Gradu pitäisi vääntää, mutta en vaan jaksa/osaa/viitsi! Tästäkö se valmistuminen nyt sitten jää kiinni?
Joo-o, tyypillinen tarina: opinnot venähtäneet motivaation puutteen vuoksi ja nyt viimeistä vuotta viedään. Graduohjaajaan en ole ollut yhteyksissä aikoihin, sen verran tiedän / olen kuullut että tänä vuonna hänellä ei ole aikaa ohjata ainakaan uusia graduja niin en tiedä ohjaako enää minunkaan. Eikä suoraan sanottuna kiinnostakaan yhtään.
En ole sivuakaan kirjoittanut vielä ja palauttaa pitäisi keväällä jos maisterinpaperit haluan. Kaipa ne ihan kiva olisi saada, varmaan jäisi vähän kaivelemaan jos nyt jää kesken, mutta motivaatiota ei yksinkertaisesti ole. Alaa en halua paljastaa tarkemmin, mutta sen verran voin sanoa että kyseessä on kyllä juurikin sellainen av-mammojen mielellään parjaama huuhaa-humanistiala :D Eli siis työelämään siirtyminenkään ei nyt ihan hirveästi motivoi kun en oikein usko mitään kummoisia töitä saavanikaan. Kaupan kassalla olen opintojen ohessa ollut ja välillä jotain siivoustyötä tehnyt, eli ei siis mitään oman alan hommiakaan ole taustalla.
Äh. Mietin vaan että kannattaako tuota gradua nyt sitten edes vääntää? Tai että mistä ihmeestä minä repisin sen energian siihen, kun motivaatio on ihan täys nolla! Opintopsykologilla olen käynyt mutta en ole harjoitteidenkaan avulla mitään motivaatiota saanut houkuteltua esiin. Töitäkin pitää tässä samalla tehdä se 15-20h viikossa ja edelleen siis samaa kaupan kassaa... puuduttavaa, tylsää, eikä mitään mahiksia edes kokoaikaiseen työhön joten varmaan joudun jäämään työttömäksi kun tämä nykyinen (määräaikainen siis!) työsopimukseni päättyy.
Juu ja en kaipaa niitä olisit mennyt oikikseen/lääkikseen/kauppikseen, kyllä itsekin tiedän että tyhmän valinnan olen aikanaan tehnyt ja myös sen, että ei minulla kyvyt riittäisi mihinkään noista kolmesta :D
Kommentit (133)
No jos ei saa arvostella, että mennyt opiskelemaan huuhaa - aineita yliopistoon, niin minkälaisia komentteja sitten haluat kuulla?
Kannattaa varmaan tehdä jos kerta tuossa asti olet jos kassa on vaihtoehto? Nythän on nousukausi ja töitäkin voi lytyä, eikös sinne yliopistollekin voi jäädä töhin. Mutta oletko masentunut? Tapaatko kavereita? Vai onko ala väärä valinta, voithan kai vielä kouluttautua johonkin sopivampaan. Mikset ota yhteyttä siihen ohjaajaan, yksi viesti niin tiedät jo enemmän. Jos hän ei pysty, voiko joku muu.
Osta joltain valmis gradu, jotkut tekee niitä sivubisneksekseen.
Ota joku helppo aihe ja sitten keräät siihen materiaalia ison kasan ja sieltä materiaaleista yhdistelet. Aivan helppo juttu. Teet vain sellaisen, millä saat sen läpi.
Gradussa ei tarvitse olla mitään uutta kehitelmää kuten väitöskirjoissa.
Mä tein gradua 3 vuotta. Oli vakiduuni alalta joten motivaatio oli todella hukassa. Sain sitten hyvän "haamukirjoittajan" ja ratkaisin asian niin. Noloa, mutta nolompaa olisi ollut jättää tekemättä kokonaan,
Nii miksi se pitää kevääksi saada? Pyyhitäänkö sun opintosuoritukset kevällä vai mitä selität?
Etsi malliksi joku surkea gradu yliopistosi kirjastosta ja otat siitä mallia. Jos joku on saanut gradunsa valmiiksi ja läpi jollain onnettomalla skeidalla, niin saat sinäkin.
Valitse jokin helppo aihe ja ala kirjoittamaan sheisseä, jossain vaiheessa huomaat, että siinä on kuin onkin järkeä.
Hae tueksi jokin graduopas, esim. Juha Hakalan Melkein maisterin niksikirja tai Gradutakuu.
Avaa Word ja tee sinne heti kansilehti, esipuhe (jota ei tarvitse jättää lopulliseen graduun) ja otsikoita sekä alle tekstiä "Tähän tulee sitä ja tätä", motivoi kummasti, kun sinulla on tiedostossa jo esim. 10 sivua edes jotain tekstiä kuin 0.
Tulee mieleen tämä ketju, luepas ajatuksella:
www.vauva.fi/keskustelu/3965060/ketju/akateeminen_tabu_gradua_viivyttel…
Word klemmari tekee vaikeimmat osat. Älä stressaa.
Vierailija kirjoitti:
Nii miksi se pitää kevääksi saada? Pyyhitäänkö sun opintosuoritukset kevällä vai mitä selität?
Opinto-oikeus päättyy juu.
-Ap
Totta helvetissä väännät! Gradu ei oikeasti ole vaikea, ellei siitä tee itselleen sellaista. Graduksi käy aika suppeakin työ, vaikeinta siinä on keksiä aihe ja päästä alkuun.
Onko sulla siis aihe jo keksittynä? Jos ei, niin voitais hyvin keksiä se tässä, olen aika hyvä sellaisessa. Jos on aihe, niin ihan ensimmäinen asia on tehdä sisällysluettelo, joka toimii rankana siinä hommassa. Sen tehtyäsi olet tehnyt jo tosi ison työn.
Oikeasti sen gradun tekemiseen ei tarvitse käyttää paljon aikaa, ja kyllä se kannattaa! Jos et tee gradua, opinnoillasi ei ole mitään väliä.
Voi jumpe, sama homma. Huuhaa-alalla koulussa, josta ei voi edes työllistyä oikeisiin töihin. Ei ihan kauheasti huvita kirjoittaa, vaikka olen tehnyt tutkimuksen haastattelut ja lähdekartoituksen jo aikapäiviä sitten.
Onko aloittajalla aihe valmiina? Humanistijutuissa on se hyvä puoli, että tekstiä on helpompi tuottaa kuin esim. kemian tai fysiikan graduun.
Tee ensin itsellesi gradupohja. Kansilehti, sitten otsikkoideoita, sisällysluettelo niiden pohjalta jne. Helpottaa huomattavasti aiheen jäsentämistä kun on jotain mitä katsella ja tarkastella ja muutella. Sitten tutustut kirjallisuuteen ja päätät kirjoittaa vaikka ihan lyhyen pätkän päivässä. Älä ajattele koko gradua, vaan sitä vain, että päivässä teet sen tietyn ajan töitä. Näin homma etenee väkisinkin. Ei kannata jättää tekemättä gradua, kun opinnot ovat noin pitkällä.
Tsemppiä kevääseen!
Vierailija kirjoitti:
Mä tein gradua 3 vuotta. Oli vakiduuni alalta joten motivaatio oli todella hukassa. Sain sitten hyvän "haamukirjoittajan" ja ratkaisin asian niin. Noloa, mutta nolompaa olisi ollut jättää tekemättä kokonaan,
Ei ole totta. Tämä on ihan älyttömän paljon nolompaa ja vakavampaa. Itse asiassa ei ole edes noloa, vaan täysin vilpillistä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen tämä ketju, luepas ajatuksella:
www.vauva.fi/keskustelu/3965060/ketju/akateeminen_tabu_gradua_viivyttel…
Kannattaako lukea? Aloituksessa heti "huomaan ajattelevani että kyseinen henkilö ei ehkä olisi sopivaa ainesta yliopistoon ja ei varmasti pärjäisi ulkomaalaisessa yliopistossa jossa omista opinnoista pitää itse ottaa alusta alkaen vastuu" ... Eli onko koko ketju viivyttelijöiden haukkumista ja tarkotus saada minut rypemään itsesyytöksissä? :D Kyllä itsekin tiedän että en ole mikään akateemisesti pätevä tyyppi, mutta tähän vaiheeseen nyt olen kuitenkin elämässäni päätynyt, siihen on sisältynyt huonoja valintoja mutta onneksi välillä edes hyviä kokemuksiakin.
