Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhottava työkaveri

Vierailija
02.01.2018 |

Työpaikalle jossa teen keikkoja on äskettäin tullut uusi työntekijä. Itse olen alle 30 v hoitoalan opiskelija ja tämä uusi on n. Yli 40 v lähihoitaja. No, nyt tässä parin päivän aikana on tuntunut siltä että tuo uusi arvostelee kaikkea mitä teen ja lisäksi hän moittii lähes kaiken olevan pielessä kts. Työpaikalla. Itse teen vain 6 h keikkoja kuten kaikki keikkalaiset. Vakituisillä taas on 7-8 h vuorot ja silti meillä on sana määrä hoidettavia potilaita. Minua tämä ei vielä haittaa. Se kuitenkin tuntuu pahalta että tuo työkaveri on erittäin pomottava ja kertoo mm. Tehneensä kotona vapaa-ajallaan listaa siitä mikä kaikki on kyseisellä osastolla pielessä. Hän sanoi listan olevan jo 2 A4-paperin pituinen. Tuntuu myös että kyseinen henkilö inhoaa erityisesti minua ja pelkään että hän yrittää savustaa minut ulos. Tämä on ensimmäinen kunnon työpaikkani tällä alalla ja olen tähän mennessä viihtynyt. Lisäksi tuo henkilö pyytää minua auttamaan joidenkin potilaiden kanssa ja silloin omien hoitaminen viivästyy.

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itse pärjää alalla, siksi syyttää sormella ja etsii muista vikoja.

Vierailija
102/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin ravintola-alalla ja luokallani minua pari vuotta vanhempi nainen.

Olimme usein työparina opettajan käskystä ja voi että sain tuntea itseni surkeaksi.

Koska hän oli kaksi kokonaista vuotta vanhempi, oli hän tietysti omasta mielestään kaikessa kokeneempi ja parempi.

Hän nakitti minulle kaikki hänelle epämieluisat hommat ja otti itse aina kunnian valmistuneesta työstä.

Minä hiljaisena, ujona introverttinä olin vaan aina hoo moilasena vieressä, kun hän otti kehuja vastaan ja meuhkasi tehneensä melkein kaiken taas itse, kun muut (eli minä) olemme niin hitaita

Kerran tuli repimään veistä kädestäni melkein väkisin, kun leikkasin hänen mielestään lihaa "väärin päin" ja kailotti kaikkien kuullen, että EI NOIN!!!

Ihan työturvallisuusriski jo tuollainen, enkä edelleenkään ymmärrä miten sitä lihaa voi väärin päin leikata, tai sitten vaan olen surkea kokki :D

Kyllä noita päällepäsmäreitä ja lannistajia riittää, valitettavasti.

Pidät vaan puolesi parhaasi mukaan ap!

Lihassyiden kulkusuunta tulee ehdottomasti ottaa huomioon lihaa leikatessa. On aivan perusasioita jo tavalliselle kotona ruokaa laittavallekin.

Opiskelin vasta noita asioita, eikä mikään silti oikeuta nolaamaan koko luokan edessä.

Minusta melko moukkamaista.

No kyllähän tuollainen perusasia nyt pitäisi tietää ilman opiskelujakin. 

Toivottavasti et jatkanut alalla :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auta kuin tehdä omat rajat selväksi. Määrittää mikä kuuluu omaan työnkuvaan ja tehdä se. Tämä on pomon ja sinun välinen asia. Pomotteleville kollegoille hymyilet ja kieltäydyt määrätietoisen ystävällisesti. Et anna heille valtaa.

Vierailija
104/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta kuin tehdä omat rajat selväksi. Määrittää mikä kuuluu omaan työnkuvaan ja tehdä se. Tämä on pomon ja sinun välinen asia. Pomotteleville kollegoille hymyilet ja kieltäydyt määrätietoisen ystävällisesti. Et anna heille valtaa.

