Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintola-alan ihminen, mikä on tekosyysi olla ottamatta osa-aikatyötä vastaan? Tai miksi ette täydennä tunteja keikkatöillä?

Vierailija
05.01.2018 |

Toisen avauksen luettuani tuli vain mieleen.

Mä olen työskennellyt tarjoilijana nyt 4 vuotta ja töitä on ollut koko ajan, kunhan ei liikoja nirsoile. Aika hyvin on saanut valitakin työpaikkansa. Sopparit on olleet lähinnä 0-sopimuksia tai osa-aikaisia, mut töitä on silti saanut tehdä. Joskus jopa enemmän kuin ehtisi ja se nyt on vaan positiivinen ongelma. Ne nollasopimukset on vaan varulta, että jos hiljaisena aikana ei olekaan asiakkaita niin eihän silloin oo töitäkään. Mä ymmärrän työnantajaa täysin. Suurimmaks osaks vuotta kuitenkin on töitä.

Mä oon tehnyt niin, että niinä hetkinä kun siinä päätyössä on ollut hiljaisempaa, oon täydentänyt tunteja tekemällä keikkaa vuokrafirman tai parin kautta täydentävästi. Tai niin, että aamuksi päätyöhön ja illaksi keikalle. Ja saa valita itse milloin tekee.

Monelle tuntemalleni saman alan tekijälle tämmöinen järjestely olisi ihan yhtä lailla mahdollista, mutta ei käy. Liian työlästä, liian epävarmaa, kaikki aika menee keikkojen kyttäämiseen jne. Eli asenne huono ja negatiivinen. Ja sitten se iänikuinen ruikutus siitä, että tuet katkeaa. Tekee sit vaan riittävästi sitä täydentävää keikkaa niin ei tarvii nostaa tukia tai olla riippuvainen niiden maksupäivistä. Aktiivisuutta ja sumpilistahan tämä toki vaatii, mut mikäpä ei. On ainakin töitä.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolita. Olen hakenut suoraan ja vuokrafirmojen kautta, tiettyyn työpaikkaan ja avoimilla hakemuksilla.

Vierailija
2/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiihan tuo lapsettomalle, mutta entä sitten, kun elämässäsi on muitakin muuttujia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kysymys yksi: onko perheesi elanto täysin sinun varassasi? kaksi: asutko vuokralla vai omistusasunnossa? kolme: minkä ikäisiä lapsia sinulla on?

Vierailija
4/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kysymys yksi: onko perheesi elanto täysin sinun varassasi? kaksi: asutko vuokralla vai omistusasunnossa? kolme: minkä ikäisiä lapsia sinulla on?

Asun yksin vuokrayksiössä (570e/kk plus vedet ja sähköt), lisäksi on pakko olla auto ja siitä tietty koituu maksettavaa. Ja tietty kaikki muut kulut ja eläminen. Ei oo halpaa.

Lapsia ei ole. Mutta kai ne lapsellisetkin töissä käyvät?

Ap

Vierailija
5/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun yksin vuokrayksiössä (570e/kk plus vedet ja sähköt), lisäksi on pakko olla auto ja siitä tietty koituu maksettavaa. Ja tietty kaikki muut kulut ja eläminen. Ei oo halpaa.

Ap

Varmasti käyvät, mutta tässä tapauksessahan työ=keikkatyötä. Monikohan lapsellinen siis tekee keikkatyötä?

Vierailija
6/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sopiihan tuo lapsettomalle, mutta entä sitten, kun elämässäsi on muitakin muuttujia?

No jos meinaa hankkia perhettä, niin ei sit pidä kouluttautua ravintola-alalle. Tai muulle raskaalle, pienipalkkaiselle vuorotyöalalle.

Silloin pitää hankkia ammatti semmoiselta alalta, jossa voi tehdä 8-16 ja säännölliset vapaat ja lomat. Eikö sen nyt sano jo järkikin.

Vierailija
7/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, miten keikka- ja osa-aikatöihin pääsee, niin otan vastaan. 

Vierailija
8/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tuota pari vuotta. Olin tarvittaessa töihin kutsuttavana neljässä eri paikassa. Sääli, että kaikki tarjosivat töitä lähinnö viikonlopuille ja pystyin olemaan vain yhdessä paikassa kerrallaan. Työvuorot vaihtelivat ja muuttuivat jatkuvasti, olin koko ajan hälytysvalmiudessa, töihin piti tulla puolen tunnin varoitusajalla jos soitettiin, piti pitää tiukkaa kalenteria milloin olin ollut missäkin, koska puuttuvien palkkojen perään sai soitella jatkuvasti kun omat tuntilaskelmat poikkesivat palkkatoimistoon ilmoitetuista. Palkkakuitteja tuli tipottain ja sovitellun päivärahan hakeminen oli kuukaudesta toiseen ihan uskomatonta showta. Asumistukea en voinut hakea ollenkaan vaihtelevien tulojen vuoksi. Sosiaalinen elämä kuoli, kun koskaan ei päässyt pippaloihin joihin oli kutsuttu ja tapaamisia piti perua yllärityövuorojen takia. Ja rahaa olisi saanut enemmän, tasaisemmin ja helpommin jos olisi tehnyt keikkaa vain yhteen paikkaan tai ei ollenkaan.

Ei se ollut ihmisen elämää. Elin työlle ja silti itkin vuokraa maksaessa kun joku palkka ei tullut tai palkkakuittien sekavuus lykkäsi sovitellun päivärahan saamista.

Vierailija
9/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Varmasti käyvät, mutta tässä tapauksessahan työ=keikkatyötä. Monikohan lapsellinen siis tekee keikkatyötä?

No on niitäkin, ja yhä enenevässä määrin, kun ei ole enää vakitöitä noin vaan tarjolla. Pakko olla joustava ja luova jos haluaa elantonsa ansaita. Ei ne perheelliset ehkä niitä yövuoroja baareissa toki tee, mutta muita kyllä.

Vierailija
10/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin täälä vaahdotaan ettei kukaan palkkaa töihin 18 tunniksi.

Nyt sitten kun olisikin töitä tarjolla, niin keksitään ties mitä syitä miksi niitä ei voi tehdä.

Ehkä tuo aktiivimalli on sittenkin ihan hyvä veto.

Vierailija
11/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos meinaa hankkia perhettä, niin ei sit pidä kouluttautua ravintola-alalle. Tai muulle raskaalle, pienipalkkaiselle vuorotyöalalle.

Silloin pitää hankkia ammatti semmoiselta alalta, jossa voi tehdä 8-16 ja säännölliset vapaat ja lomat. Eikö sen nyt sano jo järkikin.

Eihän vuorotyö sinällään ole ongelma (on vuoropäiväkoteja), mutta avauksessa kyse oli keikkatyöstä.

Vierailija
12/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointin, mutta rekryäjänä ymmärrän myöskin kokonaisuuden. Samaa toivon aloittajalle.

Sinkkumies

Vierailija
13/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen avauksen luettuani tuli vain mieleen.

Mä olen työskennellyt tarjoilijana nyt 4 vuotta ja töitä on ollut koko ajan, kunhan ei liikoja nirsoile. Aika hyvin on saanut valitakin työpaikkansa. Sopparit on olleet lähinnä 0-sopimuksia tai osa-aikaisia, mut töitä on silti saanut tehdä. Joskus jopa enemmän kuin ehtisi ja se nyt on vaan positiivinen ongelma. Ne nollasopimukset on vaan varulta, että jos hiljaisena aikana ei olekaan asiakkaita niin eihän silloin oo töitäkään. Mä ymmärrän työnantajaa täysin. Suurimmaks osaks vuotta kuitenkin on töitä.

Mä oon tehnyt niin, että niinä hetkinä kun siinä päätyössä on ollut hiljaisempaa, oon täydentänyt tunteja tekemällä keikkaa vuokrafirman tai parin kautta täydentävästi. Tai niin, että aamuksi päätyöhön ja illaksi keikalle. Ja saa valita itse milloin tekee.

Monelle tuntemalleni saman alan tekijälle tämmöinen järjestely olisi ihan yhtä lailla mahdollista, mutta ei käy. Liian työlästä, liian epävarmaa, kaikki aika menee keikkojen kyttäämiseen jne. Eli asenne huono ja negatiivinen. Ja sitten se iänikuinen ruikutus siitä, että tuet katkeaa. Tekee sit vaan riittävästi sitä täydentävää keikkaa niin ei tarvii nostaa tukia tai olla riippuvainen niiden maksupäivistä. Aktiivisuutta ja sumpilistahan tämä toki vaatii, mut mikäpä ei. On ainakin töitä.

Ja iältäsi olet todennäköisesti alle 35 ? Vaikka asennetta löytyy niin katsotaan liiaksi syntymävuoteen. Taidan jatkossa liittää työhakemuksiini värillisen kokovartalokuvan bikineissä viime kesältä.

N47

Vierailija
14/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein tuota pari vuotta. Olin tarvittaessa töihin kutsuttavana neljässä eri paikassa. Sääli, että kaikki tarjosivat töitä lähinnö viikonlopuille ja pystyin olemaan vain yhdessä paikassa kerrallaan. Työvuorot vaihtelivat ja muuttuivat jatkuvasti, olin koko ajan hälytysvalmiudessa, töihin piti tulla puolen tunnin varoitusajalla jos soitettiin, piti pitää tiukkaa kalenteria milloin olin ollut missäkin, koska puuttuvien palkkojen perään sai soitella jatkuvasti kun omat tuntilaskelmat poikkesivat palkkatoimistoon ilmoitetuista. Palkkakuitteja tuli tipottain ja sovitellun päivärahan hakeminen oli kuukaudesta toiseen ihan uskomatonta showta. Asumistukea en voinut hakea ollenkaan vaihtelevien tulojen vuoksi. Sosiaalinen elämä kuoli, kun koskaan ei päässyt pippaloihin joihin oli kutsuttu ja tapaamisia piti perua yllärityövuorojen takia. Ja rahaa olisi saanut enemmän, tasaisemmin ja helpommin jos olisi tehnyt keikkaa vain yhteen paikkaan tai ei ollenkaan.

Ei se ollut ihmisen elämää. Elin työlle ja silti itkin vuokraa maksaessa kun joku palkka ei tullut tai palkkakuittien sekavuus lykkäsi sovitellun päivärahan saamista.

Nyt ymmärrät mitä on olla toisella puolella pöytää.

Sinkkumies

Vierailija
15/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Itsekin ajattelin kuinka muutin ja tein mitä tahansa pätkätöitä nuorena. Se oli ihan mukavaa vaihtelua. Mutta se ehkä kostautuu nyt, kun minulle ei sitä vakipaikkaa järjestynyt. Nyt lapsien kanssa sama meno ei vain toimi. Ilman vakipaikkaa en saa edes vuoropäivähoitoa. Sinnekin pitää ilmoittaa ajoissa hoito ajat. Ei käy edellisenä iltana ilmoittaminen.

Vierailija
16/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajapuolella kaiken voi myöskin menettää sekunnissa. Joutuu elämään epävarmuudessa. Ei tiedä tuleeko se palkattu töihin. Ei tiedä onko sen sijaisenkin lapsi sairaana ..

Alatteko ymmärtämään, ei me olla yhtään erilaisia.

Sinkkumies

Vierailija
17/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä tulee sitä mukaa kun tilaajat niitä tekevät. 

Tänään tilaavat. Huomenna peruvat. Ylihuomenna haluavat, että toimitat kaksinkertaisen määrän tavaraa. Ole siinä sitten palkkaamassa joku 5 tunniksi.

Sinkkumies

Vierailija
18/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai sinäkin sossupummi ole tehnyt tilauksia, ja sitten perunut niitä?

Häh? Sitten tehnyt uudestaan, palautellut, tehnyt kaikkea kiusaa yrittäjille? Sitten itket täällä.

Sinkkumies

Vierailija
19/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän vuorotyö sinällään ole ongelma (on vuoropäiväkoteja), mutta avauksessa kyse oli keikkatyöstä.

Joo mut moneen paikkaan pitää eka tehdä just keikkaa ja näyttää kyntensä, ja sit voivat palkata ehkä ihan talon kirjoille, tai saa enemmän sitä keikkaa ja ihan työvuorolistankin joskus

Ap

Vierailija
20/34 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meikä tilaa. Niin siinä tilataan oksatkin samalla ja metsuri, jos on tarttunut oksiin.

Sinkkumies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän