Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...

Vierailija
05.01.2018 |

Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.

Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.

Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.

Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.

Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.

Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.

Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?

Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.

Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...

Kommentit (1366)

Vierailija
661/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa vanhemmista on niin ahdistunutta kaikesta eikä niillä ole suhteellisuuden tajua tai ehkä luetun ymmärtäminen on heikkoa. Ja sitten vaan valitetaan kaikesta. Hyvä elämä.

Minä ainakin osaan olla lukematta Wilmaa jos se kuormittaa. Osaan olla reagoimatta jos sitä ei erikseenpyydetä tai jos en ehdi tai ei kiinnosta.

Osaan pyytää opelta liikunta-aikataulua ja teipata sen keittiön seinälle, jotta siitä voi tarkistaa sukset ja luistimet.

Ei se nyt sen kummempaa vaadi.

Paitsi jos ne muutokset tulee viime hetkellä ja lähetät sitten lapsen väärissä varusteissa kouluun. Noh, lapsihan siitä kärsii, ei vanhempi.

Vierailija
662/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en opettajana enää vilkaisekaan Wilmaa neljän jälkeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
663/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En se minäkään odottanut ( jäi lukematta) sunnuntai iltana opettaja laittoi wilma viestiä muuttuneesta maanantai aamun aikataulusta. Minä näin tämän vasta maanantaina klo 16 kun pääsin töistä ( en lue wilmaa edes maanantai aamuna klo 6), joten töistä lähdin ja nauroin, että meniköhän lapsi sitten oikeaan aikaan kouluun, kun bussilla lähtivät jonnekkin retkelle vai myöhästyikö.

Vierailija
664/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni aloitti koulutie n 20 v sitten, ei pahemmin tullut viestejä. 

Vierailija
665/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oppivelvollisuus koskee lasta, ei vanhempia. Eli ei tarvitse reagoida, jos vanhemmalle laitetaan kohtuuttomasti toteutettavia kotitehtäviä.

mitä kotitehtäviä???

Vierailija
666/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla oli töitä aamusta iltaan ja matkustellut tuli sitten sepiteltyä että olisi ollut hyvässä maineessa.

Vierailija
667/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt täytyy täyttää koululle arviointilappu miten on mennyt. Minunko pitäisi tietää, kun viimeksi infoa olen saanut vuosi sitten?

Kolme sivua pitää täyttää A4:sta, neljäs on sitten opettajan arvio jonka meille kertoo, kun menemme häntä 15 minuutiksi tapaamaan. Hei haloo!

haloo, kai kiinnostaa lapsesi miten koulu menee

Vierailija
668/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat voisivat keskittyä siihen oikeaan työhönsä: OPETTAMISEEN. On tainnut mennä ihan väärille poluille koko ammattikunnan kehitys. 

Ei saa. Uusi ops. Opettaja on oppimaan ohjaaja. Leikki ja seikkailu. Koteihin on pakko pitää koko ajan yhteyttä, työnantajan määräys.

lapsella koulu sujuu niin ei siinä tarvi sen kummempia yhteyksiä

Vierailija
669/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoo, että miksi heitä ope neuvoo kun he ovat fiksu perhe, vanhemmat kouluttautuneita.

Seuraavassa kappaleessa ihmettelee mitä väliä on lasten vanhempien ammateilla, onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa kuin juristin, koulutetun.

Hänhän on itsekin sitä mieltä että ainakin koulutustasolla on merkitystä siihen kuinka fiksu ja kasvatuskykyinen perhe kyseessä.

Usein koulutetut tuovat koulutustaan esille mitä hämmentävimmissä tilanteissa.

-kouluttamaton

Vierailija
670/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja opettajalta tuli Wilma-viesti, että oppilas itkenyt tunnilla, selvittäkää miksi itki tunnilla ja sanokaa, ettei tunnilla saa itkeä. Siis päivää. Eikö se ole sen aikuisen asia huolehtia, ettei ketään itketä tunnilla.

Herranen aika, opettajalla voi olla 15 muuta itkevää ja kiukuttelevaa oppilasta luokassaan yhtaikaa. Opettaja ei ole lapsen hoitaja vaan opettaja, uuden tiedon opettaja.

