Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyvätuloisten eläkeläisten pitäisi osallistua myös säästötalkoisiin.

Vierailija
07.01.2018 |

Työikäiset maksavat eläkeläisten eläkkeet. Suomessa ei ole eläkekattoa kuten esimerkiksi Ruotsissa. Nyt säästötoimenpiteet kohdistuvat työikäisiin ja lapsiin. Hyvätuloisten eläkeläisten pitäisi myös osallistua säästötalkoisiin esim. eläkekattolla. Ruotsissa eläkekatto on noin 4000€ ja Ranskassa paljon pienempi.

Eläketurvakeskuksen Risto Vaittisen ja Telan Reijo Vanteen vuonna 2013 tekemän laskelman mukaan suomalainen on ”nettoveronmaksaja” keskimäärin 24–59-vuotiaan

Tilastokeskuksen huoltosuhdetta kuvaava ennuste näyttää, että väestön ikääntyminen on vasta alkamassa. Vuonna 2060 Suomessa ennustetaan olevan enää kaksi työikäistä yhtä eläkeikäistä kohden, kun vielä 2010-luvun taitteessa lukema oli neljä.

Yksi tulevien vuosikymmenten suurimmista yhteiskunnallisista kysymyksistä onkin, kuinka pitkälle työikäiset ovat valmiita joustamaan edeltäjiensä saamien eläke- ja hoivalupausten kustantamiseksi.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005514805.html?ref=rss

Kommentit (135)

Vierailija
81/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna yli 47 000 euron eläkkeestä menee ylimääräinen 5,85% lisävero.

Noilla ihmisillä on kaikki velat ja talot maksettu.

Mihin tarvitsevat enemmän rahaa kuin työikäiset joilla on aidosti menoja? Ei ihme että talous sakkaa.

Miten niin? Me ostimme juuri 2 miljoonaa euroa maksaneen talon. Kyllä siihen lainaa otettiin.

Vierailija
82/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri luin, että ne suuret ikäluokat ovat oikeasti pienet, koska heitä muutti niin paljon ulkomaille ja heidän eläkkeensä ovat selvästi pienemmät kuin nyt ja lähitulevaisuudessa eläköityvillä 1950- ja 1960-luvun lapsilla. Suuria on jäljellä n 350.000 ja silloin, kun eläkeläisille maksettavat eläkkeet ovat suurimmillaan, heitä ei ole enää ainuttakaan. Nytkin on yli miljoona muita kuin suuria eläkkeellä. 1950-luvulla ja sen jälkeen syntyneitä eläkeläisiä on jo enemmän kuin suuria ikäluokkia ja heidän saamansa eläkepotti on jo isompi kuin suurilla.

Vuonna 1947 syntyneet ovat suurin ikäluokka, 1948 seuraav a:

https://karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/133644-suomen-…

Unohda ne 50- ja 60-luvulla syntyneet ikäluokat, nehän alkoivat kartuttaa eläkettä vasta täytettyään 23 vuotta (maksu kyllä vietiin joka tilistä, mutta työssäolovuosien lasku alkoi vasta tuosta). Lisäksi he eivät kerryttäneet eläkettä äitiys- ja hoitovapailla, kuten nykyäidit. Siksi varsinainen eläkepommi ovat 70-luvulla ja sen jälkeen syntyneet, jotka ovat maksaneet liian vähän työeläkkeitä suhteessa tulevaan eläkesummaan. Nyt rahastoissa on niin paljon eläkevaroja, että vaikka kukaan ei maksaisi enää euroakaan, niin vuonna 1956 syntyneiden ikäluokalle voidaan maksaa eläkkeet loppuelämän ajan.

On pötypuhetta väittää, että nykytyössäkäyvät maksavat eläkeläisten eläkkeet. Ehei, kyllä jo maksetuilla eläkemaksuilla katetaan aika iso osa ikääntyneiden eläkkeistä. Varsinainen ongelma ovat nuorempien ikäryhmien eläkkeet, koska ei esim. 70-luvulla päässyt eläkkeelle siksi, että on paha mieli. Nyt pääsee, ja näitä "masentuneita maailmanmatkaajia" on meillä kymmeniä tuhansia.

Tiedoksi, olen syntynyt vuonna 1976 eikä minunkaan eläke ole alkanut kertymään kuin 23-vuotiaana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hullua kun menen äitini kanssa uimahalliin, niin hän saa eläkeläisalennuksen, mutta minä maksan täyden hinnan. Äidillä on isompi eläke kuin minulla palkka. Sama juttu vaikka junalla matkustaessa. Miksi eläkeläisyys on joku ihmeen automaatti halvempiin palveluihin? Pitäis siinäkin olla joku rajoitus, että vain ne pienimmillä eläkkeillä kituuttavat saisivat näitä alennuksia.

En ylipäätään ymmärrä eläkeläisalennuksia. Normaalin lipunhinta nousee järjettömyyksiin kun suurin osa saa alennuksen sillä perusteella että on esimerkiksi eläkeläinen tai opiskelija.

Vierailija
84/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ovat jo osallistuneet. Muistatteko vielä ajan, kun lähes jokaisessa kylässä oli palvelut? Palvelut, jotka olivat perustetut tulevia sukupolvia silmällä pitäen. Ne sellaiset, joita suuret ikäluokat eivät päässeet itse hyödyntämään. Oli Kela, poliisi ja päivähoito.

Oliko mukava viedä lapset lähes ilmaiseen taattuun, turvalliseen hoitoon? Oliko mukava, kun lapset pääsivät yhteiskunnan kustantamaan kouluun? Niin, silloin kun ne olivat vielä lähes jokaisessa kylässä.

Kateuden määrä on taas ollut rajatonta tässä keskustelussa. "Alapeukuttakaa" lapselliset, kateelliset, ymmärtämättömät, itsekkäät ihmiset.

Maailmanlaajuisella velanotolla loitte itsellenne nämä palvelut ja täystyöllisyyden. Kun pitäisi oikeasti palveluista maksaa niin joudutaan ajaa alas kun ei niihin oikeasti ollut varaa.

Että kiitoksia vaan teille kauhiasti!

Lipposen kakkoshallituksen aikana Suomi oli nettovelaton, sen koomin ei ole ollut demarit päähallituspuolueena, vaan kaikki hallitukset porvarivetoisia ja velkaantuminen ennennäkemätöntä.

Vierailija
85/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin palkasta työntekijä itse maksaa työeläkemaksua yli 6 %. Niinkin myöhään kuin 1990-luvun alussa maksettiin 4, aikaisemmin vielä vähemmän.

Ei oikein mene jakeluun,miten nykyiset eläkeläiset kuvittelevat maksaneensa oman eläkkeensä noilla prosenteilla?

Työkyvyttömyyseläkeläisten eläkkeet romahtavat kun siirtyvät vanhuuseläkkeelle, takuueläkehän taitaa olla alle 700 euroa.

Vierailija
86/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tuloisia eläkeläisiä löytyy esim. miehistä yli 2250 €/kk eläkettä saavia löytyy 18.5% koko eläkkeellä olevista miehistä.

Tuli laskuvirhe luku on vielä suurempi 24.6%

Naisilla luku on 7%

http://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ennusteet/tilastot/elakkeensaajat/k…

Mistä lähtien 2250€/kk on hyvät tulot? Miehelleni on nyt 50-vuotiaaksi mennessä karttunut eläkettä juuri tuon verran ja kyllä minä kauhulla lasken, kuinka paljon pitää saada säästöjä kasaan eläkevuosille, että pystytään elämään edes vaatimatonta elämää. Oma eläkekertymäni on vain 350€/kk kun en ole oikein saanut jalansijaa työelämässä ja hampaat irvessä kartutan eläkesäästöjä työttömyyskorvauksista, ettei hukka peri.

Vierailija
87/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 000 euroa olisi ihan hyvä katto eläkkeille. Se on työtuloksikin ihan hyvä.

Olen samaa mieltä. Silloin myös eläkevakuutusmaksuille tulee raja, jolloin yli 7000 e/kk ansaitseva saa joka kuukausi palkanlisää noin 1900 e, koska jos ei kartuta eläkettä, niin ei silloin pidä sitä eläkemaksuakaan maksaa. Hyvätuloinen voi sijoittaa tuon summan haluamallaan tavalla ja eläkkeelle jäätyään saa mukavat pääomatulot.

Nämä luvut eivät nyt jotenkin täsmää. 8900€ kuukausipalkasta menee eläkemaksuihin noin 550€. Miten siitä palkasta jäisi muka noin paljon enemmän käteen, jos eläkkeisiin ja maksuihin tulisi katto?

Mietityttää myös, miten tätä kattoa sovelletaan eläkemaksujen keräämisessä. Maksetaanko eläkemaksut täysimääräisenä, kunnes katto tulee vuosien saatossa täyteen? Vuosikohtaisestihan tuota ei voi rajoittaa kun ei tiedä kenen kohdalle se työttömyys osuu ja eläke lakkaa karttumasta. Silloin pitäisi olla niin, että alussa maksuja peritään normaalisti ja sitten joskus 50+-vuotiaana ehkä pääsisi eläkemaksuista eroon ja lopun ajan saisi sitten enemmän palkkaa käteen.

Vierailija
88/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänä vuonna yli 47 000 euron eläkkeestä menee ylimääräinen 5,85% lisävero.

Noilla ihmisillä on kaikki velat ja talot maksettu.

Mihin tarvitsevat enemmän rahaa kuin työikäiset joilla on aidosti menoja? Ei ihme että talous sakkaa.

Miten niin? Me ostimme juuri 2 miljoonaa euroa maksaneen talon. Kyllä siihen lainaa otettiin.

Kauanko meinasitte elää siinä?

Vierailija
89/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko, että työurasi päättyessä eläkkeen sijasta saat kaksi pilleriä ja ohjeen: Ota illalla yksi ja jos aamulla heräät, ota toinen.

Minusta eläkkeelle jäävillä pitäisi olla mahdollisuus valita, kuinka kauan he nostavat eläkettä. Joku raskaassa ja pienipalkkaisessa työssä raatanut voisi haluta valita sellaisen vaihtoehdon, että saa 10 vuoden ajan korkeampaa eläkettä ja sitten armonlaukaus tai insuliinihoitaja päästäisi pois päiviltä. Olisitko sinä mieluummin eläkkeellä 20 vuotta/1500€/kk vai 10 vuotta/3000€/kk? 

En oikein näe hohtoa niissä vuosissa, kun sairastellaan ja ravataan lääkärissä. Vielä kauheampia vuosia ovat ne, kun olisi jo laitoshoidon tarpeessa mutta laitoshoito on ajettu alas ja kotiinsa lukkojen taakse vangittuja muistisairaita käy kotisairaanhoito muutaman kerran päivässä katsomassa. Kyllä itse toivoisin pääseväni pois ennen kuin joudun epäinhimillisen kohtelun uhriksi.

Vierailija
90/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hullua kun menen äitini kanssa uimahalliin, niin hän saa eläkeläisalennuksen, mutta minä maksan täyden hinnan. Äidillä on isompi eläke kuin minulla palkka. Sama juttu vaikka junalla matkustaessa. Miksi eläkeläisyys on joku ihmeen automaatti halvempiin palveluihin? Pitäis siinäkin olla joku rajoitus, että vain ne pienimmillä eläkkeillä kituuttavat saisivat näitä alennuksia.

Eläkeläisvähennys pitäisi lopettaa kaikilta elkkeen suuruuteen katsomatta. Koskea kaikkia toimintoja.

Eläkeläisalennukset voitaisiin säilyttää ennallaan ja jopa korottaakin niiden prosenttimääriä palvelun tai tuotteen hinnasta.

Ainoa edellytys olisi tietysti, että eläkeläisen tulisi näyttää toteen sosiaalitoimistossa se, ettei hänen eläkkeensä riitä kyseisiin palveluihin tai tuotteisiin ja sellaisen toteamisen jälkeen hän saisi eläkeläisen alennuskortin.  

Monessa muussakin asiassa perustellaan kun etuuksia viimeaikoina alennettu ja poistettu, että tarvitsevat voivat hakea toimeentulotukea mikäli rahat ei riitä.

Aloittaja oikeassa että eläkeläiset ei ole ottaneet osaa mihinkään lamatalkoisiin, kun muilta säästeätään ja leikataan tai jopa työpaikoista irtisanotaan.  Eläkeläiset nostavat niitä kiveenhakattuja eläkkeitään maksimaalisilla prosenteilla joka tilanteessa menipä maailman tai suomen taloudessa kuinka huonosti tahansa.

Vierailija
91/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin palkasta työntekijä itse maksaa työeläkemaksua yli 6 %. Niinkin myöhään kuin 1990-luvun alussa maksettiin 4, aikaisemmin vielä vähemmän.

Ei oikein mene jakeluun,miten nykyiset eläkeläiset kuvittelevat maksaneensa oman eläkkeensä noilla prosenteilla?

Työkyvyttömyyseläkeläisten eläkkeet romahtavat kun siirtyvät vanhuuseläkkeelle, takuueläkehän taitaa olla alle 700 euroa.

Ei työntekijä maksa mitään. Ei edes tuloveroja, paitsi tietysti jos saa mätkyjä.

Vierailija
92/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehdi. Kiire. Portugal. Ravintola. Viina. Ranta. Hieronta.

Viinan voit jättää listasta pois, mutta unohdit kampaajan, kasvohoidon, manikyyrin ja pedikyyrin.

Terveisiä Espanjasta!

Joo. Olet eläkeläinen tehnyt oikean ratkaisun lähtemällä elintasopakolaiseksi .

Suomessa pienellä eläkkeellä (runsas 1000€/kk) ei vaan millään tule toimeen ilman noitakaan ylellisyyksiä. Terkkuja sinulle sinne 😇

Vierailija
93/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinaikakerroinkin (vähentää eläkettä laskennallisen eliniän perusteella)  olisi pitänyt kytkeä myös suurten ikäluokkien eläkkeisiin eikä vain nuorten ja tulevien eläkeläisten.

Heille se oltaisiin voitu toteuttaa siten, että mitä vanhemmaksi elävät, niin sitä suurempi prosenttinen leikkaus olisi leikannut heidän eläkkeitään.

On nimittäin selvä, että mikäli ovat eläkkeellä vaikkapa 40 vuotta, eivät ole itse osallistuneet oman eläkkeensä maksamiseen, vaan maksattavat nykysin töissä olevilla oman eläkkeensä, jotka eivät välttämättä sellaista enää niin kovin hyvillä etuuksilla tule saamaan ikipäivänä.

Vierailija
94/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehdi. Kiire. Portugal. Ravintola. Viina. Ranta. Hieronta.

Viinan voit jättää listasta pois, mutta unohdit kampaajan, kasvohoidon, manikyyrin ja pedikyyrin.

Terveisiä Espanjasta!

Joo. Olet eläkeläinen tehnyt oikean ratkaisun lähtemällä elintasopakolaiseksi .

Suomessa pienellä eläkkeellä (runsas 1000€/kk) ei vaan millään tule toimeen ilman noitakaan ylellisyyksiä. Terkkuja sinulle sinne 😇

Eläkekatto nostaisi eläkettäsi.

Vierailija
95/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4 000 euroa olisi ihan hyvä katto eläkkeille. Se on työtuloksikin ihan hyvä.

Olen samaa mieltä. Silloin myös eläkevakuutusmaksuille tulee raja, jolloin yli 7000 e/kk ansaitseva saa joka kuukausi palkanlisää noin 1900 e, koska jos ei kartuta eläkettä, niin ei silloin pidä sitä eläkemaksuakaan maksaa. Hyvätuloinen voi sijoittaa tuon summan haluamallaan tavalla ja eläkkeelle jäätyään saa mukavat pääomatulot.

Nämä luvut eivät nyt jotenkin täsmää. 8900€ kuukausipalkasta menee eläkemaksuihin noin 550€. Miten siitä palkasta jäisi muka noin paljon enemmän käteen, jos eläkkeisiin ja maksuihin tulisi katto?

Mietityttää myös, miten tätä kattoa sovelletaan eläkemaksujen keräämisessä. Maksetaanko eläkemaksut täysimääräisenä, kunnes katto tulee vuosien saatossa täyteen? Vuosikohtaisestihan tuota ei voi rajoittaa kun ei tiedä kenen kohdalle se työttömyys osuu ja eläke lakkaa karttumasta. Silloin pitäisi olla niin, että alussa maksuja peritään normaalisti ja sitten joskus 50+-vuotiaana ehkä pääsisi eläkemaksuista eroon ja lopun ajan saisi sitten enemmän palkkaa käteen.

Mistä revit lukusi? 8900 euronkuukausipalkasta menee eläkemaksuihin noin 25% eli 2225 e. Työntekijä maksaa siitä noin 6,5 % eli vähän yli 550 e/kk,mutta jos on eläkekatto, niin eihän työnantajaakaan voi velvoittaa maksajaksi. Tuolloin eläkemaksu tuloutetaan työntekijälle, joka saa päättää, mitä sillä tekee.

Vierailija
96/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä tuloisia eläkeläisiä löytyy esim. miehistä yli 2250 €/kk eläkettä saavia löytyy 18.5% koko eläkkeellä olevista miehistä.

Tuli laskuvirhe luku on vielä suurempi 24.6%

Naisilla luku on 7%

http://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ennusteet/tilastot/elakkeensaajat/k…

Mistä lähtien 2250€/kk on hyvät tulot? Miehelleni on nyt 50-vuotiaaksi mennessä karttunut eläkettä juuri tuon verran ja kyllä minä kauhulla lasken, kuinka paljon pitää saada säästöjä kasaan eläkevuosille, että pystytään elämään edes vaatimatonta elämää. Oma eläkekertymäni on vain 350€/kk kun en ole oikein saanut jalansijaa työelämässä ja hampaat irvessä kartutan eläkesäästöjä työttömyyskorvauksista, ettei hukka peri.

Keskiverto palkansaaja palkka on 2500€. 2250€ kuussa eläkettä on melko ruhtinaallinen summa eläkeläiselle. Moni työssäkävijä ei saa samaa summaa kuussa.

Vierailija
97/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulaisnainen teki valtiolla konttorihommia, sen ajan mukaan toki mitään koulutusta ei vaadittu. Jäi eläkkeelle 50-vuotiaana ja nostaa tietysti eläkettä vielä nyt 96-vuotiaana. Hänen eläkkeensä on suurempi kuin minun, korkeakoulutetun, kunnalla työskentelevän asiantuntijan palkka. Että joku tässä yhtälössä nyt mättää....Hän vielä kehtaa valittaa eläkkeensä määrästä, mutta en viitsi vanhan ihmisen kanssa lähteä väittelyyn asiasta. 

Äitini jäi juuri eläkkeelle duunarihommista. Vuorotyötä, eli lisät nostivat palkkaa. Koulutus noihin hommiin melko olemanton, vajaan vuoden kurssi aikanaan. Nyt hän saa eläkettä nettona 1300 kk ja valittaa jatkuvassti ja miten eläkeläisiä sorretaan, verotetaan liikaa (veroprosentti 20) . Äidille olen sentään yrittänyt joskus selitää, miten eläke lasketaan, ja miten hän saisi olla onnellinen kun vielä saa eläkettä. Itse en usko 30 päästä saavani kuin roposia, lapseni eivät enää varmaan saa mitään. Hän vain jankkaa miten on itse maksanut eläkkeensä, ja enemmän pitäisi saada. Tähän sanon aina, että jos enemmän pitäisi olla rahaa käytössä, sitä olisi pitänyt säästää työssä ollessa, et ole omia eläkkeitäsi maksanut eläkemaksuina. Niin olen itsekin tehnyt jo muutaman vuoden. Harmittavan myöhään heräsin tähän, mutta laitan joka kuukausi tietyn summan sijoituksiin eläkepäiviä ajatellen. 

Mutta ei nämä eläkeläiset vain tajua tätä dilemmaa.

Vierailija
98/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulaisnainen teki valtiolla konttorihommia, sen ajan mukaan toki mitään koulutusta ei vaadittu. Jäi eläkkeelle 50-vuotiaana ja nostaa tietysti eläkettä vielä nyt 96-vuotiaana. Hänen eläkkeensä on suurempi kuin minun, korkeakoulutetun, kunnalla työskentelevän asiantuntijan palkka. Että joku tässä yhtälössä nyt mättää....Hän vielä kehtaa valittaa eläkkeensä määrästä, mutta en viitsi vanhan ihmisen kanssa lähteä väittelyyn asiasta. 

Äitini jäi juuri eläkkeelle duunarihommista. Vuorotyötä, eli lisät nostivat palkkaa. Koulutus noihin hommiin melko olemanton, vajaan vuoden kurssi aikanaan. Nyt hän saa eläkettä nettona 1300 kk ja valittaa jatkuvassti ja miten eläkeläisiä sorretaan, verotetaan liikaa (veroprosentti 20) . Äidille olen sentään yrittänyt joskus selitää, miten eläke lasketaan, ja miten hän saisi olla onnellinen kun vielä saa eläkettä. Itse en usko 30 päästä saavani kuin roposia, lapseni eivät enää varmaan saa mitään. Hän vain jankkaa miten on itse maksanut eläkkeensä, ja enemmän pitäisi saada. Tähän sanon aina, että jos enemmän pitäisi olla rahaa käytössä, sitä olisi pitänyt säästää työssä ollessa, et ole omia eläkkeitäsi maksanut eläkemaksuina. Niin olen itsekin tehnyt jo muutaman vuoden. Harmittavan myöhään heräsin tähän, mutta laitan joka kuukausi tietyn summan sijoituksiin eläkepäiviä ajatellen. 

Mutta ei nämä eläkeläiset vain tajua tätä dilemmaa.

Sukulaisesi jäi siis eläkkeelle vuonna 1972? Silloin tavoite-eläke oli 40% työansioista, joten iäkäs sukulaisesi sai palkkaa aika huiman summan, jos tuo indeksikorottamaton eläke on nykyisin suurempi kuin sinun palkkasi.

Vierailija
99/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä pidä, ne on kokoomuslaisia. Parempia ihmisiä. Köyhät kyykkyyn.

Vierailija
100/135 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevat vanhainkotilaiset eivät varmaan ymmärrä ketkä hoitavat heitä.

Meille tulisi halvemmaksi lähettää kaikki eläkeläiset Saharaan lomalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan