Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä kaikilla yli 40-v naisilla kierukka?

06.01.2018 |

Olen 40- v, kolme lasta synnyttänyt nainen. Ei ole vaihdevuosioireita, pärjään kuukautisteni kanssa vaikka lasten jälkeen hieman runsastuivatkin. Tuota hormonikierukkaa on minulle tuputettu elämän autuaaksi tekevänä asiana joka gynekäynnillä. Ihan kuin ei muuta vaihtoehtoa elämään olisikaan. En halua elää missään hormonisumussa enkä kaipaa nuoruuden akneongelmiakaan, jotka näyttävät kulkevan käsi kädessä kierukan kanssa. Toki en voi tietää onko se niin ihanaa kun en ole kokeillut. Kiinnostaa että olenko ainoa outolintu kun vierastan ajatusta vai onko liki kaikilla muilla ikäisilläni naisilla kyseinen härveli?

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essuret laitettu ainoan lapsen jälkeen 32-vuotiaana. Sitä ennen kokeilin muutaman kuukauden Mirenaa, mutta sain migreenikohtauksia. Ikinä ennen sitä tai sen jälkeen ei ole migreeniä ollut. Toivon, että pärjään tulevien vaihdevuosioireiden kanssa ilman hormoneita, nyt 43-vuotiaana ei ole vielä mitään oireita.

Vierailija
162/178 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI todellakaan. Mieheltä piuhat poikki kun lapsiluku oli täynnä. Mulla on endometrioosi ja paha raudanpuute joka on luultavasti ollut jo syntymästä kun äitini oli aneeminen minua odottaessaan. Hoidoksi raudanpuutteeseen lääkäri suositteli hormonikierukkaa. Minulla ei ole koskaan ollut erityisen runsaat kuukautiset, mutta aika lyhyt kierto. Lääkäri houkutteli että kuukautiset voi hyvinkin jäädä kokonaan pois. Tiesin ettei hormonit mulle sovi, koska söin pillereitä nuorena muutaman vuoden. Suostuin kuitenkin kokeilemaan hormonikierukkaa, kun sitä niin kehuttiin. 

No, se aiheutti järkyttävät vuodot, ja sen että mulla oli jatkuvat pms oireet henkisesti, alapää oli suorastaan tunnoton. Pilasi elämän loputkin. Puolen vuoden päästä kierukka otettiin pois, ja siitä on jo pari kolme vuotta, ja edelleen vuoto on parina ensimäisenä päivänä järkyttävä että mikään yösidekään ei pidä, ja koskaan ennen en ole joutunut yösiteitä käyttämään. Nyt joutuu stressata millä tukkii perseensä kun menee johonkin tunnin palaveriin, kun jousee istumasta niin hulahtaa veri tuolille...  

Ei, en käytä tampooneja tai kuukuppeja. 

Täytän 49, ja toivon että kuukautiset loppusi pian. Äidilläni loppui 51-vuotiaana, niin se on se ainoa hyvä juttu siinä että on kohta viidenkymmenen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 45 ja nyt menossa neljäs mirena. Kuukautisia ei ole ollut 17 vuoteen, eikä migreeniä, iho-ongelmia, painonnousua tai haluttomuutta. Olen todella tyytyväinen hormonikierukan käyttäjä.

Vierailija
164/178 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritetty on asentaa mutta koska se sattui aivan järkyttävän paljon se lopetettiin. Myöhemmin sain minipillerit. Pitää menkat poissa, samoin vaihdevuosien oireet.

Vierailija
165/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan ollut. En tiedä jos joskus olisi ollut jatkuva ehkäisyn tarve, mutta eipä sitä 30v iän jälkeen ole oikein ollut.

Viisikymppisenä loppui menkatkin.

Vierailija
166/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minullakaan 40- vuotiaana ollut mitään tarvetta hormonikierukalle. Mutta 45- vuotiaana oli. Aina säännölliset vuodot muuttuivat kestämättömän runsaiksi, ja siinä vaiheessa kun vuoto jatkui kolmatta viikkoa ja menin gynelle, minulla todettiin voimakas kohdun limakalvon liikakasvu. Sen korjaamiseksi oli pakko alkaa syödä keltarauhashormonia pillereinä (Primolut Nor). Liikakasvu on merkittävä riskitekijä kohtusyövälle, joten asialle piti tehdä jotakin, ja gynen mukaan pitää kuulemma tehdä vastaisuudessakin. 

Nyt minulla on Mirena, jossa hormonivaikutus on lähinnä paikallinen ja hormonin määrä murto-osa siitä mitä pillereissä.  Enpä olisi vielä muutama vuosi osannut ennustaa olevani tässä tilanteessa, sillä olen karttanut hormonaalisia valmisteita tarkoituksellisesti koko elämäni ja ajattelin toimivani siten myös hamaan loppuun. Asiat eivät aina mene suunnitelmien mukaan...  Kuten ei mennyt sekään, että kondomiehkäisystä huolimatta raskauduin yllättäen 43- vuotiaana (ihan vain vinkkinä niille, jotka ajattelevat ettei nelikymppiset enää tarvitse ehkäisyä.) 

Minulla gyne epäili kohdun limakalvon liikakasvua, tyrkytti hormonikierukkaa, tuli patologilta tulos ettei ole liikakasvua, silti tyrkytti hormonikierukkaa, en ottanut. 

Ainakin tämä yksi lääkäri tyrkytti ihan joka käänteessä sitä kierukkaa. Sanoi myös että "se on pakko ottaa jos on liikakasvua" (toisin kuin sinulla, sait pillerit?!)

Ei pysähtynyt edes kysymään, onko hormonivalmisteita käytetty aiemmin ja onko ollut sivuvaikutuksia. Ja että tyrkytti sitä vielä senkin jälkeen, kun lääkinnällistä syytä ei löytynyt. 

N48

Vierailija
167/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käyttänyt minkäänlaista ehkäisyä kymmeneen vuoteen. Toivoisin, että kuukautiset jo loppuisi.

N50

Vierailija
168/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI todellakaan. Mieheltä piuhat poikki kun lapsiluku oli täynnä. Mulla on endometrioosi ja paha raudanpuute joka on luultavasti ollut jo syntymästä kun äitini oli aneeminen minua odottaessaan. Hoidoksi raudanpuutteeseen lääkäri suositteli hormonikierukkaa. Minulla ei ole koskaan ollut erityisen runsaat kuukautiset, mutta aika lyhyt kierto. Lääkäri houkutteli että kuukautiset voi hyvinkin jäädä kokonaan pois. Tiesin ettei hormonit mulle sovi, koska söin pillereitä nuorena muutaman vuoden. Suostuin kuitenkin kokeilemaan hormonikierukkaa, kun sitä niin kehuttiin. 

No, se aiheutti järkyttävät vuodot, ja sen että mulla oli jatkuvat pms oireet henkisesti, alapää oli suorastaan tunnoton. Pilasi elämän loputkin. Puolen vuoden päästä kierukka otettiin pois, ja siitä on jo pari kolme vuotta, ja edelleen vuoto on parina ensimäisenä päivänä järkyttävä että mikään yösidekään ei pidä, ja koskaan ennen en ole joutunut yösiteitä käyttämään. Nyt joutuu stressata millä tukkii perseensä kun menee johonkin tunnin palaveriin, kun jousee istumasta niin hulahtaa veri tuolille...  

Ei, en käytä tampooneja tai kuukuppeja. 

Täytän 49, ja toivon että kuukautiset loppusi pian. Äidilläni loppui 51-vuotiaana, niin se on se ainoa hyvä juttu siinä että on kohta viidenkymmenen.

No se voi olla juuri tuo viimeiset vuodet joka sen järkyttävän vuodon aiheuttaa.

Vierailija
169/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaihtoehdot oli kohdunpoisto tai hormonikierukka 51v. En ole ikinä käyttänyt hormoneja ennen, muttal eikkauskaan ei houkutellut, joten kierukka. Loppui jatkuva vuoto.

