Koulu vaatii jatkuvaa aktiivista osallistumista oppilaiden vanhemmilta, Wilmassa koko ajan kehotuksia tehdä sitä ja tätä ja jatkuvaa lasten ...
Ei omassa lapsuudessa ollut tällaista, että jatkuvasti vanhempien pitää osallistua lasten koulunkäyntiin. Arviointi tuli todistuksen muodossa jouluna ja keväällä. Ei ollut edes reissuvihkoja.
Nyt endin päiväkodista tuli useana päivänä viikossa tiedotetta ja muistutusta mitä pitää olla mukana ja jatkuvasti jotain teemapäivää. Luulin, että koulun alettua muuttuisi, mutta pahemmaksi menee. Nyt lapsi käy neljättä luokkaa ja jatkuvasti tulee ilmoitusta projekteista, poikkeusakatauluista, milloin mukana pitää olla sininen muovipussi, milloin punainen kartonginpala, jne. Ihan älytöntä. Illalla myöhään tulee Wilmassa ilmoituksia, että seuraavan päivän aikataulu muuttunut, tai pitääkin ottaa sinisen muovipussin sijaan vihreä (karrikoidusti). Jos viimeisenä ennen nukkumaanmenoa ei vielä tarkista Wilmaa, lapsi saattaa mennä vahingossa väärään aikaan kouluun, tai luistimet puuttua, kun opettaja on illalla klo 22 ilmoittanut, että jäätilanne näyttääkin hyvältä ja aamulla luistellaankin sisäliikunnan sijaan.
Jatkuvaa poikkeusta päivien ohjelmissa ja älyttömiin aikoihin ilmoitettuna.
Lisäksi tulee valitusta naurettavista asioista, kuten: teki matikan kirjasta väärän tehtävän, oli purkka suussa välitunnilla, keikkui tuolilla. Onko nuo niin kovia rikkeitä, ettei opettaja voi vaan todeta oppilaalle, että mikä on se oikea matikan tehtävä, ota purkka pois suusta, tai älä keiku tuolilla. Miksi tällaisista asioista saa "rikosrekisteriin" merkinnän. Jatkuvasti kotona pitää puhutella lasta näistä "rikkeistä", kun opettaja ilmoittaa wilmassa kaikista asioista "keskustelkaa tästä asiasta kotona". Niin, keskustellaan siitä vihaisesti, ja annetaan kotiarestia, että on tehnyt väärän tehtävän tunnilla.
Lapsi ei ole häirikkö, ei metelöi tunnilla. Miksi pitää keksimällä keksiä negatiivista palautetta Wilmaan ja kehoittaa pitämään kotona keskustelun.
Pidän myös tuota opettajan neuvomista "keskustelkaa asiasta kotona" suorastaan v-mäisenä. Mikä hän on kehoittamaan meitä mitä teemme. Tottakai keskustelemme lapsen teoista kotona, mutta mikä hän on neuvomaan ja kehoittelemaan meitä! Olemme ihan fiksu perhe, koulutetut vanhemmat ja tavallinen koululainen ja pikkusisarus.
Kaiken huippu on, että opettaja oli kysynyt kaikilta, mitä kunkin oppilaan vanhemmat tekevät työkseen! Tätä ihmettelin. Miten se vaikuttaa lasten koulunkäyntiin? Onko siivoojan lapsi huonommassa asemassa, kuin juristin lapsi? Miksi opettaja halusi tietää vanhempien ammatit? Oli pitänyt myös näyttää piirtoheittimellä taululle heijastetulta kartalta, missä kukin asuu. Mitä ihmettä opettajalle kuuluu oppilaiden asuinpaikat?
Olen vaan niin kyllästynyt koulumkäyntiin, tuntuu että opettajat ovat melko omituisia ja uteliaita ja ilkeitäkin.
Ysiluokan kevätjuhlaa odotellessa...
Kommentit (1366)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on vanha, mutta niin tätä päivää vieläkin!
Mitä vi****a kenenkään kotiolot, ammatit,asuinpaikat kuuluu opettajalle. Olen itsekkin sen huomannut, että koulussa teetätetään sellaisia juttuja , joissa vähän niin kuin vaivihkaa saa selville yhtä sun toista lapsen perheestä ja muista y k s i t y i s a s i o i s t a! Olkaa vanhemmat tuntosarvet korkeuksissa?!
Kyllä jo oppilaan käytöksestä huomaa onko kyseessä yh äidin pentu vai akateemisen työssä käyvän parin lapsi. Sehän teitä persuja kiukuttaa kun todisteet puhuvat puolestaan.
Voi että kun tässä ihan selkä suoristuu näin akateemisen parin osapuolena. Kiva kuulla, että näin tärkeä asia lapsestakin huokuu.
Joo, on kyllä myös opettajasta kiinni kuinka aktiivinen näissä vaatimuksissaan on. Mutta vaatii jatkuvaa hereilläoloa seurata useamman lapsen retkipäiviä ja poikkeuksien poikkeuspäiviä. Lisäksi opettaja muistuttelee, mitä kaikkea lasten pitäisi harjoitella vanhempiensa kanssa. No sellaiseen ei enää riitä muulta energia, joten mennään mistä aita matalin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vi****a kenenkään kotiolot, ammatit,asuinpaikat kuuluu opettajalle. Olen itsekkin sen huomannut, että koulussa teetätetään sellaisia juttuja , joissa vähän niin kuin vaivihkaa saa selville yhtä sun toista lapsen perheestä ja muista y k s i t y i s a s i o i s t a! Olkaa vanhemmat tuntosarvet korkeuksissa?!
Viikon ruokapäiväkirja kotitehtävänä sai vähän kohottelemaan kulmia. Sanoin lapselle suoraan, että tämän voi ihan keksiä päästäänkin jos siltä tuntuu. En tiedä keksikö.
kotitehtävä, tehdä joku ruoka ja olisin mielelläni kirjoittanut enemmän kun 3 sanaa mutta poika saneli mitä kirjoitan. Kotitalous.
Vierailija kirjoitti:
Joo, on kyllä myös opettajasta kiinni kuinka aktiivinen näissä vaatimuksissaan on. Mutta vaatii jatkuvaa hereilläoloa seurata useamman lapsen retkipäiviä ja poikkeuksien poikkeuspäiviä. Lisäksi opettaja muistuttelee, mitä kaikkea lasten pitäisi harjoitella vanhempiensa kanssa. No sellaiseen ei enää riitä muulta energia, joten mennään mistä aita matalin.
ei tullut kertaakaan että pitäisi harjoitella sitä ja tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jo oppilaan käytöksestä huomaa onko kyseessä yh äidin pentu vai akateemisen työssä käyvän parin lapsi. Sehän teitä persuja kiukuttaa kun todisteet puhuvat puolestaan.
olin yhteishuoltolainen ja käytös pojalla ei ollut 10 vaan 8, huonoin numero mutta nousi yläasteella 9.
Meillä molemmilla koululaisilla on fiksut opet eikä turhia viestejä juurikaan tule. Välillä saattaa toki tulla useita viestejä jos on jotain erityistä. Toisen lapsen ope laittaa joka päivä wilmaviestin läksyistä, se on minusta turhaa ja ne viestin vain avaan ja totean ettei ole mitään minulle. Lapset ovat ekaluokasta asti huolehtineet itse läksyistään.
Itse toivoisin jo viimeistään viidennellä luokalla lapsilla omia wilma-tunnuksia. Kyllä sen ikäisen pitää jo itse huolehtia liikuntakamat ja poikkeusaikataulut. Mutta vanhempainillassa osa vanhemmista vastusti tätä. He haluavat huolehtia kaikesta itse.
