työskentelen Kelassa, haluatko kysyä jotain?
Nyt olen sairaslomalla, ja vastailen mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Kommentit (202)
NBEBEBBE kirjoitti:
Moi,
vamistuin nyt kesällä enkä ole vielä päässyt hakemaani töihin. Haluaisin jatkaa opintojani. Nyt on löytynyt kolme kurssia avoimesta yliopistosta, mitkä veisivät 2-3 päivää viikosta kokonaan. Olenko oikeutettu opiskelutukeen??
Kiitoksia
Et voi saada avoimeen opintotukea. Tuossa kannattaa varoa sitä että te toimisto saattaa katsoa sinut päätoimiseksi opiskelijaksi etkä saa työttömyysturvaa ja tosiaan opintotukeakaan et sitten saa eli joutuisit toimeentulotuen varaan
Ettekö saa Kelassa maksusitoumuksia kortille? Järkyttävän työlästä pyöritellä papereita varmasti niin teillä kuin kaupoillakin.
Kelan virkailija neuvoi väärin puhelimessa. Nyt kuitenkin Kela perii tukia takaisin ison määrän. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä :(?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kelan asiakaspalvelussa on nykyään jatkuvasti nuoria työntekijöitä joilla ei ole tietoa Kelan palveluista? Eikö heitä kouluteta mitenkään? Vai onko tarkoituksena että ihmiset siirtyvät nettiin koska Kelan työntekijät antavat jatkuvasti vääriä neuvoja?
Ei se nuori ikä tarkoita sitä ettei mitään osaa tai tiedä. Monesti saattaa olla pikemminkin toisinpäin että vanhat työntekijät ei pysy mukana kun uusia ohjeita ja muutoksia tulee lähes päivittäin ja jotkut on hitaampia oppimaan olipa sitten nuori tai vanha. On siinä itse kullakin vaikeuksia sisäistää kaikki kun aikaa ei ole perehtyä uusiin ohjeisiin kuin työn lomassa. Kelassa on parin viikon hyvä perehdytys ennen kuin aletaan hommiin ja silloinkin on alkuun paljon tukea saatavilla. T
Nuori kelatäti
Näin. Koko ajan tulee uutta lakia tai muuten vaan jotain tulkintaa muutetaan, paljon on muutoksia koko ajan. Nopsasti on meillä ainakin nuoret sisäistänyt ja pysyvät paljon paremmin kelkassa mukana kuin vanhemmat työntekijät :).
-jo aiemmin ketjuun kommentoinut Kelatäti
Vierailija kirjoitti:
Kelan virkailija neuvoi väärin puhelimessa. Nyt kuitenkin Kela perii tukia takaisin ison määrän. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä :(?
Millä lailla väärin? Olisihan se pitänyt sitten hakiessa tarkistaa taas jos et olekaan johokin oikeutettu. Jos olisin sinä niin vaatisin, että puhelu kuunnellaan niin voivat ainakin kohtuullistaa tuota takaisinperintää.
-kelatäti
Oletko ajatellut koskaan muuta ammattia? Firmoissa voisit luoda uusia tuotteita ja suomen vienti alkaa vetämään.
Vierailija kirjoitti:
Olitko siis jo saanut itse takaisinperintäpäätöksen, jossa ns lasku on? Vai onko vasta todettu että liikamaksua on tullut.
1. Kohdalla voit tehdä valituksen annettuun perintäpäätökseen ja vedota väärään neuvontaan
2 kohdalla voit antaa vielä oman selvityksen asiaan ja se otetaan huomioon ennen takaisinperintäpäätöstä ja sen jälkeen voit edelleen valittaa jos päätös ei miellytä
Vierailija kirjoitti:
Hahaa, ei kyllä ole Kelan työntekijä vastaamassa. Toivottavasti kukaan ei ota tätä todesta.
Mutta silti ihan hauska lukea näitä eri keissejä. Kyllä näistä kysymyksistä ja Kelan työntekijän vastauksista saa hyvin hyvän kuvan siitä, kuin sekasin koko Kela on ja ONNEKSI ei ole VIELÄ tarvinnut asioida tommosessa putiikissa. Hio hoi ja hellät tunteet kaikille jotka sinne rattaisiin ovat joutuneet.
Nuori kelatäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko siis jo saanut itse takaisinperintäpäätöksen, jossa ns lasku on? Vai onko vasta todettu että liikamaksua on tullut.
1. Kohdalla voit tehdä valituksen annettuun perintäpäätökseen ja vedota väärään neuvontaan
2 kohdalla voit antaa vielä oman selvityksen asiaan ja se otetaan huomioon ennen takaisinperintäpäätöstä ja sen jälkeen voit edelleen valittaa jos päätös ei miellytä
Todettu että liikamaksua tullut. Olen eläkkeellä, sain osa-aikaisen, maksullisen harjoittelupaikan. Kysyin, että vaikuttaako tukiin tai etuuksiin. Vastattiin että ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 kohdalla voit antaa vielä oman selvityksen asiaan ja se otetaan huomioon ennen takaisinperintäpäätöstä ja sen jälkeen voit edelleen valittaa jos päätös ei miellytäTodettu että liikamaksua tullut. Olen eläkkeellä, sain osa-aikaisen, maksullisen harjoittelupaikan. Kysyin, että vaikuttaako tukiin tai etuuksiin. Vastattiin että ei.
Sitten ilman muuta laita selvitys menemään, voit tehdä sen netistä omilta sivuilta viestit-kohdasta. Voit kirjoittaa sinne tosiaan tuon syyn että miksi tuli liikamaksua sekä taloudellista ja sosiaalisesta tilannetta kertoa jos on niihin liittyen jotain joka voisi lieventää perimistä. Saat siis vielä päätöksen siitä että peritäänkö etuus kokonaan takas, osittain, ehkä jätetään perimättä? Jos saat päätöksen että jotain silti peritään niin sulla on valitusoikeus siihenkin
Voiko toiminimiyrittäjän puoliso saada työttömyyskorvausta ilman että tmi-yrittäminen täytyy lopettaa? Puolisolle ei enää riitä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö viitsinyt opiskella mihinkään ammattiin?
Olen koulutukseltani merkonomi.
No niin olen minäkin ja myös pari muuta tutkintoa on palkkarissa, siltikään en ole koskaan Kelaan päässyt töihin, vaikka olen monta kertaa hakenut, mistähän johtuu??
Ai niin sukunimeni ei ole ruotsalainen tai ulkomaalainen enkä ole mies, johtuisikohan siitä??
Vierailija kirjoitti:
Voiko toiminimiyrittäjän puoliso saada työttömyyskorvausta ilman että tmi-yrittäminen täytyy lopettaa? Puolisolle ei enää riitä töitä.
Työkkäri tutkii sen että katsooko he sinut yrittäjäksi myös tai edelleen työllistyvän puolison yrityksessä ja antaa siitä lausunnon. Eli työkkäristä selvittämään. Jos lausunto ok, voi saada kuten kuka tahansa muukin työtön
Tavallinen Lahtinen vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin olen minäkin ja myös pari muuta tutkintoa on palkkarissa, siltikään en ole koskaan Kelaan päässyt töihin, vaikka olen monta kertaa hakenut, mistähän johtuu??
Ai niin sukunimeni ei ole ruotsalainen tai ulkomaalainen enkä ole mies, johtuisikohan siitä??
Ei vaan sinulla ei ole tuttuja / sukulaisia Kelassa. Kelalta kannattaa kysyä valitun koulutusta ja valintakriteereitä ja avoimesti nimet ja koulutustaustat kertovatkin sekä jotain ympäripyöreää kriteereistä. Itse selvitin asian ja Googlella löytyi nopeasti selvyys asiaan. Valitulla ei koulutusta mutta suhteet kunnossa.
Tavallinen Lahtinen vaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Grrrr, plakkarissa - ei näekkään enää mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 kohdalla voit antaa vielä oman selvityksen asiaan ja se otetaan huomioon ennen takaisinperintäpäätöstä ja sen jälkeen voit edelleen valittaa jos päätös ei miellytäTodettu että liikamaksua tullut. Olen eläkkeellä, sain osa-aikaisen, maksullisen harjoittelupaikan. Kysyin, että vaikuttaako tukiin tai etuuksiin. Vastattiin että ei.
Sitten ilman muuta laita selvitys menemään, voit tehdä sen netistä omilta sivuilta viestit-kohdasta. Voit kirjoittaa sinne tosiaan tuon syyn että miksi tuli liikamaksua sekä taloudellista ja sosiaalisesta tilannetta kertoa jos on niihin liittyen jotain joka voisi lieventää perimistä. Saat siis vielä päätöksen siitä että peritäänkö etuus kokonaan takas, osittain, ehkä jätetään perimättä? Jos saat päätöksen että jotain silti peritään niin sulla on valitusoikeus siihenkin
Kiitos :)
No mä olen maisteri, n.30v. Tavallinen Maija Meikäläinen, ei tuttuja Kelassa töissä. Hain ja pääsin töihin. Taisi olla puhdasta tuuria. En tosin tiedä ketään muuta, jolla olisi ollut tuttuja jo Kelalla töissä. Kaikki päässeet ihan sattuman kautta.
Moi,
vamistuin nyt kesällä enkä ole vielä päässyt hakemaani töihin. Haluaisin jatkaa opintojani. Nyt on löytynyt kolme kurssia avoimesta yliopistosta, mitkä veisivät 2-3 päivää viikosta kokonaan. Olenko oikeutettu opiskelutukeen??
Kiitoksia