Inhottava työkaveri
Työpaikalle jossa teen keikkoja on äskettäin tullut uusi työntekijä. Itse olen alle 30 v hoitoalan opiskelija ja tämä uusi on n. Yli 40 v lähihoitaja. No, nyt tässä parin päivän aikana on tuntunut siltä että tuo uusi arvostelee kaikkea mitä teen ja lisäksi hän moittii lähes kaiken olevan pielessä kts. Työpaikalla. Itse teen vain 6 h keikkoja kuten kaikki keikkalaiset. Vakituisillä taas on 7-8 h vuorot ja silti meillä on sana määrä hoidettavia potilaita. Minua tämä ei vielä haittaa. Se kuitenkin tuntuu pahalta että tuo työkaveri on erittäin pomottava ja kertoo mm. Tehneensä kotona vapaa-ajallaan listaa siitä mikä kaikki on kyseisellä osastolla pielessä. Hän sanoi listan olevan jo 2 A4-paperin pituinen. Tuntuu myös että kyseinen henkilö inhoaa erityisesti minua ja pelkään että hän yrittää savustaa minut ulos. Tämä on ensimmäinen kunnon työpaikkani tällä alalla ja olen tähän mennessä viihtynyt. Lisäksi tuo henkilö pyytää minua auttamaan joidenkin potilaiden kanssa ja silloin omien hoitaminen viivästyy.
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä miten olen ahne.
Ap
Et mitenkään. Joku haluaa olla ivallinen ja hauska. Tuntuu varmasti kiusaamiselta ja täyttää tunnusmerkit. Riski on avautua julkisesti nettikeskustelupalstalla.
Ihan normaalia naisvaltaisella alalla, valitettavasti. Eikä katso koulutustasoa, sekopäitä on joka tasolla. Pahin johon olen törmännyt tuli 2h etuajassa työpaikalle joka päivä notkumaan - vain kytätäkseen muita.
Ja jos tämä tyyppi sattuu olemaan vakituinen niin tosi hankala niistä on päästä eroon, vaikka selvästi ovat avohoitotapauksia. Siihen kun lisätään monen työpaikan luokattoman huono johtaminen niin myrkytetty työilmapiiri on valmis.
Moukka ei opi hyvällä. Pitäisi keksiä jotakin. Se on liero ja toimit kuten se, eli katso sellainen tilanne ettei ole todistajia ja älähdä. Tuommonen idiootti voi myös toeta kun sanot kaikkeen, että keskustelin tosta mitä sä eilen sanoit mieheni ja hoitaja ystäväni kanssa, ja kyllä hekin sanoi, että sun kuule täytyy nyt vaan,,,
Vierailija kirjoitti:
No en omasta mielestäkään ole ahne. Jotkut varaa esim. Tuplakeikkoja kun taas minä en ikinä. Toivon että tuolla työpaikalla asioista voitaisiin puhua asiallisesti eikä syyllistää ketään, ja jos parannusideoita olisi ne pitäisi saada kaikkien tietoon.
Ap
Uskot selkeästikin muista ihmisistä hyvää. Sen kääntöpuolena on se, ettei tule mieleen suojata itseä joiltain, joista ei hyvää uskominen ole vaaratonta.
Toinen oikeuttaa ilkeytensä sillä, ettei tunnusta sitä edes itselleen. Silloin sitä ei ole ikään kuin olemassa.
Silti syntyy uhreja, me kiltit, jotka emme tiedä miksi pitäisi suojautua. Mutta siksi pitää, että se toinen ei tiedä olevansa irti todellisuudesta. Esim. jos kuvittelee että sinä muutat siellä töissä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Et ole ap ahne. Tuo syyttäjäsi vain kokeilee kiusaannutko hänen heitoistaan. On joku katkera työtoveri eittämättä itse. Haluaa että uskot häntä ja satuta itsesi.
Työkaverisi ei vain tajua itse omia virheitään. Sellaisia jotkin ihmiset ovat. Ja kun he eivät näe niitä, he uskovat todella vakuuttavasti, että ovat oikeassa. Se että joku uskoo itseensä ei kuitenkan todellakaan takaa, että tämä ihminen olisi oikeassa.
Sinä vaikutat rehelliseltä ja varmasti olet sitä, ei syytä huoleen, pikemminkin olisi oikein, että saat vedettyä rajoja tuolle ikävälle ihmiselle itseesi nähden. Muista, että kun hän suuttuu ja syyttää sinua, niin hän ei itse näe olevansa erehtynyt ja väärässä. Siksi häntä ei myöskään pidä oikeasti kuunnella.
Jotenkin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en omasta mielestäkään ole ahne. Jotkut varaa esim. Tuplakeikkoja kun taas minä en ikinä. Toivon että tuolla työpaikalla asioista voitaisiin puhua asiallisesti eikä syyllistää ketään, ja jos parannusideoita olisi ne pitäisi saada kaikkien tietoon.
Ap
Uskot selkeästikin muista ihmisistä hyvää. Sen kääntöpuolena on se, ettei tule mieleen suojata itseä joiltain, joista ei hyvää uskominen ole vaaratonta.
Toinen oikeuttaa ilkeytensä sillä, ettei tunnusta sitä edes itselleen. Silloin sitä ei ole ikään kuin olemassa.
Silti syntyy uhreja, me kiltit, jotka emme tiedä miksi pitäisi suojautua. Mutta siksi pitää, että se toinen ei tiedä olevansa irti todellisuudesta. Esim. jos kuvittelee että sinä muutat siellä töissä jotain.
Olin 15 vuotta kolmessa eri työpaikassa kiusattuna. Iän ja itsetuntemuksen tuomana asioihin suhtautuu nyttemmin eri tavalla. Työstä pystyy jo nauttimaan. Kiusaamista ei pidä hyväksyä missään muodossa.
Huh, tuo että joku tulee 2 h etuajassa työpaikalle kuulostaa vähän sanalta kuin tämä joka kirjoittaa kotona listaa mikä kaikki on vialla työpaikassa. Ja en minä keiklalaisena voi korjata kaikkea! On varmaan puhunut pomon kanssa mielistellen ja ikävintä olisi jos puhuisi muiden selän takana pahaa muista...
Ap
Oon tehnyt paljon keikkaa, ja todnnut että joka työpaikassa on vähintään yksi tuollainen tyyppi. Pahimmillaan useita. Koita siis kestää, se ei vaihtamalla parane. Ole iloinen jos muut on mukavia, ja ilmapiiri muuten hyvä. Tytöttely tuntuu myös olevan normaalia.. erityisesti jos sattuu olemaan kesällä töissä.. viis siitä että iän puolesta voisin hyvin olla osaston lääkärikin.
Työpaikan valituslista taas ei ole kohdistettu sinulle, vaan esimiehelle. Kysyppä että koska hän aikoo sen luovuttaa. Sinulle näistä epäkohdista on helpoin avautua, koska olet keikkari etkä kokenut vakihenkilö joka on osallinen huonoihin käytäntöihin.
En tiedä luovuttiko jo tänään, kun jutteli ilmeisesti esimiehen kanssa. Mutta en ole oikeasti kuullut ennen kenenkään tekevän mitään valituslistaa... itse en kehtaisi.
Ap
Itse en myöskään hyväksy mitään kiusaamista. Etenkin nuorten ja alalla uusien kiusaaminen on minusta hävytöntä.
Ap
Älä ole noin nynny. Sano muiden läsnäollessa akalle suorat sanat. Siinähän kurppa joutuu selittämään käytöstään. Ei se täällä palstalla valittamalla parane.
Jos sanoisin suorat sanat saisin varmaan itse hankalan ihmisen maineen. Minusta asiat pitää silti ottaa kaikkien kanssa esille mutta ei niin että kaikki ei kuule. Tänäänkin näin kun kts. Henkilö meni ihan liinavaatevarastoon juoruamaan toiselle hoitajalle kuinka kaikki on osastolla hänestä pielessä. Kuulin kyllä mitä hän sanoi ja se toinen vaan hymisi mutta ei juuri muuta. Sitten kun minä menin myös sinne niin hän sanoi minulle että oli muka hakemassa jotain sieltä vaikka oli mennyt sinne selvästi juoruamaan toisen kanssa niin että minä esim. En kuulisi.
Ap
"Siihen kun lisätään monen työpaikan luokattoman huono johtaminen niin myrkytetty työilmapiiri on valmis."
Ei puhettakaan mistään keskusteluista tai suorasta palautteen antamisesta, kun eihän sitä nyt voi kun voi käydä vaikka punastuttamaan..
Ja minusta siis asiat pitäisi aina esittää asiallisesti ei piilossa juoruten toisten kanssa.
Ap
On sussa kyllä vähän itsessäskin vikaa, kun et yhtään osaa luovia.
Minusta on suorastaan lapsellista sellainen liinavaatevarastossa juoruaminen ja jos puhuu toisten hoitajien selän takana toisista pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä miten olen ahne.
Ap
Unohdit tekopyhän. Suomen tukitaso riittää mainiosti elämiseen, mutta silti pitää mennä töihin, koska mikään ei riitä. Sitten se on jo tekopyhää jos tästä huolimatta alkaa valittamaan ikävästä työntekijästä.
Aika väsynyttä läppää tämä, keksi parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja minusta siis asiat pitäisi aina esittää asiallisesti ei piilossa juoruten toisten kanssa.
Ap
Esim esimiehen kanssa keskustelu ei ole juoruilemista. Se on vastuun siirtämistä sille, jolle se kuuluu. Esimies ei ole kaveri vaan esimies.
Vierailija kirjoitti:
Jos sanoisin suorat sanat saisin varmaan itse hankalan ihmisen maineen. Minusta asiat pitää silti ottaa kaikkien kanssa esille mutta ei niin että kaikki ei kuule. Tänäänkin näin kun kts. Henkilö meni ihan liinavaatevarastoon juoruamaan toiselle hoitajalle kuinka kaikki on osastolla hänestä pielessä. Kuulin kyllä mitä hän sanoi ja se toinen vaan hymisi mutta ei juuri muuta. Sitten kun minä menin myös sinne niin hän sanoi minulle että oli muka hakemassa jotain sieltä vaikka oli mennyt sinne selvästi juoruamaan toisen kanssa niin että minä esim. En kuulisi.
Ap
Olisit mennyt sinne varastoon ja sanonut niille että kuulit mitä juttelitte, ja kysynyt suoraan että eikö ole rohkeutta kasvokkain asiasta puhua kun pitää tulla piiloon. Nostat kissan pöydälle, silleen ne asiat hoidetaan aikuisten maailmassa. Jos ei auta niin kerrot tilanteen esimiehelle ja keskustelette kaikki yhdessä, vaikka koko osasto
Huomenna menen taas keikalle ja Toivon ettei tuo henkilö ole samaan aikaan, ja että jos hän on palaveerannut pomon kanssa toisi Kehitysideat kaikkien, myös keikkalaisten tietoon.
Ap