Tuntimerkinnät tuntuvat meillä ainakin olevan enemmänkin opettajan muistin tueksi. Varmasti numeroita antaessaan kaivelee sieltä tuntiaktiivisuutta yms merkintöjä. Ja vanhemmillehan ne merkinnät on myös tiedossa eikä tule yllätyksiä kevään todistukseen.
Erimielyydet ja muut pitää tietty hoitaa jo koukussa, ja näin meillä on onneksi molempien opet tehneetkin. Mutta varmasti ihan open oman muistin tueksi ja miksei myös vanhemmille tiedoksi, niistä isoimmista voi minusta hyvin laittaa viestiä wilmaan.
Opettajat elävät omaa luovaa työtään, ei ne ymmärrä säntillistä toimisto/virastoaikaa ikävä kyllä.
Kouluissa on Wilman käytössä suuria eroja.
Olen opettaja ja käytän Wilmaa säästeliäästi. Myös oppilaitteni vanhemmat ovat maltillisia Wilman käyttäjiä (=fiksuja). En "peukuta" oppitunteja eli en jakele Hienoa- merkintöjä, paitsi silloin, jos on tapahtunut oikeasti jotain poikkeuksellista. Mielestäni ei ole tarpeellista "peukuttaa", että keskityit opiskeluun. Se ei ole mikään erityisansio, vaan normaalin oppilaan normaalia toimintaa. En muuten laita negatiivisiakaan merkintöjä turhaan. Niitä merkitsen harvoin. Soitan huoltajalle, jos on asiaa. Joskus vanhemmat ovat toivoneet, että "peukuttaisin" oppitunteja, mutta olen heille kertonut, että keskityn opettamiseen ja oppilaisiin, enkä Wilmaan oppitunneilla. Lapset voivat sitten itse vanhemmilleen kotona ruokapöytäkeskusteluissaan kertoa, miten koulussa on sujunut.
Olen kuullut työkavereiltani kouluista, joissa aikataulut vaihtuvat jatkuvasti, on jatkuvasti teemapäiviä ja retkipäiviä. Niistä sitten ilmoitellaan Wilmassa. Se kuormittaa perheitä.
Liiallinen viestien tykittäminen Wilmassa puolin ja toisin on kuormittavaa. Opettajan täytyy yrittää viestiä vanhemmille tiiviisti ja harkitusti. Vanhempien täytyisi ymmärtää, että luokka on täynnä maailman ihanimpia ja tärkeimpiä lapsia. Opettajalle ei tarvitse viikonlopun jälkeen lähettää kilometrin pituista selostusta siitä, mitä lapsi on viikonloppuna tehnyt.
Juu, jos mä saisin päättää, niin Wilman viestioiminnot ja tuntimerkinnät poistettaisiin kokonaan. Ainoastaan poissaolot voisi selvittää sen avulla.
Lisäksi kaikki perhepalaverit ja pedagogiset asiakirjat poistettaisiin, sillä ne ovat ihan turhia kaikille osapuolille. Myös monialaiset opinnot, retket ja puuhapäivät voisi poistaa.
Hyvin pärjättiin ilman mitään edellä mainittuja, eikä opettajat olleet kuormittuneita eikä vanhemmat v*ttuuntuneita. Kakaratkin oppivat paljon paremmin kuin nykyään.
Vanhempainillan voisi ehkä pitää kerran vuodessa. Vaikka kyllä ilman sitäkin hyvin pärjäisi.
t. Yläkoulun ope, 20 vuotta alalla.
Vierailija kirjoitti:
Kehotus keskustella asiasta kotona on syytä ottaa vakavissaan. Opettajan sana kun ei aina mene perille. Opettaja kyllä kieltää aina keikkumasta tuolilla. Tuolilla keikkuminen on pakko kieltää halvaantumisriskin vuoksi (oppilas kaatuu niska edellä takana istuvan pulpetin kulmaan...). Samaa oppilasta saa olla kieltämässä usein kymmeniä kertoja tunnin aikana. Olisi hienoa, jos vanhemmat voisivat tehdä osuutensa ja vaatia muksuaan lopettamaan vaarallisen keikkumisen.
