Inhottava työkaveri
Työpaikalle jossa teen keikkoja on äskettäin tullut uusi työntekijä. Itse olen alle 30 v hoitoalan opiskelija ja tämä uusi on n. Yli 40 v lähihoitaja. No, nyt tässä parin päivän aikana on tuntunut siltä että tuo uusi arvostelee kaikkea mitä teen ja lisäksi hän moittii lähes kaiken olevan pielessä kts. Työpaikalla. Itse teen vain 6 h keikkoja kuten kaikki keikkalaiset. Vakituisillä taas on 7-8 h vuorot ja silti meillä on sana määrä hoidettavia potilaita. Minua tämä ei vielä haittaa. Se kuitenkin tuntuu pahalta että tuo työkaveri on erittäin pomottava ja kertoo mm. Tehneensä kotona vapaa-ajallaan listaa siitä mikä kaikki on kyseisellä osastolla pielessä. Hän sanoi listan olevan jo 2 A4-paperin pituinen. Tuntuu myös että kyseinen henkilö inhoaa erityisesti minua ja pelkään että hän yrittää savustaa minut ulos. Tämä on ensimmäinen kunnon työpaikkani tällä alalla ja olen tähän mennessä viihtynyt. Lisäksi tuo henkilö pyytää minua auttamaan joidenkin potilaiden kanssa ja silloin omien hoitaminen viivästyy.
Kommentit (122)
Itse olen 23v hoitoalan opiskelija enkä ole kokenut vastaavaa. Olen saanut aina asiallista kohtelua jokaisessa harkassa. Olen kyllä myös sellainen luonne, että sanon suoraan takaisin jos joku mulle alkaa urputtamaan. :D
No ehkä minun pitää sanoa tästä lähtien suoraan että tuo ei ollut kivasti sanottu ja esim. Että minulla on nyt kiire yms. Jos kuulen jonkun juoruavaan menen sanomaan että kuulin ja ettekö uskalla kaikkien kanssa yhdessä keskustella. Kyllä minäkin voisin koko osaston palaveriin mennä jos siellä olisi esillä niitä uuden työntekijän ideoita. Usein myös keikkalaisista puhutaan pahaa (siis se uusi puhuu, että tulee suunnilleen olo että kaikki on keikkalaisten vika). No ei ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä luovuttiko jo tänään, kun jutteli ilmeisesti esimiehen kanssa. Mutta en ole oikeasti kuullut ennen kenenkään tekevän mitään valituslistaa... itse en kehtaisi.
Ap
Miksi tuo lista on sinulle niin tärkeä asia? Keskity omiin töihisi ja anna muiden laatia listoja, jos niin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Olen th-opiskelija.
Ap
Eli olet myös sairaanhoitajahoitaopiskelija. Sairaanhoitajahoitaja ja terkkari, eikö? Tottakai se kurppa on kateellinen sulle, ihan selvä homma! Anna vaan kunnolla kuulua takaisin. Sulla on ihan täysi oikeus hyvään kohteluun. Kyllä sulle kuule tulevaisuudessa duunia riittää paikasta ku paikasta, ei kannata yhteen p*skapaikkaan jäädä. Sanot suorat sanat ja lähet menemään. Lähäreillä ei ole mitään tekemistä terkkareiden kanssa. Olet hänen yläpuolella.
Olen ehkä ollut liian kiltti tähän asti, olen melko empaattinen ja rauhallinen luonne. Pitää varmaan kovettua ja sanoa takaisin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sanoisin suorat sanat saisin varmaan itse hankalan ihmisen maineen. Minusta asiat pitää silti ottaa kaikkien kanssa esille mutta ei niin että kaikki ei kuule. Tänäänkin näin kun kts. Henkilö meni ihan liinavaatevarastoon juoruamaan toiselle hoitajalle kuinka kaikki on osastolla hänestä pielessä. Kuulin kyllä mitä hän sanoi ja se toinen vaan hymisi mutta ei juuri muuta. Sitten kun minä menin myös sinne niin hän sanoi minulle että oli muka hakemassa jotain sieltä vaikka oli mennyt sinne selvästi juoruamaan toisen kanssa niin että minä esim. En kuulisi.
Ap
Keskuty tosiaan niihin omiin töihin ja lopeta moiset salakuuntelut yms.
Lähäreille lienee kova paikka kun työpaikalle tulee lääkäriopiskelijoita, terkkareita, sairaanhoitajaopiskelijoita jne.
Ennenkin kuullut näitä juttuja. Sitten kun sulla alkaa ne varsinaiset th-harkat työterveydessä, neuvomassa jne niin meno on aivan toista. Terveydenhoitajat ovat ihania ohjaajia opiskelijoille, myös sairaanhoitajat suurimmaksi osaksi.
Sä kuulostat nyt AP jotenkin tosi oudolta... Siis tuo eukko kuulostaa oudolta, mutta niin kyllä sinäkin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanoisin suorat sanat saisin varmaan itse hankalan ihmisen maineen. Minusta asiat pitää silti ottaa kaikkien kanssa esille mutta ei niin että kaikki ei kuule. Tänäänkin näin kun kts. Henkilö meni ihan liinavaatevarastoon juoruamaan toiselle hoitajalle kuinka kaikki on osastolla hänestä pielessä. Kuulin kyllä mitä hän sanoi ja se toinen vaan hymisi mutta ei juuri muuta. Sitten kun minä menin myös sinne niin hän sanoi minulle että oli muka hakemassa jotain sieltä vaikka oli mennyt sinne selvästi juoruamaan toisen kanssa niin että minä esim. En kuulisi.
Ap
Keskuty tosiaan niihin omiin töihin ja lopeta moiset salakuuntelut yms.
Keskity*
Vierailija kirjoitti:
On sussa kyllä vähän itsessäskin vikaa, kun et yhtään osaa luovia.
Kauhea mielipide. Eli asetut kierojen ilkeilijöiden puolelle.
Siis miks ihmiset suostuu tommoseen kohteluun? Suostutaan tytöttelyyn ja ikävään kohteluun? Minä en IKINÄ suostuisi moiseen! Tollasesta tulisi loppu saman päivän aikana. Älkää hyvät ihmiset antako toisten kohdella teitä huonosti!!
Hei, cmoon. Susta tulee terkkari.
Anna lähärin olla mikä tahtoo.
Älä ole kynnysmatto vaan tee sinä omat työsi. Sinun työaikasi on 6 tuntia ja sinä teet siinä ajassa omat työsi, joku muu jatkaa "sinun" potilaittesi hoitoa sen jälkeen.
Keskustele esimiehesi kanssa siitä, että sinusta on vaikea tehdä työtä tämän henkilön kanssa, koska kaikki tuntuu olevan pielessä. Voitko päästä toiseen vuoroon, että et joutuisi olemaan hänen kanssaan?
Tai sitten etsit työtä jostakin muusta paikasta.
Älä AP anna muiden kävellä ylitsesi. Usko itseesi! Olet taatusti parempi kuin tuo toinen. Mieluummin olisin sinun asiakkaana.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä luovuttiko jo tänään, kun jutteli ilmeisesti esimiehen kanssa. Mutta en ole oikeasti kuullut ennen kenenkään tekevän mitään valituslistaa... itse en kehtaisi.
Ap
Miksi vaivaat jollain listalla päätäsi, eihän se sulle sitä ole tuomassa vaan esimiehelle. Mitä se sulle edes kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu oudolta että tuo uusi miettii vapaa-ajallakin mikä kaikki on pielessä tuolla osastolla... Ja kävi tänään puhumassa oh:n kanssa, varmaan esitti kaikki korjausehdotuksensa.
Ap
Niin? Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sussa kyllä vähän itsessäskin vikaa, kun et yhtään osaa luovia.
Kauhea mielipide. Eli asetut kierojen ilkeilijöiden puolelle.
Ei mä vaan halusin nähdä miten tämä saa kannatusta, kun mulle just sanottiin näin, kun mut on haukuttu maanrakoonties misi läskiksi yms..
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette? Minua myös tytötellään vaikka täytän 27 ja kohdellaan välillä halveksivasti. Opiskelen amk:ssa.
Ap
Sanopas sille, että et ole mun äitini, ei tarvii tytötellä.
Itse olin saman ikäisenä tehdastyössä, kun viisikymppinen äijä alkoi pojitella, sanoin sille että et sinä minun isäni ole, meni hermo ja lauoin sitten vähän muutakin mikä pistä äijän hiljaiseksi. Sanoin ihan suoraan, että en jaksa kuunnella turhanpäiväistä v-ittuilua ja p-askan jauhamista, että jos on asiaa niin kerro, mutta jos ei ole asiaa, niin pidä v-itun äijä t-urpasi kiinni.
Olen vaihtanut alaa ja kohdannut 2 samanmoista kaikkitietävää vähättelijää tuonkin tapauksen jälkeen. Meni tilanne juurikin siihen, että minua savustettiin ulos. Alkoi olla vähän liian stressaavaa, kun joka päivä sai kuulla, että et sinä mitään tiedä, et sinä siihen ja siihen asiaan pysty. Halusin vaan tehdä työni, minusta haluttiin eroon ja nämä "kokeneet ammattilaiset" ilmeisesti kokivat minut jotenkin uhaksi.
Kaverinikin on kohdannut tällaisen tapauksen ja oli ihan oikeasti ollut millisekunneista kiinni, että ei olisi nyrkit heilahteneet k-usipään naamaan, hän otti ihan itse lopputilin, kun ei tullut työparinsa kanssa toimeen ja ainut ajatus oli vaan p-ahoinpidellä se kiusaaja. Itsekin olen sanonut, että jos nyt et ole hiljaa, niin kohta tulee t-urpaan.
Kaikki näistä on olleet juurikin vanhempia työntekijöitä, mikä lie alemmuuskompleksi ja muutakin vikaa päässä. Säälittäviä tapauksia.
Oletko sairaanhoitajaopiskelija? Lähärit on heille kateellisia.