Tuntuu käsittämättömältä lukea näitä ymmärtämättömiä viestejä. Kyse Wilma-viesteissä on teidän omasta lapsestanne, jonka parasta opettaja koettaa ajatella. Se tehdään yhteistyössä kodin kanssa, koska te olette lastenne vanhempia, joilla on vastuu lapsenne käytöksestä.

Koulu ei ole päivähoitopaikka, jonne lapset työnnetään pois jaloista ja unohdetaan. Jos lapsi sairastuu kesken päivän, te olette se, joka hakee lapsenne koulusta, opettaja ei lähde lastanne kuljettamaan, koska hänellä on muut oppilaat opetettavana. Tehkää yhteistyötä opettajan kanssa, jos lapsenne tulevaisuus on teille tärkeä.

Vierailija
671/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilma

Milloin Wilma järjestelmästä tuli NS. Pakollinen?

Sitä se ei ole edelleenkään vanhemmille.

Voitte hyvin sanoa emme käytä.

Viestit reissuvihkolla tai tekstiviestillä.

Lisäksi tulisi kiinnittää huomiota kokonaisuudessa " sovelluksen" käyttölupiin

Saako kuunnella tallentaa katsoa jne.

Silloin kun olen lapsiani hankkinut en ole tällaisiin vaatimuksiin sitoutunut enkä sitoudu.

Hyvän vanhemmuuden vaatimus/ tae ei ole mikään Wilma järjestelmä.

Mutta mehän elämme jo koreassa-

Mitkä ovat sinun kansalaisuus pisteesi?

Sanotko varmasti oikeat sanat oikealla tavalla?

Oikeaan aikaan? Oikeassa locaatiossa?

Eli....????

Mikä vapaa yhteiskunta lintukodossa kun hankitaan dataa jota voidaan myydä yhdistellen koko populaatiosta tutkimukseen???

Vierailija
672/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en opettajana enää vilkaisekaan Wilmaa neljän jälkeen

Minulla oli kollega, mies, joka ei edes valmistellut tuntejaan. Hän ei vienyt koskaan mitään kirjoja tai papereita kotiin koulusta. Korjasi kokeet nopeasti hutaisten välitunnilla.

Vierailija
673/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat voisivat keskittyä siihen oikeaan työhönsä: OPETTAMISEEN. On tainnut mennä ihan väärille poluille koko ammattikunnan kehitys. 

Ei saa. Uusi ops. Opettaja on oppimaan ohjaaja. Leikki ja seikkailu. Koteihin on pakko pitää koko ajan yhteyttä, työnantajan määräys.

Ja vanhempien pitää alistua tällaiseen leikki ja seikkailu-mieleen ja kohteluun? Ja perheitä stalkataan koulun suunnalta; että miten nyt siellä "Peccajucan" kotona menee, kun Peccajucca heitteli kumeja eikä oikein jaksa keskittyä tunnilla, ja voisitteko keskustella kotona asiasta. (Totuus on se, että Peccajuccaa kyllästyttää kun ope ei saa luokkaansa kuriin.) Miksei vanhemmat nosta suurta haloota tästä uudesta Opsista joka taitaa olla ihan vitsi???

Se on kuule aivan sinun vastuullasi, miten sinun Peccajuccasi koulussa käyttäytyy. Poikasi käytös kielii kodin rajojen puutteesta. Opettajaparka.

Vierailija
674/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verovaroilla verovaroilla.. kirjoitti:

Wilma

Milloin Wilma järjestelmästä tuli NS. Pakollinen?

Sitä se ei ole edelleenkään vanhemmille.

Voitte hyvin sanoa emme käytä.

Viestit reissuvihkolla tai tekstiviestillä.

Lisäksi tulisi kiinnittää huomiota kokonaisuudessa " sovelluksen" käyttölupiin

Saako kuunnella tallentaa katsoa jne.

Silloin kun olen lapsiani hankkinut en ole tällaisiin vaatimuksiin sitoutunut enkä sitoudu.

Hyvän vanhemmuuden vaatimus/ tae ei ole mikään Wilma järjestelmä.

Mutta mehän elämme jo koreassa-

Mitkä ovat sinun kansalaisuus pisteesi?

Sanotko varmasti oikeat sanat oikealla tavalla?

Oikeaan aikaan? Oikeassa locaatiossa?

Eli....????

Mikä vapaa yhteiskunta lintukodossa kun hankitaan dataa jota voidaan myydä yhdistellen koko populaatiosta tutkimukseen???

Sä unohdit nyt jonnekin lapsen, sinun lapsesi. Kyse on hänen parhaastaan, ei sinun.

Vierailija
675/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja opettajalta tuli Wilma-viesti, että oppilas itkenyt tunnilla, selvittäkää miksi itki tunnilla ja sanokaa, ettei tunnilla saa itkeä. Siis päivää. Eikö se ole sen aikuisen asia huolehtia, ettei ketään itketä tunnilla.

Herranen aika, opettajalla voi olla 15 muuta itkevää ja kiukuttelevaa oppilasta luokassaan yhtaikaa. Opettaja ei ole lapsen hoitaja vaan opettaja, uuden tiedon opettaja.

Tuntuu käsittämättömältä lukea näitä ymmärtämättömiä viestejä. Kyse Wilma-viesteissä on teidän omasta lapsestanne, jonka parasta opettaja koettaa ajatella. Se tehdään yhteistyössä kodin kanssa, koska te olette lastenne vanhempia, joilla on vastuu lapsenne käytöksestä.

Koulu ei ole päivähoitopaikka, jonne lapset työnnetään pois jaloista ja unohdetaan. Jos lapsi sairastuu kesken päivän, te olette se, joka hakee lapsenne koulusta, opettaja ei lähde lastanne kuljettamaan, koska hänellä on muut oppilaat opetettavana. Tehkää yhteistyötä opettajan kanssa, jos lapsenne tulevaisuus on teille tärkeä.

Kyllä ainakin alakoulussa opettaja on väistämättä myös hoitaja. Jos lapsi itkee oppitunnilla, olisi suotavaa että opettajalla olisi sellainen asenne, että se on myös hänen asiansa selvittää, miksi lapsi itkee. Vanhempi ei sieltä omista töistään käsin näe sinne luokkaan ja tiedä, miksi lapsi itkee.

Vierailija
676/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa useamman vanhemman ottaa rehtorin kanssa puheeksi, että wilma-viestintään saisi ryhtiliikkeen. 

Ja vielä rehtorilta ohjeistus opettajille, että lapsilta ei kysytä asuinpaikkoja, mitä vanhemmat tekevät työkseen jne.  AP:n opettaja vaikuttaa sairaalloisen uteliaalta. 

Johtuukohan koululaisten oppimistulosten romahtaminen siitä, että opistelun sijaan koulupäivät täyttyvät nykyään kaikenlaisista teemoista tai vastaavasta puuhastelusta. 

Tuo vanhempien työ- ja asuinpaikkojen uteleminen on kyllä niin perinteistä koululaitosta kuin voi olla. Nykyään se ei tietysti ole ihan asianmukaista.

Asuinpaikkojen "utelu" saattaa liittyä esim. ympäristöopin lähiympäristö-jaksoon, jossa tutustutaan mm karttojen lukemiseen. Ammattien "utelu" taas voi liittyä vaikka aiheeseen, jossa käsitellään erilaisia ammatteja. Tosin itse en näitä tällä tavalla toteuttaisi, ainakaan ammattien kohdalla, mutta vaikea uskoa että kyse olisi opettajan uteliaisuudesta 😀

Vierailija
677/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson wilmaa kolme kertaa päivässä..

Aamulla ennen lasten lähtöä koululle, onko jotain viimehetken muutosta.

Koulun jälkeen, onko jotain keskusteltavaa lasten kanssa.

Illalla ennen kuin menen nukkumaan, pitääkö muistaa vielä jotain.

Kun lapsia on 4, suorastaan veetuttaa jokaisen kohdalta käydä katsoon aina onko päivässä ollut tuntimerkintöjä joista pitäisi keskustella yms.

Vierailija
678/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin on aina aikaa olla puhelin kädessä niin kai siinä samalla nekin katsoo vai meneekö some lapsien edelle?

Vierailija
679/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsen opettaja oli onneksi sen verran laiska laittamaan Wilmaan mitään ylimääräistä viestiä.

Toisen opettajan viestejä ei jaksa edes aina kattoa, kun niitä tulee tiuhaan.

Korona aikana etäopetuksessa tuo Wilma oli pahempi terroristi kuin Isis...

Vierailija
680/1366 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kiireinen äiti kirjoitti:

Kolme lapsellani on peruskouluaikanaan viime vuosina ollut useita eri opettajia ja suurimmalta osalta viestintä on ollut asiallista ja järkevää. Hyviä merkintöjä on tullut useasti, ja unohdus/myöhästymismerkintöjä, kun niihin on ollut aihetta. Tärkeistä asioista on pääsääntöisesti ilmoitettu hyvissä ajoin, eikä koskaan edellisenä iltana.

Kiitos opet, että jaksatte (opettaa) lapsiani joka päivä!

Omituinen kommentti. Opettaja on töissä ja itse hakeutunut alalle. Ei kait häntä tarvitse kiittää lastesi kestämisestä. Hän tekee työtä ja opettaa lapsiasi.

Minusta kuuloistaisi ainakin omituiselta, jos omaiset tulisi kiittelemään, kun kestän heidän mielenterveyskuntoutujanuoriaan. Minähän teen palkkatyötä. Ei se ole kestämistä. Se on ammatti ja käyn töissä.

Kiitän kassalla, kiitän bussista noustessa. Kiitän ryhmäliikuntatunnin päätteeksi. Kiitän kahvilasta lähtiessäni. Nämä jo ihan jokapäiväisestä arjessa nopeasti tulivat mieleeni. Vaikka ovat ammattilaisia ja vaikka ovat töissä, niin tottakai osoitan arvostusta kiittämällä. Miksi en sitten isommissakin asioissa? Jos nuoreni olisi mielenterveyskuntoutuja ja tapaisin hänen hoitajansa, tottakai kiittäisin häntä.

Ok. Minä ajattelen, että ei minun tarvitse olla kiitollinen potilaista tai lapsista tai muusta. En kiitollisuudesta työtäni tee, vaan palkan ja minulla on siihen ammattitaito. Opettajakin saa töitä, kun on lapsia. Ei siinä ole opettajalla mitään kestämistä, vaan lapset ovat hänen työnsä kohde ja hän on koulussa työnantajan ajalla ja saa siitä palkan.

Pakko kommentoida, vaikka muuten en aiheesta välitäkään. Oma asenteesi on kylmä ja laskelmoiva. Ei kyse ole siitä, että pitäisi olla kiitollinen, jos joku kiittää. En mieti työpäiväni jokaisessa vaiheessa, saanko varmasti palkan, jos avaan suuni vai onko se jotain ylimääräistä, jota minun ei tarvitse tehdä. Tervehdin kollegoitani, vaikka en saa siitä erikseen palkkaa. Kiitän niitä, jotka tekevät jotain - ihan pientäkin - minun hyväkseni osoittaakseni arvostustani ja jakaakseni hyvää mieltä. Kun kollega pyytää apua, en kieltäydy siksi, ettei minua ole määrätty auttamaan häntä, ja kyllä, ilahdun, kun hän kiittää minua, silloinkin kun se todella on minun työtäni. Tervehtiminen ja kiittäminen on hyvän mielen levittämistä, kohteliaita tapoja, ja kylmä on maailma, jossa jokaisesta sanasta pitää maksaa tai muuten vain hyötyä.

Eräs pieni potilas lähtiessään kietoi kätensä minun kaulaani ja kiitti, ja minä kiitin häntä siitä, että hän sai aikaan minulle niin hyvän mielen. Miksi hän kiitti, kun olin tehnyt vain työtäni? Miksi minä kiitin, vaikka minä en ollut saanut mitään konkreettista hyötyä?

Kysynpä siis, miksi hymyilet asiakkaille, vaikka et saa siitä mitään erityistä lisää palkkaasi?

Tuskinpa tuo lainaamasi kommentoija usein alistuu hymyilemään, kun pieni kiitoksen sanominenkin on mahdotonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi