Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävettää olla siivooja

Vierailija
04.01.2018 |

Työni on vakituinen, töitä riittää, pomo aivan järjettömän mukava, lisäkeikkaa saa tehdä niin paljon kuin haluaa, pankkikin tykkää kun on vakaat tulot. Työ itsessään on ihan ok, ei ole mun unelmaduunia, mutta johonkin työhön sitä oli mentävä ja tähän pääsin heti ja jotenkin olen jämähtänyt. Olen vielä pikkufirmassa töissä, jossa on hyvät edut.

Silti kun joku kysyy mitä teen työkseni, tekisi mieli painua maanrakoon. Hävettää joskus, kun olen lasteni kanssa vaikka ostarilla ja siivoojaa tulee vastaan ja muksut alkaa hihkumaan, miten täti tekee samaa työtä kuin äiti. Aina toivon, ettei kukaan vaan kuullut, että mä olen SIIVOOJA. Koulutus löytyy eri alalta, mutta sitä työtä en halua tehdä.

Kertokaa nyt, mitä mieltä olette siitä jos joku on siivooja? Minkälaisia mielikuvia se teissä herättää?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n tuntemukset! Siivosin opiskeluiden ohella 18-vuotiaana ja häpesin itseäni ollessani töissä. Ne työvaatteet ja kaikki. Asiaa ei auttanut ilkeä kollega.

Nyt keski-ikäisenä ajatusmaailmani on ihan toinen. Voisin tehdä lähes ihan mitä tahansa työtä, jos olisin työtön. Ja mielelläni siivojan töitä. Osaisin olla ylpeä siitä, koska siivoojat ovat korvaamattomia.

Vierailija
42/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoustyö ihan ok monet sanovat mutta kuitenkin katsovat ylhältä päin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut siivoojan työt ovat niin rankkoja, ettei niihin ihan kuka tahansa edes pysty.

!!!!!

Tervetuloa kerrossiivojan työhön ilmastoimattomaan hotelliin kesähelteille!

15 min per huone.

Vierailija
44/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla tuntemillani siivoojilla menee rahallisesti paremmin kuin minulla, korkeakoulutetulla pätkätyöläisellä.Tyhminä en heitä pidä, vaan ihailen sitä miten eivät ole "hukanneet aikaa" opiskellen ja hommaneet isoa opintolainaa, asuvat kauniissa omistusasunnoissa joita laitettu itse remontoisen, lapsilla varaa harrastuksiin ja matkusteluunkin.Osaavat käyttää rahaa ja itseäänhän voi sivistää sitten vapaa-aikanakin.

Vierailija
45/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hyvä siivooja, niin ei ole mitään hävettävää. Ja kaikki rakastaa siivoojan aikaansaamaa työnjälkeä.

Vierailija
46/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein siivoojan töitä vuoden ja se mairea asenne rasitti. Voivoteltiin toki ystävällisesti, kuinka jouduin sunnuntainakin tekemään työtäni, kun samaan hissiin osuttiin ja he olivat menossa helmet kaulassa ruokasaliin. Ystävällinen tervehdys olisi riittänyt, en kaivannut mitään empatiaa työni vuoksi!

Vierailija
47/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siivoustyössä ole hävettävää, jos ei alun alkaenkaan ole halunnut muualle. Työ kuin työ. Mutta tietty yksilötasolla joku voi hävetä, jos on esim. jo kouluttautunut muuhun työhön eikä ole saanut sitä omaa koulutustaan vastaavaa työtä ja siis joutuu tekemään jotakin ihan muuta. Silloin tuntee itsensä yksilötasolla epäonnistuneeksi. Minä en pystynyt edes kouluttautumalla pääsemään töihin, joita halusin kun muut siihen niin helposti pystyvät. 

Vierailija
48/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva varmaan ajattelee kovin aktiivisesti toisten töitä.

Vierailija
49/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin hävettää kertoa olevani lähihoitaja-siivooja. Lähihoitajan työni on vastuullista ja arvostan sitä itse, mutta muut (etenkin palstalla) vähättelevät ammattia. Siivojan työ nyt taas aina ajatellaan huonotuloiseksi ja huonosti arvostetuksi.

Tulot toki ovat hyvät ja siivoustyön palkka todella hyvä työmäärään nähden... Ainoa lohtu.

Vierailija
50/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siivonnut työkseni 32 vuotta, tuskin enää osaisin/viitsisin muuta tehdä. Ydinfysiikkaa se ei ole mutta kiinnostus ja tieto pinnoista, materiaaleista, aineista sekä kohtuullinen tietämys talotekniikasta ja rakentamisesta on hyvä olla olemassa. En ole romuna yhtään sen enempää kuin muutkaan näin pitkään mitä hyvänsä työtä tehneet, pari minua huomattavasti nuorempaa jumppaohjaajaa tai konttoristia on paljon enemmän romuna.

Ihmisten kanssa tulee oltua sopivasti tekemisissä, asiakaskohteissa oppii nopeasti näkemään ketkä haluavat olla rauhassa tai ketkä ovat puheliaampia ja oma käytös mukailee heidän käytöstään. Joidenkin kanssa tavataan myös töiden ulkopuolella harrastusten merkeissä.

