Onko teillä kaikilla yli 40-v naisilla kierukka?
Olen 40- v, kolme lasta synnyttänyt nainen. Ei ole vaihdevuosioireita, pärjään kuukautisteni kanssa vaikka lasten jälkeen hieman runsastuivatkin. Tuota hormonikierukkaa on minulle tuputettu elämän autuaaksi tekevänä asiana joka gynekäynnillä. Ihan kuin ei muuta vaihtoehtoa elämään olisikaan. En halua elää missään hormonisumussa enkä kaipaa nuoruuden akneongelmiakaan, jotka näyttävät kulkevan käsi kädessä kierukan kanssa. Toki en voi tietää onko se niin ihanaa kun en ole kokeillut. Kiinnostaa että olenko ainoa outolintu kun vierastan ajatusta vai onko liki kaikilla muilla ikäisilläni naisilla kyseinen härveli?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle vasektomia, kaikkein helpoin ja riskittömin vaihtoehto.
Miksei omat miehenne mene, aikovatko lisääntyä vielä?
N43
Ei aio lisääntyä, mutta ei myöskään halua toimenpidettä intiimialueelleen. Mikään operaatiohan ei ole täysin riskitön.
Myös miehellä on oikeus päättää omasta kropastaan siinä missä naisillakin.
Ohis
Mies voi päättää näin. Naista kuitenkin ronkitaan joka paikkaan lapsia saataessa. Riskejä nekin on, sektiot ja muut. Millonkohan näihin saataisiin tasa-arvoa. Sain onneksi kolmannen lapsen jälkeen jälkitarkastuksessa edistyksellisen gynen, joka kertoi riskien olevan sterilisaatiossa naiselle suuremmat kuin miehelle. Onneksi mieheni oli samaa mieltä. Näin 2011.
Olen ”vasta” 36v., mutta kierukkaa en omista enkä tule koskaan tarvitsemaankaan. Tästä on huolen pitänyt mies, joka kävi 12 vuotta sitten (25-vuotiaana kolmen lapsen jälkeen) sterilisaatiossa. Eipä ole tarvinnut ehkäisyä miettiä. Aivan mainiota.
Ps. Jos nainen kestää raskauden ja synnytyksen (tai useampiakin) niin eiköhän jokainen mies kestä sen vasektomian, vai?
99 % palstan naisista on tullut raskaaksi lähemmäs viisikymppisenä sekä kaikki heidän lähipiiristään ovat samassa tilanteessa. Kierukka tuskin on oleellinen juttu kun me nelikymppiset tehdään lapsia.
Kierukka sitten 70-vuotiaana. Nainen, tunne kehosi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N43
Ei aio lisääntyä, mutta ei myöskään halua toimenpidettä intiimialueelleen. Mikään operaatiohan ei ole täysin riskitön.
Ohis
Mies voi päättää näin. Naista kuitenkin ronkitaan joka paikkaan lapsia saataessa. Riskejä nekin on, sektiot ja muut. Millonkohan näihin saataisiin tasa-arvoa. Sain onneksi kolmannen lapsen jälkeen jälkitarkastuksessa edistyksellisen gynen, joka kertoi riskien olevan sterilisaatiossa naiselle suuremmat kuin miehelle. Onneksi mieheni oli samaa mieltä. Näin 2011.
Nainen voi päättää olla tekemättä lapsia. Jos tulee vahingossa raskaaksi hänellä on oikeus aborttiin koska hän päättää omasta kropastaan. Kuten sterilisaatiossakin, oli sitten kyseessä mies tahi nainen.
Ed
Ei ole kierukkaa, eikä gyne ole tarjonnutkaan. En kaipaa ehkäisyä, lapsi ei haittaisi. T. N42
Vierailija kirjoitti:
99 % palstan naisista on tullut raskaaksi lähemmäs viisikymppisenä sekä kaikki heidän lähipiiristään ovat samassa tilanteessa. Kierukka tuskin on oleellinen juttu kun me nelikymppiset tehdään lapsia.
Kierukka sitten 70-vuotiaana. Nainen, tunne kehosi!
Ainoa lapsi tehty alle kolmikymppisenä eikä lisää ole tulossa.Riskin minimoimikseksi kuparia kehossa vaihtareihin asti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N43
Ohis
Niin kauan kun naisella on kohtu ja munasolut, niin et tule näkemään tuota "tasa-arvoa" 😆
38, sterilisaatio filshie-klipseillä heti kolmekymppisenä. Siihen loppuivat sen sortin murheet :) Ennen tuota mulla oli 7 (vai 8?) vuotta kuparikierukka. Sen kanssa oli tulehdusongelmia ja menkat 7 päivää nykyisten 3 päivän sijaan.
Miksi olisi, en edes elä parisuhteessa saati harrasta seksiä.
En ole koskaan syöny e-pillereitäkään, tai käynyt edes gynekologilla. Yksi lapsi löytyy, jo aika iso.
Tän palstan mukaanhan kaikki ramppaa gynekologilla ja käyttävät kaikenlaisia ehkäsyjä mitä löytyy, hormoneita ja vempaimia., niin ja menkkojen aikaan jokainen käyttää tamponia tai kuukuppia, ei koskaan siteitä (kuten minä). :D
Mulla vielä Mercilonit, mutta lääkäri sanoi, että viimeiset kirjoitti nyt eli ehkäisy mietittävä kohta uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vielä Mercilonit, mutta lääkäri sanoi, että viimeiset kirjoitti nyt eli ehkäisy mietittävä kohta uudestaan.
Haluatko vielä kertoa, miksi?
Steri 38 veenä. Nyt 49. Ei vaihdevuosia vielä. Seksi parempaa kuin ikinä.
Kondomilla mennään eikä enää ylimääräisiä hormooneja. Ovat niin helppoja eikä vuosien kokemuksella vie aikaa kuin pari sekunttia.
Ei tietenkään ole! En anna runnoa itseeni mitään teollista ja epäluonnollista.
Olen käyttänyt Merciloneja jo melkein 20 vuotta. Ne ovat toimineet erinomaisesti. En vaihtaisi, jos ikä ei tulisi vastaan. T. Nto 71
Piuhat poikki. Ihan parasta. En halua mitään esineitä sisääni.
Mun miehelle tehtiin vasektomia 30-vuotiaana. Silti jouduin ottamaan Mirenan, ensimmäisen kierukkani, 45-vuotiaana vuotojen lisääntymisen vuoksi.
Mulla ihan sama: gynet aina tuputtaa hormonikierukkkaa. En halua vierasesineitä enkä hormoneita enää. Meillä on jo joitain vuosia menty rytmimenetelmällä + kortsulla. Ikää kummallakin 46
Puoli vuotta pystyin mirenaa käyttämään. Jatkuvia kivuliaita supisteluja, päivittäisiä tuhruvuotoja vaikka itse kuukautiset jäi pois, julmetun kokoisia finnejä rintaan ja selkään joista jäi rumat arvet. Lopulta tuli niin kipeäksi pelkkä kävely että menin päivystykseen jossa lääkäri sinne kurkattuaan sanoi että täällähän se on jo puoliksi tulossa pois! Kohtu oli supistellut kierukan ryttyyn 😄. Eli mun kroppaan ei vierasesineitä asenneta.
Myöhemmin gynellä asiaa tarkistettiin ja mä olen vauroitunut niin pahasti synnytyksessä ettei kierukat "pysy" paikoillaan. Repesin kohdunsuulta peräaukkoon asti.
Ihmetteli vaan miksei asentaja sitä muka ollut huomannut?