Ja jos jollain on kritiikkiä, koeta suhtautua asiaan objektiivisesti? Älä ota henkilökohtaisena arvosteluna. Mieti millä tavalla asia esitetään sinulle? Onko tarkoituksena ohjata sinua ystävällisesti vai tarkoitus lytätä sinua. Jos oikeasti teet jotain ihan perseelleen niin korjaa se, mutta älä anna enempää valtaa kenellekään pomottaa.

Vierailija
105/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin ravintola-alalla ja luokallani minua pari vuotta vanhempi nainen.

Olimme usein työparina opettajan käskystä ja voi että sain tuntea itseni surkeaksi.

Koska hän oli kaksi kokonaista vuotta vanhempi, oli hän tietysti omasta mielestään kaikessa kokeneempi ja parempi.

Hän nakitti minulle kaikki hänelle epämieluisat hommat ja otti itse aina kunnian valmistuneesta työstä.

Minä hiljaisena, ujona introverttinä olin vaan aina hoo moilasena vieressä, kun hän otti kehuja vastaan ja meuhkasi tehneensä melkein kaiken taas itse, kun muut (eli minä) olemme niin hitaita

Kerran tuli repimään veistä kädestäni melkein väkisin, kun leikkasin hänen mielestään lihaa "väärin päin" ja kailotti kaikkien kuullen, että EI NOIN!!!

Ihan työturvallisuusriski jo tuollainen, enkä edelleenkään ymmärrä miten sitä lihaa voi väärin päin leikata, tai sitten vaan olen surkea kokki :D

Lihassyiden kulkusuunta tulee ehdottomasti ottaa huomioon lihaa leikatessa. On aivan perusasioita jo tavalliselle kotona ruokaa laittavallekin.

Opiskelin vasta noita asioita, eikä mikään silti oikeuta nolaamaan koko luokan edessä.

Minusta melko moukkamaista.

Viestissäsi kerrot kylläkin, ettet vieläkään ymmärrä miten lihaa voi leikata väärin.

Tuo on muuten sellainen asia, joka tulee vastaan heti ihan aloittevalle kotikokkailijalle.

Vierailija
106/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, esimesten kädettömyys on kyllä pahasta. Omalla sosiaalialallani on ihan standardi, että osa esimiehistä on alemmalla koulutuksella, kuin alaisensa. Tämä aiheuttaa välillä kiusallisia tilanteita.

Myös koko vaikuttaa. Jos v.mäinen alainen on pitkä ja iso kuulamörssäri, niin aika moni pomo myötäilee semmoista. Ei vaan uskalla olla vastaan.

Vierailija
107/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista näkee hoitoalalla.  Aika ärsyttävä työkaveri on sellainen passiivisaggressiivinen tyyppi, perfektionisti, joka hyökkää ensimmäisenä työhön tullessaan  etsimään virheitä ja laiminlyöntejä edellisen vuoron tekemiin ratkaisuihin. Niitä sitten ihmetellään isoon ääneen alleviivaten esimiehen edessä keräten  itselleen halpoja irtopisteitä.

Vierailija
108/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein juuri taloon tulleella on paljon parannusehdotuksia ja ne todellakin kannattaa hyödyntää. Eli sinänsä ihan oikealla asialla tuo työkaveri on, vaikkakin ymmärrän, että voi olla rasittavaa.

Olen itse esimies (en hoitoalalla) ja pyydän aina uusia tulijoita kertomaan mitkä asiat oli vanhassa paikassa paremmin. Niistä sitten valitsen järkevät muutokset toteutettavaksi, resurssien puutteissa tietenkin. Ja tuo pitää nimenomaan tehdä suurin piirtein heti, muuten se uusi työntekijäkin alkaa rutinoitumaan.  Samoin meillä aina viimeiseksi taloon tullut toimii vähintäänkin perusjuttujen perehdyttäjänä, että meidän ummehtuneiden kääpien tavat toimia ei pyöri mukana vaan siksi, että "näin on ennenkin tehty". Sehän on kuin ilmaista koulutusta, että oppii uusia juttuja ja poimii niistä ne mitkä kuhunkin paikkaan sopii.

En suoraan sanottuna ymmärrä, miksi hermostut tuollaisesta, etenkin kun itsekin mainitset olevasi "vain" keikkalainen. Mikään tuossa kertomassasi ei anna sitä kuvaa, että työkaveri olisi oikeasti "inhottava", ehkä vain yli-innokas eikä kovin tahdikas. Jos et jaksa kuunnella, niin kysy vaikka, että jos täällä on niin kamalaa, niin miksi tulit. Äläkä nyt hyvä ihminen seuraa mihinkään liinavaatekaappiin!

Vierailija
109/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas ärsyttävä työkaveri.yleensä kun joutuu uuden pariksi niin ei aina tiedä millanen tyyppi on kysymyksessä.sinuna kertosin johdolle jos alkaa haittaamaan itseäsi ja omaa työpanostasi.eiköhän tämä kekkuilija saada ruotuun:)joka työpaikassa tuntuu ainakin yksi se olevan jolla on tarvetta päteä.itellään täytyy korvien välissä olla jotain häikkää.naurat vaan niin sitä alkaa vituttaan..

Vierailija
110/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sua tytöttelee nainen, vastaa sanomalla häntä tädiksi. (Tytötteleviä miehiä kannattaa sanoa sedäksi). Erittäin tehokas vastalääke!

Vierailija
111/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo toisen työn sabotointi on ärsyttävää. Tuo itsensä nostaminen ja se, että tullaankesken työn sekaantumaan. Usein se sekaantuja pilaa juurikin sen työn.

Vierailija
112/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

einoitajaksa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä olette? Minua myös tytötellään vaikka täytän 27 ja kohdellaan välillä halveksivasti. Opiskelen amk:ssa.

Ap

Sanopas sille, että et ole mun äitini, ei tarvii tytötellä.

Itse olin saman ikäisenä tehdastyössä, kun viisikymppinen äijä alkoi pojitella, sanoin sille että et sinä minun isäni ole, meni hermo ja lauoin sitten vähän muutakin mikä pistä äijän hiljaiseksi. Sanoin ihan suoraan, että en jaksa kuunnella turhanpäiväistä v-ittuilua ja p-askan jauhamista, että jos on asiaa niin kerro, mutta jos ei ole asiaa, niin pidä v-itun äijä t-urpasi kiinni.

Olen vaihtanut alaa ja kohdannut 2 samanmoista kaikkitietävää vähättelijää tuonkin tapauksen jälkeen. Meni tilanne juurikin siihen, että minua savustettiin ulos. Alkoi olla vähän liian stressaavaa, kun joka päivä sai kuulla, että et sinä mitään tiedä, et sinä siihen ja siihen asiaan pysty. Halusin vaan tehdä työni, minusta haluttiin eroon ja nämä "kokeneet ammattilaiset" ilmeisesti kokivat minut jotenkin uhaksi.

Kaverinikin on kohdannut tällaisen tapauksen ja oli ihan oikeasti ollut millisekunneista kiinni, että ei olisi nyrkit heilahteneet k-usipään naamaan, hän otti ihan itse lopputilin, kun ei tullut työparinsa kanssa toimeen ja ainut ajatus oli vaan p-ahoinpidellä se kiusaaja. Itsekin olen sanonut, että jos nyt et ole hiljaa, niin kohta tulee t-urpaan.

Kaikki näistä on olleet juurikin vanhempia työntekijöitä, mikä lie alemmuuskompleksi ja muutakin vikaa päässä. Säälittäviä tapauksia.

Muut ovat säälittäviä ja heillä on vikaa päässä, vaikka itse puhut rumasti ja uhkailet työkavereitasi jopa väkivallalla? 

No et lukenut kunnolla.

Plaaa, plaa. Kyllä jos joku yrittää savustaa ulos valheellisella pätemisellä hetättää raivoa.

Miten ihmeessä oikein luitte tuon...