Wilmaan kuuluu nykyään kirjata kaikki pikkuasiat. Koskaan ei voi etukäteen tietää, mistä pikkuasiasta muodostuu isompi juttu.
MIssä laissa tai ohjeessa siis kerrotaan ja määritellään, että pitää kaikki pikkuasiatkin kirjataan? Ja missä menee raja?
Jos keikkuu tuolilla toistuvasti, eikä tottele siis kieltoa, niin sittenhän kirjauksn ei pitäisi kuulu niinettä "keikkui tuolilla" vaan esim. että "keikkuu oppitunneilla toistuvasti tuolilla opettajan kielloista huolimatta." tms
Osittain syynä tähän Wilma-viestitulvaan on opettajan oman perseen turvaaminen, jos joku vanhempi alkaa valittamaan rehtorille/koulutoimenjohtajalle tai jollekin muulle viskaalille, niin opettaja voi aina näyttää, "katso, kerroin tuosta asiasta vanhemmille Wilmassa. Ovat siis tietoisia, joten turha valittaa".
Kyllä nykyään opetustyössä kaikki pitää kirjata. Näin turvataan itse itsensä.
Kun vanhemmat alkavat syyttää opettajaa siitä, että lapsukaisen päähän on tullut iso tai pieni pipi KOULUSSA OPPITUNNILLA, JOLLOIN OPETTAJA ON LAPSESTA VASTUUSSA, opettaja voi kylmän viileästi kaivaa esiin Wilman muistiinpanonsa, joista selkeästi käy ilmi, miten monta kertaa lapsukaisen keikkumiseen on puututtu, mutta hän ei vain tottele.
Kun tapahtuu jotain, jossa joku on korvausvelvollinen, vakuutusyhtiöt haluavat saada selville, kuka hommasta on vastuussa (=syyllinen).
Kyllä Suomeen pitäisi saada vilmavapaa yksityiskoulusysteemi ja kaikille palvelusetelit, että saavat valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai niin? No, olen kolmen lapsen akateeminen yh ja ylpeä sekä lasten koulumenestyksestä että erityisesti käyttäytymisestä. Ottavat toiset huomioon, ovat ystävällisiä, rehellisiä ja ahkeria.
Lapsen tai nuoren käyttäytyminen eivät kerro siitä, tuleeko lapsi yh- vai kahden aikuisen perheestä. Lapsen käyttäytyminen kertoo siitä, millaisia arvoja kotona on eli miten eletään ja mitä arvostetaan/pidetään tärkeänä.
Asiallisesti käyttäytyvä (=ihmisen kasvattama) lapsi on mukava työkaveri.
Mitäs hankit lapsia kos et jaksa hoitaa niitä?
Arvoja voi kotona olla. Mutta jättää jälnkö lapseen jos kotona köyhyyttä ja sitä kautta masennusta tai muita ongelmia.
Kohteliaiden ja ystävällisten tapojen opettaminen kotona lapsille ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja tuntuu tosiaan harrastavan Wilmaa iltaisin. Tuntimerkintöjä ja tiedotteita tulee usein klo 18-23 välillä. Joskus myös viikonloppuisin.
Ap
Ei ehdi päivällä. Minä myös kirjoitan Wilmaviestit illalla tai yöllä. Jos yöllä, niin ajastan yleensä seuraavaksi aamuksi. Mutta viestin sisältö ei kyllä koske koskaan sitä, mitä seuraavana päivänä pitäisi tuoda. Tai korkeintaan muistutukseksi. Nytkin olen työpaikalla ja kello on yli puoli kymmenen... tosin kuten näkyy niin vähän epätehokasta työntekoa...
Minkäs puolueen äänestäjä näin herraskaisia puhelee ?