Minusta on epäreilua, että jotkut perheet elävät työttöminä vaikka kymmeniä vuosia ja nauttivat yhteiselosta rauhassa
Kun toiset paahtavat töissä. Nämä työttömät saavat sitten kaiken yhteiskunnalta. Todella epäreilua, työssäkäyvät eivät näe perhettään paljoakaan ja joutuvat heräämään aamuisin aikaisin. Työttömät nukkuvat koko perheen kanssa kauan ja lähtevät sitten jonnekin yhdessä. Aivan epäreilua.
Kommentit (44)
Minä en kyllä koskaan luopuisi työnteosta. Se antaa valtavasti sisältöä elämään ja merkityksen kokemusta. Haluan olla mukana yhteiskunnassa ja antaa lapsillenikin esimerkin osallistuvasta elämästä. Ehkä joku loma perheen kanssa ois kiva (vähemmän niitä tullut viime vuosina), mutta muuten kyllä kiitos töitä mulle!
No voi herranjestas. Mihin ihmeen Jamaicanlomalle sä luulet että se työtön perhe lähtee sitten kun ne on nukkunu pitkään? Vituttaa muakin se ku tyhmät on tyhmii, vaikka ne vois viisastuu edes vähän. Mut ei ku vuosikaudet ollaan vaan hölmöjä.
Vierailija kirjoitti:
No voi herranjestas. Mihin ihmeen Jamaicanlomalle sä luulet että se työtön perhe lähtee sitten kun ne on nukkunu pitkään? Vituttaa muakin se ku tyhmät on tyhmii, vaikka ne vois viisastuu edes vähän. Mut ei ku vuosikaudet ollaan vaan hölmöjä.
Ruotsinlaivalle ainakin voivat lähteä. Jos perhe on päässyt toimeentulotuen piiriin ja lapsia on vaikkapa kolme, on elämä taloudellisesti mukavaa ja vapaata. Kerran vuodessa voi lähteä jo pidemmällekin matkalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsinlaivalle ainakin voivat lähteä. Jos perhe on päässyt toimeentulotuen piiriin ja lapsia on vaikkapa kolme, on elämä taloudellisesti mukavaa ja vapaata. Kerran vuodessa voi lähteä jo pidemmällekin matkalle.
Onneksi tulee aktiivimalli orjuuttamaan ja kyykyttämään. Ihan oikein niille rellestäjille.
Jää sinäkin kotiin ja ota tuet. Ei töissä ole pakko käydä.
Vierailija kirjoitti:
Ei väliä, koska itse en jaksa lähteä lomilla mihinkään, koska olen töistä niin uupunut.
Kumpi siis on terve: työtön, joka on tyytyväinen siihen mitä hänellä on (eikä lisää kulutusta ja tuhoa maapalloa) vai työllinen, joka stressaa itsensä hengiltä ja tuhoaa kulutuksella maapallon?
Voihan AP:kin mennä heti töiden jälkeen puolisonsa tai koko perheensä kanssa rauhallisesti sänkyyn ja nukkua vaikka yli 12 tuntia. Tai voi jäädä pois työstä.
Työtön taas ei voi valita työelämää, koska töitä ei ole.
Pakko sanoa, että naisena nautin siitä, kun itse käyn töissä, että mies on kotona työttömänä ja mahdollistaa kiireettömämpää elämää perheellemme. Itsekin tein osa-aikaa omasta halusta samasta syystä. Muita yhteiskunnan tukia emme saa kuin miehen peruspäiväraha.
nykyisellä työttömyysasteella olisi hyvä jos molemmat isä ja äiti olisivat 6 vuotta perheensä kanssa pois töistä
Vierailija kirjoitti:
Minusta on epäreilua, että jotkut perheet elävät työttöminä vaikka kymmeniä vuosia ja nauttivat yhteiselosta rauhassa
Täh??
Mitä ihmettä sinä haahuilet?
Olisiko se sitten mielestäsi parempi, että nämä perheet on rikkinäisiä ja perheenjäsenet on rikollisina kaduilla ryöstämässä kaikki vastaantulevat ja myös työllisten kodit ryöstetään heidän ollessaan työssä?
Ootko sä nyt ihan varma siitä että sulla tuli kaikki inkkarit kanoottiin mukaan?
Kyllä työtön myös kokee huonommuutta ja lapsetkin kasvaessaan tajuavat että eivät ole ylpeitä vanhemmistaan. Ei se vapaa elämä ilman kutsumustyötä ole unelmaa.
Ollaan kaikki kateellisia työttömille, sitähän hallitus haluaa, kun ei ole työtä pystynyt järjestämään omaa epäpätevyyttään ja lupauksista huolimatta. P.S. Tilastokikkailua ja 6/kk työllisiä ei lasketa vaikka niitä joku löytäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kaikki kateellisia työttömille, sitähän hallitus haluaa, kun ei ole työtä pystynyt järjestämään omaa epäpätevyyttään ja lupauksista huolimatta. P.S. Tilastokikkailua ja 6/kk* työllisiä ei lasketa vaikka niitä joku löytäisikin.
*6 h/kk
Onhan se välillä herättänyt ärtymystä kun tuttavapiirissä perhe jossa molemmat vanhemmat on työttömiä ja lapsia tulee lisää tasaisesti. Nyt jo kuudes tulossa ja tukien varassa elävät.
Lapset käy päiväkodissa sosiaalisista syistä, isoimmat jo koulussa ja vanhemmat hoitaa sillä välin nuorinta lasta kotona nauttien leppoisasta elämästä kun ei tarvitse miettiä työssäkäyntiä. Toki rahaa ei varmasti liikaa heillä ole, mutta ihan hyvät tuet saavat kuitenkin pääluvun mukaan. Luulisin että sillä perus toimeentulon saa. Sehän se tarkoitus lienee.
Eipä normi palkansaajatkaan rahassa kylve. Toki meillä se etu että kyetään kartuttamaan omaisuutta asumalla omistusasunnossa ja voidaan säästää rahaa. Sossun tuilla ei paljon voi tilille kerryttää, toki lipaston laatikkoon voi säästää jos säästöön jotain jää.
Jatkuva pelkkien tukien varassa elävä perhe tai yksittäinen ihminen tuskin "nauttii" siitä omasta tilanteestaan. Samoja huolia sitä ihmisillä on, ovat työssä tai ei. Stressin aiheet toki vaihtelevat. Tukien varassa elävillä on toki aikaa, mutta ei niitä "pelimerkkejä" että voisi aikaansa käyttää ihan mihin tahansa. Pelimerkit tuskin riittävät jatkuvaan ihanaan arkeen.
Sama tilanne voi olla monilla, jotka ovat työssä ja rahat riittävät aina nipin napin tavalliseen arkeen ja homma voi mennä sotkuun, jos jollekin kuukaudelle tuleekin enemmän terveyhdenhuollon kuluja ja lääkemenoja, kun sairastutaan ja joudutaan vielä kärsimään mahdolliset omavastuut ja palkattomat päivät siihen päälle. Jos on huonopalkkaisessa työssä, elämä voi tuntua turhalta juuri sen takia että käy työssä, eikä oma kitkutielämä silti poikkea siitä, mitä tukien varassa olevien kitkutielämä.
Oon samaa mieltä että maailmassa on monia epäoikeudenmukasuuksia. Sä pystyt kuitenkin valitsemaan käytkö töissä vai et. Ei se pakollista oo. Mä oon omasta valinnastani työtön koska haluun nukkuu aamulla pitkään, hoitaa parisuhdettani ja harrastaa seksiä kiireettömästi joka päivä. Oon näin paljon onnellisempi ku ennen töissä käydessäni.
Tunnen yhden perheen jossa pitkäaikaistyötön mies, masentunut ja passivoitunut. Vaimo osa- aikatöissä kun ei muuta saanut. Valittaa jatkuvasti surkeasta taloustilanteesta,ei rahaa lasten harrastuksiin, kampaajaan, suksiin, kylppärin pudonneisiin kaakeleihin. En mitään kadehdittavaa näe heidän tilanteessaan. Äiti valittaa koko ajan ääneen köyhyyttä ja lapset ovat yhä surullisemman oloisia. Parisuhde vetelee viimeisiään kun mies ei edes hae töitä enää.
Mikä sua estää jäämästä työttömäksi? Vai eikö ole perhettä?