-Ap
Tein gradua monta vuotta, opinnot roikkui sen takia ja oikeastaan vähän koko elämä. Suosittelen, että et seuraa mun mallia. Opinnot kannattaa kyllä tehdä loppuun, saat sitten työttömyystukeakin, toisin kuin yliopiston kirjoilla ollessa. Ota vaan sellainen asenne, että kirjoitat pari kuukautta jotain sontaa. Humanistisen gradu syntyy nopeasti, kun ei tarvitse vääntää monimutkaisia laskuja ja hakea jokaiselle lauseelle lähdeviitettä. Kirjoittelet vaan liibalaabaa omista tulkinnoista ja väännät excelillä jonkun piirakkadiagrammin.
Valitse sellainen aihe, mikä sinua aidosti kiinnostaa! Jokuhan sinua on tuota alaa vetänyt opiskelemaan, joten ihan varmasti löytyy joku sinua aidosti kiinnostava aihe. Älä ajattele tässä kohtaa välttämättä hyödyllisyyttä, tärkeintä on oma intohimo ja kiinnostus ja se, että saat gradun tehtyä sen voimalla. Hyöty tulee sitten sitä kautta. Tsemppiä!
Gradun tekemisen tulee tuntuakin jossain.
Jaa työ osatavoitteisiin ja aikatauluta työ.
Kummasti innostut, kun vaan aloitat.
Aloita jo, ettei kiire pilaa urakkaasi.
Palkitse itsesi tehdystä työstä. Hae tukea ja apua.
Tsemppiä ja hyvää gradukevättä :)
Vierailija kirjoitti:
Totta helvetissä väännät! Gradu ei oikeasti ole vaikea, ellei siitä tee itselleen sellaista. Graduksi käy aika suppeakin työ, vaikeinta siinä on keksiä aihe ja päästä alkuun.
Onko sulla siis aihe jo keksittynä? Jos ei, niin voitais hyvin keksiä se tässä, olen aika hyvä sellaisessa. Jos on aihe, niin ihan ensimmäinen asia on tehdä sisällysluettelo, joka toimii rankana siinä hommassa. Sen tehtyäsi olet tehnyt jo tosi ison työn.
Oikeasti sen gradun tekemiseen ei tarvitse käyttää paljon aikaa, ja kyllä se kannattaa! Jos et tee gradua, opinnoillasi ei ole mitään väliä.
Tuota mietin välillä, että onko nolompaa valmistua vuosien jälkeen "huuhaa-maisteriksi" ja suoraan työttömäksi, vai jättää vaan kesken kun se työttömyys tästä nyt kuitenkin seuraa :D
Ei ole aihetta vielä. Oli aihe, mutta osoittautui liian vaikeaksi ja sitten tein sen virheen että jätin homman vähän "tauolle". No, nyt se on ollut tauolla likimain vuoden.
(Joo ja sori, niitä verovaroja olen jo tuhlannut, turha sitä enää on itkeä. Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että ei minunkaltaisten ihmisten pitäisikään yliopistoon päästä että hyvä vaan jos/kun aloituspaikkoja vähennetään jne.)
-Ap
Monilla jää :/ Mutta hei, älä anna periksi! Nyt vaan laitat itsellesi pieniä välimatkantavoitteita ja jonkun pienen palkinnon saat aherruksestasi. Puuduttavaa hommaa, mutta mahtava fiilis kun saat tehdyksi. Ehdit kyllä kun tartut reippaasti toimeen ymmärtäen, että se alku on aina hankalinta. Tunnen monia 40-50v joita edelleen välillä harmittaa, kun gradu jäi kesken. Et varmaan halua olla siinä joukossa? Tsemppiä sulle!