Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näen työssäni paljon kuntouttavassa työtoiminnassa olevia ja sanon vain...

Vierailija
04.01.2018 |

... että suurin osa, 99 %, ei tule koskaan "kuntoutumaan" millään mittapuulla työkykyisiksi. Pelkkää pelleilyä koko touhu.

Kommentit (194)

Vierailija
141/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kunta pystyisi palkkaamaan avustaviin tehtäviin mutta ei muka ole mitään.

Ja mitä nämä avustavat tehtävät ovat?

Kouluihin (keittiöt, siivous, iltapäiväkerhot), päiväkoteihin, lumitöihin, arkistointi jne.

Iltapäiväkerhoihin ja päiväkotiin vaaditaan kyllä ihan alan koulutus (päiväkotiin yliopisto) tai ainakin sellaiset eväät harjoitteluunkin että niillä pärjää ilman tätä tyhjänpäiväistä "kuntoutusta". En todellakaan haluaisi että joku "kuntoutettava" hääräilisi siellä missä minun lapseni viettää päivänsä. 

Keittiö- ja siivoustöihinkin vaaditaan alan koulutus. 

Lumityössä vaaditaan fyysistä kuntoa ja moni kuntoutuja jaksaa tuskin perseensä hilata sinne kuntoutukseen. 

Arkistointi? Vaatii päätä, järjestelmällisyyttä, huolellisuutta, LUKUTAITOA. Tänä päivänä myös tietoteknisiä valmiuksia. 

Vierailija
142/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluihin (keittiöt, siivous, iltapäiväkerhot), päiväkoteihin, lumitöihin, arkistointi jne.

Siivoukset sun muut alkaa olla ulkoistettu. Lasten kanssa olemiseen vaaditaan koulutus. Lastentarhan opella on jopa akateeminen koulutus. Lumityöt hoitaa kone. Arkistointi on ammattityötä myös ja nykyisin pitkälti sähköistä. Ei ole olemassa enää mitään sellaisia töitä, joita muutaman vuosikymmenrn vanhalla huonolla peruskoulutodistuksella voisi tehdä tai mitä kuka tahansa kadulta haettu osaisi tehdä.

Kyllä työttömillä on yleensä koulutus. Ja Arskakin osaa lakaista portaat peruskoulupohjalta.

Ei ole kaikilla edes peruskoulun oppimäärä suoritettu kokonaan ammatillisesta koulutuksesta puhumattakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltapäiväkerhoihin ja päiväkotiin vaaditaan kyllä ihan alan koulutus (päiväkotiin yliopisto) tai ainakin sellaiset eväät harjoitteluunkin että niillä pärjää ilman tätä tyhjänpäiväistä "kuntoutusta". En todellakaan haluaisi että joku "kuntoutettava" hääräilisi siellä missä minun lapseni viettää päivänsä. 

Keittiö- ja siivoustöihinkin vaaditaan alan koulutus. 

Lumityössä vaaditaan fyysistä kuntoa ja moni kuntoutuja jaksaa tuskin perseensä hilata sinne kuntoutukseen. 

Arkistointi? Vaatii päätä, järjestelmällisyyttä, huolellisuutta, LUKUTAITOA. Tänä päivänä myös tietoteknisiä valmiuksia. 

Mulle tarjottiin kuntouttavaa paikkaa nimenomaan päiväkodista (siis te toimisto tarjosi). Olen ollut muutaman kerran mielisairaalassa. Taidanpa mennä ihan kiusaksi sinne, lapset on kyllä perseestä mutta pitäähän ihmisen töitä tehdä.

Vierailija
144/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuntouttava" työtoiminta. Voi luoja... Sairastin vakavaa masennusta. Oli sitouduttava kuuden tunnin päiviin (vanhusten ulkoiluttamista.) Noin 4 tuntia päivästä meni villasukan kutomiseen seurassa joka ei ollut kovinkaan... Noh, sellaista että olisi tehnyt mieli ottaa kontaktia.

Jättäydyin 2 kuukauden jälkeen pois tästä toiminnasta, vaikka tulikin karenssi. Ihmisarvoa alentavaa, päiväkotimaista täysin turhaa paskaa oli ainakin täällä Lahdessa vuonna 2015. Lämmöllä muistaen <3 Nyt taas röntgenhoitajana. :)

Vierailija
145/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmisten ei sitten anneta olla rauhassa jos on kerran selvää, että töihin ei pääse. Ihme kiusaamista. 

Vierailija
146/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kuntouttava" työtoiminta. Voi luoja... Sairastin vakavaa masennusta. Oli sitouduttava kuuden tunnin päiviin (vanhusten ulkoiluttamista.) Noin 4 tuntia päivästä meni villasukan kutomiseen seurassa joka ei ollut kovinkaan... Noh, sellaista että olisi tehnyt mieli ottaa kontaktia.

Jättäydyin 2 kuukauden jälkeen pois tästä toiminnasta, vaikka tulikin karenssi. Ihmisarvoa alentavaa, päiväkotimaista täysin turhaa paskaa oli ainakin täällä Lahdessa vuonna 2015. Lämmöllä muistaen <3 Nyt taas röntgenhoitajana. :)

Mitä ihmettä? Eikö sairaslomallakaan saa olla rauhassa? Otan osaa. Uskon, että sinulla oli ja on kyky arvioida itse, mikä on paras apu toipumiseen. 

Vierailija
147/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopeutumis"eläkeläiset" pitäisi laittaa kuntoutumaan jos ei muuten työtä löydy.

Vierailija
148/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä? Eikö sairaslomallakaan saa olla rauhassa? Otan osaa. Uskon, että sinulla oli ja on kyky arvioida itse, mikä on paras apu toipumiseen. 

Ei koska kuntouttavatyötoiminta... Työkokeilu on terveille, se on eri, mutta silti sama... ymmärsitkö?

Vierailija
149/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei koska kuntouttavatyötoiminta... Työkokeilu on terveille, se on eri, mutta silti sama... ymmärsitkö?

Toodella selkeä ja looginen juttu. Miksi edes ihmettelin  .... 

Vierailija
150/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on vakava masennus niin olet sairaslomalla et kuntouttavassa työssä!

Vierailija
151/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kuule päättää ollaanko sairaslomalla vai eläkkeellä vai "työnhakijana". Minä en ole ollut vuosiin työkykyinen, on useampi mt diagnoosi, silti olen edelleen työtön työnhakija. No, minäkin voin mennä jonnekin päiväkotiin, haittaako se jos joku lapsi karkaa tai vammautuu vahingossa.

Vierailija
152/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nähnyt - useita - ei koskaan työttömänä olleita, joista ei ole mihinkään.

Vierailija
153/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nähnyt - useita - ei koskaan työttömänä olleita, joista ei ole mihinkään.

Joku voi osata haukata munkkia. 

Vierailija
154/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toodella selkeä ja looginen juttu. Miksi edes ihmettelin  .... 

On kaksi eri työtoimintamuotoa. Toinen kuntouttavatyötoiminta ja toinen työkokeilu, mutta käytännössä ne on sama. Edellinen tarkoittaa sitä, että sairaita kuntoutetaan. Jälkimmäinen sitä, että kuntoutetaan kaikenvaralta.

Vierailija
155/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri kuule päättää ollaanko sairaslomalla vai eläkkeellä vai "työnhakijana". Minä en ole ollut vuosiin työkykyinen, on useampi mt diagnoosi, silti olen edelleen työtön työnhakija. No, minäkin voin mennä jonnekin päiväkotiin, haittaako se jos joku lapsi karkaa tai vammautuu vahingossa.

Joo ja sitten voi käydä niin, että yksi lääkäri toteaisi sairaseläkken tai mikä sen nimi onkaan, muuta sitten toinen lääkäri, joka ei ole edes nähnyt potilasta, hylkääkin sen. 

Vierailija
156/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei ole hajuakaan siitä, mistä puhut. Haluat katkolla olevan sekakäyttäjän lapsesi päiväkotiin? Tai olemaan kosketuksissa lapsesi syömän ruoan kanssa? Näkemään papereita, joissa on salassapidettävää materiaalia? No lumityöt ehkä, mutta ne tulisi hoidettua, jos tulisi, siinä puolen päivän maissa.

Jo 90-luvulla oli päiväkodeissa mielenterveykuntoutujia ja vierestä järkyttyneenä tilannetta seuranneena en voi hyväksyä mitenkään. Surullista, että sama jatkuu päivähoidossa edelleen.

Mielenterveyskuntoutujien ja pitkäaiakaistyöttömien lisäksi on tullut liuta kieliharjoittelijoita (niin miehiä kuin naisia). Nämä tekevät päiväkodissa avustavia työtehtäviä (ent. päiväkotiapulainen) mihin kuuluvat lapsiryhmässä avustaminen (vessatus, vaippojen vaihto, pukeminen, syöttäminen, nukuttaminen ynms.), pienet siistimistyöt, sekä pyykkihuolto.

