Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Ihan turhanpäiväinen sovellus. Ärsyttää juuri nämä turhat wilmamerkinnät, mihin pitää opettajan koulussa puuttua. Meilläkin kumminkin oletettavasti kiltit kelpo koululaiset. Mutta nyt koulu on opettanut noilla turhilla merkinnöillään sen etten enää reagoi niihin. Laittakoot joka päivä jotakin jos kokee tarpeellseksi kumi unohtui tms viestejä. Me ei niistä keskustella kotona. Riittää jo että yleensä joka päivä käsken tarkistaa repun ja sitten lapsen vastuulla on jo tällä ikää se asia hoitaa. Todistukseen saavat ihmeen hyviä numeroita, kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja opettajalta tuli Wilma-viesti, että oppilas itkenyt tunnilla, selvittäkää miksi itki tunnilla ja sanokaa, ettei tunnilla saa itkeä. Siis päivää. Eikö se ole sen aikuisen asia huolehtia, ettei ketään itketä tunnilla.
Herranen aika, opettajalla voi olla 15 muuta itkevää ja kiukuttelevaa oppilasta luokassaan yhtaikaa. Opettaja ei ole lapsen hoitaja vaan opettaja, uuden tiedon opettaja.
Tuntuu käsittämättömältä lukea näitä ymmärtämättömiä viestejä. Kyse Wilma-viesteissä on teidän omasta lapsestanne, jonka parasta opettaja koettaa ajatella. Se tehdään yhteistyössä kodin kanssa, koska te olette lastenne vanhempia, joilla on vastuu lapsenne käytöksestä.
Koulu ei ole päivähoitopaikka, jonne lapset työnnetään pois jaloista ja unohdetaan. Jos lapsi sairastuu kesken päivän, te olette se, joka hakee lapsenne koulusta, opettaja ei lähde lastanne kuljettamaan, koska hänellä on muut oppilaat opetettavana. Tehkää yhteistyötä opettajan kanssa, jos lapsenne tulevaisuus on teille tärkeä.
Kyllä ainakin alakoulussa opettaja on väistämättä myös hoitaja. Jos lapsi itkee oppitunnilla, olisi suotavaa että opettajalla olisi sellainen asenne, että se on myös hänen asiansa selvittää, miksi lapsi itkee. Vanhempi ei sieltä omista töistään käsin näe sinne luokkaan ja tiedä, miksi lapsi itkee.
Jos lapsi itkee tunnilla, opettaja varmasti yrittää selvittää syytä. Kohtuuttomasti aikaa tähän ei kuitenkaan voi käyttää kun on se muu luokka siinä ja pitäisi pitää opetus käynnissä. Josope ei saa itkun syytä selville, toki hän lähettää kotiin viestin asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäähän niiden oppilaiden ja vanhempien edes jotain tehdä verorahoilla maksetun koulutuksen eteen. Kyllästyttää maksaa muiden kouluja.
Minun vanhempani ovat niin suurituloisia, että ovat maksaneet osansa sinun koulunkäynnistäsi varmasti. Ties vaikka koko sinun ja perheesi elämän, kun voivat olla vanhempieni suuren yrityksen palveluksessa, joten ihan turhaan mietit kuka kenenkin koulut maksaa. Ja sitten kun olet vanha ja sairas, toivottavasti et käytä julkista terveydenhuoltoa, etkä tuettua palvelutaloa, vaan maksat ihan kaikesta hoidostasi itse ja palvelutaloasumisesi myös yksityisessä palvelutalossa. Siihen ei kuukaudessa 15 000 eur riitä, tiedän koska isoäitini käyttää vain yksityisiä palveluita ja on hyvässä yksityisessä vanhustenhoidossa. Ja ethän maksa yksityispuolelta ostamiasi palveluita muiden maksamien verorahoilla, eli eläkkeellä? Tienaa nyt työstäsi tarpeeksi, että vanhana ja sairaana meidän muiden ei tarvitse osallistua kuluihisi.
Haha, hyvin niitattu. Ja jos se koulutus on jo verorahoilla maksettu: miksi sitä pitää vielä tyhjillä maitopurkeilla, kartonginpaloilla ja sieniveitsien raahaamisella maksaa? Eikö ne pahvit pitäis olla koulun tehtävä hankkia?
Aloitus on vanha, mutta niin tätä päivää vieläkin!
Mitä vi****a kenenkään kotiolot, ammatit,asuinpaikat kuuluu opettajalle. Olen itsekkin sen huomannut, että koulussa teetätetään sellaisia juttuja , joissa vähän niin kuin vaivihkaa saa selville yhtä sun toista lapsen perheestä ja muista y k s i t y i s a s i o i s t a! Olkaa vanhemmat tuntosarvet korkeuksissa?!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on just tollasta. Helsingissä.
Sietämättömäksi tilanteen tekee sen että kuskamme kaksi lasta kouluun ja koko ajan saa olla säätämässä että jos toiselle tuleekin yllättävä kympin aamu niin missä hän sen notkuu kun toisella onkin se tavallinen kasin aamu.
Miekkaa ja punapilkullista kangasta pitää olla seuraavaksi aamuksi. Tai sieniveitsi ja pärekori.
5-10 liplappua joka viikko että saako lapsi poistua retkeltä itsenäisesti vai saatetaanko metrolle tms.
Vastuusyistä osalla kouluista pitää aina poistua koulun kautta eli ensin mennään koululle ja vasta sieltä kotiin.
Onneksi, voi ONNEKSI olen saanut lapseni jo aikuiseksi🙏🥵
Tsemppiä teille koululaisten vanhemmat👍
Vierailija kirjoitti:
Mitä vi****a kenenkään kotiolot, ammatit,asuinpaikat kuuluu opettajalle. Olen itsekkin sen huomannut, että koulussa teetätetään sellaisia juttuja , joissa vähän niin kuin vaivihkaa saa selville yhtä sun toista lapsen perheestä ja muista y k s i t y i s a s i o i s t a! Olkaa vanhemmat tuntosarvet korkeuksissa?!
Viikon ruokapäiväkirja kotitehtävänä sai vähän kohottelemaan kulmia. Sanoin lapselle suoraan, että tämän voi ihan keksiä päästäänkin jos siltä tuntuu. En tiedä keksikö.
Opettajan kanssa täytyy sopia tai hänelle edes ilmoittaa:
Olen tavattavissa arkisin 12.30-13 sekä 16-18. Tämän jälkeen lähetetyt tiedotteet luetaan vasta seuraavana päivänä.
Ei älylaite tarkoita sitä, että olisi aina tavattavissa.
Ennen tämä oli itsestään selvää.
Jos opettaja ei hallitse ajankäyttöään, se ei ole ap:n ongelma
Erikoista! Olen opettaja. Jatkuvasti tulee lasten äideiltä (ei ikinä isiltä!) pyyntöjä erilaisista lisäpalveluista heidän lapsilleen: millloin urheiluleirien takia, milloin mummolamatkan, milloin väsymyksen, milloin isomummin tai kissan kuoleman takia. Pitää tehdä lisätehtäviä, motivoida eri tavoin kuin muita lapsia, ottaa huomioon raivokohtaukset, muistuttaa milloin mistäkin, valvoa, kuinka paljon ja mitä syö jne.
Olen ollut opettajana 30 vuotta. Nämä erikoispyynnöt ovat yleistyneet viimeisen viiden vuoden aikana, vielä kymmenen vuotta sitten sellaisia ei tullut lainkaan.
Ohi onneksi tuo aika kirjoitti:
Onneksi, voi ONNEKSI olen saanut lapseni jo aikuiseksi🙏🥵
Tsemppiä teille koululaisten vanhemmat👍
Niin mullakin, mutta nyt on liuta lapsenlapsia! :D
Vierailija kirjoitti:
Erikoista! Olen opettaja. Jatkuvasti tulee lasten äideiltä (ei ikinä isiltä!) pyyntöjä erilaisista lisäpalveluista heidän lapsilleen: millloin urheiluleirien takia, milloin mummolamatkan, milloin väsymyksen, milloin isomummin tai kissan kuoleman takia. Pitää tehdä lisätehtäviä, motivoida eri tavoin kuin muita lapsia, ottaa huomioon raivokohtaukset, muistuttaa milloin mistäkin, valvoa, kuinka paljon ja mitä syö jne.
Olen ollut opettajana 30 vuotta. Nämä erikoispyynnöt ovat yleistyneet viimeisen viiden vuoden aikana, vielä kymmenen vuotta sitten sellaisia ei tullut lainkaan.
En epäile ollenkaan. Sitä suuremmalla syyllä voit huoletta sivuuttaa meidät, jotka emme pyynnöillä pommita. Soita jos on oikeaa huolenaihetta. Siihen saakka lapseni hoitaa koulunsa, minä työni.
Vierailija kirjoitti:
pikkupaikkakunnilla tiedetään kyllä vanhempien ammatit jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja opettajalta tuli Wilma-viesti, että oppilas itkenyt tunnilla, selvittäkää miksi itki tunnilla ja sanokaa, ettei tunnilla saa itkeä. Siis päivää. Eikö se ole sen aikuisen asia huolehtia, ettei ketään itketä tunnilla.
Herranen aika, opettajalla voi olla 15 muuta itkevää ja kiukuttelevaa oppilasta luokassaan yhtaikaa. Opettaja ei ole lapsen hoitaja vaan opettaja, uuden tiedon opettaja.
Tuntuu käsittämättömältä lukea näitä ymmärtämättömiä viestejä. Kyse Wilma-viesteissä on teidän omasta lapsestanne, jonka parasta opettaja koettaa ajatella. Se tehdään yhteistyössä kodin kanssa, koska te olette lastenne vanhempia, joilla on vastuu lapsenne käytöksestä.
Koulu ei ole päivähoitopaikka, jonne lapset työnnetään pois jaloista ja unohdetaan. Jos lapsi sairastuu kesken päivän, te olette se, joka hakee lapsenne koulusta, opettaja ei lähde lastanne kuljettamaan, koska hänellä on muut oppilaat opetettavana. Tehkää yhteistyötä opettajan kanssa, jos lapsenne tulevaisuus on teille tärkeä.
jos kuumetta jne niin kyllä lapsi osaa itse tulla kotiin, oli lyhyt matka mutta ei tullut tälläistä tilannetta, tietenkin jos olisi tullut vakava tilanne niin tietenkin olisin tullut heti paikalle vaikka taksilla. Ehkä sellainen lapsi joka aiheuttaa ongelmia kouluissa, koulu ei suju hyvin jne niin silloin ehkä on työläämpää ja opettajalta tulee viestiä viestin perään jne. En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoo, että miksi heitä ope neuvoo kun he ovat fiksu perhe, vanhemmat kouluttautuneita.
Seuraavassa kappaleessa ihmettelee mitä väliä on lasten vanhempien ammateilla, onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa kuin juristin, koulutetun.
Hänhän on itsekin sitä mieltä että ainakin koulutustasolla on merkitystä siihen kuinka fiksu ja kasvatuskykyinen perhe kyseessä.
Usein koulutetut tuovat koulutustaan esille mitä hämmentävimmissä tilanteissa.
-kouluttamaton
Minulle jäi aikanaan erään instanssin tietoihin ammatiksi siivooja. En ole vaihtanut sitä, koska sillä ei palvelun kannalta pitäisi olla mitään merkitystä. Ainut vaan, että kyllä sillä on. Missään muualla minulle ei puhuta niin alentuvasti, oikein sellaista selkokieltä. Ainakin muistan itse suhtautua ihmisiin ihmisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat voisivat keskittyä siihen oikeaan työhönsä: OPETTAMISEEN. On tainnut mennä ihan väärille poluille koko ammattikunnan kehitys.
Ei saa. Uusi ops. Opettaja on oppimaan ohjaaja. Leikki ja seikkailu. Koteihin on pakko pitää koko ajan yhteyttä, työnantajan määräys.
Ja vanhempien pitää alistua tällaiseen leikki ja seikkailu-mieleen ja kohteluun? Ja perheitä stalkataan koulun suunnalta; että miten nyt siellä "Peccajucan" kotona menee, kun Peccajucca heitteli kumeja eikä oikein jaksa keskittyä tunnilla, ja voisitteko keskustella kotona asiasta. (Totuus on se, että Peccajuccaa kyllästyttää kun ope ei saa luokkaansa kuriin.) Miksei vanhemmat nosta suurta haloota tästä uudesta Opsista joka taitaa olla ihan vitsi???
Se on kuule aivan sinun vastuullasi, miten sinun Peccajuccasi koulussa käyttäytyy. Poikasi käytös kielii kodin rajojen puutteesta. Opettajaparka.
joskus tuli viestiä että poika keikkaa tuolilla, välitunnilla heitellyt lumipalloja ja yläasteella teki ristinollaa kaverin kanssa. Pojat on poikia. Koulu sujui erittäin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Isiä ei kiinnosta, oli aihetta tai ei.
Äiti hoitaa asiat. Riippumatta siitä, onko ylimääräistä työtä aiheuttava vai ihan normaali tapaus, äiti ne asiat hoitaa mikäli hän on olemassa.
Isiä ei, kuten sanottu, kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan kanssa täytyy sopia tai hänelle edes ilmoittaa:
Olen tavattavissa arkisin 12.30-13 sekä 16-18. Tämän jälkeen lähetetyt tiedotteet luetaan vasta seuraavana päivänä.Ei älylaite tarkoita sitä, että olisi aina tavattavissa.
Ennen tämä oli itsestään selvää.
Jos opettaja ei hallitse ajankäyttöään, se ei ole ap:n ongelma
Tai ilmoittaa vaan, ettei omista wilman käyttöön soveltuvaa ja turvallista laitetta ja lukee viestit lauantai aamuisin kirjastossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jo oppilaan käytöksestä huomaa onko kyseessä yh äidin pentu vai akateemisen työssä käyvän parin lapsi. Sehän teitä persuja kiukuttaa kun todisteet puhuvat puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jo oppilaan käytöksestä huomaa onko kyseessä yh äidin pentu vai akateemisen työssä käyvän parin lapsi. Sehän teitä persuja kiukuttaa kun todisteet puhuvat puolestaan.
Ne ovat kasvattaneet lapsensa sulkemaan junttiopet, terkkarit, kuraattorit ja muut tätinaamat perheen yksityiselämän ulkopuolelle vaikka kylmästi valehtelemalla.
Alempiarvoisen prolen ei tarvi tietää herraskansan perhejuttuja.
Kolmesta lapsesta yhdellä oli vuoden ajan tuollainen yli-innokas nuori sijaisope. Oppilaat kyllä tykkäsivät, kun oli paljon reissuja, retkiä ja projekteja, mutta itse en jaksanut innostua esim. kuukausittaisista vanhempien ja oppilaiden yhteisistä tapaamisista. Se wilma-viestien tulva oli uskomaton ja lopulta jätin ne vain lukematta. Päätin, että soittakoon, jos on tärkeää asiaa nimenomaan minulle. Lapsen isä luki viestejä omaan huithapelityyliinsä niistä kuormittumatta, niin jätin sen homman hänelle. Jostain läksyjen unohduksista, myöhästymisistä tai pikkurikkeistä en myöskään kotona keskustele. Toivoisin, että sellaisia olisi ollut aikanaan itselläkin ylitunnollisen luonteen sijaan.