Vierailija
170/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Helsingissä gynekologia, jolla olisi ajantasaista tietoa vaihdevuosista ja joka pystyisi vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa? Olisin halukas maksamaan, mutta olen nyt jo maksanut todella paljon ja käynyt yksityisellä useammalla lääkärillä, tuloksena ristiriitaisia diagnoseja ja neuvoja.

Lääkäri, joka pystyy vuorovaikutukseen? Ei sitten kuuta taivaalta ;)

Vierailija
171/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kierukkaa vaan minipillerit. Ei ole ollut menkkoja 3 vuoteen eikä muitakaan ongelmia.

Vierailija
172/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta näkee, miten huonosti naiset tietävät vaihdevuosista ja kropan toiminnan muutoksista jo ennen vaihdevuosia. Suurin osa vastaa ettei "tarvitse ehkäisyä". Eivät siis tiedä, että nelikymppiselle naiselle hormonikierukkaa tarjotaan usein ihan muista syistä kuin ehkäisysyistä. 

Sanoisin että käyttäkää googlea, mutta huonosti silläkään tietoa löytyy. Melkoinen sokea piste tämä vaihdevuodet, vaikka se jokaiselle naisoletetulle tulee. 

Ikään liittyviä muutoksia; polyypit, myoomat, välivuodot, runsaat vuodot, kohdun limankalvon liikakasvu, kohtusyövän kohonnut riski. Näihin tarjotaan sitä hormonikierukkaa. Ja itselleni tyrkytettiin ihan myös vain "muuten vaan" niin saa kuukautiset pois. Vaikka ne on niukat, 2pv, eikä häiritse elämää. 

Ja mikä hulluinta. Sen sijaan että tarjottaisiin kohdunpoisto, jolloin jäisi jatkuva souvaaminen pois, jossa tarjotaan kierukkaa, otetaan pois, vaihdetaan uuteen, tarkastellaan ja käännellään ja väännellään. Miksei kohdunpoisto ole vaihtoehto? Eikö se olisi yhteiskunnallekin edullisempi kertahoito, kaikki em vaivat pois, kohtusyövän riski nollaan?

N48

Vierailija
173/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään hormonaalista.

N41 ja puoli

Vierailija
174/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta näkee, miten huonosti naiset tietävät vaihdevuosista ja kropan toiminnan muutoksista jo ennen vaihdevuosia. Suurin osa vastaa ettei "tarvitse ehkäisyä". Eivät siis tiedä, että nelikymppiselle naiselle hormonikierukkaa tarjotaan usein ihan muista syistä kuin ehkäisysyistä. 

Sanoisin että käyttäkää googlea, mutta huonosti silläkään tietoa löytyy. Melkoinen sokea piste tämä vaihdevuodet, vaikka se jokaiselle naisoletetulle tulee. 

Ikään liittyviä muutoksia; polyypit, myoomat, välivuodot, runsaat vuodot, kohdun limankalvon liikakasvu, kohtusyövän kohonnut riski. Näihin tarjotaan sitä hormonikierukkaa. Ja itselleni tyrkytettiin ihan myös vain "muuten vaan" niin saa kuukautiset pois. Vaikka ne on niukat, 2pv, eikä häiritse elämää. 

Ja mikä hulluinta. Sen sijaan että tarjottaisiin kohdunpoisto, jolloin jäisi jatkuva souvaaminen pois, jossa tarjotaan kierukkaa, otetaan pois, vaihdetaan uuteen, tarkastellaan ja käännellään ja väännellään. Miksei kohdunpoisto ole vaihtoehto? Eikö se olisi yhteiskunnallekin edullisempi kertahoito, kaikki em vaivat pois, kohtusyövän riski nollaan?

N48

Kohdunpoistossa on riskinsä, ymmärrätkö? Komplikaatioista osa on vakavia kuten virtsatie- ja suolistovaurioita, vakavia infektioita. Siksipä kohdunpoisto tehdään vain, jos muuta vaihtoehtoa ei ole.

Vierailija
175/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kierukkaa, vaan ehkäisykapseli (keltaruhshormonia sekin). Endometrioosi ja runsaan vuodon vuoksi anemia, tämä niihin hoidoksi. Kuukautisia ei ole ollut pian 15 vuoteen, hb nousi vuodessa 30 pykälää ja nyt tasaisesti 130-135 ja varastorautakin hyvä, syön kasvisruokaa b12-lisällä.

Ennen tätä mulla oli 8-10 päivän vuoto, hormonaalinen migreeni (huuto-oksentaminen), erittäin kovat kivut (mri:ssä löytyi pesäkkeitä, joita poistettiin kirurgisesti) ja kerran jouduttu tähystämään virtsatiet ja laittamaan stentti virtsanjohtimeen kun endometrioosi ahtautti sitä niin paljon.

Ja voitte vaan kuvitella, kuinka monta kertaa olen kuullut "no kuukautiset sattuu ja kyllähän se vuoto voi olla runsasta". Tuo virtsanjohtimen tukkeuma kipuili viikkoja. En siis saanut edes sairaslomaa, vaan kävin pyörällä töissä vaikka välillä sattui niin että hikikarpalot puski otsalle ja puhe tuli puuskuttaen. Vasta kun nousi kuume, mut otettiin tosissaan. Sitten olikin jo munuaisarvotkin nousseet. Mulle ei sovi monikaan kipulääke, joten oli ihanaa, että stentti laukaisi kivut välittömästi.

Kipukynnys on kyllä kehittynyt aika kovaksi, kun synnyttäessä sekä kätilö että lääkäri totesivat mun ollessa ihan chillisti ilman kipulääkkeitä, että kovista kuukautiskivuista kärsineet eivät usein koe synnytystä niin kivuliaaksi kuin muut.

Vierailija
176/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ei tule. Pillereitä joskus söin mutta nekin lopetin 9 v sitten. N43

Vierailija
177/178 |
12.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N48

Kohdunpoistossa on riskinsä, ymmärrätkö? Komplikaatioista osa on vakavia kuten virtsatie- ja suolistovaurioita, vakavia infektioita. Siksipä kohdunpoisto tehdään vain, jos muuta vaihtoehtoa ei ole.

Siksi kannattaisi vaatia kohdunpolttoa. Loppuu vuodot.

Vierailija
178/178 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N48

Kaikessa on riskit. Hormonikierukassa on riskinsä, kuten selvästi kohonnut rintasyöpäriski. Rintasyöpä kuitenkin voi olla tappava. Samoin kohtusyöpä. Kuitenkaan sitä kohtua ei lähdetä poistamaan vaan hoidetaan (haittavaikutuksia omaavilla) hormoneilla, ettei tulisi kohtusyöpää.

Ja yhtälailla rintasyöpä johtaisi todennäköisesti leikkauspöydälle, ja leikkauskomplikaatioriskeihin. 

Tuntuu hölmöläisen peitonjatkamiselta. Vältellään yhtä syöpää ja saadaan toisen syövän riskin kohoamaan. 

Mutta takaisin asiaan. Kohdunpoisto ei ole viimesijainen vaihtoehto harvinaisten komplikaatioiden vuoksi, vaan koska se on kallis kertaoperaatio ja vie kirurgin aikaa. Yksityisellä on kohdunpoiston hinta noin 5000-7000. Riippuu paikasta. Kaipa samaa hintaluokkaa julkisellakin. Hormonikierukan asentamisen hinta on murto-osa tuosta, tietenkin, ja sen voi asentaa rivigynekologi eikä tarvita huonommin saatavilla olevaa kirurgia.  

Amerikassa operaatio on paljon käytetty, lähes vakio naisille jotka on ohittaneet vaihdevuosi-iän tai lapsiluku on täysi, mutta siellä sairaalat toimivatkin yksityisinä yrityksinä. Siellä ei veroraha ratkaise kuten täällä.