TV1 NYT: A-Studio aktiivimallista
Katsotaan mitä metkaa ovat tänään keksineet. Vartiainen ei ole studiossa, mutta kokoomuksen Kartsa on ja maalitettu kansalaisaloitemies Racine kylläkin.
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansalaisaloitteesta puuttuu muuten enää reilu 500, jotta saadaan 100 000 rikki. Nyt kaikki allekirjoittamaan, ellet ole vielä osallistunut!
Nyt on yli 100 000!
Muistakaa äänestää myös kansanedustajien sopeuttamiseläkkeen poistosta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin äsken tuon A-studion ja onkohan tässä ketjussa jo mainittu, että siellä toimittajat valehtelivat siitä, mitä jää käteen tämän uuden sydeemin myötä? Väitettiin että aktivointileikkauksen jälkeen jää 664€/kk muka työttömälle rahaa käteen! (Oletteko muuten huomanneet, että jos itse tietää paljon jostain asiasta, niin toimittajien jutuista huomaa lähes aina isompia tai pienempiä virheitä? Minä ainakin huomaan usein.)
Minulle jää ainakin nyt 4 viikon jaksossa (missä Kela niitä siis maksaa) n. 540€/28pv (kk-tasolla olisi n. 585.48€/kk) käteen verojen jälkeen (16% verotus), joten tuon leikkauksen jälkeen varmaankin sitten n. 510€/28pv (kk-tasolla n. 555.48€) jos tukien verotukseen ei tullut muutosta tänä vuonna.
En muuten tajua miksei suoraan voida maksaa tuota alempaa summaa verottomana työttömälle vaan pitää olla tuo verotusfarssi - vai eikö ne verot menekään takaisin valtiolle vaan kunnalle tms.?
Verotus on jokaisella yksilöllinen, riippuu kunnallisverosta, kirkkoon kuulumisesta sekä tuloista/veroista tehtävistä vähennyksistä. Itse saan tänä vuonna vielä puoli vuotta ansiosidonnaista ja loppuvuoden työmarkkinatukea yhden lapsilisän korotuksella ja veroprosentti on minulla 5. Laskin laskurilla mitä tulee veroprosentiksi, jos saan koko vuoden työmarkkinatukea ilman lapsikorotusta (lapsi täyttää 18 loppuvuodesta) ja veroprosenttilaskurin mukaan minun ei tarvitse maksaa veroa ollenkaan. Saan siis sen 700€/kk puhtaana käteen, jos en pääse töihin.
Toki toimittajalta oli virhe puhua nettotuloista, kun kyseessä oli brutto. Mutta parempi olisi puhua brutosta, kun se netto vaihtelee henkilökohtaisen tilanteen mukaan. Jos ei ole mitään vähennyksiä, niin joutuu maksamaan kovat verot. Vähennysten kanssa voi päästä nollaveroihin.
Epäilen kyllä että voiko tosiaan mennä niin, ettei menisi ollenkaan veroja työttömyyskorvauksesta, katsoitkohan oikein? Perusprosenttihan on 20% josta itse olen hakenut alennuksen 16%:iin, kirkollisveroja en maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin äsken tuon A-studion ja onkohan tässä ketjussa jo mainittu, että siellä toimittajat valehtelivat siitä, mitä jää käteen tämän uuden sydeemin myötä? Väitettiin että aktivointileikkauksen jälkeen jää 664€/kk muka työttömälle rahaa käteen! (Oletteko muuten huomanneet, että jos itse tietää paljon jostain asiasta, niin toimittajien jutuista huomaa lähes aina isompia tai pienempiä virheitä? Minä ainakin huomaan usein.)
Minulle jää ainakin nyt 4 viikon jaksossa (missä Kela niitä siis maksaa) n. 540€/28pv (kk-tasolla olisi n. 585.48€/kk) käteen verojen jälkeen (16% verotus), joten tuon leikkauksen jälkeen varmaankin sitten n. 510€/28pv (kk-tasolla n. 555.48€) jos tukien verotukseen ei tullut muutosta tänä vuonna.
En muuten tajua miksei suoraan voida maksaa tuota alempaa summaa verottomana työttömälle vaan pitää olla tuo verotusfarssi - vai eikö ne verot menekään takaisin valtiolle vaan kunnalle tms.?
Verotus on jokaisella yksilöllinen, riippuu kunnallisverosta, kirkkoon kuulumisesta sekä tuloista/veroista tehtävistä vähennyksistä. Itse saan tänä vuonna vielä puoli vuotta ansiosidonnaista ja loppuvuoden työmarkkinatukea yhden lapsilisän korotuksella ja veroprosentti on minulla 5. Laskin laskurilla mitä tulee veroprosentiksi, jos saan koko vuoden työmarkkinatukea ilman lapsikorotusta (lapsi täyttää 18 loppuvuodesta) ja veroprosenttilaskurin mukaan minun ei tarvitse maksaa veroa ollenkaan. Saan siis sen 700€/kk puhtaana käteen, jos en pääse töihin.
Toki toimittajalta oli virhe puhua nettotuloista, kun kyseessä oli brutto. Mutta parempi olisi puhua brutosta, kun se netto vaihtelee henkilökohtaisen tilanteen mukaan. Jos ei ole mitään vähennyksiä, niin joutuu maksamaan kovat verot. Vähennysten kanssa voi päästä nollaveroihin.
Eikun sitten saisit varmaan sen 644€/kk sen aktivointileikkauksen kanssa :)
terv. se 16-prosenttilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko aktiivimalli perustuu Juhana Vartiaisen käsittämättömään uusliberaaliin ajatusmalliin. Ajatukseen siitä, että työn tarjonta (= työttömien "tarjoaman", siis vapaana olevan työpanoksen määrä) luo itsestään työpaikat.
Keppiä ja ruoskaa köyhille. He luovat lopulta omat työpaikkansa, kun heidät laitetaan tarpeeksi koville.
Mitään työpaikkoja ei edes ole tarkoitus luoda valtion tai yritysten puolelta.
Sen verran korjataan, että aktiivimalli ei perustu Vartiaisen ajatusmalliin vaan tuo aktivointi kirjattiin hallitusohjelmaan. Mallin löytämiseksi perustettiin työryhmä, ryhmän vetäjä oli perussuomalaisten Matti Putkonen. Työryhmä antoi ehdotuksen ja siitä tehtiin ministeriössä lakiehdotus.
Malli on alunalkaen lähtöisin Suomen uusliberalismin isän, Valtiovarainministeriön kansliapäälllikkö Martti Hetemäeltä.
Vuonna 2010 Hetemäen johtama verotuksen kehittämistyöryhmä esitti ansiotuloverotuksen rajaveroasteiden alentamista kautta linjan ja 50 prosentin kattoa ylimmälle rajaveroasteelle. Eli on syyllinen siihenkin, että verotuksemme on muutettu suurempituloisia suosivaksi japieni- ja keskitulosia kurittavaksi. Vuonna 2016 Hetemäki toimi työllisyysryhmän puheenjohtajana.
Jopa kelan johtaja on sitä mieltä ettei tämä toimi
"| Politiikka
US: Kelan pääjohtajalla heräsi huoli aktiivimallista: ”Lisääntyykö toimeentulotuen tarve?”
Tänään klo 14:46
Elli Aaltonen toivoo, että aktiivisuutta voisi osoittaa myös muilla tavoin kuin työllä tai työvoimahallinnon kurssilla tai valmennuksella."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kukaan voi olla 9 vuotta putkeen työtön?!
Niinpä. Kyseessä on Helsingissä asuva, koulutettu, parhaassa työiässä oleva mies. Pistää miettimään, että eikö niitä töitä löydy mistään.
Viisikymppisen työllistyminen ei ole pelkästään haastavaa vaan suorastaan hemmetin haastavaa.
Tämän kaverin kohdalla vaan särähtelee korviin selittelyt ulosotosta ja siitä ettei hänen kannata ottaa kuin tietyn palkan ylittäviä töitä tai se että hän haluaisi työkkärin(?) maksavan ajokorttinsa.
Nuo selittelyt antavat omalta osaltaan kuvaa siitä että töitä ehkä olisikin ollut tarjolla muttei herralle ole kelvannut. Muutenkin jos ei ole mitään selkeää ammattia eikä töitä löydy nykyisellä osaamisella niin sitten olisi aika korkea aika kouluttautua ja hakea töitä uudella ammatilla.
Tietääkseni työkkäri ei maksa kenenkään ajokortteja ja pk-seudulta löytyy kyllä duunia johon ei tarvita ajokorttia. Vai tuleeko kohta selittelyä ettei hän halua ostaa seutulippua ja matkustaa (rahvaan seassa) bussissa?
On todella alhaista ja sikamaista alkaa hyökätä henkilöä vastaan. Ei tällä aloitteen tekijällä ole mitään velvollisuutta avata koko henkilöhistoriaansa kaikille! Aktiivimalli on aivan paska ja susi, ja loukkaa ihmisoikeuksia ja rikkoo perustuslakia, ja se riittää mallin vastustamisen perusteeksi!
Just, että ihmisoikeudet ja perustuslaki ja uhriutuminen siitä että ihmiset kommentoivat artikkelissa paljastettuja asioita vielä kirsikaksi päälle. Syytä iltalehteä jos paljastetut yksityiskohdat ahdistavat, en minä sitä artikkelia kirjoittanut.
Onko kukaan muuten miettinyt miksi joka ainoalla työttömällä joka päätyy lehtiin mallitapaukseksi työttömästä on muutama hyvä syy sille miksi just joku duuni ei mitenkään tälle työttömälle käy. Niin tälläkin tuntui olevan.
Kyllä kai hän on toimittajalle selittänyt ihan vaan realiteetteja, että millä palkalla on oikeasti kannattavaa olla työssä. Eri asia on onko hänelle koskaan ollut mitään tuollaisia töitä tarjollakaan vai vetikö toimittaja mutkat suoriksi halutessaan antaa negatiivisen kuvan Racinesta.
Minä olen muuten joskus töissä ollessani kauan sitten, n. 20v sitten, joutunut kieltäytymään palkan indeksikorotuksesta, joka olisi ollut 50€/kk, koska olisin menettänyt 150€/kk asumistukia. Palkkani oli siis tosi pieni ja olin yh silloin. Joten ymmärrän kyllä Racinen realiteetit erittäin hyvin. Onneksi silloinen työnantajani oli reilu, eikä pakottanut minua ottamaan "palkankorotusta" vastaan.
Ihan asiaa hän puhui muutenkin. Minäkin voin kertoa, että sain haastattelukutsuja vielä töissä ollessani (alkoi töissä näyttää siltä, että se määräaikaisuus oli viimeinen minkä sain siitä lafkasta, joten hain töitä jo kauan ennen kuin jouduin työttömäksi) ja silloin kun olin ollut 2-3kk työttömänä, sen jälkeen en mitään. Ja ehdin tietty täyttää myös äskettäin 50, joten tuskin työllistyn minnekään jollen ala yrittäjäksi. Työpaikat menevät pääsääntöisesti tosiaan heille, jotka ovat jo töissä ja vaihtavat työpaikkaa tai sitten aivan vastavalmistuneille nuorille. Me 50-vuotiaat, jotka olemme ammattitaitomme huipulla osaamisemme ja kokemuksemme kautta, emme kelpaa minnekään. Vaikka olisimme valmiita -ainakin minä- tinkimään palkastammekin.
Samoin voin kertoa, että pitää paikkansa, mitä Racine sanoi, että on aivan helkkarin masentavaa (työttömyysuran alussa ainakin) saada niitä ihania sähköposteja, joissa sanotaan että "Valitettavasti valinta ei tällä kertaa osunut sinuun." Masennuin aivan totaalisesti niistä päiväkausiksi jollen viikoiksi. Nyt olen kovettunut niin, että jo valmiiksi hakemusta laittaessani asennoidun niin, että en minä mitään kuitenkaan saa. Mutta meni siinä pari vuotta. Toivo kai kuoli.
Noniin, ja taas pitkä vuodatus siitä miten se työtön ei kuitenkaan edes voi saada mitään duunia joten miksi edes yrittää hakea. Just tuollaisen asenteen vuoksi näitä aktivointeja tarvitaan. Ei se välttämättä ole paras keino ja paljon muutakin pitäisi tehdä mutta toisaalta tuo asenne on todella epäterve että pitäisi antaa viisikymppisten vaan lorvia kotonaan sossurahoilla ja keksiä itselleen harrastuksesta (palkaton) kokopäiväduuni.
Jos ongelma on se ettei viisikymppisiä palkata duuniin niin korjatkaa sitten se ongelma älkääkä ruikuttako että ei saa koittaa aktivoida. Ei suomella ole varaa edes nykyisiin eläkeläisiin saati sitten siihen että jo viisikymppiset heittäytyvät elelemään verovaroin.
No kerro ihmeessä miten me korjataan tuo ikäongelma? Työnantajat eivät ota yli 50-vuotiaita edes haastatteluihin, jos on ollut yli 2v työttämänä. Tämä on fakta.
Eikä tuo ollut mikään aktivointi vaan työttömyyskorvauksen leikkaus oikeistolaiselta hallitukselta, joka haluaa Trumpin tavoin rikastuttaa jo ennestään rikkaita ja vähät välittää meistä muista. Jos et edes tuota tajua, on ihme että itse olet ylipäänsä itse töissä noilla hoksottimilla.
Meinaat että järkesi ei riitä ongelman korjaamiseen joten sitä ei kannata edes yrittää korjata vaan pitää antaa porukan lorvia himassa häiritsemättä?
Mitä hittoa horiset jostain trumpista.
Vierailija kirjoitti:
Jopa kelan johtaja on sitä mieltä ettei tämä toimi
"| Politiikka
US: Kelan pääjohtajalla heräsi huoli aktiivimallista: ”Lisääntyykö toimeentulotuen tarve?”
Tänään klo 14:46
Elli Aaltonen toivoo, että aktiivisuutta voisi osoittaa myös muilla tavoin kuin työllä tai työvoimahallinnon kurssilla tai valmennuksella."
Ihan kiva että joltain löytyy hieman pitkänäköisyyttä, kun politikot tekevät kaiken niin lyhytnäköisesti mottona suurinpiirtein, kunhan nyt saadan vaikka vaalikauden ajaksi näyttämään siltä, että työttömyysluvut ovat laskeneet. Sitten voidaan hurrata, että jippii -aktiivimalli on loistavaa politiikkaa.
Ihan lainsäädännöllisestikin nämä työministeriön tempaukset usealta vuodelta ovat olleet vähän vastavaanlaisia. Työttömälle luetaan tiukkaa lakia velvollisuuksista ja sanktioista, mutta sen toisen osapuolen (työnantajan) toimintaa ei mitenkään tarkasti määritellä. Kun täytyy vaalia yrittäjän ja talouden vapaata kilpailua ym shaibaa. ..
Esimerkikkinä aikaisimmilta vuosilta oli erilaiset palkattomat harjoittelut, joissa työnantajat iloisesti ketjuttivat harjoitteluja niin, että harjoittelijan tilalle otettiin aina uusi palkaton harjoittelija. Edelliselle työhön perehdytetylle vain sanottiin - sori nyt vaan, mutta meillä ei ole varaa palkata tänne ketään uutta. Työkkäri oli peesaamassa näissä diileissä. Työtöntä pakotettiin karenssin uhalla osallistumaan ja tuhannet vakuuttelut siitä että aina parempi olla aktiivinen(ja osallistua) kuin jäädä kotiin. Kuitenkin lopputulos oli lähes aina sama: harjoittelun jälkeen käsien levittelyä ja työtön takaisin kortistoon.
Tällaisenkin törkeän kohtelun jälkeen työtöntä vaan syyllistettiin lisää: Kyllä sinussa täytyy olla jotain vikaa, kun kukaan ei palkkaa sinua. Ilmaiseksi työvoimaksi kyllä kelpaat.
Aktiivimallia koskevat suositukset/ lainsäädäntö on siis pahasti keskeneräistä, ellei mallin suunnittelijoilla ole selviä toteuttamiskelpoisia suunnitelmia siitä, mihin aktiivimallin toinen osapuoli on velvoitettu kunkin yksilön kohdalla toimimaan. Jos työtön onnistuu hetken sinnittelemään saaden ja tehden hajanaisia lyhyitä työkeikkoja, mutta sitten epäonnistuu jos ei työkeikkaa löydy. Heti tulee rangaistus jo muutenkin pieneen perustoimeentuloon avustuksilla. Epäinhimillisempää ruoskintaa voi hakea keskiajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Kyseessä on Helsingissä asuva, koulutettu, parhaassa työiässä oleva mies. Pistää miettimään, että eikö niitä töitä löydy mistään.
Viisikymppisen työllistyminen ei ole pelkästään haastavaa vaan suorastaan hemmetin haastavaa.
Tämän kaverin kohdalla vaan särähtelee korviin selittelyt ulosotosta ja siitä ettei hänen kannata ottaa kuin tietyn palkan ylittäviä töitä tai se että hän haluaisi työkkärin(?) maksavan ajokorttinsa.
Nuo selittelyt antavat omalta osaltaan kuvaa siitä että töitä ehkä olisikin ollut tarjolla muttei herralle ole kelvannut. Muutenkin jos ei ole mitään selkeää ammattia eikä töitä löydy nykyisellä osaamisella niin sitten olisi aika korkea aika kouluttautua ja hakea töitä uudella ammatilla.
Tietääkseni työkkäri ei maksa kenenkään ajokortteja ja pk-seudulta löytyy kyllä duunia johon ei tarvita ajokorttia. Vai tuleeko kohta selittelyä ettei hän halua ostaa seutulippua ja matkustaa (rahvaan seassa) bussissa?
On todella alhaista ja sikamaista alkaa hyökätä henkilöä vastaan. Ei tällä aloitteen tekijällä ole mitään velvollisuutta avata koko henkilöhistoriaansa kaikille! Aktiivimalli on aivan paska ja susi, ja loukkaa ihmisoikeuksia ja rikkoo perustuslakia, ja se riittää mallin vastustamisen perusteeksi!
Just, että ihmisoikeudet ja perustuslaki ja uhriutuminen siitä että ihmiset kommentoivat artikkelissa paljastettuja asioita vielä kirsikaksi päälle. Syytä iltalehteä jos paljastetut yksityiskohdat ahdistavat, en minä sitä artikkelia kirjoittanut.
Onko kukaan muuten miettinyt miksi joka ainoalla työttömällä joka päätyy lehtiin mallitapaukseksi työttömästä on muutama hyvä syy sille miksi just joku duuni ei mitenkään tälle työttömälle käy. Niin tälläkin tuntui olevan.
Kyllä kai hän on toimittajalle selittänyt ihan vaan realiteetteja, että millä palkalla on oikeasti kannattavaa olla työssä. Eri asia on onko hänelle koskaan ollut mitään tuollaisia töitä tarjollakaan vai vetikö toimittaja mutkat suoriksi halutessaan antaa negatiivisen kuvan Racinesta.
Minä olen muuten joskus töissä ollessani kauan sitten, n. 20v sitten, joutunut kieltäytymään palkan indeksikorotuksesta, joka olisi ollut 50€/kk, koska olisin menettänyt 150€/kk asumistukia. Palkkani oli siis tosi pieni ja olin yh silloin. Joten ymmärrän kyllä Racinen realiteetit erittäin hyvin. Onneksi silloinen työnantajani oli reilu, eikä pakottanut minua ottamaan "palkankorotusta" vastaan.
Ihan asiaa hän puhui muutenkin. Minäkin voin kertoa, että sain haastattelukutsuja vielä töissä ollessani (alkoi töissä näyttää siltä, että se määräaikaisuus oli viimeinen minkä sain siitä lafkasta, joten hain töitä jo kauan ennen kuin jouduin työttömäksi) ja silloin kun olin ollut 2-3kk työttömänä, sen jälkeen en mitään. Ja ehdin tietty täyttää myös äskettäin 50, joten tuskin työllistyn minnekään jollen ala yrittäjäksi. Työpaikat menevät pääsääntöisesti tosiaan heille, jotka ovat jo töissä ja vaihtavat työpaikkaa tai sitten aivan vastavalmistuneille nuorille. Me 50-vuotiaat, jotka olemme ammattitaitomme huipulla osaamisemme ja kokemuksemme kautta, emme kelpaa minnekään. Vaikka olisimme valmiita -ainakin minä- tinkimään palkastammekin.
Samoin voin kertoa, että pitää paikkansa, mitä Racine sanoi, että on aivan helkkarin masentavaa (työttömyysuran alussa ainakin) saada niitä ihania sähköposteja, joissa sanotaan että "Valitettavasti valinta ei tällä kertaa osunut sinuun." Masennuin aivan totaalisesti niistä päiväkausiksi jollen viikoiksi. Nyt olen kovettunut niin, että jo valmiiksi hakemusta laittaessani asennoidun niin, että en minä mitään kuitenkaan saa. Mutta meni siinä pari vuotta. Toivo kai kuoli.
Noniin, ja taas pitkä vuodatus siitä miten se työtön ei kuitenkaan edes voi saada mitään duunia joten miksi edes yrittää hakea. Just tuollaisen asenteen vuoksi näitä aktivointeja tarvitaan. Ei se välttämättä ole paras keino ja paljon muutakin pitäisi tehdä mutta toisaalta tuo asenne on todella epäterve että pitäisi antaa viisikymppisten vaan lorvia kotonaan sossurahoilla ja keksiä itselleen harrastuksesta (palkaton) kokopäiväduuni.
Jos ongelma on se ettei viisikymppisiä palkata duuniin niin korjatkaa sitten se ongelma älkääkä ruikuttako että ei saa koittaa aktivoida. Ei suomella ole varaa edes nykyisiin eläkeläisiin saati sitten siihen että jo viisikymppiset heittäytyvät elelemään verovaroin.
No kerro ihmeessä miten me korjataan tuo ikäongelma? Työnantajat eivät ota yli 50-vuotiaita edes haastatteluihin, jos on ollut yli 2v työttämänä. Tämä on fakta.
Eikä tuo ollut mikään aktivointi vaan työttömyyskorvauksen leikkaus oikeistolaiselta hallitukselta, joka haluaa Trumpin tavoin rikastuttaa jo ennestään rikkaita ja vähät välittää meistä muista. Jos et edes tuota tajua, on ihme että itse olet ylipäänsä itse töissä noilla hoksottimilla.
Yli 50-vuotiaat eivät ole kiinnostavia työntekjöinä, koska he eivät ole kiinnostavia asiakkainakaan. Kaikki, mitä myydään ja markkinoidaan, myydään ja markkinoidaan nuorille. Tai ainakin ihmisille, jotka iästään huolimatta mielellään haluavat vaikuttaa nuorilta. +50v ihmisten elämänkokemus, arvomaailma, tarpeet ja toiveet kiinnostavat ainoastaan +50v asiakkaita ja koska sellaista yritystä ei olekaan, jonka kohderyhmään +50v:t kuuluisivat, ei näitä ominaisuuksia tarvita työntekijöissäkään.
Meissä yli 50-vuotiaissa on aika paljon ihmisiä, joilla on asuntolainat maksettu, lapset aikuisia ja ihan hyvät tulot. Ketään ei nykypäivänä kiinnosta meidän rahamme. Olemme liian nuoria hoivapalveluiden asiakkaiksi ja liian vanhoja muiden tuotteiden tai palveluiden asiakkaiksi. Siksi laitamme rahamme ulkomaanmatkoihin, säästöön ja sijoituksiin.
Jos olisi yrityksiä, joiden asiakaskunnan kohderyhmä olisi nimenomaan +50v:t, sinne varmasti palkattaisiin tämän ikäluokan ihmisiä. Yksikään itseäni 30 vuotta nuorempi tuskin saisi mua vakuuttuneeksi, miksi haluan ja/tai tarvitsen jonkun tietyn ko yrityksen tuotteen tai palvelun. Sen sijaan ikätoverini saisi myytyä mulle helposti sen, mitä alle kolmekymppinen ei saisi myytyä kirveelläkään.
Yläsegmentti
Kategoria 1, töissä
Alasegmentit
Kategoria 2, työtön
Kategoria 3, kelvoton (sossu)
Mihin segmenttiin kuulut? Oletko ylpeä kuuluessasi kategoriaan 1? Tunnetko häpeää kuuluessasi kategoriaan 2 tai 3? Tunnetko kateutta sinua ylempänä oleviin, entä halveksuntaa alempana oleviin?
Viimeksi olen ollut töissä muistaakseni 2006 tai 2007. Nyt ikää karvan auki 60. Tuskin enää työllistyn. Ei ole kuitenkaan mennyt vuosikymmen ahdistanut, koen olevani etuoikeutettu ja onnellinen. Pärjään ihan hyvin niillä muruilla, mitä pöydältä tippuu.
Juuri katsoin ohjelman ja siinä aivan selvästi sanottiin, että se 18 tuntia työtä pitää tehdä viikossa, joka nytkin on se aika jona työssäoloehto täyttyy, jos tekee töitä vähintään 18 tuntia. Eli, ei voi pilkkoa ja tehdä esim päivän ekana kuukautena, toisen tokana ja loput kolmantena kuukautena.
Tarkastelujakson aikana (3kk) on siis 12 viikkoa aikaa, joiden aikana työttömällä on mahdollisuus tehdä nuo 18 tuntia töitä. Viikossa PITÄÄ saada se 18h täyteen, saa toki enemmänkin tehdä, mutta tuo 18h on minimi. Samalla se kartuttaa työssäoloehtoa, kuten nytkin. Saa päivät nollattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-vuotias voi alkaa yrittäjäksi. Siinä on vielä 15-20 vuotta aikaa tehdä bisnestä omalla firmalla.
Suomessa ei ole ainoatakaan oikeistopuoluetta joten tuskin hallituskaan on oikeistolainen.
Trumpin hallitus on muuten parantanut keskiluokan ja alemmanluokan ostovoimaa. Otahan faktoista selvää kommari.
Vierailija kirjoitti:
Juuri katsoin ohjelman ja siinä aivan selvästi sanottiin, että se 18 tuntia työtä pitää tehdä viikossa, joka nytkin on se aika jona työssäoloehto täyttyy, jos tekee töitä vähintään 18 tuntia. Eli, ei voi pilkkoa ja tehdä esim päivän ekana kuukautena, toisen tokana ja loput kolmantena kuukautena.
Tarkastelujakson aikana (3kk) on siis 12 viikkoa aikaa, joiden aikana työttömällä on mahdollisuus tehdä nuo 18 tuntia töitä. Viikossa PITÄÄ saada se 18h täyteen, saa toki enemmänkin tehdä, mutta tuo 18h on minimi. Samalla se kartuttaa työssäoloehtoa, kuten nytkin. Saa päivät nollattua.
No jos siinä ohjelmassa niin sanottiin, niin onhan sen oltava niin, vaikka STM:n sivuilla selkeästi muuta väitetäänkin! (ei jumakekkuli...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälle aktiivimallin vastustajallehan on tarjottu sekä työtä että kaupungin asuntoa. Työtä hän ei ota vastaan, jos ei saa vähintään 2.600€ palkaa ja kaupungin tarjoama asunto on väärässä paikassa, kun se ei ole keskustassa. Nyt hän maksaa 800€ Kruununhaan pikkuyksiöstä, kaupungin asunnon hän olisi saanut 11,50€/m2 eli alle kolmensadan, jos samankokoiseen asuntoon olisi mennyt.
No hän saa erotuksen toimeentulotukena eli ei kannata muuttaa, samalla kyllä valtio joutuu maksamaan yli 500€/kk enemmän tukea.
Eikö näillä henkilöön kohdistuvilla ajojahtaajilla ole tosiaankaan muuta argumenttia sen puolustamiseksi, että hallitus fe facto sääti lain, jotta työttömyyskorvaus leikataan ja kutsuu sitä joksikin muuksi. Ei ole, miksiköhän?
Tuossa esimerkissä kuitenkin näkyy, mihin tämä tukiviidakko johtaa. Toimeentulotuki paikkaa, jos joudut karenssiin tai vaikeuksiin. Tällä miehellä on ulosottovelkaakin. Koska tietty määrä rahaa pitää jäädä käyttöön pakollisten menojen jälkeen, maksaa yhteiskunta käytännössä hänen velkansakin.
Miksi mennä töihin? Sairas yhteiskunta!
Nyt et tiedä mistä puhut. Jos työtön saa karenssia työkkäristä, niin myös toimeentulotukea leikataan ensin 20% (eka kuukausi) ja sen jälkeen 40%. Ja näin todella tapahtuu. Ja se on todella köyhää eloa sitten. Ainakin vuonna 2017 näin on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
50-vuotias voi alkaa yrittäjäksi. Siinä on vielä 15-20 vuotta aikaa tehdä bisnestä omalla firmalla.
Suomessa ei ole ainoatakaan oikeistopuoluetta joten tuskin hallituskaan on oikeistolainen.
Trumpin hallitus on muuten parantanut keskiluokan ja alemmanluokan ostovoimaa. Otahan faktoista selvää kommari.
No tuossa viimeisessä viestissä ei ollut kuin vääriä väittämiä, toinen toisensa perään.
50-vuotias yrittäjäksi tekemään bisnestä, just joo. Katsos kun meidän kaikkien työ ei ole millään tavalla bisneksen tekoa.
Iltalehden kommenttiosiosta kävi ilmi, että osa on allekirjoittanut kansalaisaloitteen ja osa www.adressit.com...
Luulevat siis kirjoittaneensa kansalaisaloitteen, vaikka eivät ole.
Kommentit hyväksytään ennakkosensuurin kautta