Siivousta ammattina ei välttämättä kauheasti arvosteta mutta "omaa" siivoojaansa arvostavat kaikki, joskus tuntee olevansa vierailevan tähden asemassa mutta se on selvää koska taloudellisista syistä varsinkin lama- aikana siivouskertoja saatetaan harventaa eli siivous tosiaan näkyy.

Oli myös mukavaa kun nuorena sai pätkätöiden sijasta vakituisen työn ja pystyi suunnittelemaan elämäänsä eteenpäin, nyt on velaton asunto jota osaan itse pintaremontoida ja kaikkea muuta kivaa naisten härpäkettä.

Arvosta siis työtäsi ja tee se niin hyvin kuin pystyt, omat asiakkaasi arvostavat sinua ja ne jotka ovat ystäviäsi, tarvitseeko muista välittää?!

Vierailija
51/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pää pystyyn vain! Se tärkeää työtä siitä missä muutkin työt. 

Vierailija
52/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Lähihoitajan ja laitoshuoltajan palkassa ole kummoista eroa. Pari sataa bruttona saa enemmän lähihoitaja, ja tietenkin vuorotyö lisät, jos niitä on.

Ammattitaitoinen Laitoshuoltaja( joko koulutus 14kk tai työkokemusta ), Lähihoitaja koulutus noin 3 vuotta.

Työ on työtä, jokainen työ on arvokasta.

Vierailija
53/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta-alalla ammattitutkinnon suorittaneilla laitoshuoltajilla ( Keski-Suomessa, ei Helsingissä ) on peruspalkka suurinpiirtein noin 1800 €, Hesan seudulla vähän korkeampi.

Ja jos on ollut alalla yli 10v, kokemuslisä noin 147 €. 

Samoissa palkoissa ovat suurinpiirtein mm. Kouluavustajat, asuntoloiden hoitajat, keittäjät, lähihoitajat ym ym ym.  Vain pieniä eroja palkoissa.

Vierailija
54/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan moni katsoo alaspäin, ihmiset on.

Mä en katso, olen itsekin ollut siivoojana. Ja siinäpä olis kiva homma, kun tää kotiäitiura tästä loppuu, mutta polvet ei kestä, joten täytyy keksiä sitten muuta.

Kouluihin ei enää tee mieli, koska on sekin arvo, että duuni on helppo.

Mutta sitten täytyy kyllä miehellä olla vastaavasti vähän ”parempi” työpaikka, muuten sitä rahaa ei tule mistään.

Vierailija
55/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet tärkeää työtä, älä vähättele itseäsi.

Vierailija
56/90 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta työstä ei tulisi mitään, jos paikat olisi sotkussa. Kyllä arvostan siivoojia!

Tiedän tuon tunteen kun nolottaa kertoa oma ammatti. Olen lähihoitaja, tuo tälläkin palstalla lähes viikoittain haukuttu ammatti.

Vierailija
57/90 |
27.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi hävetä, jos on siistijä? Meillä on täällä Suomessa ihan väärä käsitys siistimisen tärkeydestä!

Esimerkiksi Japanissa siivoaminen on yhtä kuin sielun puhdistusta.. Terve sielu terveessä, siistissä ja harmonisessa ympäristössä.

Kyllä maailma on parempi paikka, kun on siistiä ja siivoojia pitämässä huolta viihtyisyydestä, hygieniasta ja turvallisuudesta. :)

Jos siistijän työstä maksettaisiin enemmän, ajateltaisiiinko siivoustyön silloin olevan yleisesti arvostetumpaa? Olisihan se hyvä, jos palkat nousisivat. Tosin, nykyään reilu 10€ palkka on jo ok kokemattomalle siistijälle. Saman verran maksetaan usein vaikkapa keittiöapulaiselle. Aiemmin siivouksesta maksettiin vain 7€/tunti. Se oli liian vähän.

Siivoaminen on minusta myös mukavaa työtä parhaimmillaan. Silloin kun saa tehdä itsenäisesti eikä tarvitse maailman asioista stressata. Liikuntaakin tulee, kunhan muistaa vaan ergonomian ja lihashuollon!

Kaikkiaan siistiminen on rehellistä ja hyvin moraalista työtä. Siitä minä pidän. :)

Alun perin olen medianomi, mutta siistijänä olen ollut enemmän kuin medianomina.. En minä tästä alasta osannut varsinaisesti haaveilla, mutta ei ole valittamistakaan. :)

Vierailija
58/90 |
27.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua dissata siivoojia! Mutta tuntuu, että ihmiset pitävät niitä vähän tyhmempinä, jotka eivät koulussa pärjänneet ja nyt sitten joutuvat pesemään toisten vessoja elättääkseen itsensä. Tämä ongelma taitaa olla isompi pääni sisällä kuin oikeasti. Ap

On tuossa totuuden siemen. Ei kukaan menestynyt ihminen päädy siivoojaksi.

Vierailija
59/90 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
60/90 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siivousfirmassa työskenneltyäni arvostan siivojia korkealle. Oikeastaan arvostan kaikkia töitä paitsi poliitikon tointa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän