Onko teillä kaikilla yli 40-v naisilla kierukka?
Olen 40- v, kolme lasta synnyttänyt nainen. Ei ole vaihdevuosioireita, pärjään kuukautisteni kanssa vaikka lasten jälkeen hieman runsastuivatkin. Tuota hormonikierukkaa on minulle tuputettu elämän autuaaksi tekevänä asiana joka gynekäynnillä. Ihan kuin ei muuta vaihtoehtoa elämään olisikaan. En halua elää missään hormonisumussa enkä kaipaa nuoruuden akneongelmiakaan, jotka näyttävät kulkevan käsi kädessä kierukan kanssa. Toki en voi tietää onko se niin ihanaa kun en ole kokeillut. Kiinnostaa että olenko ainoa outolintu kun vierastan ajatusta vai onko liki kaikilla muilla ikäisilläni naisilla kyseinen härveli?
Kommentit (178)
Pitkään kieltäydyin, kun hormoniehkäisy ei ole sopinut ei sitten yhtään. No, sitten onnistuin tulemaan raskaaksi, luojan kiitos oli tuulimuna, ja päätin kokeilla. Pari kuukautta tiputteli, mutta sen jälkeen on kyllä ollut paras ratkaisu ikinä. Hormoni vapautuu hitaasti ja paikallisesti, joten ei aiheuta samoja ongelmia kuin muu hormoniehkäisy, ihanaa kun halut toimii kuin ilmankin!
Ei pelkästään naisilla. Itselläni on köntin vieressä kierukka estämässä vahinkoraskauksia. T. Kalevi 58v.
Mulla oli pari vuotta kierukka , mutta en tottunut siihen ollenkaan, tiputtelu oli jatkuvaa ja alavatsakivut . Poistatin sen lopulta .
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eikä tule....minun kroppani ei tungeta irtoroinaa enkä kaipaa hormonejakaan. Seksi on ihan hyvää kuminkin kanssa.
45v
hyvä jos miehelle kelpaa
Mirena aiheutti itselle hirveitä alavatsakipuja, niin viiltävää että siihen heräsi yöllä. Myös aknea ja vuotoja oli. Pakko oli ottaa pois, ja kivut loppuivat. Ei se kaikille ole hyvä vaikka gynet edelleen hehkuttaa. Hyvin yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi, en edes elä parisuhteessa saati harrasta seksiä.
En ole koskaan syöny e-pillereitäkään, tai käynyt edes gynekologilla. Yksi lapsi löytyy, jo aika iso.
Tän palstan mukaanhan kaikki ramppaa gynekologilla ja käyttävät kaikenlaisia ehkäsyjä mitä löytyy, hormoneita ja vempaimia., niin ja menkkojen aikaan jokainen käyttää tamponia tai kuukuppia, ei koskaan siteitä (kuten minä). :D
Että lapsi on mutta et muka raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen käynyt gynekologilla, synnytitkö lapsenkin kotona sitten ilman mitään lääkkeitä ja apuja?
Laitoin ekan 46 vuotiaana hoitona kohdun limakalvon liikakasvuun. Menkat loppui ja sen myötä ferritiini nousi vuodessa 7-117. 47 vuotiaana estrogeeni siihen lisäksi.
Ei. Steri. Parasta. En ymmärrä, miksi jotkut ui hormoneissa, kun vois vain laittaa piuhat poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle vasektomia, kaikkein helpoin ja riskittömin vaihtoehto.
Miksei omat miehenne mene, aikovatko lisääntyä vielä?
N43
Ei aio lisääntyä, mutta ei myöskään halua toimenpidettä intiimialueelleen. Mikään operaatiohan ei ole täysin riskitön.
Myös miehellä on oikeus päättää omasta kropastaan siinä missä naisillakin.
Ohis
No tässä tapauksessa käytetään sit varmaan kortsua ihan mukisematta hamaan loppuun asti. Miksi naisten pitäisi syödä hormoneja tai laittaa vierasesineitä kehoonsa?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Steri. Parasta. En ymmärrä, miksi jotkut ui hormoneissa, kun vois vain laittaa piuhat poikki.
Oon nyt ollut sterilisaatiojonossa reilut neljä vuotta. Jonot olivat pitkät jo ennestään, ja korona ilmeisesti pidensi niitä entisestään. Eli sterilisaatiota voi joutua odottamaan. Johan tässä olisi melkein ehtinyt yksi kierukkakin olla odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi, en edes elä parisuhteessa saati harrasta seksiä.
En ole koskaan syöny e-pillereitäkään, tai käynyt edes gynekologilla. Yksi lapsi löytyy, jo aika iso.
Tän palstan mukaanhan kaikki ramppaa gynekologilla ja käyttävät kaikenlaisia ehkäsyjä mitä löytyy, hormoneita ja vempaimia., niin ja menkkojen aikaan jokainen käyttää tamponia tai kuukuppia, ei koskaan siteitä (kuten minä). :D
Että lapsi on mutta et muka raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen käynyt gynekologilla, synnytitkö lapsenkin kotona sitten ilman mitään lääkkeitä ja apuja?
Raskaana käydään neuvolassa, ei gynekologilla.
Vierailija kirjoitti:
Laitoin ekan 46 vuotiaana hoitona kohdun limakalvon liikakasvuun. Menkat loppui ja sen myötä ferritiini nousi vuodessa 7-117. 47 vuotiaana estrogeeni siihen lisäksi.
Lisäksi? Tää on mielenkiintoista, koska mulla estrogeenikorvaushoito ja gyne tuputtaa sen tilalle kierukkaa joka käynnillä. Ferritiini on kyllä liian matala.
Pelkään vain noita kipuja ja tiputteluvuotoja, joista monet täälläkin sanoo kärsivänsä. Mulla on asiakaspalveluammatti, jossa vessaan ei pääse heti vaan vain ruoka- ja kahvitauoilla.
Ei, ei ole kaikilla kierukka. Kaikilla yli neljäkymppisillä ei ole edes kohtua.
Oiskohan viellä neitsyttä 40 vuotta täyttännyttä
Ei. Mulla oli gynen tuputtamana, mutta otettiin vm. 5-7 vuoden jäkeen pois. Sinänsä se sopi mulle hyvin ja auttoi pms-oireisiin. Kuitenkin aloin kärsimään tosi kovista rintojen kivuista (voi olla että niitä olisi ollut muutenkin) kierron puolivälistä eteenpäin ja jostain syystä mun hiuksia lähti ihan hirmu paljon. Tilanne korjaantui kun otettiin pois, mutta siihenkin meni kyllä pitkän aikaa. En kärsi kovinkaan paljon kuukautisista, eikä ole enää kovin pahana tuo pms. Lisäksi ehkäisynä kondomi toimii hyvin tälleen pitkässäkin suhteessa😅(tätäkin gyne epäili, mistä mahtaa moinen asenne johtua).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko teillä kesti tiputteluvuoto? Lääkäri tuputtaa tätä ja muistamisen kannalta olis kiva mutta luin kauheita kokemuksia just noista jälki/tiputteluvuodoista? Entä onko pillereissä sama? Mikä olis järkevin vaihtoehto? Ja siis muuten ei ois väliä mutta tässä elämäntilanteessa en voi vuotaa seuraavat 6kk.
Miten niin et voi tiputteluvuotoa sietää seuraavat 6 kk? Siedäthän sinä kuukautisetkin. Minulla oli hormonikierukan laiton jälkeen muutaman päivän veristä vuotoa ja muutaman kuukauden tuli silloin tällöin pientä, yleensä ruskehtavaa tuhrua. En joutunut edes siteitä käyttämään, harvoin pikkuhousunsuojaakaan. Vuodon määrä oli todellakin pienenpientä tiputtelua.
Sitä tiputteluvuotoa on sitten näköjään monenlaista. Kyllä minä ennustettavien kuukautisten kanssa pystyn elämään, mutta käytännössä jatkuva tiputteluvuoto ajoi vaihtamaan ehkäisymenetelmää ennen kuin edes puoli vuotta tuli täyteen. Jatkuva suojien kanssa pelaaminen ja epävarmuus siitä kauanko vuoto kestää oli tosi raskasta.
Ei ole eikä tule mitään hormoneja, kuukautiset kyllä runsaat mutta pärjään. Mies hoitanut pysyvän ehkäisyn.