Tämä on mielestäni väärin niin lapsia, kuin työyhteisöä kohtaan. Työyhteisöstä määrätään yksi ohjaaja joka perehdyttää ja huolehtii, että ko. henkilö hoitaa tehtävänsä. Tämä kuormittaa hyvinkin paljon, sillä jo yhteisen kielen puuttuminen tuo suuret haasteet työn sujuvuudelle. Raskasta on myös se, kun olet saanut perehdytyksen tehtyä ja työhön jotain sujuvuutta, niin jakso päättyy ja tilalle tulee taas uusi henkilö ja rumba alkaa taas alusta.

Lähes poikkeuksetta nämä henkilöt ovat työtä vieroksuvia ja täysin vailla motivaatiota. Itse vanhempana en tämän tyyppisiä, välillä epävakaitakin, ihmisiä haluaisi lapseni läheisyyteen. Näitä henkilöitähän ei saa yksin lasten kanssa jättää, mutta päiväkodissa tapahtuu asioita mitä ei saisi tapahtua.  Aivan käsittämätötä.

T:  Alaa vaihtanut entinen lastenhoitaja

Itse työskentelin 2-vuotta avustajana päiväkodissa kuntouttavan työtoiminnan nimellä.

Monesti jos työntekijä sairastui, sijaista ei saatu joten minä tein sairastuneen hommat.

Vedin itsenäisesti pienryhmätoimintaa, välillä olin ainoana aikuisena ulkona lasten kanssa.

Työskentelin siis kuin muutkin työntekijät, minä vaan en saanut palkkaa työstäni (paitsi sen 9e/päivä)

Lasten onneksi olin vain työttömyyden perusteella kuntouttavassa työtoiminnassa (en muuten kuntoutuksen tarpeessa) 

Kyllä on ollut hurja seurata miten päiväkodissa vaihtuu kielenopiskelijat. 

Viimeksi siellä työskenteli/oli kieltä oppimassa Afganistanista kotoisin oleva nuorimies. Auttoi 2-5v. lapsia riisumaan/pukemaan jne.

Vierailija
157/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saavatpahan päiviinsä tekemistä, saattaa jopa käydä jonkin sortin terapiasta joillekin.

Vierailija
158/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No saavatpahan päiviinsä tekemistä, saattaa jopa käydä jonkin sortin terapiasta joillekin.

Jep, kuten jos se joku kieltä puhumaton nuori mies tykkää riisua lapsia kovasti.

Vierailija
159/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin roikottaa työttömänä ihmistä, joka olisi kuntouttavaa työtoimintaa paljon laajemman avun tarpeessa.

Olen yksi heistä. Nuoresta iästäni johtuen uskon/haluan uskoa olevani vielä joku päivä niin hyvin trauman jäljiltä kuntoutunut, että voin opiskella uuden ammatin ja tehdä töitä.

Sitä en tiedä, pystynkö koskaan kokoaikatyöhön.

Tällä hetkellä kuntouttava työtoiminta on lähinnä kidutusta, kun pelkkä arjen hallintakin tuottaa ongelmia ja vointi on huonontunut joka kantilta aloituksen jälkeen.

Toivoisin jotain muuta ratkaisua tähän, ja hallitukselta toimia kuntoutuksen laadun parantamiseksi.

Vierailija
160/194 |
05.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku lumenluontikin on todella vastuullista työtä. Pitää olla täsmällinen ja jaksaa herätä ajoissa. Pitää olla hyvä fyysinen kunto ja pystyä menemään korkeisiinkin paikkoihin. Pitää myös osata käyttää koneita ja muita välineitä ilman, että hajottaa mitään lumen alla. Pitää osata operoida pimeässä ja tuiskussa. Näytösluontoisesti kuka tahansa voi lapioida lunta hetken (tyylin v_o_ k -asukkaat), mutta teepä sitä joka aamuyö, kun muut nukkuvat ja lunta voi olla aivan hirveästi.

Mutta tarvitseeko kuntoutujan koko piha hoitaa? Eikö hänellä voisi olla kola tai lumentyönnin ja hoitaa pienet alueet mihin ei koneella pääse esim portaitten pielet, roskisten edustat ja rappuset? Tai menisivät koneitten perässä ns. siistimistehtävissä?

Tietty alue joka hoitaa päivittäin ilman konetta. Lumettomana aikana harjan/haravan kanssa hiekotuksen, lehtien ja roskien poisto.

Aika iso kuluerä tuollaisesta siistijästä syntyisi. Rahastahan tämä on kiinni. Toki muuten voitaisiin palkata aina joku joka keräilisi tai lakaisisi murusia.