeasti kuvittelet eläkeläisten olevan työkykyisiä ja jos näin olisi, he olisivat työelämässä ja eläke olisi tarpeeton.
Kuvittelen. Vanhempani jäivät reilusti alle kuusikympisinä hyville eläkkeille ja hyvin näyttävät porhaltavan edelleen yli 20 vuotta myöhemmin toisten siivillä eläen.
Ei mitenkään ole mahdollista tuo, he jäivät eläkkeelle, työelämästä? Silti siivillä eläjiä?
Kumpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään ole mahdollista tuo, he jäivät eläkkeelle, työelämästä? Silti siivillä eläjiä?
Kumpi?
Kyllä se vaan on. Kuvitteleeko tosiaan, että ovat maksaneet omista eläkemaksuistaan omat eläkkeensä? Tässä vaiheessa mennään jo rajusti toisten rahoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esitätkö että jos maassa olisi ollut vaikka vasemmistohallitus niin velkaantumista ei olisi tapahtunut?Tämä kysymys vaan sen takia kun noin tarkasti otat esiin että kenen hallitusten aikana asiat on tapahtuneet.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna yli 47 000 euron eläkkeestä menee ylimääräinen 5,85% lisävero.
Noilla ihmisillä on kaikki velat ja talot maksettu.
Mihin tarvitsevat enemmän rahaa kuin työikäiset joilla on aidosti menoja? Ei ihme että talous sakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastoista näkyy että suurin rahareikä on ikääntyvä väestö. Rahoituspohja murenee alta. Nyt enemmistönä olevan ikääntyvän väestön pitäisi ratkaista, että mistä varat tähän heidän itselleen lupaamiin etuihin saadaan.
Olemmeko samaa mieltä että jos lupaan itselleni tonnin tulot niin minun pitäisi myös kyetä tämä lupaukseni ratkasiemaan? Onko se ratkaisu että menen ottamaan sen tonnin naapurin lompsasta?