Mökillä merkittävä ero unen laatuun
Mistä johtuu. Mökillä nukun kuin pikkulapsi, 8-9 tunnin yöunia, olen pirteä ja virkeä. Kaupunkiasunnossa ei unen laatu ole lainkaan samankaltainen, jotenkin pätkii ja pätkii ja sitten väsyttää kun nousee ylös. Pitäisi varmaan muuttaa mökille ja ajaa sieltä töihin, viitsisköhän ?
Kommentit (15)
Maalla on mukavaa. Palohälytin ja häkähälytin vaan kuntoon. Lisäpatteri varalle. Ensiapulaatikko. Kaupungissa on asunnot tosi sähkölaitteistetty, levoton alue osalla, pölyä, autoja, ihmisiä, melua ja vaikka mitä.
Mökillä ei ole liikenteen melua ja siellä on vain luonnonääniä ja hiljaisuus. Kaupunkiasunnossa hurisee ja pörisee yötä päivää. Olen huomannut ihan saman. Lisäksi mökillä on raikkaampi ja hapekkaampi ilma.
Ei valosaastetta, hiljaisempaa ja mökkirakennus hengittää paremmiin kuin kivitalo.
Mökki hengittää toisin sanoen siellä on parempi sisäilma kuin koneellisella ilmanvaihdolla varustetussa asunnossa. Tämä on niin moneen kertaan tullut itse todettua että se ei voi johtua muusta.
Mökillä tulee rehkittyä pihatalkoissa mikä on energiaa kuluttavaa. Se saa väsyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä olet enemmän ulkona ja puuhastelet kaikenlaista pientä fyysistä koko ajan. Tottakai se tuottaa paremman unen, ainakin jos et pilaa sitä alkoholilla.
Juu, en ole alkoholi-ihmisiä, en mökillä enkä kaupungissa. Unen laatu on niin merkittävän erilaista, että myöhään on vielä virtaa kintaissa. Sitä tunnetta kaipaa kyllä !
Ihan sama juttu. Mulla silmät vuotaa ja yskittää kaupungissa, maalla mökillä ei yhtään. Ja nukkuminen, ihan erilaista kuin kaupungissa. Meillä ei ole eikä tule ilmalämpöpumppua. Mökki eristää kuuman ja kylmän
Mökillä ollaan monesti lomalla, viikonloppuna. Tuolloin nukkuu paremmin.
Tuo on vain yksi asia, minkä takia ihmiset muuttaa kaupungeista kehyskuntiin.
Minä muutin Espoosta Lohjalle noin 15 vuotta sitten. Meillä oli aiemmin mökki Lohjalla, mutta en muuttanut mökille vaan ihan moderniin ok-taloon kaikilla mukavuuksilla. Jopa alle kouluikäiset lastenlapset ovat huomanneet yökylässä käydessään, että täällä on hiljaista, ei kuulu autojen ääniä. Ilmakin on raikkaampaa. Silloin vielä 15 vuotta sitten piti ajaa päivittäin töihin, ja etätyötä tehtiin vain poikkeustilanteissa, nykyään saa tehdä etätöitä paljon vapaammin kuin silloin.
Ihan sama kokemus. Hirsimökki, huoneen saa pilkkopimeäksi ja ääntäkään ei kuulu. Vaikka patja on kotona parempi, niin mökillä nukun jopa 9 tuntia heräämättä.
Minulla tulee kaupungissa helpommin tissuteltua, koska siellä on hermostuneempi olo ja kauppa on lähellä. Nukun yöt parin tunnin pätkissä ja herään kuolemanväsyneenä.
Mökillä puuhailen pihalla, joskus raskaampaa työtä, joskus kevyempää. Kauppaan ei jaksa lähteä, joten ei tule juotuakaan. Nukun yöt läpi ja aamuisin herään aivan uutena ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kokemus. Hirsimökki, huoneen saa pilkkopimeäksi ja ääntäkään ei kuulu. Vaikka patja on kotona parempi, niin mökillä nukun jopa 9 tuntia heräämättä.
Tuota ihmetellyt mökkiasujissa. Sänky halvin mahdollinen ja 21 tuuman telkkaria tuijotetaan illat pitkät (kun ei me mökillä tarvita telkkaria)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota ihmetellyt mökkiasujissa. Sänky halvin mahdollinen ja 21 tuuman telkkaria tuijotetaan illat pitkät (kun ei me mökillä tarvita telkkaria)
No mä hankin mökille tismalleen saman sängyn, mikä on kaupunkiasunnossakkn. Ja telkkua ei ole kummassakaan.
Mites nyt suu pannaan?
Mökillä olet enemmän ulkona ja puuhastelet kaikenlaista pientä fyysistä koko ajan. Tottakai se tuottaa paremman unen, ainakin jos et pilaa sitä alkoholilla.