Vierailija
113/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse siis en ajattele että minun pitäisi jotain muuttaa (ei ole realistista todellakaan kun teen vaan 6 h keikkoja), mutta tuo uusi työkaveri tuntuu ajattelevan että hänen tehtävänsä on muuttaa kaikki paremmaksi. Ja puhui tänäänkin keikkalaisista ikävästi että täällä on liikaa keikkalaisia, mutta eihän se minun vikani ole että keikkalaisia on ja keikkalaisilla on lyhyet vuorot joissa on kiire.

Ap

Oletko varma, että et sekoita sellaista yleismaallista valitusta, jota melkein kaikkialla, jotenkin sinuun henkilökohtaisesti suunnatuksi ?

En ainakaan itse ota itseeni jotain yleismaailmallista valitusta johon työntekijät eivät voi vaikuttaa.

Vierailija
114/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No luin tarkemmin, että moittii sinun tekemisiäsi.

No selkeää, on epävarma asemastaan ja yrittää purkaa sen sinuun pätemällä.

Pomon haukkuminen taas on aihe jossa kannattaa olla neutraali.

Yleismaaimallinen aina valitus työpaikan vioista on kuitenkin joillekkin ihan tapa.

Henkilökohtainen loukkaaminen on sitten kiusaamista.

Vierailija
115/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri sanoi mm. Että näin huonoa perushoitoa ei ole nähnyt missään. No ei se minun syy ole.

Ap

Et ilmeisesti ole ollut missään muualla töissä? Olen tehnyt paljon keikkaa, ja osa paikoista on niin hirveitä etten niihin mielelläni enää mene. Joskus tekis ihan mieli sanoa se ääneen jollekin, ja se joku olisi varmasti toinen keikkari. Enkä minä silloin sitä valitusta hänelle henkilökohtaisesti osoittaisi, vaan purkaisin omaa mieltäni jollekin joka ehkä näkee saman kuin minä. Tulet itse huomaamaan saman, jos pysyt alalla. Jo seuraavassa paikassa osaat itsekin tehdä vertailua, että mikä on hyvää ja mikä huonoa hoitoa.

Vierailija
116/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työyhteisöjen syöpiä ovat sellaiset riivinraudat, jotka mustamaalaa työkavereita esimiehelle.

Vierailija
117/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, pitää katsoa jos sieltä vaikka tulisikin hyviä korjausehdotuksia. Tänään kuulin että tuo uusi työntekijä on nimenomaan hämmästynyt vanhojen kauan talossa olleiden konkarihoitajien hoidon tasoon. Olen myös huomannut, että aika moni taitaa puhua pahaa toisista kys. työpaikalla, itse pyrin pysymään asiallisena.

Ap

Vierailija
118/122 |
03.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden työntekijän kritiikissä taitaa olla perää. Jos työolot ovat huonot, työntekijät lähtevät muualle ja sitten joudutaan käyttämään paljon keikkatyöläisiä. Varmaan järkyttynyt nykyisen työpaikan käytännöistä, ja haluaisi niihin parannusta. Luulen vaan että esimies ei korviansa lotkauta, koska tuskin on eka kerta kun asioista valitettu. Vetää varmaan herneet nenäänsä sen sijaan että oikeasti miettisi voisiko asioita tehdä paremmin potilaiden ja henkilökunnan kannalta.

Vierailija
119/122 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Joo, en ole hoitoalalla ollut vielä muualla töissä kuin tuolla (harjoitteluissa kyllä Olen ollut muuallakin). Sen takia ehkä en näe jos nykyisessä työpaikassa on jotkut asiat mahdollisesti hieman pielessä minkä taas joku toinen voi huomata. Olen muutenkin uusi alalla.

Ap

Vierailija
120/122 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse olen kyllä tyytyiväinen siihen että keikkoja riittää. Näin alan alussa haluan saada opiskelun ohella työkokemusta ja mistä sitä muualta saisi kun tekemällä keikkoja? Muutenkin minusta on parempi että ottavat keikoille nuorempia työntekijöitä kuin eläkeläisiä. Sitäkin näkee, myös hoitoalalla.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi