Miehet ei kestä vaikeuksia eikä ole naisen tukena?
Elämässä tulee toisinaan vastaan tilanteita, jotka ovat kenelle tahansa vaikeita. Lapsen tai oman vanhemman sairastuminen, työpaikan yt:t, vaikeat ihmissuhteet jne. Myös myönteiset asiat, kuten lapsen syntymä tai uuteen haastavaan työhön siirtyminen, aiheuttavat muutoksena kriisin. Näiden lisäksi elämässä tulee usein vastaan pieniä ikäviä vastoinkäymisiä, jotka harmittavat hetken.
Muutamia miehiä sivusta seuranneena olen huomannut, että noissa tilanteissa miehet eivät tunnu kestävän vaikeuksia. Miehet eivät ole tulleet ajatelleeksi, että perheeseen voi syntyä koliikkivauva tai yllättäen vanhempansa menettänyt nainen tarvitsisi tukea surun keskellä. Näissä tilanteissa moni mies on ärtynyt, valittanut miksi he joutuvat kärsimään ja lähes poikkeuksetta vetäytyvät vastuusta tai kumppanin tukemisesta vaikeana aikana. Tuntuu, ettei miehiltä saisi vaatia mitään vaikeissa tilanteissa, etteivät he vaan vetäytyisi vielä enemmän.
Esimerkiksi eräs miespuolinen ystäväni hakee nyt töitä toiselta puolen Suomea, vaikka vaimo odottaa molempien pitkään toivomaa esikoista. Kahden asunnon sijaan vaimo tarvitsisi läsnäolevaa miestä, eikä taloudellisesti tässä tapauksessa tule kannattavammaksi lähteä töihin kauas. Toinen ystäväni ei osaa liki 10 vuotta avioeron jälkeen vieläkään huolehtia lapsille kunnon ruokaa, kun lapset ovat hänen luonaan. Lapset syövät isällään valmispinaattilettuja ja roskaruokaa, äiti huolehtii viikoillaan monipuolisemman ruoan tarjoamisesta.
Onko mulla sattunut vastaan vain tällaisia miehiä vai onko oikeasti vastuullisia, vaikeuksien kohtaamista karttamattomia miehiä olemassa? Ovatko miehet lähipiirissäsi tukena vaikeuksien keskellä?
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Komppaan. Miehistä helpoin vaihtoehto on vetäytyminen ja pois lähteminen. Mitenkähän sotavuosina, olisiko tällainen taktiikka toiminut?
Miehet nimen omaan pysyivät muodostelmissaan rintamalla käskyjen mukaan vihollista vastaan. Sotaaikana.
Miehet ajattelevat luumuillaan reisien välissä. Eli eivät ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Elämässä tulee toisinaan vastaan tilanteita, jotka ovat kenelle tahansa vaikeita. Lapsen tai oman vanhemman sairastuminen, työpaikan yt:t, vaikeat ihmissuhteet jne. Myös myönteiset asiat, kuten lapsen syntymä tai uuteen haastavaan työhön siirtyminen, aiheuttavat muutoksena kriisin. Näiden lisäksi elämässä tulee usein vastaan pieniä ikäviä vastoinkäymisiä, jotka harmittavat hetken.
Muutamia miehiä sivusta seuranneena olen huomannut, että noissa tilanteissa miehet eivät tunnu kestävän vaikeuksia. Miehet eivät ole tulleet ajatelleeksi, että perheeseen voi syntyä koliikkivauva tai yllättäen vanhempansa menettänyt nainen tarvitsisi tukea surun keskellä. Näissä tilanteissa moni mies on ärtynyt, valittanut miksi he joutuvat kärsimään ja lähes poikkeuksetta vetäytyvät vastuusta tai kumppanin tukemisesta vaikeana aikana. Tuntuu, ettei miehiltä saisi vaatia mitään vaikeissa tilanteissa, etteivät he vaan vetäytyisi vielä enemmän.
Esimerkiksi eräs miespuolinen ystäväni hakee nyt töitä toiselta puolen Suomea, vaikka vaimo odottaa molempien pitkään toivomaa esikoista. Kahden asunnon sijaan vaimo tarvitsisi läsnäolevaa miestä, eikä taloudellisesti tässä tapauksessa tule kannattavammaksi lähteä töihin kauas. Toinen ystäväni ei osaa liki 10 vuotta avioeron jälkeen vieläkään huolehtia lapsille kunnon ruokaa, kun lapset ovat hänen luonaan. Lapset syövät isällään valmispinaattilettuja ja roskaruokaa, äiti huolehtii viikoillaan monipuolisemman ruoan tarjoamisesta.
Onko mulla sattunut vastaan vain tällaisia miehiä vai onko oikeasti vastuullisia, vaikeuksien kohtaamista karttamattomia miehiä olemassa? Ovatko miehet lähipiirissäsi tukena vaikeuksien keskellä?
Täällä mies joka,
- selvinnyt omien läheisteni kuolemista
- olen ollut tukena mm. vaimon sukulaisten kuollessa sekä isän äkkinäisen sairastumisen myötä
- on käynyt läpi burnoutin ja selvinnyt siitä sekä työpaikan menetyksestä
- on ollut kroonisesti sairaan vaimonsa rinnalla 20 vuotta
- teen ruokaa, remppaan yms., vaihtaa auton renkaat, parsin jopa sukkia
- olen tukenut (henkisesti) vaimoani, kun on opiskellut työn ohessa
- olen käynyt lapsien kanssa mm. läksyjä läpi, teen ruokaa ja käytän harrastuksissa jne., en toki jatkuvasti, vaan tasapuolisesti
- nykyään isompi palkka, joten olen pyytämättä ottanut enemmän vastuuta taloudesta (kyseessä on perhe, en vain minä)
- lapsia olen auttanut kouluongelmissa
- aina osallistunut koulun kanssa keskusteluihin, jos tarvis
Yms.
Osoitan tukeni mieluummin halaamalla hiljaa kuin puhumalla.
Miinuspuoli, jonka myönnän. Minua ei huvita jauhaa p**kaa turhanpäiväisyyksistä ja olen hiljaisempi.
On meitä. Ei vain pidetä itsestämme ääntä. En minäkään. Kiitosta en ole saanut, enkä sitä ole kyllä pyytänyt. Omassa elämässäni en ole ilmaiseksi mitään saanut, vaan aina tehnyt töitä sen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Tapailin vanhempaa miestä ja tapailun myötä kävi ilmi, ettei mies kyennyt seksiin. Kun kysyin, voisiko mies käydä asian tiimoilta lääkärissä (miehen mukaan ongelmaa oli ollut naisten kanssa aiemminkin). Mies vältteli lääkäriajan varaamista ja lopulta sanoi, että eiköhän lopeteta tapailu, kun kysyin miten asia etenee. Sanoin miehelle, että ongelma on edessä yhä seuraavien naisten kanssa, jos hän ei tee asialle jotakin.
Välttely onkin paras taktiikka ongelmien korjaamisessa.
Kukaan täysijärkinen ei halua että hänen tietonsa menee julkiseen kantajärjestelmään josta sadat tuhannet terveydenhoitoalan työntekijät ja kaikki viranomaiseet ne voi nähdä.
Jos yksikin nainen sanoisi miehelle että mene lääkäriin kut et kykene seksiin niin löisin sellaista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empaattinen rinnallakulkeminen vaikkapa surussa tai sairaudessa ei ole pelastavaa ritariutta vaan ihmisyyttä ja rakkautta.
Niinpä, ja minulle on osunut ihmismäinen ja rakastava mies. Tuemme kumpikin toisiamme vastoinkäymisissä. Kyllä sellaisia miehiä siis on, vaikka minullakin oli nuorempana lähinnä päinvastaisia kokemuksia ja katsoin niiden toistuvien pettymysten takia miehiä helposti alaspäin. Ihminen josta ei ole mihinkään tiukan paikan tullen ei ole kauhean arvostettava mielestäni.
Sinä et ole arvostettava kun ajattelet noin, ihmisistä hyödyn kautta.
t.kristallikissa
En ajattele hyödyn kautta. Mutta ihminen joka pettää läheisimpänsä silloin kun tällä on hätä, on... no, suuri pettymys, ja itse ainakin menetän perusluottamuksen sellaiseen ihmiseen. "Hädässä ystävä tunnetaan", kuten sanotaan. Minut on useampikin mies hädän tullen pettänyt, kun taas itselleni ei tulisi mieleenkään tehdä vastaavasti. Nykyinen mies on onneksi toista maata <3 (Ja hädällä en sitten tarkoita mitään oi voi kun nenä vuotaa tai kynsi lohkesi -tyyppisiä juttuja.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän itsenäinen nykynainen tarvitse prinssiä pelastamaan itseää...
Ei myöskään miehestään yhtä kakaraa lisää.
Miksi he sitten sen miehen haluaa?
Rahaaaaaaaa. Saa lorvailla kotona kun mies tienaa
Olen ollut saman miehen kanssa jo teinistä ja saman katon alla olemme asuneet yli 31 vuotta. Aika hassua, kun olen ollut tuostakin ajasta työelämässä 29 vuotta ja koko ajan olen maksanut yhteisistä menoista puolet. Missä ne minun lorvailut tai miehen antamat rahat on? Töissä oli paljon helpompaa mitä pienen vauvan kanssa kotona.
Tältä palstalta huomaa, että koululaiset on lomalla. Tuo pikkuinen on vaan herännyt yllättävän aikaisin, ettei vaan äiskä potkinut ylös sängystä?
Miksi puolustelet heikkouksia aiheessa joka ei selvästikään koskea sinua? Koska kaikki naisen on kuten sinä?
Askarrellaan lasten kanssa mitalit ja laitetaan postiin.
En ihan saanut selvää kirjoituksestasi, siinä oli vähän liikaa kirjoitusvirheitä. Tottakai minä puolustan itseäni, jos minua haukutaan ja syytetään aiheetta. Minä olen nykynainen ja parisuhteessa miehen kanssa, mutta en ole hänen kanssaan rahasta kuten tuossa väitettiin.
Selvästi tuossa luki sinun nimi. Itsenäinen nykynainen on kirjoitettu ihan oikein, mutta et ymmärtänyt ettei itsenäinen nykynainen ole naimissa oleva yhteistaloutta elävä perheen äiti. Itsenäinen nykynainen säilyttää irrallisuuden miehestä. He ei maksa miehen kanssa talouttaan puoliksi, he eivät mene naimisiin ottamalla miehen sukunimeä.
Olisitko yksin pysytynyt ylläpitämään sitä elintasoa, joka teillä on nyt läpi nuo vuodet jotka olet miehesi kanssa ollut? Vai olisiko kuitenkin ne miehen rahat tuonut jotain lisäarvoa sinunkin elämään?
Tätä asuntoa tuskin olisin ostanut, en tarvitse näin paljon tilaa. Mutta miehellä on sama asia, hän ei tätä olisi yksin ostanut. Minulla ja miehellä on suurimman osan ajasta saman suuruinen palkka, välillä minulla on ollut isompi ja välillä pienempi. Olen vaihtanut työtä muutamaan otteeseen, mutta miehellä on ollut sama työsuhde koko ajan.
Olen itse maksanut ulkomaanmatkani, vaatteeni, huvitukseni, autoni ja osani lasten kuluista. Teen myös kotona huomattavan paljon enemmän mitä mies. Sanomalehti ja telkkariluvat on maksettu yhdessä, samoin sähkölaskun perusmaksu on sama olipa taloudessa kuinka monta käyttäjää. Kodintarvikkeita olen ostanut ja maksanut paljon enemmän kuin mies astiastosta kattiloihin.
Joten joo, mieskin on saanut minusta hyvin paljon lisäarvoa elämäänsä. Kaikkea ei voi kuitenkaan laskea rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehille tyypillistä käyttäytymistä. Sen takia he pettävät mieluummin kuin selvittävät ongelmat kotona.
Naisethan ei petä, ei pakene ongelmia ja he tukevat kumppaniaan ihan kaikessa. Ollaan me vaan niin paljon parempia suhteutettuna miehiin.
Toksinen maskuuliinisuus on oikea ilmiö. Kyllä, ei naisetkaan ole täydellisiä, mutta on ihan tutkittu juttu että esim. puolison sairastuessa vakavasti mies jättää puolisonsa useammin kuin nainen jättää miehensä.
Tuo ei pidä paikkaansa.
Nainen jättää miehen huomattavasti useammin kaikissa tilanteissa kuin mies naisen. Naiset nykyään jopa pettää enemmän kuin miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän itsenäinen nykynainen tarvitse prinssiä pelastamaan itseää...
Ei myöskään miehestään yhtä kakaraa lisää.
Miksi he sitten sen miehen haluaa?
Rahaaaaaaaa. Saa lorvailla kotona kun mies tienaa
Olen ollut saman miehen kanssa jo teinistä ja saman katon alla olemme asuneet yli 31 vuotta. Aika hassua, kun olen ollut tuostakin ajasta työelämässä 29 vuotta ja koko ajan olen maksanut yhteisistä menoista puolet. Missä ne minun lorvailut tai miehen antamat rahat on? Töissä oli paljon helpompaa mitä pienen vauvan kanssa kotona.
Tältä palstalta huomaa, että koululaiset on lomalla. Tuo pikkuinen on vaan herännyt yllättävän aikaisin, ettei vaan äiskä potkinut ylös sängystä?
Yksittäistapaus.
Arvasin, että tuollainen kommentti tulee. Näitä yksittäistapauksia on hyvin paljon omassa ystävä-, tuttava- ja sukulaispiireissä. Yli viisikymppisen elämäni aikana en ole tavannut kuin yhden kotirouvan, joka jäi pois töistä, kun todella hyväpalkkainen mies reissasi työn vuoksi ympäri maailmaa. Kaikki muut naiset ovat kouluttautuneet ja käyneet töissä.
Arvasin, että tälläinen kommetti tulee. Minä ja minun tuttavapiirini. Koska en itse tähän ryhmään kuulu , eikä kuulu kukaan tuttavapiirinikään sellaista ilmiötä ei ole.
Tosiaan mitaliko pitäisi postittaa? :D
Kaiva sitten esiin joku tilasto, jossa kerrotaan, miten naiset ovat miesten kanssa yhdessä vain rahan vuoksi. Vaikea uskoa, että et ole missään törmännyt työssäkäyvään naiseen. Luuletko, että kaikki töissä olevat naiset tekevät niitä hommiaan ihan omaksi iloksi ja ilmaiseksi? Perheellisten elämä on helpompaa, kun arkea ja kuluja on jakamassa toinen vastuullinen aikuinen. Jos toinen ei tee mitään, niin sellainen kannattaa heivata kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Naiseni on niin tukeva, ettei se enää erikseen tarvitse tukea.
Jos tuo joskus kaatuu, niin kai autat pystyyn? Vai onko niin pyöreä että voi pyörittää kotiin asti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapailin vanhempaa miestä ja tapailun myötä kävi ilmi, ettei mies kyennyt seksiin. Kun kysyin, voisiko mies käydä asian tiimoilta lääkärissä (miehen mukaan ongelmaa oli ollut naisten kanssa aiemminkin). Mies vältteli lääkäriajan varaamista ja lopulta sanoi, että eiköhän lopeteta tapailu, kun kysyin miten asia etenee. Sanoin miehelle, että ongelma on edessä yhä seuraavien naisten kanssa, jos hän ei tee asialle jotakin.
Kukaan täysijärkinen ei halua että hänen tietonsa menee julkiseen kantajärjestelmään josta sadat tuhannet terveydenhoitoalan työntekijät ja kaikki viranomaiseet ne voi nähdä.
Jos yksikin nainen sanoisi miehelle että mene lääkäriin kut et kykene seksiin niin löisin sellaista ihmistä.
Ketä kiinnostaa tuntemattomien sairaudet? Jos mies itse kärsii, että ei kykene seksiin, niin eikö silloin asialle voi tehdä jotain? Menee vaikka ulkomaille lääkäriin?
Vierailija kirjoitti:
Miehet ajattelevat luumuillaan reisien välissä. Eli eivät ajattele.
Millä naiset sitten ajattelee, kun perustavat tuollaisten miesten kanssa perheen?
Pitää paikkansa, ja ei pidä. Yksilökysymys.
Mun mies on ollut nyt pari vuotta mun kanssa hevletissä, joten hän on kyllä joutunut kestämään vähän liikaakin ikäviä asioita ja tapahtumia, joita hänelle ei olisi tullut, jos ei olisi minun kanssani yhdessä. Tätä aiemmat miehet ovat kyllä järjestään olleet paskåperseitä, jotka uikuttavat vain eivätkä kestä mitään kolauksia joita elämässä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti, jos mies sanoisi naiselle että mene lääkäriin tuon haluttomuutesi kanssa :D Ei, kun vika on silloinkin miehessä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti, jos mies sanoisi naiselle että mene lääkäriin tuon haluttomuutesi kanssa :D Ei, kun vika on silloinkin miehessä...
Niinpä. Jos mies olisi enemmän tukena, tekisi kotitöitä, toisi enemmän pättäkää taloo peittokin heiluisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naista ei haittaa haluttomuus eikä miestä kyvyttömyys, niin kumpaakaan on vaikea saada lääkäriin. Jos naista tai miestä haittaa, niin kyllä sinne lääkäriin tulee lähdettyä.
Kyllä se taitaa olla niin että jos mies sitten osaa näyttää tunteensa ja jopa itkeä niin tyypillinen tavallinen nainen todennäköisimmin kavahtaa sellaista miestä ja jättää tämän koska mies ei saa naistenkaan mielestä itkeä. Syynä taitaa olla se että seksuaalinen jänniten katoaa jos mies osoittaa heikkoutta. Suomalainen mies osoittaa tunteensa teoillaan muttta ei puhumalla. Eri asia on sitten nämä heikot miehet jotka lähtevät menemään eivätkä ole läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se taitaa olla niin että jos mies sitten osaa näyttää tunteensa ja jopa itkeä niin tyypillinen tavallinen nainen todennäköisimmin kavahtaa sellaista miestä ja jättää tämän koska mies ei saa naistenkaan mielestä itkeä. Syynä taitaa olla se että seksuaalinen jänniten katoaa jos mies osoittaa heikkoutta. Suomalainen mies osoittaa tunteensa teoillaan muttta ei puhumalla. Eri asia on sitten nämä heikot miehet jotka lähtevät menemään eivätkä ole läsnä.
Johtopäätös on siis, että suomalainen nainen ei kestä tunteitaan näyttävää miestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mies itkeä saa, kunhan hän itkee sille kuinka hän ymmärtää naisen tunteet, eikä omille lapsuuden traumoilleen. Miehen tulee kuunnellä kun nainen kertoo tunteistaan ja hänen tulee muistaa välissä kertoa myös sen kuinka hän itse tuntee samoin kuin nainen. Mutta mies ei missään nimessä saa puhua omista henkilökohtaisista tunteistaan tälläisessä tilanteessa sillä se loukkaa naista.
Faktana 14 vuoden ammatillisella kokemuksella voin sanoa, että mielenterveysongelmaisilla miehillä on paljon harvemmin kumppani, kuin mielenterveysongelmaisilla naisilla. Miehet jaksavat vaimon "hulluutta" paljon kauemmin kuin naiset miehen.
Sinä et ole arvostettava kun ajattelet noin, ihmisistä hyödyn kautta.
t.kristallikissa