työskentelen Kelassa, haluatko kysyä jotain?
Nyt olen sairaslomalla, ja vastailen mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Kommentit (202)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kelan asiakaspalvelussa on nykyään jatkuvasti nuoria työntekijöitä joilla ei ole tietoa Kelan palveluista? Eikö heitä kouluteta mitenkään? Vai onko tarkoituksena että ihmiset siirtyvät nettiin koska Kelan työntekijät antavat jatkuvasti vääriä neuvoja?
Ei se nuori ikä tarkoita sitä ettei mitään osaa tai tiedä. Monesti saattaa olla pikemminkin toisinpäin että vanhat työntekijät ei pysy mukana kun uusia ohjeita ja muutoksia tulee lähes päivittäin ja jotkut on hitaampia oppimaan olipa sitten nuori tai vanha. On siinä itse kullakin vaikeuksia sisäistää kaikki kun aikaa ei ole perehtyä uusiin ohjeisiin kuin työn lomassa. Kelassa on parin viikon hyvä perehdytys ennen kuin aletaan hommiin ja silloinkin on alkuun paljon tukea saatavilla. T
Nuori kelatätiNäin. Koko ajan tulee uutta lakia tai muuten vaan jotain tulkintaa muutetaan, paljon on muutoksia koko ajan. Nopsasti on meillä ainakin nuoret sisäistänyt ja pysyvät paljon paremmin kelkassa mukana kuin vanhemmat työntekijät :).
-jo aiemmin ketjuun kommentoinut Kelatäti
Nuoret eivät tienneet esim. opiskelijoiden ulkomaan asumislisästä ja vaativat vuokrasopimusta ulkomaan asunnosta ennen kuin voi hakea asumislisää vaikka sellaista ei tarvita, oppilaitoksen todistus riittää. Eivätkä tienneet sitäkään että nykyään voi saada kolmen kuukauden ajan sekä asumistukea kotimaan tyhjään asuntoon että asumislisää ulkomaan asuntoon vaihdon/työharjoittelun ajaksi. Onneksi olen ottanut asioista itse selvää koska Kelalla virkailijat eivät tunnu tietävän mitään.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen maisteri, n.30v. Tavallinen Maija Meikäläinen, ei tuttuja Kelassa töissä. Hain ja pääsin töihin. Taisi olla puhdasta tuuria. En tosin tiedä ketään muuta, jolla olisi ollut tuttuja jo Kelalla töissä. Kaikki päässeet ihan sattuman kautta.
Sama juttu, ei ollut ketään tuttuja töissä eikä edes hienoja tutkintoja, täällä ollaan.
Ja ainakin meidän työporukka on ihan super, ei yhtäkään väärää ihmistä työhön ole palkattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun avoliitossa. Aiomme muuttaa isompaan kaupunkiin, jossa puoliso alkaa opiskelemaan ja minä todennäköisesti menen töihin. Saammeko itsemme eri ruokakuntaan erillisillä vuokrasopimuksilla, vai katsooko Kela meidän edellistä avoliittoa todeten, että olemme uudestaan avoliitossa erillisistä sopimuksista huolimatta?
Kuulutte samaan ruokakuntaan erillisistä vuokrasopimuksista huolimatta. Avoliitto päättyy, kun puoliskot muuttavat erilleen. Jos tarkoitus on elää avioliitonomaisessa suhteessa, ja muuttaa saman ihmisen kanssa asunnosta toiseen, on kyse avoliitosta ja sen jatkamisesta. Minkä vuoksi teidän pitäisi saada erikseen omat tuet, koska asumisenne on ylipäätänsä halvempaa kuin yksin?
Entä jos avopuolisot asuvat töiden takia eri paikkakunnilla? Lasketaanko samaan ruokakuntaan? -ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun avoliitossa. Aiomme muuttaa isompaan kaupunkiin, jossa puoliso alkaa opiskelemaan ja minä todennäköisesti menen töihin. Saammeko itsemme eri ruokakuntaan erillisillä vuokrasopimuksilla, vai katsooko Kela meidän edellistä avoliittoa todeten, että olemme uudestaan avoliitossa erillisistä sopimuksista huolimatta?
Kuulutte samaan ruokakuntaan erillisistä vuokrasopimuksista huolimatta. Avoliitto päättyy, kun puoliskot muuttavat erilleen. Jos tarkoitus on elää avioliitonomaisessa suhteessa, ja muuttaa saman ihmisen kanssa asunnosta toiseen, on kyse avoliitosta ja sen jatkamisesta. Minkä vuoksi teidän pitäisi saada erikseen omat tuet, koska asumisenne on ylipäätänsä halvempaa kuin yksin?
Entä jos avopuolisot asuvat töiden takia eri paikkakunnilla? Lasketaanko samaan ruokakuntaan? -ohis
Avoliitolla tarkoitetaan yleensä sitä, että pariskunta asuu yhdessä samassa osoitteessa. Mikäli erillään asuva pariskunta ovat itse sitä mieltä, että ovat avoliitossa, kuuluvat he samaan ruokakuntaan ja saavat tällöin valita kumpaan asuntoon hakevat yleisen asumistuen. Pääsääntöisesti ihmiset kuitenkin ilmoittavat avoliiton päättyneen, kun muuttavat erilleen, jolloin he kuuluvat omiin erillisiin ruokakuntiinsa.
Tavallinen Lahtinen vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö viitsinyt opiskella mihinkään ammattiin?
Olen koulutukseltani merkonomi.
No niin olen minäkin ja myös pari muuta tutkintoa on palkkarissa, siltikään en ole koskaan Kelaan päässyt töihin, vaikka olen monta kertaa hakenut, mistähän johtuu??
Ai niin sukunimeni ei ole ruotsalainen tai ulkomaalainen enkä ole mies, johtuisikohan siitä??
Ei, vaan siitä, että tuon tyyliset alati nyrpeät, toisia arvostelevat, paljon ennakkoasenteita omaavat valittajat paljastavat riittävästi oikeasta luonteestaan jo siinä puolen tunnin haastattelun aikana :) Juuri sellaista sakkia, jota ei tiimikaverikseen välittäisi ikinä saada.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen maisteri, n.30v. Tavallinen Maija Meikäläinen, ei tuttuja Kelassa töissä. Hain ja pääsin töihin. Taisi olla puhdasta tuuria. En tosin tiedä ketään muuta, jolla olisi ollut tuttuja jo Kelalla töissä. Kaikki päässeet ihan sattuman kautta.
Emme asu samalla paikkakunnalla, täällä vähän eri tapa. Kuka Kelalta toimi suosittelijanasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu, ei ollut ketään tuttuja töissä eikä edes hienoja tutkintoja, täällä ollaan.
Ja ainakin meidän työporukka on ihan super, ei yhtäkään väärää ihmistä työhön ole palkattu.
Ihmeellistä kun tutkinnon suorittaneet eivät pääse Kelaan töihin mutta kouluttamattomat pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näettekö asiakkaiden potilaskertomukset vai teettekö päätökset ainoastaan lääkärinlausuntojen perusteella sairauspäivärahaa hakiessa?
Emme näe asiakkaden potilaskertomuksia, ja meillä on myös oma lääkäri joka arvioi kunkin tapauksen yksityiskohtaisesti. Voimme myös todeta työkyvyttömäksi todetun työkelpoiseksi vaikka asiasta olisi B-lausunto.
Millä logiikalla usealla neurologilla, psykologilla ynnä muilla lääkäreillä ja hoitotahoilla ravannut, työkyvyttömäksi todettu (usean lääkärin toimesta) ihminen saa kerta toisensa jälkeen hylkypäätöksen sairaseläkehakemukseensa?
Mistä kristallipallosta se kelan oma, potilasta koskaan tapaamatta ja tapausta sen paremmin tuntematta, näkee, että oikeasti henkilö on työkykyinen?
Lähipiirissä on tällainen tapaus, eikä ihan oikeasti mene jakeluun tämä päätös. Ei tuo huvikseen ravaa tutkimuksissa, tai tapauksen tuntrvat lääkärit suosittele eläkettä.
Voisiko joku virkailija vastata, miksi Kelan asiantuntijoiden mielipide menee erikoislääkärien lausuntojen ohi? Sama systeemi kuin vakuutuslääkäreissä, ihan mätä :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla kansainvälistä työkokemusta? Meillä painotetaan valinnoissa kansainvälisyyttä ja ulkomaan työkokemuksesta oli hyötyä Kelaan hakiessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ainakin meidän työporukka on ihan super, ei yhtäkään väärää ihmistä työhön ole palkattu.Ihmeellistä kun tutkinnon suorittaneet eivät pääse Kelaan töihin mutta kouluttamattomat pääsevät.
Käytännön työllä ei ole lähestulkoon mitään merkitystä koulutuksen kannalta. Riippuen mitä hommaa teet, sinut koulutetaan siihen ja opit ajan kanssa. Omalla luonteellasi ja tiimityöskentelytaidoillasi on merkitystä, sekä mahdollisesti aikaisemmalla työkokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ainakin meidän työporukka on ihan super, ei yhtäkään väärää ihmistä työhön ole palkattu.Ihmeellistä kun tutkinnon suorittaneet eivät pääse Kelaan töihin mutta kouluttamattomat pääsevät.
Kerrotko vielä mikä on tämä Kela-tutkinto, jolla pesee KTM:t, FM:t ja AMK-pohjaiset tutkinnot esim. liiketaloudesta? Eiköhän Kelatyö ole samanlainen perehdytyshomma kuin monet muutkin.
Haluaisin Kelan arkistoon töihin, miten sinne pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännön työllä ei ole lähestulkoon mitään merkitystä koulutuksen kannalta. Riippuen mitä hommaa teet, sinut koulutetaan siihen ja opit ajan kanssa. Omalla luonteellasi ja tiimityöskentelytaidoillasi on merkitystä, sekä mahdollisesti aikaisemmalla työkokemuksella.
Näin. Tosin minun työporukassani kaikki viiden vuoden sisään rekrytyt ovat vähintään ammattikorkean. Eipä sitä korkeakoulututkintoa oikein tarvitsis työssä, mutta työnantajalla on varaa valita kun hakijoita on paljon.
Miksi ihmiset haluaa Kelaan töihin? Ainakaan hakemusten käsittelijäksi ei kannata lähteä korkeakoulututkinnolla, palkka on ihan surkea ja työtahti hirveä. Sen vuosivsiellä onkin merkonomeja. Ihan samanlaista työtä tekisitte vaikka jossain vakuutusyhtiössä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset haluaa Kelaan töihin? Ainakaan hakemusten käsittelijäksi ei kannata lähteä korkeakoulututkinnolla, palkka on ihan surkea ja työtahti hirveä. Sen vuosivsiellä onkin merkonomeja. Ihan samanlaista työtä tekisitte vaikka jossain vakuutusyhtiössä.
No eipä mua muualle ole huolittu töihin :D. Menin sinne mihin pääsin ja haen kyllä muuta koko ajan.
Teettekö sompuille vuosiksi eteenpäin tt- päätöksen? Ainakin fattassa ennen tehtiin?
Menet vaan sinne töihin. Näinhän nuo aktiivimallin kannattajat työttömiä neuvovat. Kyllä töitä tekevälle löytyy.
Miksi alati sikiäville suurperheille annetaan rahaa jatkuvalla syötöllä esim.silmälaseihin yms. Menisivät loiset töihin