Hävettää olla siivooja
Työni on vakituinen, töitä riittää, pomo aivan järjettömän mukava, lisäkeikkaa saa tehdä niin paljon kuin haluaa, pankkikin tykkää kun on vakaat tulot. Työ itsessään on ihan ok, ei ole mun unelmaduunia, mutta johonkin työhön sitä oli mentävä ja tähän pääsin heti ja jotenkin olen jämähtänyt. Olen vielä pikkufirmassa töissä, jossa on hyvät edut.
Silti kun joku kysyy mitä teen työkseni, tekisi mieli painua maanrakoon. Hävettää joskus, kun olen lasteni kanssa vaikka ostarilla ja siivoojaa tulee vastaan ja muksut alkaa hihkumaan, miten täti tekee samaa työtä kuin äiti. Aina toivon, ettei kukaan vaan kuullut, että mä olen SIIVOOJA. Koulutus löytyy eri alalta, mutta sitä työtä en halua tehdä.
Kertokaa nyt, mitä mieltä olette siitä jos joku on siivooja? Minkälaisia mielikuvia se teissä herättää?
Kommentit (90)
Höpsis! Ei todellakaan ole syytä häpeilyyn!
Vierailija kirjoitti:
Työni on vakituinen, töitä riittää, pomo aivan järjettömän mukava, lisäkeikkaa saa tehdä niin paljon kuin haluaa, pankkikin tykkää kun on vakaat tulot. Työ itsessään on ihan ok, ei ole mun unelmaduunia, mutta johonkin työhön sitä oli mentävä ja tähän pääsin heti ja jotenkin olen jämähtänyt. Olen vielä pikkufirmassa töissä, jossa on hyvät edut.
Silti kun joku kysyy mitä teen työkseni, tekisi mieli painua maanrakoon. Hävettää joskus, kun olen lasteni kanssa vaikka ostarilla ja siivoojaa tulee vastaan ja muksut alkaa hihkumaan, miten täti tekee samaa työtä kuin äiti. Aina toivon, ettei kukaan vaan kuullut, että mä olen SIIVOOJA. Koulutus löytyy eri alalta, mutta sitä työtä en halua tehdä.
Kertokaa nyt, mitä mieltä olette siitä jos joku on siivooja? Minkälaisia mielikuvia se teissä herättää?
Hei, sä elätät itsesi ja perheesi, maksat veroja. Pää pystyyn ja ole ylpeästi siivooja. Monille ei nykyään suoda samaa mahdollisuutta elättää itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua dissata siivoojia! Mutta tuntuu, että ihmiset pitävät niitä vähän tyhmempinä, jotka eivät koulussa pärjänneet ja nyt sitten joutuvat pesemään toisten vessoja elättääkseen itsensä. Tämä ongelma taitaa olla isompi pääni sisällä kuin oikeasti. Ap
Ap, ensinnäkin moniin siivoustöihin ei edes pääse ilman koulutusta, mikä jo kertoo työn vaativuudesta. Siivoojina on paljon muidenkin alojen ihmisiä, korkeakoulutettujakin, joten ellet aivan yksin työtäsi teet, voit saada tilaisuuden tutustua todella monenlaisiin ihmisiin ja se jos mikä on rikkautta.
Ainoa mitä itse siivoojana harmittelin ja häpesinkin oli huono palkka, muuten voisin hyvinkin palata samoihin töihin jos työttömäksi jäisin.
Täysin totta. Mä sain myös opiskelupaikan AKKn kautta mutta jouduin jättämään kesken terveyden takia. Kyllä oli kieltämättä haastavaa kuinka muistaa mitä aineita mitäkin lattioille ja mitä määrää mihinkin määrään .. raskas työ. Koneet yms. Miten pestään vessa, vaihdetaan liinan puoli per osuus niin että on aina liinan puhdas pinta kuitenkin esillä. Ja eritteiden siivous yms. On kuule opiskelemista!
No mulla on laikkarin koulutus mutta olen isossa ostoskeskuksessa siivoojana. En häpeä työtäni, ei ole syytä moiseen. Ilman meitä maailma hukkuisi paskaan ja taudit jylläisivät.
Ollaanhan me vähän sellaisia näkymättömiä mutta mitäs sitten, ainakin saadaan tehdä työt rauhassa.
Siivoojan työllä on todella suuri merkitys työympäristön viihtyvyyden kannalta, älä ollenkaan häpeile työtäsi! Moni homma on sellainen, että jos sen jättää tekemättä, niin kukaan ei huomaa, mutta sinun työsi jälki on kaikkien nähtävillä päivittäin.
Siivoja ammattinimikkeenä on jo vanhentunut parikymmentä vuotta sitten.
He ovat nykyään LAITOSHUOLTAJIA tai TOIMITILAHUOLTAJIA.
No mutta, nimikkeistä viis, ei ammatti ihmistä alenna ! Teet hyvää työtä. Ole ylpeä ammatistasi,
tuota ammattia ei voi ulkoistaa Kiinaan, eikä sitä voi tehdä etätyönä. Työ siis säilyy.
Se mikä alentaa ihmistä todella pieneksi on käytöstavat.
Jos ihminen ei sano työpaikalla edes huomenta Laitoshuoltajalle ( koulut, sairaalat), hänen ammatti arvonsa on surkea. Kunta-alalla useinkin hierarkia on olemassa. Esim. hoitajat eivät käyttäydy samanarvoisesti
lääkereitä kuin Laitoshuoltajia kohtaan jne.....
Mutta työniloa :)
Älä vaan häpeä! Ala on työllistävä ja parhaimmillaan siellä voi päästä pitkälle.
Kaverin kanssa oltiin nuorina kesätöissä siivoojina. Minä lähdin opiskelemaan, mutta kaveri jäi sille tielle. Nyt hän on isossa siivousalan firmassa ja hänellä on noin 70 alaista. Minä lyhentelen vielä opintolainaa ja hän on maksanut jo ison osan asunnostaan pois 😃
Mä olen tehnyt siivoustyötä 28v. ajan. Ei hävetä. Mutta terveys on mennyttä. Selkä paskana. En ole firmalla koska ne maksaa huonompaa palkkaa.
T. Laitoshuoltaja
Vierailija kirjoitti:
En halua dissata siivoojia! Mutta tuntuu, että ihmiset pitävät niitä vähän tyhmempinä, jotka eivät koulussa pärjänneet ja nyt sitten joutuvat pesemään toisten vessoja elättääkseen itsensä. Tämä ongelma taitaa olla isompi pääni sisällä kuin oikeasti. Ap
Juuri niin. Ongelma alkaa sinun ja muitten siivoustyötä tekevien pään sisältä! Ette itse arvosta omaa ammattianne vaan häpeätte ja vähättelette. Työn arvostus lähtee teistä itsestänne!
Olen itse tehnyt siivoustyötä opiskeluaikana. Oli valtavan iso koulu ja kesäloma-aika. Kaikki luokat ja luentosalit ja muut siivottiin lattiasta kattoon. Kamalaa työtä! En ikinä ole ollut niin poikki ja väsynyt, vaikka työaika oli vain 6 tuntia päivässä! En ymmärrä miten kukaan jaksaa sitä päivästä, viikosta, kuukaudesta toiseen!? Jos puhutaan miesten ja naisten töistä, olisi tämä omiaan juuri miesten työksi!
Harva muuten tulee ajatelleeksi ja tajuaa miten paljon siivoustyötä tekevän pitää tietää eri materiaaleista ja käytettävistä aineista! Sitä ei voikaan läiskiä mitä tahansa mihin tahansa, ja kaikki pinnat eivät siedä kaikkea käsittelyä. Ja siihen lisäksi erilaiset koneet!
Häpeään ei ole syytä!
Vierailija kirjoitti:
Minä arvostan siivoojaa, joka tekee työnsä hyvin ja esim toimistolla tervehtii ihmisiä ystävällisesti ja omanarvontuntoisesti eikä luiki pitkin seiniä. Siivous on hyvää ja tärkeää perustyötä. Monesti järkevämpää kuin se mitä me siellä toimistolla pyöritetään. Älä suotta häpeile, äläkä tartuta häpeää lapsiisi.
Mitä sitten, vaikka siivooja luikkii pitkin seiniä ujostellen? Tekeekö se lattiat likaisemmiksi?
Vai pitääkö Sinun kohdallasi vetää kättä lippaan?
Haise pahalle.
Vierailija kirjoitti:
Siivoja ammattinimikkeenä on jo vanhentunut parikymmentä vuotta sitten.
He ovat nykyään LAITOSHUOLTAJIA tai TOIMITILAHUOLTAJIA.
No mutta, nimikkeistä viis, ei ammatti ihmistä alenna ! Teet hyvää työtä. Ole ylpeä ammatistasi,
tuota ammattia ei voi ulkoistaa Kiinaan, eikä sitä voi tehdä etätyönä. Työ siis säilyy.
Se mikä alentaa ihmistä todella pieneksi on käytöstavat.
Jos ihminen ei sano työpaikalla edes huomenta Laitoshuoltajalle ( koulut, sairaalat), hänen ammatti arvonsa on surkea. Kunta-alalla useinkin hierarkia on olemassa. Esim. hoitajat eivät käyttäydy samanarvoisesti
lääkereitä kuin Laitoshuoltajia kohtaan jne.....
Mutta työniloa :)
Siivooja on ihan hyvä ammattinimike, ei se mihinkään ole vanhentunut. En ymmärrä miksi siivoojaa pitäisi kutsua sellaisella nimellä, jota ei monetkaan ymmärrä. Ei arvostusta "hienommalla" nimellä lisätä.
Tämä nimi asia koskee jotain muitakin ammatteja, nimi muutettu sellaiseksi, ettei ole hajuakaan, mitä ihminen tekee.
Yksi hupaisa esimerkki on sandwich artist :)
Meillä työpaikalla kaikki sääl.. siis arvostaa teidän työtä on se niin tärkeää! Tsemppiä, älä lannistu! Paistaa se päivä risukasaankin vielä! Olet upea ihminen!
Vierailija kirjoitti:
Jotkut siivoojan työt ovat niin rankkoja, ettei niihin ihan kuka tahansa edes pysty.
!!!!!
Tämä on vähän tabu aihe, kyllä moni aikuisten oikeasti pitää siivoustyötä nolona ja omalle kuvitellulle arvolleen sopimattomana. Sen takia tulee aina kuin automaattisesti näitä korulauserimpsuja kuinka arvokasta työtä se on ja kuinka tärkeä jäsen siivooja työyhteisössä on blaa blaa. Pahimmat laukoo näitä livenä päin naamaa. Kyllä se totuus näkyy sieltä tekohymyn takaa.
Jos ihmiset oikeasti pitäisi siivousta työnä siinä missä muukin työ, ohitettaisiin tämä ammattinimike ihan olankohautuksella. Eikä tarvitsisi keksiä uusia kiertonimiä ammattinimikkeelle.
Sun pitää itse myös hyväksyä tämä siivoustyö oikeaksi työksi, ihmiset aistii sun häpeän.
T: siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän tabu aihe, kyllä moni aikuisten oikeasti pitää siivoustyötä nolona ja omalle kuvitellulle arvolleen sopimattomana. Sen takia tulee aina kuin automaattisesti näitä korulauserimpsuja kuinka arvokasta työtä se on ja kuinka tärkeä jäsen siivooja työyhteisössä on blaa blaa. Pahimmat laukoo näitä livenä päin naamaa. Kyllä se totuus näkyy sieltä tekohymyn takaa.
Jos ihmiset oikeasti pitäisi siivousta työnä siinä missä muukin työ, ohitettaisiin tämä ammattinimike ihan olankohautuksella. Eikä tarvitsisi keksiä uusia kiertonimiä ammattinimikkeelle.
Sun pitää itse myös hyväksyä tämä siivoustyö oikeaksi työksi, ihmiset aistii sun häpeän.
T: siivooja.
Lisäksi arvostus näkyisi myös parempana palkkana
Arvostan siivoojan työtä siinä missä muutakin rehellistä työtä.
Kyllä ketä tahansa ammattitaitoista arvostaa oli ala mikä hyvänsä.
En pidä siivoojina mitenkään reppanoina tai sääli heitä, vaan arvostan siinä missä muitakin työntekijöitä, mutta kieltämättä itse häpeisin jos joutuisin palaamaan siivoushommiin. Kai se on niin, että omalle kuvitellulle arvolleni se olisi liian alhaista.
Olin myös pikkukaupassa töissä myyjänä, ja rakastin sitä työtä. Nyt kun olen valmistunut ja "oikeissa töissä", en kehtaisi enää mennä kaupalle duunarihommiin vaikka haluaisinkin. Typerä minä.
Ei sinulla ole syytä hävetä itseäsi. Ihmisiä me kaikki olemme ammatista riippumatta. Olen itse keittiöapulainen ja myönnän kyllä joskus itsekin häpeäväni ammattiani, koska eihän tämä mitään hohdokasta työtä ole. Minullekin tulee tuo tunne, että muut pitävät jotenkin tyhmänä, josta ei ole muuhun työhön. Luulen, että tämä ongelma on kuitenkin isompi oman pään sisällä ja johtuu huonosta itsetunnosta. Mutta on kyllä oikeasti ollut työpaikkoja, joissa kohdellaan kuin alemman luokan kansalaista. Ei se mukavalta tunnu.
Itse ainakaan en arvostele muita ammatin perusteella. Tunnen monia siivoojia ja monissa yksinäisissä keittiöpaikoissa siivooja on minulle läheisin työkaveri. Kaikki ovat ihan tavallisia ihmisiä.
Ei kannata hävetä työtään. Työ on vain työtä eikä se määrittele, minkälaisia ihmisiä olemme.